1p
A belföldi kereslet döglődik, az illegális szeszesital-piac virágzik, a Zwack eredménye csökkent, de a vártnál jobb.

Azt mondja a tévé, sok az illegális szeszesital

A magyarországi legális szeszesital piac volumenének alakulására két tényező volt alapvető hatással az elmúlt üzleti év során. A belföldi kereslet növekedése évek óta várat magára. A háztartások fogyasztása – a 2011-es stagnáláshoz képest - 2012-ben újra csökkent (-1,4%). Továbbá a médiában megjelent hírek szerint a szeszesitalok illegális értékesítése is jelentős mértékű - írja közleményében a Zwack. A két faktor következtében folyamatosan csökkent a piaci kereskedelem volumene.

Az adóemelést megszenvedi a cég

A legális szereplők helyzetét tovább nehezíti, hogy az égetett szeszesitalokat terhelő fogyasztás jellegű adók (áfa és jövedéki adó) mértéke folyamatosan emelkedik. 2012. január 1-től az áfakulcs emelkedett 25%-ról 27%-ra, az idei naptári év kezdetén pedig a jövedéki adó mértéke nőtt 15%-kal, így a magyarországi adóterhelés meghaladja az összes környező országban érvényes szintet.

Ebben a piaci környezetben a Zwack Unicum Nyrt. nettó árbevétele 2,2%-kal csökkent.

Így iszunk mi: a kommerszről átszoktunk a házira

A társaság helyzetértékelése szerint az elmúlt négy évben folyamatosan csökkent a magyar égetett szeszesital piac volumene. Az előző évhez képest ráadásul újra gyorsult a volumen visszaesése (-9,6% a tavalyi -4,8%-kal szemben). A négy év alatt összességében 30%-kal lett kisebb a legálisan forgalmazott szeszesitalok piaca. A Zwack azt feltételezi: a lakosság fogyasztása lényegesen nem változott, azonban egyre nagyobb hányada az otthoni vagy bérfőzetett pálinka irányába tolódott el, melyre nem kell jövedéki adót fizetni.

Ez leginkább az alacsony árfekvésű adózott termékek (kommersz) volumenét érinti negatívan, itt a visszaesés négy év alatt 41%-os volt. A márkázott termékek (prémium és közepes árfekvésű cikkek) piaca elsősorban a lakosság csökkenő reáljövedelme és óvatosabb, takarékosabb magatartása miatt csökkent. Továbbá ezen két termékcsoport között megfigyelhető egy átsúlyozódás az olcsóbb (közepes árfekvésű) termékek irányába. Így a prémium piac ma 25%-kal kisebb, mint négy éve volt, a közepes árfekvésű termékek volumene 5%-kal csökkent ezen időtávon írja a Zwack.

Csak az utolsó év változásait vizsgálva, a prémium volumen 4,9%-kal, a kommersz termékeké 16,2%-kal csökkent. A közepes árfekvésű termékek piaca stagnált. A kiskereskedelemben és a gasztronómiában lényegében azonos mértékű volt a piaci visszaesés összességében.

A kiskereskedelemben a piaci koncentráció minden korábbinál nagyobb. Összességében tíz meghatározó kereskedelmi lánc kezében összpontosul a bolti forgalom 90%-a. A fenti tíz piaci szereplőből három diszkont hálózat, ahol az egy termékcsoportban forgalmazott áruféleségek száma igen csekély, másik három meg hazai - franchise rendszerhez hasonlóan működő – lánc, melyek boltjainak többsége kis alapterületű. Így egy kézen megszámolható azon partnerek száma, ahol széles prémium portfólióval lehet kereskedni. A magas kereskedelmi koncentráció és a széleskörű konkurencia jelentős nyomás alatt tartják a szeszesital piacra beszállítók profit szintjét.

A gasztronómiai egységek, s így beszállítóik is más jellegű kihívásokkal szembesültek. Az ilyen típusú üzletek egy része a jogszabályi változások következtében (dohányértékesítés megszűnése, nyerőgépek üzemeltetésének változása) olyan forgalomtól és árréstől esett illetve esik el, melynek következtében a nyereséges üzemeltetés kérdésessé válik, így számottevő üzletszám csökkenés indult meg.

A Zwack Unicum Nyrt. számai: 1,4 milliárdos eredmény

A Zwack részvények árfolyama az elmúlt 1 évben - forrás: BÉT


A belföldi értékesítés nettó árbevétele 2,6%-kal kisebb az előző évinél (10 799 millió forint szemben a tavalyi 11 090 millió forinttal). Az export árbevétel 1 279 millió forint, amely 1,1%-kal magasabb, mint a tavalyi exportteljesítmény (1 264 millió forint).

A bruttó fedezeti hányad - a tervekkel megegyezően - 1,6% százalékponttal csökkent. Az enyhén csökkenő árbevétel és a számottevő anyagköltség növekedés következtében a társaság bruttó fedezete 346 millió forinttal (5,1%-kal) esett.

A társaság IFRS szerinti adózott eredménye 1 444 millió forint, mely 14,8%-kal alacsonyabb a bázisnál, de 11%-kal magasabb a tervezettnél (1 301 millió forint).

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Magyar szakmai partnert választott a dán bajnok: együttműködésre lép a BioTechUSA és a Brøndby IF
PR | 2025. július 29. 12:52
Legendás dán labdarúgó egyesület felkészülését segíti idéntől a BioTechUSA: a tisztán hazai tulajdonú étrendkiegészítők gyártásával és forgalmazásával foglalkozó cégcsoport Dánia egyik legmeghatározóbb futballklubja, a Brøndby IF hivatalos táplálékkiegészítő partnere lett.
Vásárló Csütörtökön lesz némi mozgás a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. július 23. 11:13
Csak az egyik üzemanyagfajta ára változik.
Vásárló Veszélyes kínai csomagok szivárognak Magyarországra is? Megkongatták a vészharangot
Privátbankár.hu | 2025. július 20. 10:21
Aggasztó híreket hozott az uniós biztos.
Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló A 2025-ös év színtrendjei: a barna és a Mocha Mousse hódítása
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 11:30
Ahogy múlnak az évek, a színtrendek új lendületet vesznek, alkalmazkodva az aktuális divatigényekhez. Mire számíthatunk 2025-ben? A szakértők egy új divatos színt jeleznek előre: a Mocha Mousse-t. Vajon hogyan alakíthatja át ez a finom nevű árnyalat a babakocsi piacot? A sötétbarna visszahódítja régi helyét, új lehetőségeket nyitva meg.
Vásárló Modern iroda, régi szokások: miért nyomtatunk még mindig?
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 10:33
A legtöbb munkahely ma már digitális, vagy legalábbis annak tűnik. Felhőalapú dokumentumok, online megbeszélések, digitális aláírás. Azt gondolnánk, a nyomtatók ideje lejárt. Ennek ellenére még mindig ott búgnak a sarkokban, és napi szinten használatban vannak. De miért nyomtatunk a modern irodában, amikor papír nélkül is hatékonyak lehetnénk? És vajon mit árul el ez a szokás a vállalati működésről?
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG