A következő cikkben tehát egy kicsit körbejárjuk a témát, nemcsak érdekes kutatásokról, de a szélvédő lehetséges sérüléseiről és a javítási árat meghatározó tényezőkről egyaránt szót ejtünk majd.
Hogyan kapcsolódik egymáshoz a szélvédőjavítás és a tudomány?
Amikor szélvédőjavításról beszélünk, akkor valahogy mindenki szeme előtt a szélvédő javítás árak kérdései lebegnek. Tudjuk, hogy nem mindegy, hogy “mennyi az annyi”, de érdemes egy kicsit jobban elmerülni a témában. Ebben a szelvedomester.hu felületén közétett, igencsak érdekes kutatás is a hasznunkra lesz.
A levegőben szálló szemcsék gyakorlatilag a homokszóráshoz hasonló hatásnak teszik ki az üvegfelületet. Ilyenkor a fény már prizmaszerűen tükröződik vissza az üvegen, ami vakítja a vezetőt.
A Svéd Nemzeti Közlekedési Kutatóintézet ezt egy kutatással is alátámasztotta. Ebben szimulátoros tesztek voltak a segítségére, és azt mérték, hogy milyen hatást fejtenek ki a sofőrök teljesítményére a karcos szélvédőüvegek. Az eredmények azt mutatták, hogy egyrészt megváltoztak a vezetési szokások, másrészt a látótávolság is csökkent. Emiatt sokan nem tudták elkerülni az előttük lévő akadályt.
Milyen sérülések adhatnak okot a szélvédő cseréjére és a javítására?
Többféle hiba létezik, de azt ki kell hangsúlyoznunk, hogy ezek közül csupán azokat javíthatjuk, amelyek a külső üvegben keletkeztek. A belső üveg sérüléseit sajnos nem lehet megjavítani, az üveget cserélni kell.
A kőfelverődés a leggyakoribb sérülés, amely repedésmentes, más néven kagylós sérülést okozhat. Ennek még 3-4 további változata ismert:
- A kagylón belüli repedés: A kőfelverődés kagylóján több mikrorepedés is keletkezhet a szélvédőben.
- A kombinált kőfelverődés: A kagylón belül és kívül helyezkedhet el a repedés, és ezek bármikor továbbrepedhetnek.
- Csík vagy csillag alakú sérülés: Ebben az esetben nincs kagylója a felverődésnek, mivel a kő felcsapódása után repedések jönnek létre. Ezek a legveszélyesebb repedések.
- Iker szélvédősérülés: 2 vagy 3 pontban is keletkezik repedés, emiatt ez ugyancsak rendkívül veszélyes.
Ezenkívül megkülönböztethetjük még a repedést, a nyitott csatornás repedést, a felületi sérülést és a karcokat is.
Mitől függ a javítási ár?
Attól, hogy a fentebb felsorolt hibák közül melyikkel van dolgunk, ám az ár meghatározása ennél jóval összetettebb folyamat. Nagyban befolyásolja a sérülés típusa, nagysága, a szélvédő felépítése, az időjárás, illetve az, hogy mekkora a javítási kockázat, és hol helyezkedik el a sérülés.
Egy valami azonban biztos: sérült vagy karcos szélvédővel balesetveszélyes közlekedni, ezért mindenképpen orvosoljuk a problémát.