4p
Két hagyományos, évtizedes múltú német nagyáruház, egymás ősellenségei fúzióra lépnek. Leépítésekről és spórolásról hivatalosan még nem beszélnek, de sokak szerint több ezer embert is elbocsáthatnak. Az ok a német belvárosokban elszaporodott plázákban és az internetes kereskedelemben rejlik. Gyorsnak kell lenni, a konkurencia gyilkos.
Karstadt-áruház, Németország (Fotó: Pixabay)

Hivatalossá vált, amit korábban megszellőztettek, két nagy hagyományos német áruházlánc, a Kaufhof és a Karstadt fuzionálnak egymással. Tulajdonosaik, az észak-amerikai HBC (Kaufhof) és a Signa befektetési társaság, amely a Karstadt-tulajdonos Rene Benko cége, közös vállalat létrehozásáról írtak alá szerződést. (Ebben a Signa 50,01 százalékot ellenőriz.)

A történet egyik érdekessége, hogy a két, összesen 32 ezer dolgozót foglalkoztató cég a közelmúltig egymás “ősellenségeinek” számítottak, ahogy a Reuters jelentésének címe írja. A másik, hogy ezzel főleg az online kiskereskedelem által támasztott hatalmas verseny ellen próbálja felvenni a harcot.

A főleg belvárosi, régi épületekben működő, a német gazdaságtörténet részeként emlegetett klasszikus cégeket az online eladások mellett a német belvárosokban működő bevásároló-központok konkurenciája is sújtja.

Az ingatlanok még megvannak

Az észak-amerikaiak eredetileg a Kaufhof-ot ugródeszkának akarták használni európai terjeszkedésükhöz, de nem várt nehézségekbe, kemény konkurenciaharcba ütköztek. A szektor veszteségekkel és csökkenő forgalommal küzd. A közös vállalatba komoly ingatlanvagyont is bevisznek.

Mindkét cégnek van webáruháza, és lakberendezés, ruházkodás, játék, óra, elektronika, sok minden más is szerepel a weboldalaikon. A két weboldalt összevonnák, a két különböző márkanevet azonban megtartanák, legalábbis egyelőre.

Logikus lenne a leépítés

Az összevonandó vállalatok tavaly 5,4 milliárd eurós forgalmat bonyolítottak le, ezt bizonyára nem véletlenül az Amazon német ágához hasonlítják, amely viszont 8,8 milliárdot. Takarékossági intézkedésekről, a két vállalat összevonásáról vagy leépítésekről a tulajdonosok nem beszélnek, de a sajtó tele van olyan feltételezésekkel, amelyek ezzel kapcsolatosak. Túlságosan is logikus lenne.

Mozgolódik a szakszervezet

A Süddeutsche Zeitung múlt héten már tudni vélte, hogy a vállalatcsoportnál főleg a Kaufhofnál van veszélyben sok munkahely, 20 ezerből mintegy 5000. A „Bild am Sonntag“ pedig azt is írta pár napja, hogy több százmillió eurót tettek félre a végkielégítésekre, a Kaufhof szanálására.

A Verdi szakszervezet már mozgolódik, beleszólásért és a munkahelyek, az áruházak megtartásáért lobbizik. A vállalatoknál kollektív szerződések vannak érvényben, amelyek a leépítéseket alaposan megnehezítik.

Mr. Áruház megcsinálta

Sokan felteszik a kérdést, hogy az online áruházak, outletek és diszkontok világban van–e még értelme az ilyen régi típusú áruházaknak. Mások szerint van, mint Stephan Fanderl, a Karstadt vezérigazgatója szerint, aki tíz év veszteséges működés után nemrég már visszahozta a céget a nyereséges zónába. Igaz, ehhez veszteséges fiókok bezárására és állásleépítésekre volt szükség.

Egyetlen nagy áruházlánc kell

El is nevezték „Mr. Warenhaus“-nak, azaz Mr. Áruháznak. Ő a Frankfurter Allgemeine Zeitung interjúja szerint úgy gondolja: egyetlen, de igazán nagy hagyományos áruházlánc tudja megállni a helyét Németországban.

A közös vállalatnak egyébként 243 telephelye van, és várhatóan ő, Stephan Fanderl vezetheti. Elvégre már bizonyított.

Nincs más választás, mint összefogni?

A Der Spiegel által megszólaltatott kiskereskedelmi szakértő, Gerd Hessert szerint a két nagy áruházláncnak nincs más választása, mint az egyesülés. Sokkal jobbak a tárgyalási pozícióik, ha négymilliárdos, mintha kétmilliárdos árbevétel van mögöttük. A szinergiák – egymást erősítő előnyök –, a párhuzamos telephelyek felszámolása, a logisztikán elérhető megtakarítások, az ingatlanok jobb kihasználhatósága mind-mind ebbe az irányba tolják őket. Jobban pozicionálhatók a jól futó saját márkák és az igazgatási költségeken is lehet spórolni.

A Karstadt utóbbi időben elért nyeresége nem volt stabil, csak a leépítések miatt keletkezett, a forgalom eközben 600 millió euróval visszaesett. Fúzió nélkül fontos fejlesztéseket, mint az online kereskedelem bővítését, duplán kéne elvégezniük a cégeknek.

A szakember szerint a piac kérlelhetetlen, a két cégnek kevés ideje lesz magával foglalkozni, nagyon gyorsan meg kell tennie a szükséges lépéseket.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Melyik fogszabályozó illik hozzád? – Rögzített, láthatatlan vagy kivehető megoldás?
PR | 2025. december 18. 10:37
A modern fogszabályozás ma már minden korosztály számára elérhető – és teljesen személyre szabható. Az Artdent Fogászat és Szájsebészet rendelőjében a 30–60 éves páciensek is egyre nagyobb számban választják az esztétikusabb, rendezettebb mosoly felé vezető utat, méghozzá a lehető legészrevétlenebb módon. De melyik fogszabályozó a legjobb választás? A rögzített, a láthatatlan sín vagy a kivehető készülék? Segítünk eligazodni a lehetőségek között, hogy megtaláld a számodra legideálisabb megoldást.
Vásárló Olcsóbb lett a tankolás szerda reggelre, de van egy rossz hírünk
Privátbankár.hu | 2025. december 17. 10:44
A következő napokban viszont nem várható további árcsökkenés.
Vásárló Mit üzen egy jó ajándék?
Márkázott tartalom | 2025. december 13. 10:34
Az ajándékozás elsőre egyszerű gesztusnak tűnik, valójában azonban jóval többről szól, mint egy tárgy átadásáról. Egy ajándék mindig üzenetet hordoz: figyelmet, elismerést, kapcsolatot vagy éppen státuszt. Éppen ezért nem mindegy, mit, mikor és kinek adunk. Különösen akkor, ha üzleti vagy hivatalos közegben történik az ajándékozás.
Vásárló Döntött az EU: ezt megemlegeti, aki rendszeresen rendel külföldről
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 16:25
Jön a kötelező vám a kis értékű csomagokra.
Vásárló Érdemes lesz elővenni a töltőpisztolyt a hétvégén
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 11:05
Szombaton mindkét üzemanyag típus nagykereskedelmi ára csökken. A benziné jobban.
Vásárló Tegyél a kosaradba egy kis gondoskodást! – Indul az Adni Öröm! adománygyűjtő akció
PR | 2025. december 11. 13:27
Idén karácsonykor is több ezer rászoruló ember ünnepe válhat szebbé, ha csatlakozol a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország közös Adni Öröm! tartósélelmiszer-adomány gyűjtéséhez. 2025. december 11. és 16. között több ezer önkéntes személyesen várja a vásárlók felajánlásait a kijelölt SPAR és INTERSPAR áruházakban.
Vásárló Táncra perdülhetnek az autósok – itt vannak az új üzemanyagárak
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 11:42
Csütörtökön mindkét üzemanyag típus nagykereskedelmi ára csökken.
Vásárló Csak összehozta a kormány: másfél éve nem láttunk ilyet a boltokban
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. december 8. 05:46
Hogy milyen áron, azt még nem tudhatjuk biztosan, de összejött az éves szintű élelmiszerár-csökkenés: annyi termék került be az árrésstop hatálya alá, hogy idén decemberben olcsóbban vásárolhatunk be a hipermarketekben, mint tavaly. Bezuhant a sertésmájas ára, a kávé és az alkohol viszont nagyot drágult. 
Vásárló Outdoor életmód – merész vállalkozás és divat találkozása
Márkázott tartalom | 2025. december 7. 17:21
Gondoltál már arra, hogy mitől válik egy márka ikonikussá a szabadtéri világban? A szabadidős életmód iránti növekvő lelkesedés nemcsak a természet szerelmeseinek körében terjed, hanem divatirányzatként is egyre hangsúlyosabban van jelen.
Vásárló Miért választják egyre többen a prémium magánegészségügyet?
Márkázott tartalom | 2025. december 7. 14:12
Az elmúlt években látványosan megváltozott, hogyan gondolkodnak az emberek az egészségügyi szolgáltatásokról. Egyre többen szeretnének gyors, kiszámítható, átlátható és magas színvonalú ellátást kapni, lehetőleg olyan környezetben, ahol a páciens valódi partnerként jelenik meg. A prémium magánegészségügy népszerűsége éppen ezért nő: nem csupán szolgáltatást nyújt, hanem komplex élményt, amelyben a figyelem, a kényelem és a szakértelem egyaránt kiemelt szerepet kap.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG