Az alapvető probléma, hogy a Takata légzsákjai olyan erővel fújódnak fel egy ütközés közben, hogy gyakorlatilag szétrobbantják a légzsák körüli tároló rekeszeket, és a törmeléket az utastérbe lövik – írja az MTI. Az amerikai kormány szerint eddig hárman sérültek meg a légzsákok hibás működése miatt, de a kormányzaton kívüli aktivisták négy amerikai halálesetről és több sérültről beszélnek.
„A Takata hazai gyárát jelenleg is építik a miskolci Déli Ipari Parkban, ahonnan életeket mentő autóipari termékek kerülnek majd a piacra. Az ezer ember számára munkát biztosító borsodi üzem hamarosan megkezdi működését, mely komplett légzsákokat és légzsákrendszereket gyárt majd, amiket a legnagyobb autógyártó vállalatok számára szállítanak majd be” – írtuk pár hónappal ezelőtt. Ez az elmúlt három év legjelentősebb beruházása, mintegy ezer embernek ad majd munkát – szerepel a gyár alapkő-letételéről szóló tudósításban.
Egyelőre nehéz megmondani, hogy pontosan melyik járművek érintettek – folytatja az MTI a friss híreket. A hibás légzsákok 2001 és 2011 között kerültek forgalomba, a BMW, a Chrysler, a Ford, a General Motors, a Mazda, a Honda, a Nissan, a Subaru, a Toyota és a Mitsubishi több modellje is érintett lehet. (A világcég nálunk nyilván már fejlettebb technológiával fognak gyártani - a szerk.) A probléma azért ilyen elterjedt, mert a Valient autóipari kutatócég szerint a Takata gyártja a világon használt légzsákok 22 százalékát.
(Fotó: Takata; a kép illusztráció) |
Az amerikai közlekedésbiztonsági szolgálat eddig csak az Egyesült Államok azon déli részeiben rendelt el visszahívásokat, ahol magas a levegő páratartalma. A gyanú szerint a magas páratartalmú levegőnek való huzamosabb kitettség miatt túl gyorsan égnek el azok a vegyszerek, amelyek segítik a légzsákok felfújódását, ez okozza a meghibásodásokat.
A közlekedésbiztonsági szolgáltatnál még zajlanak a tesztek, hogy pontosan mi az a páratartalom, amely káros a légzsákok számára. A tesztekbe a Takatát és számos autógyártó munkatársait is bevonták.
Kedden a tokiói tőzsdén Takata autóalkatrész-gyártó vállalat árfolyama 22,9 százalékkal csökkent, miután az amerikai közlekedésbiztonsági szolgálat több mint 4,7 millió autóst szólított fel a Takata által gyártott hibás légzsákok kicserélésére. A héten a Takata részvényárfolyama összesen 29,55 százalékot zuhant.
(Korábbi cikkeink az autó-visszahívásokról itt, valamint itt olvashatók.)