Tanulságos történet a kanadai kiskereskedelemből: a piacvezető vállalat a 2500 áruházzal rendelkező Loblaw, amely magas áraival annyira felbőszítette ügyfelei egy részét, hogy azok májusban meghatározatlan ideig tartó bojkottot hirdettek ellene.
Miközben a Kanadában élőket is sújtotta a magas infláció és sokan kénytelenek voltak olcsóbb élelmiszerek vásárlására váltani a drágaság miatt, a cég 2,5 milliárd kanadai dollár profitot zsebelt be 2023-ban. Ez tíz százalékkal volt magasabb az egy évvel korábbinál - mutatja be a kanadai helyzetet a BBC elemzése.
Galen Weston, a cég volt vezérigazgatója védte a mundér becsületét, amivel elérte, hogy ő az infláció arca Kanadában. Az ország innovációért felelős minisztere, Francois-Philippe Champagne számos külföldi úton igyekezett tájékozódni arról, hogyan lehetne letörni az elszemtelenedett hazai vállalat szarvát. Szakértők szerint a gond az, hogy ha külföldi vállalatokat hívnak a verseny erősítése érdekében, akkor az új szereplők nehezen vethetnék meg a lábukat a piacon.
A nemzetközi ár-összehasonlítások igazolják a vásárlók értékelését, miszerint máshol olcsóbbak az élelmiszerek azonban ezt részben a kanadai dollár viszonylagos gyengesége okozza. Az országban három nagy áruházlánc uralja a piac 60 százalékát. A maradék nagy része az USA-ból érkezett Walmart és Costco kezében van. Eközben az USA-ban sok regionális vállalkozás is a piacon van. Igaz, hogy a Walmart messze a legnépszerűbb áruházlánc, de több mint egy tucat versenytárssal szemben kell megállnia a helyét. Az Egyesült Királyságban is 14 vállalat versenyez az élelmiszer-kiskereskedelemben. Az ottawai innovációs miniszter egy a Wall Street Journal birtokába került dokumentum szerint 12 áruházlánc esetén lát esélyt a piacra lépésre.
Ezek között szerepel az Aldi és a Lidl is. Az előbbi az USA-ban 2400 bolttal rendelkezik és Nagy- Britanniában a negyedik legnagyobb kiskereskedő. A Lidl is jelen van ezen a két piacon. Ugyanakkor szakértők szerint a kanadai piac más mint ezek. A vásárlók igényei régiónként eltérőek és a lakosság ötöde bevándorló, így nekik is speciális elvárásaik vannak. A Loblaw pontozásos hűségprogramja a vásárlók 40 százalékát szívta be.