5p
Sokkal több autót gyártott a Tesla tavaly, mint a korábbi években, a befektetők, sőt a vásárlók egy része mégis elégedetlen. A 35 ezer dollár áron előjegyezhető, középkategóriás árú autó helyett egyelőre 50 ezer dollár felettit lehet kapni, megelőzve az olcsóbb típusért sorban állókat. Mindazonáltal indul az európai értékesítés.

Stabil, magas ár

Gyakran jelennek meg rossz hírek a Tesla háza táján, de a részvényárfolyam mégis évek óta magasan van, összehasonlítva más autógyártókkal, nem is beszélve a Tesla fundamentumairól. Tegnap ugyan 7 százalékot esett az ár arra a bejelentésre, hogy a negyedik negyedévben nem nőtt jelentősen a gyártott autók száma a harmadik negyedévhez képest, ez a mozgás azonban a részvény szokásos mozgékonysága miatt fel sem tűnik a grafikonon.

Tesla, egy év. Fel sem tűnik a tegnapi esés

A papír immár két éve egy jól meghatározható sávban mozog, amíg ebben nincs változás, nagy fordulatról nem beszélhetünk az elektromos autógyártó esetében. Az természetes, hogy a befektetők, vásárlók, konkurensek és általában a széles közvélemény érdeklődéssel figyeli a cég minden rezdülését, mivel mégiscsak egy forradalmian új iparágról van szó, és azt várja mindenki, hogy a sokkal egyszerűbben működő elektromos autó végül kiszorítja majd a környezetszennyező belső égésű változatot.

Középkategória

A cég először csak luxusmodelleket gyártott, amire önmagában remek lehetőséget adott az elektromos autó, mivel a fizika törvényszerűségei miatt sokkal nagyobb gyorsulást lehet elérni vele, mint a belsőégésűekkel. A luxusautók tulajdonosai igencsak megbecsülik ezt a tulajdonságot, viszont a cégnek nyitni kellett a középkategória felé ahhoz, hogy átállhasson a tömeggyártásra, nyereségessé válhasson és persze hogy megvalósítsa az alapító Elon Musk álmát, az elektromos autó elerjedésének meggyorsítását.

Tesla, stabil ársáv hosszú ideje


Erre a célra fejlesztették ki a Model 3-as típust, melynek ára az előzetes bejelentés szerint 35 ezer dollár, olyan ár, ahol már tömeges kereslet van az autók iránt. Elő is fizettek 400 ezren a típusra, mint nálunk egykor a Trabantra, mondván, türelmesen kivárják, amíg a cég felfuttatja a gyártást, hisz az ilyen újítások időigényesek. A gyártás a vártnál lassabban indult be és gyorsult fel, de ez az előző típusoknál is így volt, és az újdonság ereje miatt még ezt is elnézték mind a vásárlók, mind a befektetők.

Költséghatékonyság

Fellépett ugyanakkor egy probléma: az autó előállítási költsége egyelőre az alapmodell 35 ezer dolláros ára fölött van: a Financial Times szerint 42 ezer dollár, bár vannak ennél kissé alacsonyabb becslések is. A cégnek pedig nyilván nyereséget kell elérnie, ezért egyelőre az a megoldás, hogy az extrákkal felszerelt, ezért jóval drágább, 45, de inkább 50 ezer dollár fölötti autókat adják el. Ráadásul ezeket vihetik is az azonnali vevők, megelőzve a százezreket, akik békésen várják az alaptípust. Na meg az európai vásárlókat, köztük a briteket, akiknek jobbkormányos változatot kell gyártani.

A tervek szerint ez a probléma úgy oldódik meg, hogy dinamikusan növekszik a gyártás, így az egy autóra jutó költséghányad csökken, mégpedig annyira, hogy a 35 ezer dolláros autó is megfelelő profitot biztosítson a cégnek. A befektetőket most az aggasztja, hogy a negyedik negyedévben elakadt ez a növekedési folyamat, így nem látják biztosítottnak az autónkénti költségcsökkentést és a fenntartható, sőt növekvő profitot.

Keveslik a sokat

A cég 90 700 autót szállított 2018 utolsó hónapjában, ami háromszorosa az egy évvel korábbinak, de az elemzők 92 ezer autóra számítottak. A teljes éves mennyiség pedig 245 ezer darab volt, szemben a 2017-es 103 ezer darabbal. A vállalat szerint ez a valaha megvalósult legnagyobb éves növekedés az iparágban, de kétségtelen, hogy az iparág viszonyai között alacsony bázisról zajlik a növekedés. Amennyiben nem is lenne további növekedés az utolsó negyedévhez képest, akkor is 360 ezer darabos lenne a jövő évi gyártás. Valószínűsítve, hogy folytatódik a termelés felfutása, jövőre simán összejöhet a félmillió autó.

A befektetőket még az izgatja, hogy év végéig lehetett igénybe venni Amerikában az autók után a 7500 dolláros adóhitelt, ami mostanra már a felére csökken. Ezért feltételezik, hogy a gyár megpróbálta legyártani, ami a csövön kifért, és emiatt illett volna nagyobb gyártási számnak lennie. A cég ugyanakkor mostantól 2000 dollárral olcsóbban adja minden autóját, hogy a vásárlókat kompenzálja az adóhitel változásért, így a kereslet önmagában nem esik vissza.

Hazai vevő

A vállalat mindeközben bejelentette, hogy rövidesen megkezdi a középkategóriás típus szállítását Európába és Kínába, év végén pedig a jobbkormányos típusokat is elhozza a brit vevőknek. Az érdeklődés Amerikán kívül is nagy, ismerünk hazai előfizetőt, aki már évek óta békésen vár a járműre, időnként kicsit elégedetlenkedve a várható átvétel örökös odébb tolódása miatt, de elégedettek lennének, ha idén megkapnák a járművet. Nem ragaszkodnak az alaptípushoz, sőt egyes extrákat kifejezetten szeretnének hozzá, de 15 millió forintnál nem fizetnének többet. Ez azonban jelenleg több mint 50 ezer dollár, így ha elindul az európai szállítás, nem kell már sokat várniuk.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Döntött az EU: ezt megemlegeti, aki rendszeresen rendel külföldről
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 16:25
Jön a kötelező vám a kis értékű csomagokra.
Vásárló Érdemes lesz elővenni a töltőpisztolyt a hétvégén
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 11:05
Szombaton mindkét üzemanyag típus nagykereskedelmi ára csökken. A benziné jobban.
Vásárló Tegyél a kosaradba egy kis gondoskodást! – Indul az Adni Öröm! adománygyűjtő akció
PR | 2025. december 11. 13:27
Idén karácsonykor is több ezer rászoruló ember ünnepe válhat szebbé, ha csatlakozol a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország közös Adni Öröm! tartósélelmiszer-adomány gyűjtéséhez. 2025. december 11. és 16. között több ezer önkéntes személyesen várja a vásárlók felajánlásait a kijelölt SPAR és INTERSPAR áruházakban.
Vásárló Táncra perdülhetnek az autósok – itt vannak az új üzemanyagárak
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 11:42
Csütörtökön mindkét üzemanyag típus nagykereskedelmi ára csökken.
Vásárló Csak összehozta a kormány: másfél éve nem láttunk ilyet a boltokban
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. december 8. 05:46
Hogy milyen áron, azt még nem tudhatjuk biztosan, de összejött az éves szintű élelmiszerár-csökkenés: annyi termék került be az árrésstop hatálya alá, hogy idén decemberben olcsóbban vásárolhatunk be a hipermarketekben, mint tavaly. Bezuhant a sertésmájas ára, a kávé és az alkohol viszont nagyot drágult. 
Vásárló Outdoor életmód – merész vállalkozás és divat találkozása
Márkázott tartalom | 2025. december 7. 17:21
Gondoltál már arra, hogy mitől válik egy márka ikonikussá a szabadtéri világban? A szabadidős életmód iránti növekvő lelkesedés nemcsak a természet szerelmeseinek körében terjed, hanem divatirányzatként is egyre hangsúlyosabban van jelen.
Vásárló Miért választják egyre többen a prémium magánegészségügyet?
Márkázott tartalom | 2025. december 7. 14:12
Az elmúlt években látványosan megváltozott, hogyan gondolkodnak az emberek az egészségügyi szolgáltatásokról. Egyre többen szeretnének gyors, kiszámítható, átlátható és magas színvonalú ellátást kapni, lehetőleg olyan környezetben, ahol a páciens valódi partnerként jelenik meg. A prémium magánegészségügy népszerűsége éppen ezért nő: nem csupán szolgáltatást nyújt, hanem komplex élményt, amelyben a figyelem, a kényelem és a szakértelem egyaránt kiemelt szerepet kap.
Vásárló Amikor a megelőzés olcsóbb, mint a javítás
Márkázott tartalom | 2025. december 6. 14:43
A mindennapokban gyakran csak akkor figyelünk fel egy problémára, amikor már nagy a baj. Holott sok esetben – legyen szó épületekről, a kertünkről, a szerszámainkról vagy akár a háztartási gépeinkről – a megelőzés nemcsak egyszerűbb és gyorsabb, de hosszú távon sokkal költséghatékonyabb is lenne. A Poli-Farbe tapasztalata az, hogy a karbantartás rendszerszerű, előrelátó szemlélete rengeteg kiadástól kímélhet meg bennünket, ahogy az is, ha már a kivitelezéskor a minőséget keressük – lássuk, miért.
Vásárló Levelet küldtek Brüsszelbe egy jelentős ügyben – Orbán Viktor is az aláírók közt volt?
Privátbankár.hu | 2025. december 6. 08:57
Megtartanák a hibrid autókat 2035 után is.
Vásárló Adják is, veszik is a használt mobilokat a Magyar Telekomnál
PR | 2025. december 5. 13:41
2 évvel ezelőtti indulása óta már 30 ezernél is több felújított készüléket vásároltak a Magyar Telekom ügyfelei. A vállalat portfóliójában az összes online értékesített mobil 10 százaléka felújított. A felújított készülékek vásárlása mellett folyamatosan nő a népszerűsége a Telekom és a Recommerce közös online platformjának is, ahol bárki eladhatja használt mobilját, tabletét vagy játékkonzolját. Ezzel a megoldással a januári indulás óta több mint 75 millió forintnyi eszközt adtak el az ügyfelek.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG