A WebEye Magyarország szakértőinek tapasztalata is azt mutatja, nemzetközi viszonylatban számos vitás ügyben már a hatóságok is elfogadják a pontos telematikai adatokat.
A gépjárművek útvonala, a megtett út hossza és ez alapján a fogyasztás, balesetek-büntetések esetében pedig egy adott időpontban elért sebesség mind olyan információ, melyek akár napokkal később is, percre pontosan visszakereshetőek a megfelelő GPS rendszereken keresztül. Ezen technológiák elterjedése egyre többször jelent megoldást vitás esetek rendezésében már Magyarországon is.
A telematikai szolgáltatásokat nyújtó WebEye Magyarország munkatársaitól havi rendszerességgel kérnek jogi eljárásokban szakértői segítséget. A nyugat-európai gyakorlatban már a hatósági eljárásokban is sokszor bizonyító erejűnek fogadják el a GPS rendszerek adatait, ami védi a fuvarvállalatokat és a sofőröket is.
"Volt olyan esetünk, amikor külföldön jelentős gyorshajtás miatt őrizetbe vettek egy sofőrt, ugyanakkor a GPS adatokból pontosan megállapítható volt, hogy csupán minimális mértékű volt a sebességtúllépés. Egyértelmű volt, hogy a hibát az ottani hatóságok követték el, elfogadták az adatainkat, a sofőrt pedig szabadon engedték. Meggyőződésem, hogy a GPS rendszerek jogvitákban történő felhasználása a hazai gyakorlatban is egyre elterjedtebbé válhat, a nemzetközi trendek legalábbis erre engednek következtetni” - mondta el Bagossy Tamás, a WebEye Magyarország ügyvezetője.
A biztosítási ügyekben is egyre többször használják a GPS adatokat, ráadásul a különösen nagy értékű szállítmányok esetében - a későbbi viták elkerülése érdekében - előfordul, hogy a biztosítók már feltételként szabják meg a telematikai rendszerek beszerelését.
„Pár hónappal ezelőtt egyik üzletfelünk - egy nemzetközi szállításokat végző fuvarvállalat - tehergépjárműve felborult. Több tízmillió forint értékű libamájat szállított, és mivel a rakodótérből az útra borult az áru, a helyi közegészségügyi szakemberek elrendelték a rakomány megsemmisítését. A járművezető hibájára hivatkozva a biztosító nem akart fizetni, ugyanakkor a telematikai adatokból megállapítottuk, hogy a sofőr betartotta a sebességkorlátozást, nem az ő hibája volt a baleset, így végül a biztosítótársasággal is sikerült megegyezni, és kifizették a hatalmas kártérítési összeget” - mondta Bagossy Tamás.
Egy komolyabb balesetnél tehát sokszor a sofőr felelőssége is pontosan megállapítható, vagy éppen kizárható a GPS adatoknak köszönhetően, ami lényegesen meggyorsítja és leegyszerűsíti az eljárásokat.