1p
Tavaly decemberben a kiskereskedelmi forgalom volumene 0,1 százalékkal bővült az előző hónaphoz képest. Az év legerősebb forgalmú hónapján a karácsonyi vásárlások még az egy évvel korábbi értéket is 1,5 százalékkal múlták felül. Az ünnepi bevárásláskor 824 milliárd forintot hagytunk a boltokban. Tavaly a kiskereskedelemben 7,9 ezer milliárd forint értékű forgalom realizálódott.

A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint négy év csökkenése után 2011-ben a kiskereskedelmi forgalom volumene stagnálást mutatott. Az év során 7 olyan hónap volt, amikor enyhe növekedés volt tapasztalható és 4 olyan, amikor nem érte el a forgalom az előző év azonos hónapjának eredményeit. A forgalom volumene 2009 közepe óta lényegében a 2005. évi szint körül mozgott.

A karácsonyi vásárlások 2011-ben is meglódították a kiskereskedelmi forgalmat

Az országos kiskereskedelmi üzlethálózatban, valamint a csomagküldő kiskereskedelemben 2011-ben 7900 milliárd forint értékű árut forgalmaztak. A kiskereskedelmi eladások 44,5 százaléka élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes-, 18,1 százaléka üzemanyag-, 13,2 százaléka bútor-, műszakicikk-, építőanyag-kiskereskedelmi üzletekben realizálódott; a többi üzlettípus együttes részesedése 24,2 százalék volt 2011-ben. Az év utolsó hónapjában, mely a kiskereskedelemben hagyományosan az év legerősebb forgalmú hónapjának számít, az éves forgalom 10,4 százaléka, 823 milliárd forint realizálódott. A decemberi értékesítés volumene 1,5 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszakit.

Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelmi üzletek eladásai decemberben lényegi elmozdulást nem mutattak, az év egészében 0,4 százalékkal növekedtek. A nem élelmiszer-kiskereskedelem forgalmának növekedése folytatódott decemberben, az értékesítés volumene 4,3 százalékkal nőtt, így 2011 egészében 1,1 százalékkal haladta meg az előző évit. 2011 egészét tekintve a legdinamikusabb növekedés az összes forgalomból kisebb súlyt képviselő csomagküldő hálózatban (32,2%) mutatkozott, az internetes értékesítés térnyerése következtében.

Az előző évinél nagyobb volumenű forgalmat értek el az illatszer- (9,1%); a könyv-, újság-, papíráru és egyéb iparcikk- (4,7%); a használtcikk- (3,2%) valamint a gyógyszer-, gyógyászati termék üzletek (0,7%). A bútor-, műszakicikk- és építőanyag üzletek a kiemelkedő december havi bővülés (9,2%) ellenére azonban 2011 egészében (-1,0%) elmaradtak a 2010-es szinttől. Csökkent a forgalom volumene továbbá a textil-, ruházati és lábbeli üzletekben (-3,8%) és az iparcikk jellegű vegyes üzletekben (-0,9%) is.

Emelkedő üzemanyagárak: csökkenő forgalom a kutakon

Decemberben folytatódott az üzemanyagtöltő állomások értékesítésének csökkenése (-4,5%), így az éves elmaradás mértéke 2,3 százalék volt 2010 azonos időszakához képest, többek között az üzemanyagok folyamatos drágulása következtében. Az országos kiskereskedelmi forgalomból továbbra is Közép-Magyarország képviselte a legnagyobb részt, aránya 2011. harmadik negyedévben 35,8 százalék volt. A többi régió egyenként 8,9–12,2 százalékban részesedett a kiskereskedelmi forgalomból. A harmadik negyedévben Dél-Alföldön (1,6%), Közép-Dunántúlon (1,0%) és a Nyugat-Dunántúlon (0,6%) nőtt a forgalom volumene, egy régióban stagnált, a többiben kis mértékben csökkent.

Az EU-ban is stagnált a fogyasztás

Az Eurostat szerint – a naptárhatástól megtisztított adatok alapján – a kiskereskedelmi eladások az Európai Unió 27 tagállamában 2011 decemberében és az év egészében is stagnáltak, az eurózóna országaiban decemberben 1,6 százalékkal, az év egészében 0,6 százalékkal csökkentek az egy évvel korábbihoz viszonyítva. Az országok nem teljes körére rendelkezésre álló adatok decemberben 12 tagállamban bővülést, 10-ben csökkenést mutatnak.

A térség legfejlettebb országai közül az Egyesült Királyságban 6,3 százalékkal, Franciaországban 0,3 százalékkal növekedett, Németországban 0,9 százalékkal csökkent a forgalom volumene. Az európai statisztikai rendszerben a kiskereskedelembe nem számító gépjármű- és járműalkatrész-üzletek eladásai decemberben már ismét, 2,8 százalékkal növekedtek, éves összehasonlításban azonban 4,5 százalékkal elmaradtak az előző év azonos időszakától.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Kiderült, melyik márka tarol a hazai újautó-piacon
Privátbankár.hu | 2025. július 5. 11:10
Megőrizte első helyét a BMW a prémium márkák mezőnyében az első fél évben.
Vásárló Ha benzines autója van, kárörvendhet a hétvégén!
Privátbankár.hu | 2025. július 4. 12:03
A nagykereskedelmi árváltozás csak a dízelt érinti negatívan.
Vásárló Nyaralni indul? Ezt a tippet fogadja meg tankoláshoz!
Privátbankár.hu | 2025. június 28. 09:33
Ez történt az üzemanyagokkal.
Vásárló Valami készül a benzinkutakon – örülhetnek az autósok?
Privátbankár.hu | 2025. június 26. 10:26
Ez történt az üzemanyagok árával.
Vásárló Lefújták az egészen különös sztrájkot Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. június 24. 16:08
Mégsem lesz benzinkútsztrájk.
Vásárló Hogyan írjunk figyelemfelkeltő ingatlanhirdetést?
Márkázott tartalom | 2025. június 19. 09:55
Ingatlan eladásakor az egyik legfontosabb tényező a hatásos hirdetési szöveg. A piacon rengeteg hasonló hirdetés található, amelyeket az érdeklődők könnyen átfutnak. Mi teremtheti meg azt a különbséget, ami a mi hirdetésünket kiemeli a tömegből? Egy jól megírt szöveg nemcsak az adatok felsorolásából áll, hanem az ingatlan hangulatát is át kell adnia. Gondoltunk már arra, hogy a részletek és az érzelmek közvetítése az, ami igazán megragadhat egy potenciális vevőt?
Vásárló Nagy durranás készül a magyar patikákban – Nagy Márton már örül
Privátbankár.hu | 2025. június 13. 16:42
Itt is vállalják az árkorlátozást.
Vásárló Leszegi a fejét, ha meglátja a hétvégi üzemanyagárakat!
Privátbankár.hu | 2025. június 13. 12:45
A nemzetközi áremelkedés szombattól megjelenik a hazai kutakon is.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG