3p
Nagyon sokat drágult a cigaretta. Ez persze nem meglepetés, hiszen tavaly rengeteg szó esett erről, de nem árt megnézni a tényeket, esetleg egy kicsit hosszabb távon is megfigyelni az árakat. Négy év alatt 60-70 százalékkal, csak az idén 15-17 százalékkal nőttek az árak – 18 év alatt pedig hét-nyolcszorosukra mentek fel.

A KSH háromféle cigaretta árát tartja nyilván adatbázisában, a Multifiltert, a Sopianae-t és a Symphonia nevűeket. Ezek fajtától függően februárban újabb 15-17 százalékkal kerültek többe, mint december végén. A 2010 eleji állapothoz képest pedig 59-73 százalékos volt a drágulás februárig. Hosszú távon vizsgálva, egészen a rendelkezésre álló KSH-adatsor kezdetétől, 1996-tól, pedig durván hétszeresükre-nyolcszorosukra mentek fel az árak. (A pontos szorzók 6,6-8,3.)

Annak fényében tűnik ez különösen soknak, hogy eközben az infláció számításaink szerint „csak” 220 százalék volt, vagyis most valamivel több, mint háromszorosába kerülnek az átlagfogyasztó költései, mint 18 évvel ezelőtt. A cigaretta tehát az infláció közel háromszorosával drágult. Napi 15-20 szál cigarettát elszívni, ami egy közepesen erős dohányos adagja, nagyjából 22-30 ezer forintba kerül havonta, a nettó minimálbér mintegy harmadába, a fizikai dolgozók nettó átlagbérének negyedébe-ötödébe.

Akár adakozhatnál is önként

Amiben nyilván oroszlánrésze volt az adóemeléseknek, amivel szinte minden kormány szívesen él. (Egyébként az EU-s tendenciák is ebbe az irányba mutattak, az EU-is erre ösztönzi tagjait.) A cigaretta kiskereskedelmi árából egy szakértő korábbi előadása szerint 2003-ban még csak 47,5 százalék volt a jövedéki adó, 2009-ben már 57,9.

Egy tavaly októberi MTI-hír szerint pedig már 60 százalék, ami még nem is tartalmazza a világrekorder 27 százalékos ÁFA hatását. Ha azt is beleszámoljuk, akkor 80 (!) százalék volt a cigaretta bolti árának adótartalma ősszel. Tehát veszel cigit egy ezresért, és ebből 800 forint megy az államnak. Majdnem olyan, mintha az Adósságcsökkentő Alapba adakozna valaki önkéntesen.

Kevesebben dohányoznak

Ezzel nem szeretnénk azt mondani, hogy támogatjuk a dohányzást vagy alacsonyabb árakat tartanánk kívánatosnak. Aki nem tud vagy nem akar leszokni, annak most egyre rosszabb. Akinek viszont sikerül abbahagyni, annak sokkal jobb lesz. Reméljük, az utóbbiak egyre többen lesznek.

„2013-ban a felnőtt magyar lakosság 19 százaléka naponta, két százaléka alkalmanként dohányzik, míg 57 százalékuk nemdohányzó. A 2012-es felmérés eredményeihez viszonyítva, a dohányzók aránya 29 százalékról 21 százalékra, míg a naponta rágyújtók aránya 28 százalékról 19 százalékra csökkent” - írja az Országos Egészségfejlesztési Intézet a Dohányzás Fókuszpont oldalon.

Itt az idő leszokni

Az adatok pontossága azonban kérdéses, mivel „egyrészt a felmérésben részvevők száma viszonylag alacsony volt, másrészt a minta demográfiai összetételét tekintve jelentősen eltért a 2012-es felmérés mintájától” – teszik hozzá. De ha csak ennek a fele igaz, az is sok ezer korai halált és rengeteg betegséget, egészségügyi kiadást előzhet meg az országban. Logikus, hogy sokaknál most telt be a pohár, és tavaly látták elérkezettnek az időt a leszokásra. (Más források szerint a feketepiac is hatalmas ütemben bővült tavaly.)

További adalék, hogy egyes adatok szerint az emelések ellenére is a legolcsóbbak közé tartozik a hazai cigaretta Európában. Ám a bérek terén is az utolsók között kullogunk.

(A szerző kilenc éve, két hónapja és 16 napja nem gyújtott rá.)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG