2p
Lássuk be, a hipermarketek zöldséges pultjai előtt állva nehéz a dolgunk, a gyümölcsök érettsége, a zöldségek frissességén túl az ár és a származási ország feltüntetése adhat némi iránymutatást számunka a termékről. Mit kell minden esetben feltüntetni? Mit
Fotó: Őry Gábor/Privátbankár.hu


Hogy mire érdemes figyelnünk ha zöldséget, gyümölcsöt vásárolunk, ehhez a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) tájékoztatóját hívjuk segítségül.

A hatóság útmutatása szerint, a termékeket a forgalmazás során kötelező jelöléssel ellátni, ami egyrészt a fogyasztók tájékoztatását segíti, másrészt alapvető szerepe van a nyomonkövethetőség biztosításában.

Alapkövetelmény a termék címkéjén, annak dobozán vagy csomagolásán feltüntetni:

  • a termelő vagy forgalmazó nevét és címét,
  • illetve a származási országot.

Vannak termékek, amelyekre specifikus szabvány vonatkozik, így azok esetében további adatok feltüntetése is szükséges, mint például minőségi osztály, fajta, méret.

Forrás: Nébih

Nem kötelező jelölni a minőséget

A boltokat járva feltűnhet, hogy bizonyos termékek címkéjén egyik helyen szerepel a minőségi osztály, másik boltban meg nem. A minőségi osztály feltüntetése csak azoknál a termékeknél kötelező, amelyekre specifikus szabvány vonatkozik (lásd táblázat), a többi termék esetében nem. Természetesen a forgalmazó feltüntetheti a címkén a minőségi osztályt akkor is, ha nem kötelező, de ezzel vállalja az adott esetben szigorúbb minőségi előírások betartását is.

Ha a termék, vagy annak előállítási módja valamely szempontból különleges, akkor ezeket az információkat is a címkén közlik a vásárlóval. Például a földrajzi eredetvédett termékek esetében (pl. szentesi paprika, gönci kajszi) az eredetvédelem EU-s logója is szerepel a csomagoláson.

A narancsok esetében kötelezően feltüntetendő adatok például a következők:

  • Csomagoló/forgalmazó neve és címe
  • Származási ország
  • Minőségi osztály
  • Fajta
  • Méret
  • Betakarítás utáni kezelésekhez használt hatóanyagok

A zöldség- gyümölcsök esetében is számos információt szerethetünk a termékről még a vásárlás előtt, ami nagyon fontos a tudatos döntés érdekében - jegyzi meg a Nébih közleménye.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Veszélyes kínai csomagok szivárognak Magyarországra is? Megkongatták a vészharangot
Privátbankár.hu | 2025. július 20. 10:21
Aggasztó híreket hozott az uniós biztos.
Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló Modern iroda, régi szokások: miért nyomtatunk még mindig?
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 10:33
A legtöbb munkahely ma már digitális, vagy legalábbis annak tűnik. Felhőalapú dokumentumok, online megbeszélések, digitális aláírás. Azt gondolnánk, a nyomtatók ideje lejárt. Ennek ellenére még mindig ott búgnak a sarkokban, és napi szinten használatban vannak. De miért nyomtatunk a modern irodában, amikor papír nélkül is hatékonyak lehetnénk? És vajon mit árul el ez a szokás a vállalati működésről?
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Építsünk brandet a csomagolással!
Márkázott tartalom | 2025. július 6. 10:42
Ahhoz, hogy hosszú távú sikereket érjen el a vállalkozásunk, elengedhetetlen a tudatos márkaépítés. Azon túl, hogy kell egy jó logó és egy találó szlogen, stratégiára is szükség van hozzá. Ennek pedig jó esetben része a termékek külső megjelenése, csomagolása is.
Vásárló Kiderült, melyik márka tarol a hazai újautó-piacon
Privátbankár.hu | 2025. július 5. 11:10
Megőrizte első helyét a BMW a prémium márkák mezőnyében az első fél évben.
Vásárló A tökéletes téglavágás titkai
Márkázott tartalom | 2025. július 5. 09:11
Sokan azt hiszik, hogy a téglavágás egyszerű feladat, de aki már próbálta, tudja, hogy közel sem az. Egy pontosan vágott tégla nemcsak az esztétikai megjelenést javítja, hanem a falazat stabilitását is nagymértékben befolyásolja. Legyen szó kisebb házi projektről vagy nagyobb építkezésről, a precíz vágások elengedhetetlenek. Kézi módszerrel gyakran több időt veszíthetünk a hibás darabok javításával vagy cseréjével.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG