5p
Sokkal több autót gyártott a Tesla tavaly, mint a korábbi években, a befektetők, sőt a vásárlók egy része mégis elégedetlen. A 35 ezer dollár áron előjegyezhető, középkategóriás árú autó helyett egyelőre 50 ezer dollár felettit lehet kapni, megelőzve az olcsóbb típusért sorban állókat. Mindazonáltal indul az európai értékesítés.

Stabil, magas ár

Gyakran jelennek meg rossz hírek a Tesla háza táján, de a részvényárfolyam mégis évek óta magasan van, összehasonlítva más autógyártókkal, nem is beszélve a Tesla fundamentumairól. Tegnap ugyan 7 százalékot esett az ár arra a bejelentésre, hogy a negyedik negyedévben nem nőtt jelentősen a gyártott autók száma a harmadik negyedévhez képest, ez a mozgás azonban a részvény szokásos mozgékonysága miatt fel sem tűnik a grafikonon.

Tesla, egy év. Fel sem tűnik a tegnapi esés

A papír immár két éve egy jól meghatározható sávban mozog, amíg ebben nincs változás, nagy fordulatról nem beszélhetünk az elektromos autógyártó esetében. Az természetes, hogy a befektetők, vásárlók, konkurensek és általában a széles közvélemény érdeklődéssel figyeli a cég minden rezdülését, mivel mégiscsak egy forradalmian új iparágról van szó, és azt várja mindenki, hogy a sokkal egyszerűbben működő elektromos autó végül kiszorítja majd a környezetszennyező belső égésű változatot.

Középkategória

A cég először csak luxusmodelleket gyártott, amire önmagában remek lehetőséget adott az elektromos autó, mivel a fizika törvényszerűségei miatt sokkal nagyobb gyorsulást lehet elérni vele, mint a belsőégésűekkel. A luxusautók tulajdonosai igencsak megbecsülik ezt a tulajdonságot, viszont a cégnek nyitni kellett a középkategória felé ahhoz, hogy átállhasson a tömeggyártásra, nyereségessé válhasson és persze hogy megvalósítsa az alapító Elon Musk álmát, az elektromos autó elerjedésének meggyorsítását.

Tesla, stabil ársáv hosszú ideje


Erre a célra fejlesztették ki a Model 3-as típust, melynek ára az előzetes bejelentés szerint 35 ezer dollár, olyan ár, ahol már tömeges kereslet van az autók iránt. Elő is fizettek 400 ezren a típusra, mint nálunk egykor a Trabantra, mondván, türelmesen kivárják, amíg a cég felfuttatja a gyártást, hisz az ilyen újítások időigényesek. A gyártás a vártnál lassabban indult be és gyorsult fel, de ez az előző típusoknál is így volt, és az újdonság ereje miatt még ezt is elnézték mind a vásárlók, mind a befektetők.

Költséghatékonyság

Fellépett ugyanakkor egy probléma: az autó előállítási költsége egyelőre az alapmodell 35 ezer dolláros ára fölött van: a Financial Times szerint 42 ezer dollár, bár vannak ennél kissé alacsonyabb becslések is. A cégnek pedig nyilván nyereséget kell elérnie, ezért egyelőre az a megoldás, hogy az extrákkal felszerelt, ezért jóval drágább, 45, de inkább 50 ezer dollár fölötti autókat adják el. Ráadásul ezeket vihetik is az azonnali vevők, megelőzve a százezreket, akik békésen várják az alaptípust. Na meg az európai vásárlókat, köztük a briteket, akiknek jobbkormányos változatot kell gyártani.

A tervek szerint ez a probléma úgy oldódik meg, hogy dinamikusan növekszik a gyártás, így az egy autóra jutó költséghányad csökken, mégpedig annyira, hogy a 35 ezer dolláros autó is megfelelő profitot biztosítson a cégnek. A befektetőket most az aggasztja, hogy a negyedik negyedévben elakadt ez a növekedési folyamat, így nem látják biztosítottnak az autónkénti költségcsökkentést és a fenntartható, sőt növekvő profitot.

Keveslik a sokat

A cég 90 700 autót szállított 2018 utolsó hónapjában, ami háromszorosa az egy évvel korábbinak, de az elemzők 92 ezer autóra számítottak. A teljes éves mennyiség pedig 245 ezer darab volt, szemben a 2017-es 103 ezer darabbal. A vállalat szerint ez a valaha megvalósult legnagyobb éves növekedés az iparágban, de kétségtelen, hogy az iparág viszonyai között alacsony bázisról zajlik a növekedés. Amennyiben nem is lenne további növekedés az utolsó negyedévhez képest, akkor is 360 ezer darabos lenne a jövő évi gyártás. Valószínűsítve, hogy folytatódik a termelés felfutása, jövőre simán összejöhet a félmillió autó.

A befektetőket még az izgatja, hogy év végéig lehetett igénybe venni Amerikában az autók után a 7500 dolláros adóhitelt, ami mostanra már a felére csökken. Ezért feltételezik, hogy a gyár megpróbálta legyártani, ami a csövön kifért, és emiatt illett volna nagyobb gyártási számnak lennie. A cég ugyanakkor mostantól 2000 dollárral olcsóbban adja minden autóját, hogy a vásárlókat kompenzálja az adóhitel változásért, így a kereslet önmagában nem esik vissza.

Hazai vevő

A vállalat mindeközben bejelentette, hogy rövidesen megkezdi a középkategóriás típus szállítását Európába és Kínába, év végén pedig a jobbkormányos típusokat is elhozza a brit vevőknek. Az érdeklődés Amerikán kívül is nagy, ismerünk hazai előfizetőt, aki már évek óta békésen vár a járműre, időnként kicsit elégedetlenkedve a várható átvétel örökös odébb tolódása miatt, de elégedettek lennének, ha idén megkapnák a járművet. Nem ragaszkodnak az alaptípushoz, sőt egyes extrákat kifejezetten szeretnének hozzá, de 15 millió forintnál nem fizetnének többet. Ez azonban jelenleg több mint 50 ezer dollár, így ha elindul az európai szállítás, nem kell már sokat várniuk.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló Modern iroda, régi szokások: miért nyomtatunk még mindig?
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 10:33
A legtöbb munkahely ma már digitális, vagy legalábbis annak tűnik. Felhőalapú dokumentumok, online megbeszélések, digitális aláírás. Azt gondolnánk, a nyomtatók ideje lejárt. Ennek ellenére még mindig ott búgnak a sarkokban, és napi szinten használatban vannak. De miért nyomtatunk a modern irodában, amikor papír nélkül is hatékonyak lehetnénk? És vajon mit árul el ez a szokás a vállalati működésről?
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Építsünk brandet a csomagolással!
Márkázott tartalom | 2025. július 6. 10:42
Ahhoz, hogy hosszú távú sikereket érjen el a vállalkozásunk, elengedhetetlen a tudatos márkaépítés. Azon túl, hogy kell egy jó logó és egy találó szlogen, stratégiára is szükség van hozzá. Ennek pedig jó esetben része a termékek külső megjelenése, csomagolása is.
Vásárló Kiderült, melyik márka tarol a hazai újautó-piacon
Privátbankár.hu | 2025. július 5. 11:10
Megőrizte első helyét a BMW a prémium márkák mezőnyében az első fél évben.
Vásárló A tökéletes téglavágás titkai
Márkázott tartalom | 2025. július 5. 09:11
Sokan azt hiszik, hogy a téglavágás egyszerű feladat, de aki már próbálta, tudja, hogy közel sem az. Egy pontosan vágott tégla nemcsak az esztétikai megjelenést javítja, hanem a falazat stabilitását is nagymértékben befolyásolja. Legyen szó kisebb házi projektről vagy nagyobb építkezésről, a precíz vágások elengedhetetlenek. Kézi módszerrel gyakran több időt veszíthetünk a hibás darabok javításával vagy cseréjével.
Vásárló Egészséges hajkorona: hogyan nyerjük vissza a ragyogást?
Márkázott tartalom | 2025. július 4. 12:20
Bármilyen divatos is a hajszín vagy a frizura, ha maga a haj nem egészséges, a megjelenésünk sem lesz teljes. Egy fényes, dús hajkorona nemcsak az önbizalmunkat növeli, hanem az egészségi állapotunk tükre is. Az idő múlásával és a stresszes hétköznapok hatására egyre nehezebb lehet megőrizni a haj életerejét.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG