5p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Alig kezdődött el a hazai dinnyeszezon, máris letörné az árakat az egyik külföldi tulajdonú üzletlánc. A termelői jelzések alapján a Penny már ezen a héten olyan alacsony áron kínálná a magyar dinnyét, ami a termelési költségeket sem fedezi. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara, a Magyar Dinnyetermelők Egyesülete, illetve a FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács szerint elfogadhatatlan a diszkontlánc lépése, jelenleg ugyanis indokolatlan a 229 forintos fogyasztói ár. Szakmai szervezetek arra kéri a hazai üzletláncokat, hogy tisztességes magatartást tanúsítva a valós piaci helyzethez igazítsák a görögdinnye árazását.

Biztatóan indult az idei dinnyeszezon, bár a betakarítás már egy hete megkezdődött, nagyobb mennyiségben még csak a napokban kerülhet piacra a magyar dinnye. A hűvös éjszakák az utóbbi napokban lassították a dinnyék érését, július közepétől azonban a belföldi piac teljes ellátása biztosított lesz, a vásárlók bőséges és kiváló minőségű kínálatra számíthatnak. A szezon a meleg időjárásnak köszönhetően nagy kereslet és a termelés költségeit fedező árszínvonal mellett indult el.

Túl olcsón adja a dinnyét a Penny. Fotó: Depositphotos
Túl olcsón adja a dinnyét a Penny. Fotó: Depositphotos

A nyár slágertermékének ugyanakkor úgy tűnik, hogy egyes áruházláncok sem tudnak ellenállni, a görögdinnye ugyanis az a termék, amellyel a nyári időszakban be tudják csalogatni a vásárlókat. Sajnos az elmúlt években többször is akadt példa arra, hogy egy-egy áruházlánc indokolatlanul alacsony árakat hirdetett, ezzel alaposan megnehezítve a termelők dolgát. Az átgondolatlan akciók ugyanis gyakran évekre visszavethetik a hazai görögdinnye-termelést. 

Bár a múlt évben sikerült mindezt elkerülni, az idén úgy tűnik, hogy egy külföldi tulajdonú áruházlánc ismét a magyar görögdinnyével szeretne piaci előnyre szert tenni. A termelői jelzések alapján a Penny e hét csütörtöktől mindössze 229 forintos kilónkénti áron kínálja majd a magyar görögdinnyét, ezt az árat azonban pillanatnyilag semmi sem indokolja. A szezon elején járunk, túlkínálatról nem beszélhetünk, a külföldi importnyomás sem érezhető. Egy kilogramm dinnye ma fél gombóc fagylalt árából megvásárolható.

Beszállító áron adják

Jelenleg a hazai görögdinnye beszállítói ára 220 forint körüli szinten van. Ehhez képest a Penny 229 forintos fogyasztói ára mindössze 140-150 forintos beszállítói árat feltételez, ami az idén jelentősen megemelkedett termelési költségeket sem fedezi.

„Mélységesen felháborítónak tartjuk, hogy egy áruházlánc a termelők kárára próbál meg hasznot húzni a magyar görögdinnyéből” – mutatott rá Győrffy Balázs, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara elnöke. Jelezte, ha a Penny nem hagy fel a hazai dinnyeszezont és a termelés jövőjét is veszélyeztető felelőtlen akciózással, a kamara egy esetleges demonstrációtól sem riad vissza.

A kamara és a termelők rendkívül visszásnak tartják azt is, hogy miközben a kifogásolható minőségű import görögdinnyének végig magasan tartották az árát a kereskedők, addig a kiváló minőségű magyar görögdinnyét már a szezon kezdetén elkezdik akciózni. Ráadásul a szakma szerint július 20-a előtt az áruházlánc részéről is felelőtlen magatartás akciókat hirdetni magyar származású görögdinnyével, mert még nem áll rendelkezésre az ehhez szükséges árumennyiség. 

Néhány nappal ezelőtt a Privátbankár Árkosár-felmérésben is megnéztük, mennyiért kínálja a dinnyét az Auchan, a Spar és a Tesco.  Részletek >>>>

Az ágazati szereplők szerint ez egy igencsak barátságtalan lépés a Penny részéről, főként akkor, amikor az áruházláncok azt hirdetik, hogy a magyar termelők mellett állnak. Az érintett áruházlánc lépése ugyanis nem egy elszigetelt akció, kényszerhelyzetbe hozza a többi, hazai piacon jelen lévő bolthálózatot is, ami végső soron az árak letöréséhez vezethet az egész görögdinnyepiacon. A termelők szerint ez a lépés sajnos hosszú időre tönkreteheti az egyébként épp a múlt évben újra növekedésnek indult ágazatot.

A piaci helyzethez igazítsák az árat!

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara, a Magyar Dinnyetermelők Egyesülete, illetve a FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács határozottan kiáll a termelők mellett, és azt kéri az üzletláncoktól, hogy tisztességes magatartást tanúsítsanak a dinnyeszezon alatt, és a valós piaci helyzethez igazítsák a görögdinnye árazását. A termelők és a kereskedők közös érdeke, hogy a fogyasztók megszokott minőségű magyar görögdinnyét vásárolhassanak! Hosszú távon csak akkor biztosított a magyar görögdinnye jövője, ha megőrizzük annak jó hírét, és biztosítjuk a termelők megélhetését!

Frissítés

A hír megjelenése után a Penny közleményben reagált, eszerint:

"A Penny Magyarország számára kiemelten fontos, hogy üzleteiben minél több magyar termék legyen elérhető, ezzel támogatva jelen esetben is a hazai termelők és gazdák munkáját, viszont legalább ennyire fontos a vásárlók terheinek csökkentése is ebben a nehéz gazdasági helyzetben. Éppen ezért a vállalat bizonyos esetekben – ahogy a magyar görögdinnye esetében is történt – az irányadó piaci áron megvásárolt terméket a szokásosnál alacsonyabb kiskereskedelmi árréssel adja tovább vásárlóinak. Mindezt annak érdekében teszi, hogy a szankciós infláció elleni küzdelemben a rosszabb anyagi helyzetben lévő magyar családok is hozzájuthassanak kedvező áron az egyik legkedveltebb szezonális magyar gyümölcshöz” – mondta Kazatsay Eszter, a Penny magyarországi kommunikációs vezetője.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Ikonikus termékével csábítja a vásárlókat legújabb boltjába az Ikea
Buksza blog | 2024. november 23. 16:49
Egy olyan, már-már prózai termék, mint a bevásárlószatyor, akár ikonná is válhat, amelyre marketingkampányt lehet építeni. Az Ikea pontosan ezt teszi az igencsak elegánsnak ígérkező új boltjában.
Vásárló A botrány után jön a bagóért adott menü a Mekikben
Buksza blog | 2024. november 23. 15:48
A McDonald’s 2025-ben új termékcsoporttal jelentkezik, amelynek ételeiben az lesz a közös, hogy feltűnően olcsón fogják kínálni őket. Ezzel folytatják az idén kezdett ötdolláros burgeroffenzívát.
Vásárló Lehet, hogy a jövőben még több kis boltot nyitnak a nagy boltláncok
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. november 23. 14:51
Az olaszországi kiskereskedelem az áruházláncok rémálma, mert több száz cég versenyez a vásárlókért. Még az olyan óriásoknak is komoly gondjaik akadnak, mint a francia Carrefour.
Vásárló Visszaküldhető flakonok és biológiailag lebomló tisztítószerekkel hódít a Biobubi
Natív tartalom | 2024. november 22. 11:48
Fenntartható és hatékony tisztítószereket árusít Háromfai Balázs és felesége Százhalombattáról. A flakonvisszaváltó rendszert is üzemeltető magyar vállalkozás 2019-es indulása óta mára országos ismertségnek örvend. A sikert megalapozó vízkőoldó mellett folyamatosan nő a biológiailag lebomló anyagokból készült termékek palettája, mosószer, mosogatószer, duguláselhárító, ablaktisztító, zsíroldó, felmosószer és kávégép tisztító is helyet kapott a könnyen kezelhető webshopban.
Vásárló Hogyan őrizd meg az egyensúlyt otthoni munkavégzés mellett?
Márkázott tartalom | 2024. november 18. 09:36
Az otthoni munkavégzés ma már nem csak egy lehetőség, hanem sokak számára a mindennapi valóság. A home office vonzereje a rugalmas időbeosztásban, a kényelmes otthoni környezetben és az ingázással megspórolt időben rejlik.
Vásárló Kaptak egy újabb tockost a bolti kasszák
Privátbankár.hu | 2024. november 17. 15:48
Van olyan ország Európában, nevezetesen Spanyolország, ahol a vásárlók jelentős része még mindig idegenkedik attól, hogy az önkiszolgáló pénztáraknál fizessen az áruházakban.
Vásárló Garantáltan ki fogja borítani a szülőket az egyik legnépszerűbb karácsonyi gyerekjáték
Buksza blog | 2024. november 17. 08:19
Próbára teszi a szülők türelmét, amikor gyermekük a karácsonyra kapott mentőautóval napokon át nínózik, ám az idei ünnepek alatt nem csupán hangot, hanem szagot is kibocsáthat a legnépszerűbb játék.
Vásárló Méregdrága termék diszkontból: megjött közel 2 millió forintos edénykészlet
Buksza blog | 2024. november 17. 08:12
Az amerikai Costco a tagsági díjas diszkontkereskedelem mintapéldánya, ám rendszeresen előáll luxustermékkel is. A vásárlók körében általában nagy tetszést aratnak méregdrága csecsebecséi.
Vásárló A “mentes” trend előretörése a szépségápolásban
Márkázott tartalom | 2024. november 15. 10:14
A különböző divathullámok nemcsak a ruhaiparban ütik fel a fejüket az egyes korszakokban, hanem a szépségápolásban is. Nincs ez másképp a jelenben sem, amikor is a “mentes” trenddel találkozunk úton-útfélen.
Vásárló A boltláncok hadat üzennek az éttermeknek
Buksza blog | 2024. november 11. 12:58
Az európai fogyasztók Magyarország éves GDP-jének négy és félszeresét költik élelmiszerekre és italokra. Ennek egy részét vagy vendéglőben fogyasztják, vagy áruházban veszik, és otthon felmelegítik.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG