4p
Két hagyományos, évtizedes múltú német nagyáruház, egymás ősellenségei fúzióra lépnek. Leépítésekről és spórolásról hivatalosan még nem beszélnek, de sokak szerint több ezer embert is elbocsáthatnak. Az ok a német belvárosokban elszaporodott plázákban és az internetes kereskedelemben rejlik. Gyorsnak kell lenni, a konkurencia gyilkos.
Karstadt-áruház, Németország (Fotó: Pixabay)

Hivatalossá vált, amit korábban megszellőztettek, két nagy hagyományos német áruházlánc, a Kaufhof és a Karstadt fuzionálnak egymással. Tulajdonosaik, az észak-amerikai HBC (Kaufhof) és a Signa befektetési társaság, amely a Karstadt-tulajdonos Rene Benko cége, közös vállalat létrehozásáról írtak alá szerződést. (Ebben a Signa 50,01 százalékot ellenőriz.)

A történet egyik érdekessége, hogy a két, összesen 32 ezer dolgozót foglalkoztató cég a közelmúltig egymás “ősellenségeinek” számítottak, ahogy a Reuters jelentésének címe írja. A másik, hogy ezzel főleg az online kiskereskedelem által támasztott hatalmas verseny ellen próbálja felvenni a harcot.

A főleg belvárosi, régi épületekben működő, a német gazdaságtörténet részeként emlegetett klasszikus cégeket az online eladások mellett a német belvárosokban működő bevásároló-központok konkurenciája is sújtja.

Az ingatlanok még megvannak

Az észak-amerikaiak eredetileg a Kaufhof-ot ugródeszkának akarták használni európai terjeszkedésükhöz, de nem várt nehézségekbe, kemény konkurenciaharcba ütköztek. A szektor veszteségekkel és csökkenő forgalommal küzd. A közös vállalatba komoly ingatlanvagyont is bevisznek.

Mindkét cégnek van webáruháza, és lakberendezés, ruházkodás, játék, óra, elektronika, sok minden más is szerepel a weboldalaikon. A két weboldalt összevonnák, a két különböző márkanevet azonban megtartanák, legalábbis egyelőre.

Logikus lenne a leépítés

Az összevonandó vállalatok tavaly 5,4 milliárd eurós forgalmat bonyolítottak le, ezt bizonyára nem véletlenül az Amazon német ágához hasonlítják, amely viszont 8,8 milliárdot. Takarékossági intézkedésekről, a két vállalat összevonásáról vagy leépítésekről a tulajdonosok nem beszélnek, de a sajtó tele van olyan feltételezésekkel, amelyek ezzel kapcsolatosak. Túlságosan is logikus lenne.

Mozgolódik a szakszervezet

A Süddeutsche Zeitung múlt héten már tudni vélte, hogy a vállalatcsoportnál főleg a Kaufhofnál van veszélyben sok munkahely, 20 ezerből mintegy 5000. A „Bild am Sonntag“ pedig azt is írta pár napja, hogy több százmillió eurót tettek félre a végkielégítésekre, a Kaufhof szanálására.

A Verdi szakszervezet már mozgolódik, beleszólásért és a munkahelyek, az áruházak megtartásáért lobbizik. A vállalatoknál kollektív szerződések vannak érvényben, amelyek a leépítéseket alaposan megnehezítik.

Mr. Áruház megcsinálta

Sokan felteszik a kérdést, hogy az online áruházak, outletek és diszkontok világban van–e még értelme az ilyen régi típusú áruházaknak. Mások szerint van, mint Stephan Fanderl, a Karstadt vezérigazgatója szerint, aki tíz év veszteséges működés után nemrég már visszahozta a céget a nyereséges zónába. Igaz, ehhez veszteséges fiókok bezárására és állásleépítésekre volt szükség.

Egyetlen nagy áruházlánc kell

El is nevezték „Mr. Warenhaus“-nak, azaz Mr. Áruháznak. Ő a Frankfurter Allgemeine Zeitung interjúja szerint úgy gondolja: egyetlen, de igazán nagy hagyományos áruházlánc tudja megállni a helyét Németországban.

A közös vállalatnak egyébként 243 telephelye van, és várhatóan ő, Stephan Fanderl vezetheti. Elvégre már bizonyított.

Nincs más választás, mint összefogni?

A Der Spiegel által megszólaltatott kiskereskedelmi szakértő, Gerd Hessert szerint a két nagy áruházláncnak nincs más választása, mint az egyesülés. Sokkal jobbak a tárgyalási pozícióik, ha négymilliárdos, mintha kétmilliárdos árbevétel van mögöttük. A szinergiák – egymást erősítő előnyök –, a párhuzamos telephelyek felszámolása, a logisztikán elérhető megtakarítások, az ingatlanok jobb kihasználhatósága mind-mind ebbe az irányba tolják őket. Jobban pozicionálhatók a jól futó saját márkák és az igazgatási költségeken is lehet spórolni.

A Karstadt utóbbi időben elért nyeresége nem volt stabil, csak a leépítések miatt keletkezett, a forgalom eközben 600 millió euróval visszaesett. Fúzió nélkül fontos fejlesztéseket, mint az online kereskedelem bővítését, duplán kéne elvégezniük a cégeknek.

A szakember szerint a piac kérlelhetetlen, a két cégnek kevés ideje lesz magával foglalkozni, nagyon gyorsan meg kell tennie a szükséges lépéseket.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló Modern iroda, régi szokások: miért nyomtatunk még mindig?
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 10:33
A legtöbb munkahely ma már digitális, vagy legalábbis annak tűnik. Felhőalapú dokumentumok, online megbeszélések, digitális aláírás. Azt gondolnánk, a nyomtatók ideje lejárt. Ennek ellenére még mindig ott búgnak a sarkokban, és napi szinten használatban vannak. De miért nyomtatunk a modern irodában, amikor papír nélkül is hatékonyak lehetnénk? És vajon mit árul el ez a szokás a vállalati működésről?
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Építsünk brandet a csomagolással!
Márkázott tartalom | 2025. július 6. 10:42
Ahhoz, hogy hosszú távú sikereket érjen el a vállalkozásunk, elengedhetetlen a tudatos márkaépítés. Azon túl, hogy kell egy jó logó és egy találó szlogen, stratégiára is szükség van hozzá. Ennek pedig jó esetben része a termékek külső megjelenése, csomagolása is.
Vásárló Kiderült, melyik márka tarol a hazai újautó-piacon
Privátbankár.hu | 2025. július 5. 11:10
Megőrizte első helyét a BMW a prémium márkák mezőnyében az első fél évben.
Vásárló A tökéletes téglavágás titkai
Márkázott tartalom | 2025. július 5. 09:11
Sokan azt hiszik, hogy a téglavágás egyszerű feladat, de aki már próbálta, tudja, hogy közel sem az. Egy pontosan vágott tégla nemcsak az esztétikai megjelenést javítja, hanem a falazat stabilitását is nagymértékben befolyásolja. Legyen szó kisebb házi projektről vagy nagyobb építkezésről, a precíz vágások elengedhetetlenek. Kézi módszerrel gyakran több időt veszíthetünk a hibás darabok javításával vagy cseréjével.
Vásárló Egészséges hajkorona: hogyan nyerjük vissza a ragyogást?
Márkázott tartalom | 2025. július 4. 12:20
Bármilyen divatos is a hajszín vagy a frizura, ha maga a haj nem egészséges, a megjelenésünk sem lesz teljes. Egy fényes, dús hajkorona nemcsak az önbizalmunkat növeli, hanem az egészségi állapotunk tükre is. Az idő múlásával és a stresszes hétköznapok hatására egyre nehezebb lehet megőrizni a haj életerejét.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG