1p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

A Magyar Bevásárlóközpontok Szövetsége szerint a dohányforgalmazók kiszorítása a bevásárlóközpontokból és hipermarketekből hátrányosan érintené a vásárlókat, a kereskedőket és az államot is.

A Magyar Bevásárlóközpontok Szövetsége nem ért egyet a Dohánytermék kiskereskedelmi jogosultság átengedéséről szóló nyilvános koncessziós pályázati kiírás módosításával, amely kitiltaná a dohányboltokat a bevásárlóközpontokból. Szerintük a módosítás jelentősen veszélyezteti annak lehetőségét, hogy bevásárlóközpontban lévő üzlethelyiségben dohánybolt tudjon nyílni.

A kormánypárti képviselők szavazataival általános vitára alkalmasnak tartotta a trafiktörvényt módosító törvényjavaslatot a parlament gazdasági bizottsága hétfői budapesti ülésén. A kormánypártoktól 18 igenlő, az MSZP-től 4 nem szavazat érkezett, 2 jobbikos képviselő tartózkodott. A kormánypárti képviselők a fiatalok védelmével érveltek, a szocialisták pedig úgy vélték, hogy nem a céllal, hanem az eszközzel van baj.

A bevásárlóközponti üzlethelyiségre vonatkozó előírások – a 0-24 óráig tartó,  és a „sétáló” utcáról történő megközelíthetőség lehetőségének kizárása – kivitelezhetetlenek, nem életszerűek és a Szövetség számára elfogadhatatlanok - áll a Magyar Bevásárlóközpontok Szövetségének közleményében.

A dohányforgalmazók kiszorítása a bevásárlóközpontokból és hipermarketekből hátrányos mind a kereskedők, a vásárlók és nem utolsó sorban az állam számára is. A kereskedő nagy forgalmú termék árusításától esik el, a vásárló nem tudja hatékonyan és gyorsan lebonyolítani a vásárlásait, az államnak pedig a forgalom csökkenés miatt áfa kiesése lesz – hívta fel a figyelmet Balatoniné Kiss Judit, az MBSZ főtitkára.

Napjainkban 118 bevásárlóközpont és 165 hipermarket fogadja a látogatókat és vásárlókat több mint 3 millió négyzetméteren. Egy-egy nagyobb bevásárlóközpont naponta áltagosan 30-45 ezer látogatót fogad, amely megfelel egy közepes város lakosságának. A vásárlók többek között azért választják a bevásárlóközpontokat és a hipermarketeket, mert a szolgáltatásoktól a magas áruválasztékig  egy helyen megkapnak mindent.

Az átalakítás a legtöbb helyen kivitelezhetetlen

Korábban megírtuk, hogy nyolc nappal a dohány-kiskereskedelmi jogosultság átengedésére kiírt koncessziós pályázatok beadási határidejének lejárta előtt újfent módosította a pályázati feltételeket a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. A változtatás lényege, hogy a pályázat gyakorlatilag kizárja a hagyományos bevásárló-központi dohánytermék-elárusítást, mert a szabályzat szerint a boltoknak az "utcára" kell nyílniuk.

A kültéri bejárat megvalósítása a bevásárlóközpontok, hipermarketek és szupermarketek többségében kivitelezhetetlen, vagy mivel homlokzati átalakítást igényel, építési engedély köteles és lehet, hogy a plázastop hatálya alá is esik. A kültéri bejárat kötelező előírása továbbá veszélyezteti a dohányboltok biztonságát, hiszen egy „lesötétített”, de emellett nagy értékű árukészlettel rendelkező, áltagosan 1 eladóval működő üzlethelyiségről van szó, melyet 0-24 óráig megközelíthetővé kell tenni - áll az MBSz közleményében.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló A családi büdzsé megfelelő kezelése
Márkázott tartalom | 2025. október 17. 11:12
Napjainkban a család pénzügyeinek tervezése egyre inkább tudatos gazdálkodást jelent, miközben a cél a gyermekek fejlődésének és boldogságának is támogatása is. 
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG