1p
Beindulhat az európai plázaépítési roham idén, a 2008-as csúcsévet is bőven maga mögött tudhatja majd az idei: 2,9 millió négyzetméternyi új bevásárlóközpont épülhet
Beindulhat az európai plázaépítési roham idén, a 2008-as csúcsévet is bőven maga mögött tudhatja majd az idei: 2,9 millió négyzetméternyi új bevásárlóközpont épülhet


2010-ben az új bevásárló-központok fejlesztésének alacsony száma korlátozta a kiskereskedők terjeszkedési terveit, ám jövőre a rendelkezésre álló területek növekedése új lehetőségeket teremthet a feltörekvő országokban – derül ki a CB Richard Ellis (CBRE)  ingatlan-tanácsadó legfrissebb kutatásából.

A CBRE jelentése rávilágít arra, hogy 2010-ben mintegy 1,9 millió négyzetméter bevásárlóközpont-terület épült fel Európában, 36 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban. 2009-ben is csökkent a fejlesztési ütem a 2008-as csúcsévhez képest, mégpedig 30 százalékkal. 2011-ben viszont, ha az építés alatt álló fejlesztések időben elkészülnek, mintegy 2,9 millió négyzetméternyi új kiskereskedelmi létesítménnyel nőne az európai kínálat, amely 53 százalékos emelkedést jelentene.

Bár az építés alatt álló fejlesztések összterülete még mindig jelentősen elmarad a 2007-2008-as évekhez képest, az olyan piacok iránti bizalom, mint Törökország, Oroszország és Lengyelország, jelentősen növeli az építkezések számát, és az átadott ingatlanok területe is emelkedést jelez. Jelenleg 146 darab húsz ezer négyzetméteresnél nagyobb bevásárló-központ épül Európában: a legtöbb Törökországban (1,3 millió négyzetméter 26 helyszínen), Oroszországban (Moszkvában és Szent-Péterváron 19 helyszínen 856 ezer négyzetméter) és Lengyelországban (712 ezer négyzetméter 21 helyszínen).

A bevásárlóközpontok építése Törökországban például újra virágzik, ami a 2010-es erős gazdasági növekedéssel, és ebből következően a kereskedők, a fejlesztők és a befektetők bizalom-növekedésével magyarázható. 2011-re szintén jók a kilátások, és ez újabb márkákat vonz Törökországba, ahol a jelen lévő nemzetközi brandek szintén agresszíven terjeszkednek.

Nyugat-Európában Olaszország (394 ezer négyzetméter), Németország (369 ezer négyzetméter) és Spanyolország (356 ezer négyzetméter) piacán legerősebb az építkezési lendület, míg az Egyesült Királyságban három ingatlan áll fejlesztés alatt, amelyek közül legnagyobb a szeptemberben nyíló, 177 ezer négyzetméteres Westfield Stratford City.

Lassan kienged a fék
Magyarországon az utóbbi években jelentősen lecsökkent az újonnan átadott bevásárló központok száma. 2010-ben mindösszesen 4 új központ nyílt meg, míg 2011 első félévében egy bevásárló központot adtak át: az Europeumot Budapest belvárosában. Jelenleg nyolc új projekt áll építés alatt az országban, összesen 144 ezer négyzetméteren, amelyeket 2011-2012 folyamán adnak át. Ilyen például a KÖKI és a CET Budapesten, és az Árkád Szegeden. Az új projektek általában stratégiai helyszíneken épülnek, és prémium kategóriás bérlőket vonzanak. Több mint tíz projekt várja még az építés megindulását, összesen mintegy 200 ezer négyzetméteren, amelyek megkezdését a válság miatt tolták el. A kiskereskedelmi forgalom lassú növekedésével az építések száma is növekedni fog középtávon.


John Welham, a CBRE európai kiskereskedelmi befektetésekért felelős vezetője szerint „a gazdasági válság óta a befektetők többsége a legjobb ingatlanokra és helyszínekre koncentrál, és ma is ez a helyzet, bár a kiskereskedelmi szektorban egyre több az olyan tőke, amely „értéknövelt” lehetőségeket keres. A bevásárlóközpontok fejlesztésének alacsony szintje Nyugat-Európában, és a kockázatosabb piacok iránti érdeklődés emelkedése 2011-ben a befektetői aktivitás növekedését eredményezheti.”

Privátbankár

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Veszélyes kínai csomagok szivárognak Magyarországra is? Megkongatták a vészharangot
Privátbankár.hu | 2025. július 20. 10:21
Aggasztó híreket hozott az uniós biztos.
Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló Modern iroda, régi szokások: miért nyomtatunk még mindig?
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 10:33
A legtöbb munkahely ma már digitális, vagy legalábbis annak tűnik. Felhőalapú dokumentumok, online megbeszélések, digitális aláírás. Azt gondolnánk, a nyomtatók ideje lejárt. Ennek ellenére még mindig ott búgnak a sarkokban, és napi szinten használatban vannak. De miért nyomtatunk a modern irodában, amikor papír nélkül is hatékonyak lehetnénk? És vajon mit árul el ez a szokás a vállalati működésről?
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Építsünk brandet a csomagolással!
Márkázott tartalom | 2025. július 6. 10:42
Ahhoz, hogy hosszú távú sikereket érjen el a vállalkozásunk, elengedhetetlen a tudatos márkaépítés. Azon túl, hogy kell egy jó logó és egy találó szlogen, stratégiára is szükség van hozzá. Ennek pedig jó esetben része a termékek külső megjelenése, csomagolása is.
Vásárló Kiderült, melyik márka tarol a hazai újautó-piacon
Privátbankár.hu | 2025. július 5. 11:10
Megőrizte első helyét a BMW a prémium márkák mezőnyében az első fél évben.
Vásárló A tökéletes téglavágás titkai
Márkázott tartalom | 2025. július 5. 09:11
Sokan azt hiszik, hogy a téglavágás egyszerű feladat, de aki már próbálta, tudja, hogy közel sem az. Egy pontosan vágott tégla nemcsak az esztétikai megjelenést javítja, hanem a falazat stabilitását is nagymértékben befolyásolja. Legyen szó kisebb házi projektről vagy nagyobb építkezésről, a precíz vágások elengedhetetlenek. Kézi módszerrel gyakran több időt veszíthetünk a hibás darabok javításával vagy cseréjével.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG