BUX
35 875.71
-1.28%
-465.00
OTP
10 370.00
-2.99%
-320.00
MOL
1 970.00
-0.86%
-17.00
RICHTER
6 810.00
+0.67%
+45.00
MTELEKOM
393.00
-1.87%
-7.00
 
2019. január 3. 15:05

Sokkal több autót gyártott a Tesla tavaly, mint a korábbi években, a befektetők, sőt a vásárlók egy része mégis elégedetlen. A 35 ezer dollár áron előjegyezhető, középkategóriás árú autó helyett egyelőre 50 ezer dollár felettit lehet kapni, megelőzve az olcsóbb típusért sorban állókat. Mindazonáltal indul az európai értékesítés.

Stabil, magas ár

Gyakran jelennek meg rossz hírek a Tesla háza táján, de a részvényárfolyam mégis évek óta magasan van, összehasonlítva más autógyártókkal, nem is beszélve a Tesla fundamentumairól. Tegnap ugyan 7 százalékot esett az ár arra a bejelentésre, hogy a negyedik negyedévben nem nőtt jelentősen a gyártott autók száma a harmadik negyedévhez képest, ez a mozgás azonban a részvény szokásos mozgékonysága miatt fel sem tűnik a grafikonon.

Tesla, egy év. Fel sem tűnik a tegnapi esés

A papír immár két éve egy jól meghatározható sávban mozog, amíg ebben nincs változás, nagy fordulatról nem beszélhetünk az elektromos autógyártó esetében. Az természetes, hogy a befektetők, vásárlók, konkurensek és általában a széles közvélemény érdeklődéssel figyeli a cég minden rezdülését, mivel mégiscsak egy forradalmian új iparágról van szó, és azt várja mindenki, hogy a sokkal egyszerűbben működő elektromos autó végül kiszorítja majd a környezetszennyező belső égésű változatot.

Középkategória

A cég először csak luxusmodelleket gyártott, amire önmagában remek lehetőséget adott az elektromos autó, mivel a fizika törvényszerűségei miatt sokkal nagyobb gyorsulást lehet elérni vele, mint a belsőégésűekkel. A luxusautók tulajdonosai igencsak megbecsülik ezt a tulajdonságot, viszont a cégnek nyitni kellett a középkategória felé ahhoz, hogy átállhasson a tömeggyártásra, nyereségessé válhasson és persze hogy megvalósítsa az alapító Elon Musk álmát, az elektromos autó elerjedésének meggyorsítását.

Tesla, stabil ársáv hosszú ideje


Erre a célra fejlesztették ki a Model 3-as típust, melynek ára az előzetes bejelentés szerint 35 ezer dollár, olyan ár, ahol már tömeges kereslet van az autók iránt. Elő is fizettek 400 ezren a típusra, mint nálunk egykor a Trabantra, mondván, türelmesen kivárják, amíg a cég felfuttatja a gyártást, hisz az ilyen újítások időigényesek. A gyártás a vártnál lassabban indult be és gyorsult fel, de ez az előző típusoknál is így volt, és az újdonság ereje miatt még ezt is elnézték mind a vásárlók, mind a befektetők.

Költséghatékonyság

Fellépett ugyanakkor egy probléma: az autó előállítási költsége egyelőre az alapmodell 35 ezer dolláros ára fölött van: a Financial Times szerint 42 ezer dollár, bár vannak ennél kissé alacsonyabb becslések is. A cégnek pedig nyilván nyereséget kell elérnie, ezért egyelőre az a megoldás, hogy az extrákkal felszerelt, ezért jóval drágább, 45, de inkább 50 ezer dollár fölötti autókat adják el. Ráadásul ezeket vihetik is az azonnali vevők, megelőzve a százezreket, akik békésen várják az alaptípust. Na meg az európai vásárlókat, köztük a briteket, akiknek jobbkormányos változatot kell gyártani.

A tervek szerint ez a probléma úgy oldódik meg, hogy dinamikusan növekszik a gyártás, így az egy autóra jutó költséghányad csökken, mégpedig annyira, hogy a 35 ezer dolláros autó is megfelelő profitot biztosítson a cégnek. A befektetőket most az aggasztja, hogy a negyedik negyedévben elakadt ez a növekedési folyamat, így nem látják biztosítottnak az autónkénti költségcsökkentést és a fenntartható, sőt növekvő profitot.

Keveslik a sokat

A cég 90 700 autót szállított 2018 utolsó hónapjában, ami háromszorosa az egy évvel korábbinak, de az elemzők 92 ezer autóra számítottak. A teljes éves mennyiség pedig 245 ezer darab volt, szemben a 2017-es 103 ezer darabbal. A vállalat szerint ez a valaha megvalósult legnagyobb éves növekedés az iparágban, de kétségtelen, hogy az iparág viszonyai között alacsony bázisról zajlik a növekedés. Amennyiben nem is lenne további növekedés az utolsó negyedévhez képest, akkor is 360 ezer darabos lenne a jövő évi gyártás. Valószínűsítve, hogy folytatódik a termelés felfutása, jövőre simán összejöhet a félmillió autó.

A befektetőket még az izgatja, hogy év végéig lehetett igénybe venni Amerikában az autók után a 7500 dolláros adóhitelt, ami mostanra már a felére csökken. Ezért feltételezik, hogy a gyár megpróbálta legyártani, ami a csövön kifért, és emiatt illett volna nagyobb gyártási számnak lennie. A cég ugyanakkor mostantól 2000 dollárral olcsóbban adja minden autóját, hogy a vásárlókat kompenzálja az adóhitel változásért, így a kereslet önmagában nem esik vissza.

Hazai vevő

A vállalat mindeközben bejelentette, hogy rövidesen megkezdi a középkategóriás típus szállítását Európába és Kínába, év végén pedig a jobbkormányos típusokat is elhozza a brit vevőknek. Az érdeklődés Amerikán kívül is nagy, ismerünk hazai előfizetőt, aki már évek óta békésen vár a járműre, időnként kicsit elégedetlenkedve a várható átvétel örökös odébb tolódása miatt, de elégedettek lennének, ha idén megkapnák a járművet. Nem ragaszkodnak az alaptípushoz, sőt egyes extrákat kifejezetten szeretnének hozzá, de 15 millió forintnál nem fizetnének többet. Ez azonban jelenleg több mint 50 ezer dollár, így ha elindul az európai szállítás, nem kell már sokat várniuk.

Az Ön bizalma a mi tőkénk

A Privátbankár HITELES, MEGBÍZHATÓ és EGYEDI információkat kínál, most, a válság alatt és békeidőben is. Tényszerű, politikai és gazdasági befolyástól mentes, világos és érthető elemzéseket, amelyek segítenek a gazdasági, befektetési döntések meghozatalában.


Vásárló Isztok ti eleget? A szeszgyárak szerint nem
Privátbankár.hu | 2020. május 31. 06:01
Az emberek sokkal több alkoholt vásároltak a karantén alatt az üzletekből, de ez nem volt elég ahhoz, hogy megakadályozza az iparág általános visszaesését. A turizmus, éttermek, szórakozóhelyek bezárása sokkal nagyobb lyukat ütött a bevételeken. Az alkoholos italok ágazatában évekig tartó lassú javulást várnak.
Vásárló A budapesti plázázók fele már vissza is tért természetes élőhelyére
MTI | 2020. május 22. 07:58
Néhány hét, és visszatér a másik felük is.
Vásárló Műanyagok betiltása: megmagyarázták, miért vonta vissza a kormány a törvényjavaslatot
Valkai Nikoletta | 2020. május 20. 15:36
A szaktárca szerint a munka folytatódik az egyszer használatos műanyagok 2021-ben megkezdődő kivezetéséhez. 
Vásárló Jönnek a támogatások - mekkora összegre pályázhat, aki elektromos autót venne?
Privátbankár.hu / MTI | 2020. május 20. 13:36
Ötmilliárd forintos keretösszegű pályázat indul szerdán a tisztán elektromos autók és segédmotoros kerékpárok beszerzésének támogatására - jelentette be Kaderják Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára.
Vásárló Közterületeket kaphatnak a budapesti vendéglátósok
Privátbankár.hu / MTI | 2020. május 19. 20:31
A fővárosi önkormányzat így segítené a vendéglátás újraindítását. 
Vásárló Váratlanul visszavonta a kormány a műanyagok betiltásáról szóló javaslatot
Privátbankár.hu | 2020. május 19. 19:48
Múlt héten nyújtották be a tervezetet az egyszer használatos műanyagok jövő évi betiltásáról, ezt most egyszer csak visszavonták. Még dolgoznak rajta. 
Vásárló Szájmaszkkal fedett citylight posztereken hirdetik a magyar árut
Márkázott tartalom | 2020. május 19. 15:55
Izgalmas, a járványhelyzetre közvetlenül reagáló plakátkampánnyal jelentkezik Budapest közterein a „Vedd a hazait! Védd a hazait!” mozgalmat elindító Magyar Termék Nonprofit Kft. Szájmaszkkal ellátott citylight posztereken hirdeti most a kezdeményezést a plakátkampányban résztvevő húsz magyar cég részvételével.
Vásárló Drágul a postai csomagküldés
Privátbankár.hu / MTI | 2020. május 15. 12:28
A Magyar Posta  június elsejétől átlagosan 6,1 százalékkal emeli a belföldi és a nemzetközi csomagfeladás díjszabását a költségek növekedése és a nemzetközi szállítási díjak drasztikus emelkedése miatt - közölte a társaság.  
Vásárló Elszálló árak, kígyózó sorok: ilyen lehet a repülés a koronavírus után
Privátbankár.hu | 2020. május 14. 20:01
A légiközlekedés már a pandémia előtt is macerás, kényelmetlen és drága folyamat volt, és ennél a jövőben valószínűleg csak macerásabb, kényelmetlenebb és drágább lesz.
Vásárló Karácsony Gergely bejelentette: hétvégén a gyalogosoké a pesti alsó rakpart
Privátbankár.hu / MTI | 2020. május 14. 15:38
A hétvégén lezárják a gépjárműforgalom elől a pesti alsó rakpartot és átadják a gyalogosoknak, kerékpárosoknak a városvezetés újranyitási politikájának részeként, bővítve a kikapcsolódásra használható közterületeket - jelentette be Karácsony Gergely főpolgármester.
hírlevél