5p
Sokkal több autót gyártott a Tesla tavaly, mint a korábbi években, a befektetők, sőt a vásárlók egy része mégis elégedetlen. A 35 ezer dollár áron előjegyezhető, középkategóriás árú autó helyett egyelőre 50 ezer dollár felettit lehet kapni, megelőzve az olcsóbb típusért sorban állókat. Mindazonáltal indul az európai értékesítés.

Stabil, magas ár

Gyakran jelennek meg rossz hírek a Tesla háza táján, de a részvényárfolyam mégis évek óta magasan van, összehasonlítva más autógyártókkal, nem is beszélve a Tesla fundamentumairól. Tegnap ugyan 7 százalékot esett az ár arra a bejelentésre, hogy a negyedik negyedévben nem nőtt jelentősen a gyártott autók száma a harmadik negyedévhez képest, ez a mozgás azonban a részvény szokásos mozgékonysága miatt fel sem tűnik a grafikonon.

Tesla, egy év. Fel sem tűnik a tegnapi esés

A papír immár két éve egy jól meghatározható sávban mozog, amíg ebben nincs változás, nagy fordulatról nem beszélhetünk az elektromos autógyártó esetében. Az természetes, hogy a befektetők, vásárlók, konkurensek és általában a széles közvélemény érdeklődéssel figyeli a cég minden rezdülését, mivel mégiscsak egy forradalmian új iparágról van szó, és azt várja mindenki, hogy a sokkal egyszerűbben működő elektromos autó végül kiszorítja majd a környezetszennyező belső égésű változatot.

Középkategória

A cég először csak luxusmodelleket gyártott, amire önmagában remek lehetőséget adott az elektromos autó, mivel a fizika törvényszerűségei miatt sokkal nagyobb gyorsulást lehet elérni vele, mint a belsőégésűekkel. A luxusautók tulajdonosai igencsak megbecsülik ezt a tulajdonságot, viszont a cégnek nyitni kellett a középkategória felé ahhoz, hogy átállhasson a tömeggyártásra, nyereségessé válhasson és persze hogy megvalósítsa az alapító Elon Musk álmát, az elektromos autó elerjedésének meggyorsítását.

Tesla, stabil ársáv hosszú ideje


Erre a célra fejlesztették ki a Model 3-as típust, melynek ára az előzetes bejelentés szerint 35 ezer dollár, olyan ár, ahol már tömeges kereslet van az autók iránt. Elő is fizettek 400 ezren a típusra, mint nálunk egykor a Trabantra, mondván, türelmesen kivárják, amíg a cég felfuttatja a gyártást, hisz az ilyen újítások időigényesek. A gyártás a vártnál lassabban indult be és gyorsult fel, de ez az előző típusoknál is így volt, és az újdonság ereje miatt még ezt is elnézték mind a vásárlók, mind a befektetők.

Költséghatékonyság

Fellépett ugyanakkor egy probléma: az autó előállítási költsége egyelőre az alapmodell 35 ezer dolláros ára fölött van: a Financial Times szerint 42 ezer dollár, bár vannak ennél kissé alacsonyabb becslések is. A cégnek pedig nyilván nyereséget kell elérnie, ezért egyelőre az a megoldás, hogy az extrákkal felszerelt, ezért jóval drágább, 45, de inkább 50 ezer dollár fölötti autókat adják el. Ráadásul ezeket vihetik is az azonnali vevők, megelőzve a százezreket, akik békésen várják az alaptípust. Na meg az európai vásárlókat, köztük a briteket, akiknek jobbkormányos változatot kell gyártani.

A tervek szerint ez a probléma úgy oldódik meg, hogy dinamikusan növekszik a gyártás, így az egy autóra jutó költséghányad csökken, mégpedig annyira, hogy a 35 ezer dolláros autó is megfelelő profitot biztosítson a cégnek. A befektetőket most az aggasztja, hogy a negyedik negyedévben elakadt ez a növekedési folyamat, így nem látják biztosítottnak az autónkénti költségcsökkentést és a fenntartható, sőt növekvő profitot.

Keveslik a sokat

A cég 90 700 autót szállított 2018 utolsó hónapjában, ami háromszorosa az egy évvel korábbinak, de az elemzők 92 ezer autóra számítottak. A teljes éves mennyiség pedig 245 ezer darab volt, szemben a 2017-es 103 ezer darabbal. A vállalat szerint ez a valaha megvalósult legnagyobb éves növekedés az iparágban, de kétségtelen, hogy az iparág viszonyai között alacsony bázisról zajlik a növekedés. Amennyiben nem is lenne további növekedés az utolsó negyedévhez képest, akkor is 360 ezer darabos lenne a jövő évi gyártás. Valószínűsítve, hogy folytatódik a termelés felfutása, jövőre simán összejöhet a félmillió autó.

A befektetőket még az izgatja, hogy év végéig lehetett igénybe venni Amerikában az autók után a 7500 dolláros adóhitelt, ami mostanra már a felére csökken. Ezért feltételezik, hogy a gyár megpróbálta legyártani, ami a csövön kifért, és emiatt illett volna nagyobb gyártási számnak lennie. A cég ugyanakkor mostantól 2000 dollárral olcsóbban adja minden autóját, hogy a vásárlókat kompenzálja az adóhitel változásért, így a kereslet önmagában nem esik vissza.

Hazai vevő

A vállalat mindeközben bejelentette, hogy rövidesen megkezdi a középkategóriás típus szállítását Európába és Kínába, év végén pedig a jobbkormányos típusokat is elhozza a brit vevőknek. Az érdeklődés Amerikán kívül is nagy, ismerünk hazai előfizetőt, aki már évek óta békésen vár a járműre, időnként kicsit elégedetlenkedve a várható átvétel örökös odébb tolódása miatt, de elégedettek lennének, ha idén megkapnák a járművet. Nem ragaszkodnak az alaptípushoz, sőt egyes extrákat kifejezetten szeretnének hozzá, de 15 millió forintnál nem fizetnének többet. Ez azonban jelenleg több mint 50 ezer dollár, így ha elindul az európai szállítás, nem kell már sokat várniuk.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Hogyan befolyásolja a jármű története az autó eladási árát?
PR | 2025. december 1. 14:34
A motorháztetőn lévő embléma ma már nem minden. Kiderült, hogy a vásárlók számára nagyobb jelentőséggel bír az autó tényleges műszaki állapota és története, amelyek kulcsfontosságú döntési tényezőkké válnak a vásárlásnál. Nem csoda – a jármű élettörténetének ismerete segít elkerülni jelentős anyagi veszteségeket. Pontosan milyen hatással van az autó története a vétel- és viszonteladási árra?
Vásárló Meglepetésekkel készül idén karácsonyra a Magyar Telekom
Natív tartalom | 2025. november 27. 12:50
Kedvezményözönt zúdít a Telekom karácsonykor jelenlegi és jövőbeli ügyfeleire, ezzel is támogatva a rég halogatott kapcsolatfelvételt családtagok, barátok, ismerősök között.
Vásárló Zuhanó borfogyasztás: minőségi választ ad egy magyar borászat
PR | 2025. november 19. 09:36
A borfogyasztás visszaesése által okozott krízisre a Jammertal a Nagyborral válaszol.
Vásárló Ötször annyi játékot vesznek a családok decemberben, mint máskor
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 12:57
Egy átlagos kisgyerekes családnak 88 ezer forintba kerül a karácsony. 
Vásárló Hogyan érheted el, hogy a webshopod előkelő helyen szerepeljen a keresőkben?
Márkázott tartalom | 2025. november 14. 18:04
Megépítetted a webshopodat, feltöltötted a termékeket, leírásokat is készítettél, mégsem nő a látogatottság? Sok webáruház-tulajdonos tapasztalja ugyanezt, amikor mindent megtesz, mégis alig látszik a Google organikus találatai között. Az alábbiakban a BP Digital szakértői osztanak meg hasznos tippeket, hogyan javíthatod a helyezéseidet!
Vásárló Zagyszivattyú kínálat – Mutatjuk, mire használható az eszköz!
Márkázott tartalom | 2025. november 13. 10:21
A modern építőipar, a mélyépítés, valamint a környezetvédelemhez kapcsolódó víztelenítési és szennyvízkezelési feladatok elképzelhetetlenek a zagyszivattyú kínálat megbízható és nagy teljesítményű tagjai nélkül. A zagyszivattyúk képesek a legnagyobb kihívást jelentő, koptató hatású, szilárd részecskéket és iszapot tartalmazó folyadék, a zagy hatékony kezelésére. A Tsurumi márkanév a megbízhatóság, a tartósság és a technológiai innováció szinonimája a szakmában. Közel egy évszázados tapasztalatával a világ egyik legelismertebb gyártójává vált a merülőszivattyúk szegmensében.
Vásárló Összefüggést találtak a fiatal felnőttek vastagbélrákja és a biológiai életkor között
Natív tartalom | 2025. november 12. 14:05
Az 50 év alatti vastagbélrákok emelkedése új megvilágításba helyezi a megelőzést – a biológiai életkor lehet a korai felismerés kulcsa.
Vásárló Teszt Plussz Magazin: ezek a legjobb vezeték nélküli állóporszívók
Márkázott tartalom | 2025. november 12. 10:25
A Teszt Plussz Magazin ismét frissítette vezeték nélküli állóporszívó tesztjét, aminek részeként megvizsgálták az egész piacot, és a teszteredményekből kiderült, hogy a Dyson még mindig uralja a prémium kategóriát, de egyre komolyabb kihívót jelent a Dreame, miközben az alacsonyabb kategóriákat leginkább a Xiaomi, a Bosch, a Shark és a Gorenje porszívói uralják.
Vásárló Milyen előnyei vannak a toló bukó erkélyajtónak?
Márkázott tartalom | 2025. november 10. 18:30
Ez egy rendkívül népszerű nyílászáró típus, amit az erkélyekhez, teraszokhoz és télikertekhez rendszeresen használnak. A kialakítása tulajdonképpen egy fix elemből és egy tolható szárnyból áll. Zárt állapotban a fix üvegfal síkjában helyezkedik el, így a gyakorlatban nem foglal el felesleges helyet.
Vásárló Az autóüveg javításának időtartamát befolyásoló tényezők
Márkázott tartalom | 2025. november 10. 09:12
Valószínűleg mind vissza tud idézni egy alkalmat, amikor egy kis kavics az úton repülve megcsapta a szélvédőt, látható sérülést okozva. Amennyire jelentéktelennek tűnhet is, a szélvédő megsérülése a biztonság szempontjából nem hagyható figyelmen kívül, hiszen a későbbi kockázatokat megelőzendő gyors beavatkozásra lehet szükség.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG