4p
Két hagyományos, évtizedes múltú német nagyáruház, egymás ősellenségei fúzióra lépnek. Leépítésekről és spórolásról hivatalosan még nem beszélnek, de sokak szerint több ezer embert is elbocsáthatnak. Az ok a német belvárosokban elszaporodott plázákban és az internetes kereskedelemben rejlik. Gyorsnak kell lenni, a konkurencia gyilkos.
Karstadt-áruház, Németország (Fotó: Pixabay)

Hivatalossá vált, amit korábban megszellőztettek, két nagy hagyományos német áruházlánc, a Kaufhof és a Karstadt fuzionálnak egymással. Tulajdonosaik, az észak-amerikai HBC (Kaufhof) és a Signa befektetési társaság, amely a Karstadt-tulajdonos Rene Benko cége, közös vállalat létrehozásáról írtak alá szerződést. (Ebben a Signa 50,01 százalékot ellenőriz.)

A történet egyik érdekessége, hogy a két, összesen 32 ezer dolgozót foglalkoztató cég a közelmúltig egymás “ősellenségeinek” számítottak, ahogy a Reuters jelentésének címe írja. A másik, hogy ezzel főleg az online kiskereskedelem által támasztott hatalmas verseny ellen próbálja felvenni a harcot.

A főleg belvárosi, régi épületekben működő, a német gazdaságtörténet részeként emlegetett klasszikus cégeket az online eladások mellett a német belvárosokban működő bevásároló-központok konkurenciája is sújtja.

Az ingatlanok még megvannak

Az észak-amerikaiak eredetileg a Kaufhof-ot ugródeszkának akarták használni európai terjeszkedésükhöz, de nem várt nehézségekbe, kemény konkurenciaharcba ütköztek. A szektor veszteségekkel és csökkenő forgalommal küzd. A közös vállalatba komoly ingatlanvagyont is bevisznek.

Mindkét cégnek van webáruháza, és lakberendezés, ruházkodás, játék, óra, elektronika, sok minden más is szerepel a weboldalaikon. A két weboldalt összevonnák, a két különböző márkanevet azonban megtartanák, legalábbis egyelőre.

Logikus lenne a leépítés

Az összevonandó vállalatok tavaly 5,4 milliárd eurós forgalmat bonyolítottak le, ezt bizonyára nem véletlenül az Amazon német ágához hasonlítják, amely viszont 8,8 milliárdot. Takarékossági intézkedésekről, a két vállalat összevonásáról vagy leépítésekről a tulajdonosok nem beszélnek, de a sajtó tele van olyan feltételezésekkel, amelyek ezzel kapcsolatosak. Túlságosan is logikus lenne.

Mozgolódik a szakszervezet

A Süddeutsche Zeitung múlt héten már tudni vélte, hogy a vállalatcsoportnál főleg a Kaufhofnál van veszélyben sok munkahely, 20 ezerből mintegy 5000. A „Bild am Sonntag“ pedig azt is írta pár napja, hogy több százmillió eurót tettek félre a végkielégítésekre, a Kaufhof szanálására.

A Verdi szakszervezet már mozgolódik, beleszólásért és a munkahelyek, az áruházak megtartásáért lobbizik. A vállalatoknál kollektív szerződések vannak érvényben, amelyek a leépítéseket alaposan megnehezítik.

Mr. Áruház megcsinálta

Sokan felteszik a kérdést, hogy az online áruházak, outletek és diszkontok világban van–e még értelme az ilyen régi típusú áruházaknak. Mások szerint van, mint Stephan Fanderl, a Karstadt vezérigazgatója szerint, aki tíz év veszteséges működés után nemrég már visszahozta a céget a nyereséges zónába. Igaz, ehhez veszteséges fiókok bezárására és állásleépítésekre volt szükség.

Egyetlen nagy áruházlánc kell

El is nevezték „Mr. Warenhaus“-nak, azaz Mr. Áruháznak. Ő a Frankfurter Allgemeine Zeitung interjúja szerint úgy gondolja: egyetlen, de igazán nagy hagyományos áruházlánc tudja megállni a helyét Németországban.

A közös vállalatnak egyébként 243 telephelye van, és várhatóan ő, Stephan Fanderl vezetheti. Elvégre már bizonyított.

Nincs más választás, mint összefogni?

A Der Spiegel által megszólaltatott kiskereskedelmi szakértő, Gerd Hessert szerint a két nagy áruházláncnak nincs más választása, mint az egyesülés. Sokkal jobbak a tárgyalási pozícióik, ha négymilliárdos, mintha kétmilliárdos árbevétel van mögöttük. A szinergiák – egymást erősítő előnyök –, a párhuzamos telephelyek felszámolása, a logisztikán elérhető megtakarítások, az ingatlanok jobb kihasználhatósága mind-mind ebbe az irányba tolják őket. Jobban pozicionálhatók a jól futó saját márkák és az igazgatási költségeken is lehet spórolni.

A Karstadt utóbbi időben elért nyeresége nem volt stabil, csak a leépítések miatt keletkezett, a forgalom eközben 600 millió euróval visszaesett. Fúzió nélkül fontos fejlesztéseket, mint az online kereskedelem bővítését, duplán kéne elvégezniük a cégeknek.

A szakember szerint a piac kérlelhetetlen, a két cégnek kevés ideje lesz magával foglalkozni, nagyon gyorsan meg kell tennie a szükséges lépéseket.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Döntöttek a vásárlók, lépéskényszerben a cégek
Buksza blog | 2025. április 1. 07:17
Egy friss felmérésből az derült ki, hogy megszűnőben van az az igényes fogyasztóréteg, amely ragaszkodott az ismert, megszokott, bevált termékmárkákhoz vásárlásai során.
Vásárló Ilyen is nagyon régen volt a magyar boltláncokban
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2025. március 31. 05:44
Újra csökkent a Privátbankár Diszkont Árkosarában szereplő termékek átlagára havi szinten, amire legutóbb tavaly nyáron volt példa. 
Vásárló Gigasztár állt a volt first lady mellé
Buksza blog | 2025. március 29. 12:11
Két évvel ezelőtt indította útjára Michelle Obama egészséges üdítőitallal foglalkozó közhasznú vállalkozását, amelybe beszállt az egyik legismertebb, jelenleg is aktív kosárlabdázó.
Vásárló Politika, pirula, profit – így tarol a modern reklámipar
Elek Lenke | 2025. március 26. 15:02
A reklámipar ma már nem a klasszikus kampányokról szól, hanem a kreativitás, a gyors reagálás és a digitális jelenlét uralja. A politikától a gyógyszeriparig minden ágazat használja, miközben a reklámformák egyre sokszínűbbek: influenszerek, mesterséges intelligencia és álcsatornák is beléptek a játékba. De hol húzódik az etika határa?
Vásárló Riasztó eredményre jutott a brit Aldi az időszakos termékeknél
Buksza blog | 2025. március 23. 16:24
Az Egyesült Királyság a gazdagabb országok közé tartozik, ám most egy kiábrándító adat érkezett. 
Vásárló A BYD megirigyelte a Dacia sikerét, indul a gőzhenger
Privátbankár.hu | 2025. március 23. 16:16
Még el sem indult a termelés a BYD szegedi üzemében, de az értékesítés terén már gőzerővel folyik a terjeszkedés. 
Vásárló Kiborítja a boltosokat az árrésről szóló legújabb ötlet, új címkék jöhetnek a romániai üzletekben
Buksza blog | 2025. március 23. 12:12
Romániában azt találta ki az állami fogyasztóvédelmi hatóság, hogy a boltok tüntessék fel a termékek árában foglalt árrést az árcímkéken. A kiskereskedők szerint csacsiság a javaslat.
Vásárló Vészjósló eredményeket tettek közzé Európa egyik központi repterén
Privátbankár.hu | 2025. március 22. 15:41
Finoman szólva sem teljesített jól a biztonsági szolgálat.
Vásárló A Lidl elárulta, miről lehet felismerni az árrésstopos termékeket
Privátbankár.hu | 2025. március 20. 10:17
A kereskedelmi vásárlókat nem szolgálja ki árrésstopos termékekkel a Lidl, a lakosságra viszont semmilyen korlátozás nem vonatkozik – jelentette be a társaság.
Vásárló Amin nem szabad spórolni: a gyermek gumipapucs
Márkázott tartalom | 2025. március 20. 09:20
Semmilyen gyermekeknek szánt lábbelin nem szabad a fogunkhoz verni a garast, mert komoly károkat tudunk okozni. Egyrészt anyagilag is rosszabbul járhatunk, ha mindenképpen az olcsóbb változathoz ragaszkodunk, másrészt pedig a gyermek lábának fejlődése és a járása kerülhet veszélybe, ha nem a megfelelő kialakítású és minőségű cipőt adjuk rájuk.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG