4p

Tényleg itt a repülőrajt, jön a gazdasági áttörés?
Mi vár a magyar vállalkozásokra? Mit okoz az árrésstop?

Online Klasszis Klub élőben Oszkó Péterrel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. április 8. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A légszennyezettség riasztó adatai miatt két nagy autóipari központ, München és Stuttgart is kitilthatja a korszerűtlen dízelmotorral felszerelt autókat. Ezzel egyre bővül azon nagyvárosok sora, ahol nem használhatják a környezetszennyező autókat a tulajdonosok - ahogy sorra érkeznek a hírek a tiltásokról, úgy lesz egyre nagyobb lutri dízeles autót vásárolni.
Csepel DT-213c típusú dízelmotor a szigetszentmiklósi ipari parkban kialakított gyártmánymúzeumban. Hamarosan csak a múzeumban találkozunk a technológiával. MTI Fotó: Illyés Tibor

Sokkoló légszennyezettségi adatok - München és Stuttgart is tiltást vezet be

A BMW központjának is otthont adó München város vezetése kitiltaná a károsanyag-kibocsátás magas szintje miatt a kevésbé korszerű dízeljárműveket a bajor fővárosból - derül ki a városvezető szerdai, Süddeutsche Zeitung nevű lapnak adott nyilatkozatából. Dieter Reiter, München polgármestere elmondta: szeretnék elkerülni az efféle korlátozások bevezetését, azonban a friss müncheni légszennyezettségi adatok ismeretében úgy tűnik, a lépés mégis elkerülhetetlen lesz a jövőben.

Az MTI szemléje szerint legutóbb mért müncheni nitrogén-oxid-szinteket sokkolónak nevezte a városvezető, elmondása szerint senki nem várt hasonlóan kedvezőtlen szennyezettségi számokat.

Egy másik németországi nagyváros, Stuttgart, a Mercedes-Benz és a Porsche központja is arra készül, hogy jövőre vezet be a kevésbé korszerű dízelautók használatára vonatkozó tilalmat. Münchenben az esetleges tilalom 133-170 ezer járművet érintene, a szabályozás szigorúságától függően. A legújabb, Euro 6-os kibocsátási szabályozásnak eleget tevő járműveket nem érintené a korlátozás a Süddeutsche Zeitung értesülései szerint.

A teljes tiltásé a jövő?

A német nagyvárosok lépése egyébként nem számít újdonságnak, a világ több nagyvárosa is csatlakozott már a kezdeményezéshez, ilyen-olyan formában. Nemrég arról számoltunk be, hogy Madridban is hasonló lépésre készülnek >>

Párizs például azt tervezi, hogy teljesen kitiltja városából az 1997 előtt gyártott autókat, függetlenül attól, hogy dízel vagy benzin hajtja őket. Ezek egyébként jelenleg a teljes állomány 10 százalékát teszik ki. A Mentalfloss szerint ráadásul ez tízévente megújul, így 2020-ban majd a 2011 előtt gyártott autókat és motorokat zárják ki, és így tovább.

Hollandiában szintén felvették a kesztyűt a dízelautókkal szemben, méghozzá elég keményen, egy új szabályozás szerint 2025 után egész egyszerűen nem lehetne dízelautót eladni az országban. A törvény ugyanakkor előírja, hogy ezek helyett zéró-kibocsátású, tehát elektromos autókat kell biztosítania a piacnak. A hollandok egyébként élen járnak az elektromos autók használatában, 2015-ben 43 ezer darabot vásároltak belőlük. Az emberek egyébként is preferálják a környezetbarát közlekedést, a holland lakosság harmada például biciklivel jár dolgozni, a lakosság fele pedig tömegközlekedést használ.

Aki dízelt vesz, zsákbamacskát vesz?

Németországban az utóbbi időben az új autók vásárlói egyre kisebb arányban döntenek dízel modell mellett a Duisburg-Essen Egyetem CAR autóipari kutató intézetének tanulmánya szerint. Az intézet felmérése szerint az idén áprilisban vásárolt autóknak mindössze 23,8 százaléka volt dízel, ami a legalacsonyabb arány a kis lökettérfogatú benzines autókat támogató 2009-es roncsprémium óta - írja az MTI.

Ferdinand Dudenhöffer egyetemi professzor, a CAR intézet vezetője szerint elsősorban az Euro 6-os dízelmotorok valós közlekedési körülmények között a megengedettnél magasabb károsanyag kibocsátását kimutató mérések riasztják el a vásárlókat a dízeles modellektől. A bizonytalan jövő egyre nagyobb szerepet játszik a vásárlói döntésekben - mutatott rá, megjegyezve, hogy "az Euro 6-os dízelek vásárlói zsákbamacskát vesznek" a számos városközpontban kilátásba helyezett behajtási tilalom miatt.

A Volvo nem készít több dízelmotort

A fuelincluded.com cikke szerint a Volvónak is nagy tervei vannak az elektromobilitás terén, a vállalat vezérigazgatója, Håkan Samuelsson elmondása szerint a most piacon lévő dízelmotorok az utolsók, amiket a Volvo gyártott, új generációt ebből az erőforrásból már nem fejlesztenek. Az így felszabaduló forrásokat az elektromos autók fejlesztésére fordítják. A bejelentés azért is nagy szám, mert az európai piacon eladott Volvók többségét dízelmotorral szerelték fel, de az Egyesült Államokban is nagyjából fele-fele arányban forgalmaznak benzines és dízelmeghajtású autókat. Legkésőbb 2019-ben érkezik majd az első tisztán elektromos meghajtású Volvo-modell.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Dohányzás: anyuci és apuci idegesítő szerepébe képzeli magát egy áruházlánc
Buksza blog | 2025. április 8. 11:03
Ihletet adott a belga Delhaize áruházlánc marketingeseinek a cigarettásdobozokon megjelentő figyelmeztetés a dohányzás káros hatásairól. Pozitív életvezetési tanácsokat fognak adni a vevőknek.
Vásárló Furcsa sorsa jutott egy csapat Audi – ezt is Trump intézte el
Privátbankár.hu | 2025. április 7. 13:57
Audi-szállítmányok ragadtak bent az amerikai kikötőkben.
Vásárló Nagyobb benzinár-esésre ébrehetünk kedden
Privátbankár.hu | 2025. április 7. 09:54
Ha a kiskereskedők is úgy gondolják, akár 5-6 forinttal is olcsóbban tankolhatunk.
Vásárló Mennyit ér valójában az árrésstop? Megnéztük, tényleg olcsóbb lett-e minden
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. április 7. 05:42
Az árrésstop bevezetése óta először jelenik meg a Privátbankár Árkosár-felmérés – a mi méréseink szerint is nagyjából annyival csökkentek az árak, mint amennyit a miniszter számolt. A jelentős beavatkozással a négy hónappal ezelőtti szintre sikerült visszalökni a családi élelmiszer-bevásárlás árát, a jövő havi inflációs mutató is kedvezőbb lehet – de hogy mindez milyen hatásokat okoz majd hosszabb távon, azt nem tudni.
Vásárló Hasznos tudnivalók cserépkályha tisztításával kapcsolatban
Márkázott tartalom | 2025. április 2. 09:20
Természetes folyamat a cserépkályhák használata során, ha a belső járatok koszolódnak, kormosodnak, ami indokolhat időszakos tisztítást. Ez minden fűtés esetén szükséges, akár radiátorról, akár egyéb alternatíváról van szó, mert a hatásfokot nagymértékben meghatározza a működtetésből eredő lerakódás.
Vásárló Portugália édes gyöngyszeme: a gyümölcsös gin
Márkázott tartalom | 2025. április 1. 09:01
Portugália sokak számára a futball hazája, ám az ország más területeken is kiemelkedő, például a gasztronómia és az italgyártás terén. A mediterrán éghajlat, a gazdag kulturális örökség és a helyi alapanyagok együttese egyedi karaktert ölt, amely időről időre újdonságokkal színesíti az italvilágot. 
Vásárló Döntöttek a vásárlók, lépéskényszerben a cégek
Buksza blog | 2025. április 1. 07:17
Egy friss felmérésből az derült ki, hogy megszűnőben van az az igényes fogyasztóréteg, amely ragaszkodott az ismert, megszokott, bevált termékmárkákhoz vásárlásai során.
Vásárló Ilyen is nagyon régen volt a magyar boltláncokban
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2025. március 31. 05:44
Újra csökkent a Privátbankár Diszkont Árkosarában szereplő termékek átlagára havi szinten, amire legutóbb tavaly nyáron volt példa. 
Vásárló Gigasztár állt a volt first lady mellé
Buksza blog | 2025. március 29. 12:11
Két évvel ezelőtt indította útjára Michelle Obama egészséges üdítőitallal foglalkozó közhasznú vállalkozását, amelybe beszállt az egyik legismertebb, jelenleg is aktív kosárlabdázó.
Vásárló Politika, pirula, profit – így tarol a modern reklámipar
Elek Lenke | 2025. március 26. 15:02
A reklámipar ma már nem a klasszikus kampányokról szól, hanem a kreativitás, a gyors reagálás és a digitális jelenlét uralja. A politikától a gyógyszeriparig minden ágazat használja, miközben a reklámformák egyre sokszínűbbek: influenszerek, mesterséges intelligencia és álcsatornák is beléptek a játékba. De hol húzódik az etika határa?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG