Itt van minden, amit az Otthon Start programról tudni kell, mielőtt belevágna

Szeptembertől indul az Otthon Start Program, amely akár 50 millió forintos, fix 3 százalékos, államilag támogatott kamatozású hitellel segíti a lakást vásárlókat, építőket – családi állapottól és gyermekszámtól függetlenül, gyermekvállalási kötelezettség nélkül. Összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat az igénylés feltételeiről.
Itt van minden, amit az Otthon Start  programról tudni kell, mielőtt  belevágna
5p

Miért állhatott be a Tisza és a Fidesz közötti különbség?
Ki nyerhet az adók körüli politikai viharon?
Mi lesz az átláthatósági törvényből?

Online Klasszis Klub élőben Somogyi Zoltánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves szociológust!

2025. szeptember 24. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Sokkal több autót gyártott a Tesla tavaly, mint a korábbi években, a befektetők, sőt a vásárlók egy része mégis elégedetlen. A 35 ezer dollár áron előjegyezhető, középkategóriás árú autó helyett egyelőre 50 ezer dollár felettit lehet kapni, megelőzve az olcsóbb típusért sorban állókat. Mindazonáltal indul az európai értékesítés.

Stabil, magas ár

Gyakran jelennek meg rossz hírek a Tesla háza táján, de a részvényárfolyam mégis évek óta magasan van, összehasonlítva más autógyártókkal, nem is beszélve a Tesla fundamentumairól. Tegnap ugyan 7 százalékot esett az ár arra a bejelentésre, hogy a negyedik negyedévben nem nőtt jelentősen a gyártott autók száma a harmadik negyedévhez képest, ez a mozgás azonban a részvény szokásos mozgékonysága miatt fel sem tűnik a grafikonon.

Tesla, egy év. Fel sem tűnik a tegnapi esés

A papír immár két éve egy jól meghatározható sávban mozog, amíg ebben nincs változás, nagy fordulatról nem beszélhetünk az elektromos autógyártó esetében. Az természetes, hogy a befektetők, vásárlók, konkurensek és általában a széles közvélemény érdeklődéssel figyeli a cég minden rezdülését, mivel mégiscsak egy forradalmian új iparágról van szó, és azt várja mindenki, hogy a sokkal egyszerűbben működő elektromos autó végül kiszorítja majd a környezetszennyező belső égésű változatot.

Középkategória

A cég először csak luxusmodelleket gyártott, amire önmagában remek lehetőséget adott az elektromos autó, mivel a fizika törvényszerűségei miatt sokkal nagyobb gyorsulást lehet elérni vele, mint a belsőégésűekkel. A luxusautók tulajdonosai igencsak megbecsülik ezt a tulajdonságot, viszont a cégnek nyitni kellett a középkategória felé ahhoz, hogy átállhasson a tömeggyártásra, nyereségessé válhasson és persze hogy megvalósítsa az alapító Elon Musk álmát, az elektromos autó elerjedésének meggyorsítását.

Tesla, stabil ársáv hosszú ideje


Erre a célra fejlesztették ki a Model 3-as típust, melynek ára az előzetes bejelentés szerint 35 ezer dollár, olyan ár, ahol már tömeges kereslet van az autók iránt. Elő is fizettek 400 ezren a típusra, mint nálunk egykor a Trabantra, mondván, türelmesen kivárják, amíg a cég felfuttatja a gyártást, hisz az ilyen újítások időigényesek. A gyártás a vártnál lassabban indult be és gyorsult fel, de ez az előző típusoknál is így volt, és az újdonság ereje miatt még ezt is elnézték mind a vásárlók, mind a befektetők.

Költséghatékonyság

Fellépett ugyanakkor egy probléma: az autó előállítási költsége egyelőre az alapmodell 35 ezer dolláros ára fölött van: a Financial Times szerint 42 ezer dollár, bár vannak ennél kissé alacsonyabb becslések is. A cégnek pedig nyilván nyereséget kell elérnie, ezért egyelőre az a megoldás, hogy az extrákkal felszerelt, ezért jóval drágább, 45, de inkább 50 ezer dollár fölötti autókat adják el. Ráadásul ezeket vihetik is az azonnali vevők, megelőzve a százezreket, akik békésen várják az alaptípust. Na meg az európai vásárlókat, köztük a briteket, akiknek jobbkormányos változatot kell gyártani.

A tervek szerint ez a probléma úgy oldódik meg, hogy dinamikusan növekszik a gyártás, így az egy autóra jutó költséghányad csökken, mégpedig annyira, hogy a 35 ezer dolláros autó is megfelelő profitot biztosítson a cégnek. A befektetőket most az aggasztja, hogy a negyedik negyedévben elakadt ez a növekedési folyamat, így nem látják biztosítottnak az autónkénti költségcsökkentést és a fenntartható, sőt növekvő profitot.

Keveslik a sokat

A cég 90 700 autót szállított 2018 utolsó hónapjában, ami háromszorosa az egy évvel korábbinak, de az elemzők 92 ezer autóra számítottak. A teljes éves mennyiség pedig 245 ezer darab volt, szemben a 2017-es 103 ezer darabbal. A vállalat szerint ez a valaha megvalósult legnagyobb éves növekedés az iparágban, de kétségtelen, hogy az iparág viszonyai között alacsony bázisról zajlik a növekedés. Amennyiben nem is lenne további növekedés az utolsó negyedévhez képest, akkor is 360 ezer darabos lenne a jövő évi gyártás. Valószínűsítve, hogy folytatódik a termelés felfutása, jövőre simán összejöhet a félmillió autó.

A befektetőket még az izgatja, hogy év végéig lehetett igénybe venni Amerikában az autók után a 7500 dolláros adóhitelt, ami mostanra már a felére csökken. Ezért feltételezik, hogy a gyár megpróbálta legyártani, ami a csövön kifért, és emiatt illett volna nagyobb gyártási számnak lennie. A cég ugyanakkor mostantól 2000 dollárral olcsóbban adja minden autóját, hogy a vásárlókat kompenzálja az adóhitel változásért, így a kereslet önmagában nem esik vissza.

Hazai vevő

A vállalat mindeközben bejelentette, hogy rövidesen megkezdi a középkategóriás típus szállítását Európába és Kínába, év végén pedig a jobbkormányos típusokat is elhozza a brit vevőknek. Az érdeklődés Amerikán kívül is nagy, ismerünk hazai előfizetőt, aki már évek óta békésen vár a járműre, időnként kicsit elégedetlenkedve a várható átvétel örökös odébb tolódása miatt, de elégedettek lennének, ha idén megkapnák a járművet. Nem ragaszkodnak az alaptípushoz, sőt egyes extrákat kifejezetten szeretnének hozzá, de 15 millió forintnál nem fizetnének többet. Ez azonban jelenleg több mint 50 ezer dollár, így ha elindul az európai szállítás, nem kell már sokat várniuk.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Legalább rossz hírt nem kaptak a magyar autósok
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 11. 12:11
De jót sem.
Vásárló Régi kazetták: felbecsülhetetlen emlék, pontosan meghatározott érték
Márkázott tartalom | 2025. szeptember 9. 11:57
Nem is olyan régen ki gondolta volna, hogy a VHS kazetták csillaga egyszer leáldozik majd. Az ilyen kazettákon őrzött emlékek felbecsülhetetlen értéket képviselnek, de technológiai akadályok miatt egyre nehezebben válnak hozzáférhetővé – ami érthető okokból kétségbeejtő lehet.
Vásárló Miért fontos a hőkamerás vizsgálat házfelújítás előtt?
Márkázott tartalom | 2025. szeptember 8. 14:38
Egy lakás vagy ház felújítása előtt az alapos tervezés nélkülözhetetlen. A hőkamerás vizsgálat az egyik legjobb módszer, amely révén pontosan láthatóvá válnak az épület hőveszteségi pontjai. 
Vásárló A székhelyhasználat jogcímét igazoló okirat jelentősége
Márkázott tartalom | 2025. szeptember 8. 14:27
Gondolt már arra, miért elengedhetetlen, hogy egy vállalkozás a bérbe vett ingatlanra vonatkozó jogviszonyt írásban is igazolni tudja? 
Vásárló Hogyan tüntesd el a nikotin- és beázásfoltokat a falról?
Márkázott tartalom | 2025. szeptember 8. 11:27
Képzeld el, hogy frissen festett falra tekintesz. Minden nagyszerűen néz ki, de néhány nap múlva észreveszed, hogy a régi, makacs foltok újra megjelennek. Az ilyen problémák igazán bosszantóak, hiszen a beázás nyomai, a dohányfüst okozta sárgás elszíneződések vagy egy konyhai baleset után ottmaradt korom foltjai rendre visszatérnek. 
Vásárló Van, ami 50-60 százalékkal drágább, mint tavaly – ennyibe kerül most a családi nagybevásárlás
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. szeptember 8. 05:49
Hajszál híján ismét két számjegyű áremelkedést tapasztalt éves szinten a hazai hipermarketekben a Privátbankár Árkosár-felmérése – 38 ezer forintba kerül egy átlagos családi élelmiszer-nagybevásárlás, ez valamivel kevesebb, mint augusztusban. Szélsőséges árváltozásokat találtunk: a frissen meghosszabbított árrésstopos termékek között komolyabb csökkenést is mértünk, más termékeknél viszont 50-60 százalékos éves drágulás is előfordul.
Vásárló A bagel titka és varázsa
Márkázott tartalom | 2025. szeptember 5. 10:33
Gondoltál már arra, honnan származik a bagel, ez a népszerű reggeli finomság? A pékáruk rajongói bizonyára örömmel hallják, hogy a bagel Budapesten is hódít.
Vásárló Költözés lomtalanítással – amikor a múlt hátramarad
Márkázott tartalom | 2025. szeptember 4. 12:26
A költözés mindenki életében nagy feladat. Vegyünk példaként egy olyan esetet, ahol az új életkezdés mellett a régi nyomait is teljesen el kell tüntetni. 
Vásárló Az online vásárlás új aranykora
Márkázott tartalom | 2025. szeptember 3. 14:33
Az online vásárlás mára épp olyan megszokottá vált, mint régen a sarki bolt felkeresése. Az internetes térben böngészve szinte bármit megtalálsz: könyvet egy kellemes délutánra, élelmiszert a hétvégi vacsorához, vagy éppen alapanyagokat a legújabb kézműves hobbidhoz. 
Vásárló Miért fontos a megfelelő nyirokkeringés?
Márkázott tartalom | 2025. szeptember 3. 12:13
A szervezetünk méregtelenítésében, egészségünk fenntartásában kiemelt szerepe van a nyirokkeringésnek. Felel egyrészt a folyadékegyensúlyért, másrészt pedig az immunfolyamatok szabályozásáért is.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG