Százmilliók nyomában: akcióban a hamiskártyások 540 millió forint. Ennyi kárt okoztak a bankkártyahamisítók, hackerek és más, bankkártyákkal visszaélő bűnözők 2010-ben az ártatlan áldozatoknak és ezáltal a bankoknak hazánkban. Részletek>> |
Rövid távon a fejlesztés a rendelkezésre álló készülékek üzembiztonságának, feltöltöttségének, műszaki állapotának a lakossági elvárásoknak megfelelő biztosítását jelenti. A munkabér és egyéb juttatások bankszámlára történő utalásának, illetve a magyar lakosság elektronikus fizetési rendszerek iránt tanúsított bizalmatlanságának kettőse ugyanakkor közép- és hosszú távon elkerülhetetlenül magával vonja annak a szükségességét, hogy a kisebb településekre is eljussanak a megfelelően magas színvonalon kiszolgált pénzkiadó készülékek.
A nemzetközi elemzések szerint 2015-re a világszerte telepített ATM-készülékek száma várhatóan eléri a 3,1 millió egységet – a növekedés elsősorban a fejlődő országok (Kína, a közel-kelet, a dél-amerikai térség, a közép-európai régió) piacain várható.
Újabb fejlesztések várhatók
Kárpáti Balázs, a Brink’s Magyarország vezérigazgatója szerint Magyarországon az elmúlt három évben lelassult az üzletág fejlődése, de rövid időn belül a szektor visszatérhet a dinamikus fejlődési pályára, az ügyfelek elvárásai miatt a pénzintézetek ugyanis hamarosan várhatóan megkezdik ATM-szolgáltatásaik és lefedettségük fejlesztését. Ez mintegy 3-5 milliárd forint értékű piacot nyithat az üzemeltetők számára.
A lakossági elvárások mellett az ATM-kiszolgálási üzletág átalakulását és bővülését hozhatják majd a pénzintézetek költségracionalizálásra és erőforráshatékonyság-növelésre irányuló törekvései is.
A vezérigazgató úgy véli, hogy a költséghatékony kiszolgálási rendszerek – mint például a teljes körű készpénz- és kártyamenedzsment lehetősége, a megfelelő szintű karbantartói és műszaki kiszolgáló háttér, az ATM-ek mindenkori töltöttségi szintjéhez igazodó szállítói útvonaltervezés és a megerősített védelmi rendszerek – már Magyarországon is elérhetőek. A hazai cégek felkészültségére utalva Kárpáti Balázs elmondta, hogy az üzemeltetők ezekre a kérésekre is kész megoldásokkal tudnak szolgálni. Ráadásul a csökkenő üzemeltetői költségek hatását az ügyfelek is érezhetnék a csökkenő tranzakciós, ATM-használati- és kártyadíjak révén.
A globális trendek egy része egyelőre azonban teljesen elkerüli a magyar a piacot, a lakosság döntő hányada ugyanis még mindig idegenkedik az elektronikus pénzügyi szolgáltatásoktól. A tapasztalatokkal kapcsolatban a vezető kifejtette, hogy a számlafizetés és az automatákon keresztül történő folyószámla-menedzsment már Magyarországon is elérhető néhány pénzintézet hálózatában, azonban ezeknek a megoldásoknak a tömeges elterjedése egyelőre még nem várható.
Privátbankár