5p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Nem is gondolnánk, hány tényező befolyásolja a húsvéti süteményekhez is használt kakaópor árát. Összefoglalni leginkább úgy lehet, hogy a kakaó világpiaci árát a hektikusság, az instabilitás, és a szerencse is jellemzi egyszerre. Mivel tőzsdei cikkről van szó, és mint tudjuk, ha valami a tőzsdén adható-vehető, akkor ott az ár nem csak a kereslet-kínálat törvényei szerint alakul.

Ma a világ kakaóbab fogyasztásának 68 százalékát a Nyugat-Afrikai termesztés adja. Az első kakaópor gyártási próbálkozások a 18. században kezdődtek Hollandiában. Napjainkban a világ kakaópor termelése kb. 4 millió tonna körül van, aminek 40 százalékát Európában állítják elő.

Kakaó és kakaó között is van különbség

A kakaópor gyártás területén a legmagasabb minőséget a mai napig az ún. holland gyártási eljárás (lásd a keretes írást) képviseli, amit több-kevesebb sikerrel a világ más részein is próbálnak utánozni.  Alapvetően két nagy kategóriával találkozunk a boltokban: a 10-12, illetve 20-22 százalékos fajtával. A háztartások elsősorban az utóbbit használják, mivel a sütemények esetében ez a típus adja a legjobb minőséget, az ízt és a színt, a húsvéti időszakban is ez az egyik főszereplő.

Mi az a holland gyártási eljárás? A termőhelyen fermentált, szárított kakaóbabokat elválasztják a héjától, megtörik és ezt a töretet változó mértékű lúgos kezelésnek vetik alá, majd a melegen történt őrlés után folyékony kakaómasszát kapnak. A kakaó- vagy csokoládémassza végső minőségére – az alapanyag mellett – ez a folyamat van a legnagyobb hatással. A folyamatot alkalizálásnak vagy feltárásnak nevezik. Az alkalmazott hőfok, időtartam, a lúgos kémhatás mértéke (pH-ja) teljesen eltérő színű, ízvilágú kakaót eredményez. Minél magasabb az alkalmazott pH és hőmérséklet, annál sötétebb, keserűbb ízű a végtermék és egyre kevésbé csokoládés jellegű.

Létezik 22-24 százalékos kakaópor is, amelyet jellemzően a csokoládéipar használ csokoládéitalokhoz vagy magas minőségű bonbonokhoz. Az alacsonyabb kakaóvaj tartalmú kakaóporokat leginkább az tej- és édesipar, valamint a pékek használják. Természetesen a minőségbeli különbség az árban is megmutatkozik: a 20-22 százalékos kakaók jellemzően 30-40 százalékkal magasabb áron kaphatók, mint a 10-12 százalékosak.

Mi határozza meg az árat?

A kakaóbab mezőgazdasági termék, ezért az időjárás is jelentős mértékben befolyásolja a termék mennyiségét és minőségét. Mivel ez fontos befolyásoló tényező, ezért szinte hetente jelennek meg a kakaóbab termésbecslésével kapcsolatos információk és ezek a hírek ilyen vagy olyan okból máris befolyásolják a kakaóbab világpiaci ármozgását – mondja Prohászka Ottó, a 25 éve holland kakaóporral foglalkozó Tutti Kft. tulajdonos-ügyvezetője.

A termőterületek jelentős része politikailag instabil területen helyezkedik el, mint például Nyugat-Afrika (itt a fő termelő országok: Elefántcsontpart, Ghána és Nigéria). Sokszor a kakaóbab kikötőbe történő eljuttatása is veszélyeztetett.

Másrészről az elmúlt időszakban nem egyszer láttunk már a piacon jelentős mértékű spekulatív szándékú termékfelvásárlást, amivel a piacon pillanatnyi hiányérzetet keltve jelentős ármozgást (drágulást) generáltak.

Prohászka Ottó szerint ez nagy részben annak köszönhető, hogy az elmúlt 10-15 évben a gazdasági világválság miatt megrengett a befektetők bizalma a pénzügyi és ingatlan piacok iránt és egyre nagyobb tömegű tőke áramlott az árupiacok irányába – így számos mezőgazdasági termény, pl. a kakaóbab is egyre gyakrabban és erősödő mértékben lett tárgya spekulatív üzleteknek.

A kakaópor világpiaci ármozgását jelentős mértékben befolyásolja a kakaóvaj világpiaci ára is, mivel a kakaóbabnak több mint felét ez adja. A kakaóvaj legnagyobb felhasználója a csokoládéipar. 2004-ben egy jelentős jogi változás történt, amikor az EU engedélyezte a hidrogénezett növényi zsírok használatát a csokoládé termékekben, és a kakaóvaj maximum 5 százalékát ezáltal helyettesíteni lehetett.

Melyik a legjobb tejcsoki?

Nemrég 26 féle tejcsokoládét, köztük diabetikus, glutén- és laktózmentes termékeket is ellenőrzött a Nébih. Az eredményről itt írtunk >>>>

Korábban többé-kevésbé kiszámítható volt a kakaópor/kakaóvaj felhasználásának mennyisége és árának alakulása, illetve ezek egymáshoz való viszonya. Durván azt lehetett mondani, hogy ha drágult a kakaóvaj, akkor olcsóbbá vált a kakaópor és fordítva. Amikor a vaj ára magas, a gyártók átállnak az eredeti csokoládéról a bevonó massza és a nugátok gyártására – ami a kakaópor igényt növeli csak, mivel a termék nem tartalmaz kakaóvajat, így emelve a por árát a piacon – mondja az ügyvezető.

Kakaómániás Kelet

Mindezek mellett a világ kakaópor igénye folyamatosan növekszik, a világ GDP növekedését követi az igény, szinte megegyező százalékban. Döntően Kína, India kakaóétvágya erősödik, ezt a mértékű növekedést a kakaótermelés nem tudja ilyen ütemben lekövetni. Így már látható, hogy a fent felsorolt tényezők együttesen milyen bonyolult módon hatnak a kakaó világpiaci árára, nem csoda, hogy az árgörbe rendkívül hektikus képet mutat. Nagyon jól informáltnak és szerencsésnek kell lenni az importőröknek, kereskedőknek, hogy jó időben hozzanak döntést a vételről és az eladásról.

Mi lesz az árral?

Visszatérve a fogyasztók asztalához, Prohászka Ottó úgy látja, a kiskereskedelemben az elkövetkező fél-egy évben stagnáló árakra lehet számítani, kisebb-nagyobb kilengéssel – például az elmúlt hetekben 8-10 százalékos emelkedés volt tapasztalható.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló A családi büdzsé megfelelő kezelése
Márkázott tartalom | 2025. október 17. 11:12
Napjainkban a család pénzügyeinek tervezése egyre inkább tudatos gazdálkodást jelent, miközben a cél a gyermekek fejlődésének és boldogságának is támogatása is. 
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG