4p

Elkerülhetetlen lesz a választások utáni megszorítás?
Tényleg egy újabb Bokros-csomagot szeretne a Tisza Párt?

Online Klasszis Klub élőben Bokros Lajossal!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. november 26. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Két hagyományos, évtizedes múltú német nagyáruház, egymás ősellenségei fúzióra lépnek. Leépítésekről és spórolásról hivatalosan még nem beszélnek, de sokak szerint több ezer embert is elbocsáthatnak. Az ok a német belvárosokban elszaporodott plázákban és az internetes kereskedelemben rejlik. Gyorsnak kell lenni, a konkurencia gyilkos.
Karstadt-áruház, Németország (Fotó: Pixabay)

Hivatalossá vált, amit korábban megszellőztettek, két nagy hagyományos német áruházlánc, a Kaufhof és a Karstadt fuzionálnak egymással. Tulajdonosaik, az észak-amerikai HBC (Kaufhof) és a Signa befektetési társaság, amely a Karstadt-tulajdonos Rene Benko cége, közös vállalat létrehozásáról írtak alá szerződést. (Ebben a Signa 50,01 százalékot ellenőriz.)

A történet egyik érdekessége, hogy a két, összesen 32 ezer dolgozót foglalkoztató cég a közelmúltig egymás “ősellenségeinek” számítottak, ahogy a Reuters jelentésének címe írja. A másik, hogy ezzel főleg az online kiskereskedelem által támasztott hatalmas verseny ellen próbálja felvenni a harcot.

A főleg belvárosi, régi épületekben működő, a német gazdaságtörténet részeként emlegetett klasszikus cégeket az online eladások mellett a német belvárosokban működő bevásároló-központok konkurenciája is sújtja.

Az ingatlanok még megvannak

Az észak-amerikaiak eredetileg a Kaufhof-ot ugródeszkának akarták használni európai terjeszkedésükhöz, de nem várt nehézségekbe, kemény konkurenciaharcba ütköztek. A szektor veszteségekkel és csökkenő forgalommal küzd. A közös vállalatba komoly ingatlanvagyont is bevisznek.

Mindkét cégnek van webáruháza, és lakberendezés, ruházkodás, játék, óra, elektronika, sok minden más is szerepel a weboldalaikon. A két weboldalt összevonnák, a két különböző márkanevet azonban megtartanák, legalábbis egyelőre.

Logikus lenne a leépítés

Az összevonandó vállalatok tavaly 5,4 milliárd eurós forgalmat bonyolítottak le, ezt bizonyára nem véletlenül az Amazon német ágához hasonlítják, amely viszont 8,8 milliárdot. Takarékossági intézkedésekről, a két vállalat összevonásáról vagy leépítésekről a tulajdonosok nem beszélnek, de a sajtó tele van olyan feltételezésekkel, amelyek ezzel kapcsolatosak. Túlságosan is logikus lenne.

Mozgolódik a szakszervezet

A Süddeutsche Zeitung múlt héten már tudni vélte, hogy a vállalatcsoportnál főleg a Kaufhofnál van veszélyben sok munkahely, 20 ezerből mintegy 5000. A „Bild am Sonntag“ pedig azt is írta pár napja, hogy több százmillió eurót tettek félre a végkielégítésekre, a Kaufhof szanálására.

A Verdi szakszervezet már mozgolódik, beleszólásért és a munkahelyek, az áruházak megtartásáért lobbizik. A vállalatoknál kollektív szerződések vannak érvényben, amelyek a leépítéseket alaposan megnehezítik.

Mr. Áruház megcsinálta

Sokan felteszik a kérdést, hogy az online áruházak, outletek és diszkontok világban van–e még értelme az ilyen régi típusú áruházaknak. Mások szerint van, mint Stephan Fanderl, a Karstadt vezérigazgatója szerint, aki tíz év veszteséges működés után nemrég már visszahozta a céget a nyereséges zónába. Igaz, ehhez veszteséges fiókok bezárására és állásleépítésekre volt szükség.

Egyetlen nagy áruházlánc kell

El is nevezték „Mr. Warenhaus“-nak, azaz Mr. Áruháznak. Ő a Frankfurter Allgemeine Zeitung interjúja szerint úgy gondolja: egyetlen, de igazán nagy hagyományos áruházlánc tudja megállni a helyét Németországban.

A közös vállalatnak egyébként 243 telephelye van, és várhatóan ő, Stephan Fanderl vezetheti. Elvégre már bizonyított.

Nincs más választás, mint összefogni?

A Der Spiegel által megszólaltatott kiskereskedelmi szakértő, Gerd Hessert szerint a két nagy áruházláncnak nincs más választása, mint az egyesülés. Sokkal jobbak a tárgyalási pozícióik, ha négymilliárdos, mintha kétmilliárdos árbevétel van mögöttük. A szinergiák – egymást erősítő előnyök –, a párhuzamos telephelyek felszámolása, a logisztikán elérhető megtakarítások, az ingatlanok jobb kihasználhatósága mind-mind ebbe az irányba tolják őket. Jobban pozicionálhatók a jól futó saját márkák és az igazgatási költségeken is lehet spórolni.

A Karstadt utóbbi időben elért nyeresége nem volt stabil, csak a leépítések miatt keletkezett, a forgalom eközben 600 millió euróval visszaesett. Fúzió nélkül fontos fejlesztéseket, mint az online kereskedelem bővítését, duplán kéne elvégezniük a cégeknek.

A szakember szerint a piac kérlelhetetlen, a két cégnek kevés ideje lesz magával foglalkozni, nagyon gyorsan meg kell tennie a szükséges lépéseket.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Itt vannak az új üzemanyagárak – további jó hírt kaphatnak az autósok
Privátbankár.hu | 2025. december 3. 09:47
Az autósok egyik fele örülhet.
Vásárló Hogyan befolyásolja a jármű története az autó eladási árát?
PR | 2025. december 1. 14:34
A motorháztetőn lévő embléma ma már nem minden. Kiderült, hogy a vásárlók számára nagyobb jelentőséggel bír az autó tényleges műszaki állapota és története, amelyek kulcsfontosságú döntési tényezőkké válnak a vásárlásnál. Nem csoda – a jármű élettörténetének ismerete segít elkerülni jelentős anyagi veszteségeket. Pontosan milyen hatással van az autó története a vétel- és viszonteladási árra?
Vásárló Meglepetésekkel készül idén karácsonyra a Magyar Telekom
Natív tartalom | 2025. november 27. 12:50
Kedvezményözönt zúdít a Telekom karácsonykor jelenlegi és jövőbeli ügyfeleire, ezzel is támogatva a rég halogatott kapcsolatfelvételt családtagok, barátok, ismerősök között.
Vásárló Zuhanó borfogyasztás: minőségi választ ad egy magyar borászat
PR | 2025. november 19. 09:36
A borfogyasztás visszaesése által okozott krízisre a Jammertal a Nagyborral válaszol.
Vásárló Ötször annyi játékot vesznek a családok decemberben, mint máskor
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 12:57
Egy átlagos kisgyerekes családnak 88 ezer forintba kerül a karácsony. 
Vásárló Hogyan érheted el, hogy a webshopod előkelő helyen szerepeljen a keresőkben?
Márkázott tartalom | 2025. november 14. 18:04
Megépítetted a webshopodat, feltöltötted a termékeket, leírásokat is készítettél, mégsem nő a látogatottság? Sok webáruház-tulajdonos tapasztalja ugyanezt, amikor mindent megtesz, mégis alig látszik a Google organikus találatai között. Az alábbiakban a BP Digital szakértői osztanak meg hasznos tippeket, hogyan javíthatod a helyezéseidet!
Vásárló Zagyszivattyú kínálat – Mutatjuk, mire használható az eszköz!
Márkázott tartalom | 2025. november 13. 10:21
A modern építőipar, a mélyépítés, valamint a környezetvédelemhez kapcsolódó víztelenítési és szennyvízkezelési feladatok elképzelhetetlenek a zagyszivattyú kínálat megbízható és nagy teljesítményű tagjai nélkül. A zagyszivattyúk képesek a legnagyobb kihívást jelentő, koptató hatású, szilárd részecskéket és iszapot tartalmazó folyadék, a zagy hatékony kezelésére. A Tsurumi márkanév a megbízhatóság, a tartósság és a technológiai innováció szinonimája a szakmában. Közel egy évszázados tapasztalatával a világ egyik legelismertebb gyártójává vált a merülőszivattyúk szegmensében.
Vásárló Összefüggést találtak a fiatal felnőttek vastagbélrákja és a biológiai életkor között
Natív tartalom | 2025. november 12. 14:05
Az 50 év alatti vastagbélrákok emelkedése új megvilágításba helyezi a megelőzést – a biológiai életkor lehet a korai felismerés kulcsa.
Vásárló Teszt Plussz Magazin: ezek a legjobb vezeték nélküli állóporszívók
Márkázott tartalom | 2025. november 12. 10:25
A Teszt Plussz Magazin ismét frissítette vezeték nélküli állóporszívó tesztjét, aminek részeként megvizsgálták az egész piacot, és a teszteredményekből kiderült, hogy a Dyson még mindig uralja a prémium kategóriát, de egyre komolyabb kihívót jelent a Dreame, miközben az alacsonyabb kategóriákat leginkább a Xiaomi, a Bosch, a Shark és a Gorenje porszívói uralják.
Vásárló Milyen előnyei vannak a toló bukó erkélyajtónak?
Márkázott tartalom | 2025. november 10. 18:30
Ez egy rendkívül népszerű nyílászáró típus, amit az erkélyekhez, teraszokhoz és télikertekhez rendszeresen használnak. A kialakítása tulajdonképpen egy fix elemből és egy tolható szárnyból áll. Zárt állapotban a fix üvegfal síkjában helyezkedik el, így a gyakorlatban nem foglal el felesleges helyet.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG