Az AEGON Magyarország online megkeresés segítségével elvégzett felmérésének eredménye szerint a válaszadók mindössze 30 százaléka rendelkezik beszéd- és adatforgalom bonyolítására is alkalmas előfizetéssel, 46 százalékuk csak beszéd alapú szolgáltatásra fizet elő, a kérdőívet kitöltők közel egynegyede (23 százaléka) pedig feltöltőkártyás készülékkel rendelkezik.
Elsősorban beszélgetésre használjuk mobiltelefonunkat
A telefon felhasználásának lehetséges céljai közül a válaszadók 43 százaléka jelölte meg a beszélgetést, 30 százalékuk az sms-t, viszont az e-mail küldési funkciót mindössze 6 százalék használja. A kérdőívet kitöltők nem egészen egynegyede nyilatkozott emellett úgy, hogy érintőképernyős mobilt használ, és nagyjából ugyanekkora az arányuk azoknak, akik mobil-alkalmazásokat használnak a telefonjukon. A válaszadók egyharmada viszont már rendszeresen internetezik a mobilja segítségével, és elsősorban kereső-, és közösségi oldalak látogatására, illetve hírek olvasására használja.
A felmérés szerint a saját telefonjuk típusáról, operációs rendszeréről viszont meglepően keveset tudnak a felhasználók, 62 százalékuk az erre vonatkozó kérdésre nem tudott választ adni. A telefonjukat ismerők válaszai alapján ugyanakkor az operációs rendszerek között az Android 31 százalékos penetrációval vezet, míg 24 százalék a Nokia által használt Symbian rendszerű telefont üzemeltet.
Sokan nem szeretnének okostelefont
IPhone-ja a válaszadók 9 százalékának van, ám e típus részesedése az 55 év felettiek körében jóval magasabb. Az esetleges telefoncserénél kiválasztandó rendszereknél szintén az Android vezet: részesedése 23 százalék, míg az IPhone-t 16 százalék jelölte meg. A válaszadók bő egyötöde viszont még egyáltalán nem akar okostelefont, 33 százalékuk pedig nem tudja megjelölni, milyen operációs rendszert választana.
A pénzügyi tranzakcióknál, szolgáltatásoknál viszont egyre többször kerülnek elő a telefonok is: a válaszadók közel egyharmada - 32 százaléka – már végrehajtott fizetési tranzakciót a készüléke segítségével. A netbank használata mobilon keresztül ugyanakkor a magyarokra még nem nagyon jellemző: mindössze 10 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy telefonja segítségével is szokta intézni banki ügyeit.
Az amerikai piachoz képest komoly lemaradásban vagyunk
A mobiltelefonok kihasználtságát tekintve ugyanakkor nemzetközi összehasonlításban nem áll túl jól a magyar piac. A 85,3 százalékos felnőtt lakosságra vetített mobil-penetráció alapján a kelet-európai mezőny második felében vagyunk, és az okostelefonok 13 százalékos aránya is csak a középmezőnyhöz elég a régióban. Az amerikai piachoz képest pedig igen komoly a lemaradás: ott a fogyasztók 43 százaléka már okostelefont használ, és e készülékek aránya egyetlen negyedév alatt 5 százalékponttal emelkedett. Emellett az amerikaiak háromnegyede e-mailezésre is használja a mobilját, és bő egyharmaduk már keres a mobiljára érkező reklámok alapján termékinformációt.
Vereczki András, az AEGON Biztosító vezérigazgató-helyettese a felmérés eredményeihez hozzáfűzte, hogy mindenképpen meglepőek abból a szempontból, hogy a magyar fogyasztók milyen alacsony arányban használják e-mail forgalmazásra, vagy alkalmazások futtatására telefonjaikat. Bíztatónak találta ugyanakkor, hogy a hazai ügyfelek is egyre többször használják készüléküket pénzügyeik intézéséhez, továbbá a növekedési potenciál ezzel együtt óriási, elég csak az USA piacának adataira gondolni.