Budget Christmasra, azaz a vásárolók szerény karácsonyi költésére készülnek az Egyesült Királyság kereskedői azt követően, hogy a novemberi leértékelések nem hozták meg az a sikert, amit vártak tőlük – derült ki a Guardian beszámolójából. A fekete péntekhez kapcsolódóan meghosszabbított akciók nem tudták igazán elcsábítani a vásárlókat, akik pénzét továbbra is elnyelik a dráguló élelmiszerek. Ez azonban csak a legfőbb oka, hogy kevesebbet költenek másra.
A magas energiaszámlák és a drága hitelek rátesznek még két lapáttal arra, hogy nem marad sok szabadon elkölthető pénzük. A nem élelmiszer termékek eladásai 1,6 százalékkal zsugorodtak novemberben annak lennére, hogy azért kozmetikumok és más szépségápolási cikkek eladásai szépen bővültek – idézte a brit napilap a British Retail Consortium (BRC) kiskereskedelmi szakmai szervezet adatait.
Az élelmiszerek eladása 7,6 százalékkal nőtt az év utolsó előtti hónapjában éves összehasonlításban, ám a kiskereskedelmi forgalom csak 2,7 százalékkal bővült. Ez elmarad az elmúlt 12 hónap átlagosan 4,1 százalékos éves bővülésétől. Ha figyelembe vesszük az inflációt, akkor az eladások csökkentek. A londoni statisztikai hivatal adatai szerint októberben 4,6 százalék volt az infláció a szigetországban.
A fekete péntek korábban kezdődött idén, mint az elmúlt években, és bár ez adott némi lendületet az eladásoknak, a tempó nem sokáig tartott ki – mondta Helen Dickinson, a BRC igazgatója. Sok háztatás visszafogta a vásárlásait a karácsonyra gondolva. A boltosok most abban bíznak, hogy az év utolsó hónapja hoz egy „last minute” vásárlási lázat, ami felpörgetheti forgalmukat.
A megélhetési válság korlátozza az emberek karácsonyi költését. Az elhúzódóan rossz gazdasági körülmények tesztelik a fogyasztók ellenálló-képességét – véli Paul Martin, a KPMG tanácsadó cég szakértője. Martin arra számít, hogy a végső bevásárlási roham alatt a kiskereskedők késhegyig menő versenyt fognak folytatni a vásárlók minden egyes szabadon elkölthető fillérjéért.