1p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A belföldi kereslet döglődik, az illegális szeszesital-piac virágzik, a Zwack eredménye csökkent, de a vártnál jobb.

Azt mondja a tévé, sok az illegális szeszesital

A magyarországi legális szeszesital piac volumenének alakulására két tényező volt alapvető hatással az elmúlt üzleti év során. A belföldi kereslet növekedése évek óta várat magára. A háztartások fogyasztása – a 2011-es stagnáláshoz képest - 2012-ben újra csökkent (-1,4%). Továbbá a médiában megjelent hírek szerint a szeszesitalok illegális értékesítése is jelentős mértékű - írja közleményében a Zwack. A két faktor következtében folyamatosan csökkent a piaci kereskedelem volumene.

Az adóemelést megszenvedi a cég

A legális szereplők helyzetét tovább nehezíti, hogy az égetett szeszesitalokat terhelő fogyasztás jellegű adók (áfa és jövedéki adó) mértéke folyamatosan emelkedik. 2012. január 1-től az áfakulcs emelkedett 25%-ról 27%-ra, az idei naptári év kezdetén pedig a jövedéki adó mértéke nőtt 15%-kal, így a magyarországi adóterhelés meghaladja az összes környező országban érvényes szintet.

Ebben a piaci környezetben a Zwack Unicum Nyrt. nettó árbevétele 2,2%-kal csökkent.

Így iszunk mi: a kommerszről átszoktunk a házira

A társaság helyzetértékelése szerint az elmúlt négy évben folyamatosan csökkent a magyar égetett szeszesital piac volumene. Az előző évhez képest ráadásul újra gyorsult a volumen visszaesése (-9,6% a tavalyi -4,8%-kal szemben). A négy év alatt összességében 30%-kal lett kisebb a legálisan forgalmazott szeszesitalok piaca. A Zwack azt feltételezi: a lakosság fogyasztása lényegesen nem változott, azonban egyre nagyobb hányada az otthoni vagy bérfőzetett pálinka irányába tolódott el, melyre nem kell jövedéki adót fizetni.

Ez leginkább az alacsony árfekvésű adózott termékek (kommersz) volumenét érinti negatívan, itt a visszaesés négy év alatt 41%-os volt. A márkázott termékek (prémium és közepes árfekvésű cikkek) piaca elsősorban a lakosság csökkenő reáljövedelme és óvatosabb, takarékosabb magatartása miatt csökkent. Továbbá ezen két termékcsoport között megfigyelhető egy átsúlyozódás az olcsóbb (közepes árfekvésű) termékek irányába. Így a prémium piac ma 25%-kal kisebb, mint négy éve volt, a közepes árfekvésű termékek volumene 5%-kal csökkent ezen időtávon írja a Zwack.

Csak az utolsó év változásait vizsgálva, a prémium volumen 4,9%-kal, a kommersz termékeké 16,2%-kal csökkent. A közepes árfekvésű termékek piaca stagnált. A kiskereskedelemben és a gasztronómiában lényegében azonos mértékű volt a piaci visszaesés összességében.

A kiskereskedelemben a piaci koncentráció minden korábbinál nagyobb. Összességében tíz meghatározó kereskedelmi lánc kezében összpontosul a bolti forgalom 90%-a. A fenti tíz piaci szereplőből három diszkont hálózat, ahol az egy termékcsoportban forgalmazott áruféleségek száma igen csekély, másik három meg hazai - franchise rendszerhez hasonlóan működő – lánc, melyek boltjainak többsége kis alapterületű. Így egy kézen megszámolható azon partnerek száma, ahol széles prémium portfólióval lehet kereskedni. A magas kereskedelmi koncentráció és a széleskörű konkurencia jelentős nyomás alatt tartják a szeszesital piacra beszállítók profit szintjét.

A gasztronómiai egységek, s így beszállítóik is más jellegű kihívásokkal szembesültek. Az ilyen típusú üzletek egy része a jogszabályi változások következtében (dohányértékesítés megszűnése, nyerőgépek üzemeltetésének változása) olyan forgalomtól és árréstől esett illetve esik el, melynek következtében a nyereséges üzemeltetés kérdésessé válik, így számottevő üzletszám csökkenés indult meg.

A Zwack Unicum Nyrt. számai: 1,4 milliárdos eredmény

A Zwack részvények árfolyama az elmúlt 1 évben - forrás: BÉT


A belföldi értékesítés nettó árbevétele 2,6%-kal kisebb az előző évinél (10 799 millió forint szemben a tavalyi 11 090 millió forinttal). Az export árbevétel 1 279 millió forint, amely 1,1%-kal magasabb, mint a tavalyi exportteljesítmény (1 264 millió forint).

A bruttó fedezeti hányad - a tervekkel megegyezően - 1,6% százalékponttal csökkent. Az enyhén csökkenő árbevétel és a számottevő anyagköltség növekedés következtében a társaság bruttó fedezete 346 millió forinttal (5,1%-kal) esett.

A társaság IFRS szerinti adózott eredménye 1 444 millió forint, mely 14,8%-kal alacsonyabb a bázisnál, de 11%-kal magasabb a tervezettnél (1 301 millió forint).

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG