A 3-as vonalon közlekedő első felújított metrószerelvény a Határ úti megállóban (Kép forrása: MTI Fotó, Balogh Zoltán) |
Ahogy arról már reggel írtunk, túszul ejtette az új metró az utasait, akik csak nagy nehézségek árán tudtak kivergődni a szerelvényből, mivel az ajtók nem nyíltak ki. A Metró Közlekedési Dolgozók Szakszervezetének vezetője szerint ugyanakkor teljesen jók a felújított orosz metrószerelvények, legalábbis azok konstrukciója, a problémát a rendszerek összehangolása és szoftveres hibák okozzák.
Gulyás Attila rávilágított: az ajtónyitásért egy szoftver felel, amely a vonatbefolyásoló rendszerrel is kapcsolatban van. A rendszer rossz adatokat kapott arról, hogy a metró pontosan hol helyezkedik el, ezért nem engedélyezte az ajtónyitást. A probléma hátterében az áll, hogy a régi szerelvényekről átrakták ugyan a vonatbefolyásoló rendszert az újakra, de az új szerelvények sokkal erősebbek, ezért új programot kellett volna vásárolni. Ehelyett azonban az orosz gyártó egész egyszerűen lecsökkentette a felújított szerelvény teljesítményét.
Mi lesz itt vészhelyzetben? Bár Gulyás Attila műszaki szempontból magyarázza meg a probléma hátterét, az továbbra is fennáll, hogy az utasok - bár tényleges veszélyhelyzet nem állt fenn - relatíve nyugodt körülmények között is csak nagyon nehezen tudták felfeszíteni az új szerelvény ajtaját, annak ellenére, hogy a vésznyitót is működtették a Facebook-kommentek szerint. Egy tényleges veszélyhelyzetben, például tűz vagy áramszünet esetén, ahol könnyen kialakul pánikhangulat az utasok között, ott ez a fajta műszaki megoldás egyáltalán nem megnyugtató. |