A Futureal akkor kezdi építeni a Kelenföldi pályaudvarnál az Etele téri bevásárlóközpontját, amikor eldől, mikor indul a 4-es metró - válaszolta újságírói kérdésre az elnök.
A Futureal nem tett le az újabb akvizíciókról, jelenleg is jövőbeni projekteket vizsgál Romániában és Lengyelországban - erről Radványi Gábor a csoport főépítésze beszélt.
Futó Péter az ingatlanfejlesztés finanszírozását jellemezve szólt arról is, hogy a válság előtti 20 százalékról 40-50 százalékra emelkedett a bankok által megkövetelt fejlesztői önerő. Ehhez társul Magyarországon a különösen magas kamat. Az 1 százalékos euró alapkamatra rakódik rá az országkockázati felár, így a magyar bankok 4 százalékon kapják a hitelt, amit 6 százalékos kamattal adnak ki a fejlesztőnek. A többi visegrádi országban a hitelkamat csak 4 százalékos, így a magyar projektek fejlesztői komoly hátránnyal indulnak. Több projekt indítását éppen a kamatfelár akadályozza.
A háttérbeszélgetés témája a bevásárlóközpontok építése volt. Kui János, a GfK Hungária szektormenedzsere a cége felmérésére hivatkozva ismertette: amíg 10 éve 90 percet töltöttek el az emberek átlagosan a bevásárló központban, addig mára ez az idő 45 percre csökkent. Ebből következik, hogy minden szolgáltatást egy helyre kell telepíteni, mivel a csökkenő szabadidőbe így zsúfolható bele minden elintézendő ügy, a közműszámlától a bankig.
Magyar sajátosság, hogy a bevásárló központok látogatói között a 15-29 éves korosztály a 35-40 százalékos részarányával a nyugat-európaihoz képest dupla arányban képviselteti magát. A fejlesztőknek ezzel is számolniuk kell.
A jövőre nézve arról is beszélt Kui János, hogy a magyarok költési hajlandósága 2008 szeptemberétől 2009 márciusáig egyharmadára esett vissza, és azóta is stagnál. A komplex fogyasztói bizalmi index viszont a kormányváltás után erősödésnek indult, de a negyedik negyedévben már drasztikusan esett. A bevásárlóközpontok fejlesztőinek ehhez még hozzá kell venniük azt is, hogy tavaly a 2009-es 21 százalékról 27 százalékra nőtt azok aránya, akik csak havonta egyszer keresnek fel ilyen helyet.
Tavaly egy bevásárlóközpont nyílt a fővárosban, ez volt a Corvin a Józsefvárosban. Idén Budapesten a Blaha Lujza téri Europeaum, a volt tőzsde helyén a Váci1, illetve kispesten a KÖKI Terminál nyílik meg - mondta Sipos Melinda, a Jones Lang LaSalle társ-igazgatója. A kelet-európai terjeszkedéskor a divat- és egyéb márkák a lengyel bevásárló központokban tesztelik ezt a régiót. Ha megfelelő a fogadtatás, akkor jönnek délebbre, Csehországba, Szlovákiába és Magyarországra - esetleg Romániába is - tette hozzá a szakértő.
MTI