3p
Nagyon sokat drágult a cigaretta. Ez persze nem meglepetés, hiszen tavaly rengeteg szó esett erről, de nem árt megnézni a tényeket, esetleg egy kicsit hosszabb távon is megfigyelni az árakat. Négy év alatt 60-70 százalékkal, csak az idén 15-17 százalékkal nőttek az árak – 18 év alatt pedig hét-nyolcszorosukra mentek fel.

A KSH háromféle cigaretta árát tartja nyilván adatbázisában, a Multifiltert, a Sopianae-t és a Symphonia nevűeket. Ezek fajtától függően februárban újabb 15-17 százalékkal kerültek többe, mint december végén. A 2010 eleji állapothoz képest pedig 59-73 százalékos volt a drágulás februárig. Hosszú távon vizsgálva, egészen a rendelkezésre álló KSH-adatsor kezdetétől, 1996-tól, pedig durván hétszeresükre-nyolcszorosukra mentek fel az árak. (A pontos szorzók 6,6-8,3.)

Annak fényében tűnik ez különösen soknak, hogy eközben az infláció számításaink szerint „csak” 220 százalék volt, vagyis most valamivel több, mint háromszorosába kerülnek az átlagfogyasztó költései, mint 18 évvel ezelőtt. A cigaretta tehát az infláció közel háromszorosával drágult. Napi 15-20 szál cigarettát elszívni, ami egy közepesen erős dohányos adagja, nagyjából 22-30 ezer forintba kerül havonta, a nettó minimálbér mintegy harmadába, a fizikai dolgozók nettó átlagbérének negyedébe-ötödébe.

Akár adakozhatnál is önként

Amiben nyilván oroszlánrésze volt az adóemeléseknek, amivel szinte minden kormány szívesen él. (Egyébként az EU-s tendenciák is ebbe az irányba mutattak, az EU-is erre ösztönzi tagjait.) A cigaretta kiskereskedelmi árából egy szakértő korábbi előadása szerint 2003-ban még csak 47,5 százalék volt a jövedéki adó, 2009-ben már 57,9.

Egy tavaly októberi MTI-hír szerint pedig már 60 százalék, ami még nem is tartalmazza a világrekorder 27 százalékos ÁFA hatását. Ha azt is beleszámoljuk, akkor 80 (!) százalék volt a cigaretta bolti árának adótartalma ősszel. Tehát veszel cigit egy ezresért, és ebből 800 forint megy az államnak. Majdnem olyan, mintha az Adósságcsökkentő Alapba adakozna valaki önkéntesen.

Kevesebben dohányoznak

Ezzel nem szeretnénk azt mondani, hogy támogatjuk a dohányzást vagy alacsonyabb árakat tartanánk kívánatosnak. Aki nem tud vagy nem akar leszokni, annak most egyre rosszabb. Akinek viszont sikerül abbahagyni, annak sokkal jobb lesz. Reméljük, az utóbbiak egyre többen lesznek.

„2013-ban a felnőtt magyar lakosság 19 százaléka naponta, két százaléka alkalmanként dohányzik, míg 57 százalékuk nemdohányzó. A 2012-es felmérés eredményeihez viszonyítva, a dohányzók aránya 29 százalékról 21 százalékra, míg a naponta rágyújtók aránya 28 százalékról 19 százalékra csökkent” - írja az Országos Egészségfejlesztési Intézet a Dohányzás Fókuszpont oldalon.

Itt az idő leszokni

Az adatok pontossága azonban kérdéses, mivel „egyrészt a felmérésben részvevők száma viszonylag alacsony volt, másrészt a minta demográfiai összetételét tekintve jelentősen eltért a 2012-es felmérés mintájától” – teszik hozzá. De ha csak ennek a fele igaz, az is sok ezer korai halált és rengeteg betegséget, egészségügyi kiadást előzhet meg az országban. Logikus, hogy sokaknál most telt be a pohár, és tavaly látták elérkezettnek az időt a leszokásra. (Más források szerint a feketepiac is hatalmas ütemben bővült tavaly.)

További adalék, hogy egyes adatok szerint az emelések ellenére is a legolcsóbbak közé tartozik a hazai cigaretta Európában. Ám a bérek terén is az utolsók között kullogunk.

(A szerző kilenc éve, két hónapja és 16 napja nem gyújtott rá.)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Összezavarta a lengyeleket a kenyércsoda
Privátbankár.hu | 2025. január 20. 08:33
Gratuláltak a lengyelek annak a péknek, aki azt az interneten megjelent fotó tanúsága szerint hatalmas lovat készített kenyérből. Később kiderült, hogy lóvá tették a jó kenyér szerelmeseit.
Vásárló A Lidl megfejeli az óránként 5100 forintos minimálbért a hazai pályán
Privátbankár.hu | 2025. január 18. 10:01
A Lidl és a Kaufland tulajdonosa, a Schwarz Group úgy kalkulál, hogy hosszabb távon akkor van esélye a piaci sikerre, ha megtartja a legjobb szakembereket. Ennek szellemében emelik a béreket.
Vásárló Fájdalmas pillanatok várnak a magyar autósokra
Privátbankár.hu | 2025. január 15. 14:41
Jön a drágulás a benzinkutakon. 
Vásárló Kiváló Minőségű Élelmiszerek az ALDI polcain
PR | 2025. január 15. 11:52
Az ALDI egyre több, olyan magas minőségű termékkel várja a vásárlókat, amely elnyerte a Kiváló Minőségű Élelmiszer védjegyet!
Vásárló Magyarországon bevált recepttel hódít külföldön a Lidl
Privátbankár.hu | 2025. január 13. 12:58
A Lidl Parkside névre keresztelt magyarországi outlet áruháza, amely Biatorbágyon található. Most a prágaiak is kaptak egyet. 
Vásárló PMS kezelése: a viszcerális terápia alkalmazása a menstruációs görcsök enyhítésére
Márkázott tartalom | 2025. január 13. 10:43
A premenstruációs szindróma sok nő életét megnehezíti, melynek tünetei rendkívül változatosak, mind fizikai, mind érzelmi szinten jelentkezhetnek. Az érintettek tapasztalhatnak ingerlékenységet, hangulatingadozást, feszültséget vagy akár depresszióra emlékeztető tüneteket. 
Vásárló Nagyon rosszul indul az év: olyasmi közeleg a magyar boltokban, amit soha nem akartunk látni
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. január 13. 05:47
Ismét hajszálra van a két számjegyűtől az élelmiszerárak emelkedése a legfrissebb Privátbankár Árkosár-felmérés szerint. Januárban újabb történelmi csúcs született. Ha ebben a tempóban folytatódna a drágulás, akár már 2 hónapon belül is elérheti a 40 ezer forintot a családi élelmiszer-nagybevásárlás ára. 
Vásárló Ezekbe fektess, ha az online jelenléted szeretnéd erősíteni!
Márkázott tartalom | 2025. január 12. 10:11
  Az online jelenlét egyre fontosabb szerepet játszik a vállalkozások sikerében, legyen szó egyéni vállalkozásról vagy multinacionális cégről. A digitalizáció térnyerésével már nem elég egy egyszerű weboldal vagy közösségi média profil. Ahhoz, hogy kitűnj a tömegből, és valódi eredményeket érj el, célzott stratégiára és befektetésekre van szükség. De melyek azok a területek, amelyekre mindenképp érdemes koncentrálni?
Vásárló Hitelprogramok, amelyek komoly segítséget jelenthetnek a cégek számára
Márkázott tartalom | 2025. január 11. 12:07
Modern világunkban különféle megoldások támogatják a cégek működését. Ilyen az az integrált szoftverrendszer is, az úgynevezett ERP, amely segítségével a vezetőség azonnal lehívhat fontos információkat.
Vásárló Az öntapadós címkék: egyszerűség és sokoldalúság
Márkázott tartalom | 2025. január 10. 11:00
Az öntapadós címkék napjainkban szinte minden területen jelen vannak, hiszen szükséges eszközök a termékek azonosításához és az információk közléséhez. Legyen szó kereskedelemről, gyártásról vagy logisztikáról, az etikett cédulák számos előnnyel bírnak: könnyen használhatóak, és szinte minden felületre tapadnak. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG