A Magyar Bevásárlóközpontok Szövetsége nem ért egyet a Dohánytermék kiskereskedelmi jogosultság átengedéséről szóló nyilvános koncessziós pályázati kiírás módosításával, amely kitiltaná a dohányboltokat a bevásárlóközpontokból. Szerintük a módosítás jelentősen veszélyezteti annak lehetőségét, hogy bevásárlóközpontban lévő üzlethelyiségben dohánybolt tudjon nyílni.
A kormánypárti képviselők szavazataival általános vitára alkalmasnak tartotta a trafiktörvényt módosító törvényjavaslatot a parlament gazdasági bizottsága hétfői budapesti ülésén. A kormánypártoktól 18 igenlő, az MSZP-től 4 nem szavazat érkezett, 2 jobbikos képviselő tartózkodott. A kormánypárti képviselők a fiatalok védelmével érveltek, a szocialisták pedig úgy vélték, hogy nem a céllal, hanem az eszközzel van baj. |
A bevásárlóközponti üzlethelyiségre vonatkozó előírások – a 0-24 óráig tartó, és a „sétáló” utcáról történő megközelíthetőség lehetőségének kizárása – kivitelezhetetlenek, nem életszerűek és a Szövetség számára elfogadhatatlanok - áll a Magyar Bevásárlóközpontok Szövetségének közleményében.
A dohányforgalmazók kiszorítása a bevásárlóközpontokból és hipermarketekből hátrányos mind a kereskedők, a vásárlók és nem utolsó sorban az állam számára is. A kereskedő nagy forgalmú termék árusításától esik el, a vásárló nem tudja hatékonyan és gyorsan lebonyolítani a vásárlásait, az államnak pedig a forgalom csökkenés miatt áfa kiesése lesz – hívta fel a figyelmet Balatoniné Kiss Judit, az MBSZ főtitkára.
Napjainkban 118 bevásárlóközpont és 165 hipermarket fogadja a látogatókat és vásárlókat több mint 3 millió négyzetméteren. Egy-egy nagyobb bevásárlóközpont naponta áltagosan 30-45 ezer látogatót fogad, amely megfelel egy közepes város lakosságának. A vásárlók többek között azért választják a bevásárlóközpontokat és a hipermarketeket, mert a szolgáltatásoktól a magas áruválasztékig egy helyen megkapnak mindent.
Az átalakítás a legtöbb helyen kivitelezhetetlen
Korábban megírtuk, hogy nyolc nappal a dohány-kiskereskedelmi jogosultság átengedésére kiírt koncessziós pályázatok beadási határidejének lejárta előtt újfent módosította a pályázati feltételeket a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. A változtatás lényege, hogy a pályázat gyakorlatilag kizárja a hagyományos bevásárló-központi dohánytermék-elárusítást, mert a szabályzat szerint a boltoknak az "utcára" kell nyílniuk.
A kültéri bejárat megvalósítása a bevásárlóközpontok, hipermarketek és szupermarketek többségében kivitelezhetetlen, vagy mivel homlokzati átalakítást igényel, építési engedély köteles és lehet, hogy a plázastop hatálya alá is esik. A kültéri bejárat kötelező előírása továbbá veszélyezteti a dohányboltok biztonságát, hiszen egy „lesötétített”, de emellett nagy értékű árukészlettel rendelkező, áltagosan 1 eladóval működő üzlethelyiségről van szó, melyet 0-24 óráig megközelíthetővé kell tenni - áll az MBSz közleményében.