Smart Forfour Electric - ez csak a kezdet |
Ahogy arról már korábban is írtunk, év végéig meghosszabbították a tisztán elektromos hajtású autók vásárlásának támogatási pályázatát. Ez azért is különösen furcsa, mivel az 1,5 millió forintos ártámogatás lehetősége eredetileg május elsején szűnt volna meg, áprilisig azonban mindössze 230 pályázatot kapott a kormány, noha ez a keret legalább háromezer autó támogatására lenne elég. A Használtauto.hu utánajárt, pontosan mi fogja vissza a magyarokat, így kiderült: nem csak a magas ár miatt rettennek el, de számos egyéb nyűgről is inkább lemondanak a környezet kárára az autósok, tudta meg a Privátbankár.hu.
Miért éri meg és miért ódzkodnak tőle?
A felmérés eredményei szerint a válaszadók a villanyautózás legfőbb előnyének sorrendben az olcsó üzemeltetést, a környezetbarát működést és a kisebb meghibásodási lehetőséget tartották. A legjelentősebb hátránynak a villanyautók iránt még csak érdeklődők kétharmada a túl magas vételárat, míg nagyjából ugyanilyen arányban második problémaként az ilyen járművek tulajdonosai a töltési infrastruktúra hiányát hozták fel. A harmadik probléma pont az egyik előny, a csendesség: a válaszadók fele rótta fel hibaként, hogy a csendesség miatt nehezebben észrevehetők az elektromos autók.
A felhasználók különösen vidéken tartják elégtelennek a töltőállomásokkal való ellátottságot: míg a fővárosban 5-ös skálán átlagosan 3,28-ra értékelték ezt a tényezőt, addig a vidéki helyzet 1,31-as átlagot kapott. Nem csoda, hogy a villanyautójukat 70 százaléknyian jellemzően otthon töltik fel, és töltéskor a tulajdonosok 71 százaléka többnyire megvárja, míg az autó teljesen feltölt.
Jelenleg egyébként alig több mint 200 regisztrált töltőállomás van Magyarországon, ami fele a környékbeli országokénak, fűzte hozzá Katona Mátyás, a Használtautó-csoport autós portálja, az Autonavigátor.hu főszerkesztője.
Ha egyszer megszeretted, többé nem ereszt
A villanyautót vezetők 55 százaléka értékelte az ötös skálán legalább 4-essel a zöld rendszám motiváló erejét. Az ingyenes parkolás mellett ez olyan előnyöket biztosít, mint kedvezményes áramtarifa, illetve mentesülés a regisztrációs adó, a cégautóadó és a gépjárműadó fizetésétől.
A villanyautók tulajdonosai 59 százalékban biztosan, míg 18 százalékban nagy valószínűséggel állítják, hogy következő autójuk is elektromos meghajtású lesz. A bővülés jelenlegi ütemét látva azonban kétségesnek tűnik, hogy a kedvező folyamatok elegendőek lesznek-e néhány éven belül megsokszorozni az érdeklődők számát annak érdekében, hogy 2020-ra teljesüljön a Jedlik Ányos tervben szereplő 30 ezres villanyautó-állomány elérése.