4p
Szükség van a fogyasztói tudatosság fejlesztésére, de a jogszabályi környezetnek is változnia kell, hogy a magyar vásárlók ne kaphassanak rosszabb terméket más országokhoz képest. Ugyanakkor a gyártók állítják: az összetevőket a fogyasztói viselkedés és a közös gazdasági haszon határozza meg.

Szigorúbb szabályozással kell biztosítani a megfelelő élelmiszerminőséget az Európai Unióban, egyúttal szemléletformálásra van szükség a tudatos vásárlás elősegítése érdekében - mondta Zsigó Róbert, a Földművelésügyi Minisztérium (FM) élelmiszerlánc-felügyeletért felelős államtitkára az M1-en csütörtökön.

Botrány! Rosszabb minőségű élelmiszert kapnak a magyarok, mint a nyugat-európaiak? A Nébih vizsgálata szerint igen! Részletek >>>

Az államtitkár szerint tisztesség kérdése, hogy a gyártók minden országban ugyanolyan minőségű termékeket hozzanak forgalomba, egyúttal felháborítónak nevezte, hogy a magyar boltokban ugyanannak a gyártónak egyes terméke gyengébb minőségű, mint a nyugati országokban.

Mehetünk Brüsszelbe

Zsigó Róbert utalt arra, hogy a magyar hatóságok laboratóriumi és érzékszervi vizsgálatoknak vetettek alá számos - osztrák és a magyar boltokban is kapható - terméket, az ellenőrzések pedig igazolták, hogy egyes árucikkek itthon gyengébb minőségűek, de előfordultak mennyiségi különbségek is. Az államtitkár felháborítónak nevezte az eltéréseket és jelezte, hogy egyes esetek akár a tisztességtelen piaci magatartás fogalmát is kimeríthetik.

Az eltérő minőségű élelmiszerek ügyben az Európai Bizottság is vizsgálódik és várhatóan lépéseket is tesz a helyzet rendezésére, a kormány pedig a jövőben is kiáll a hasonló problémák megoldása érdekében - tette hozzá az FM államtitkára.

Lázár: óriási botrány

Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter szerint az elkövetkezendő idők egyik legnagyobb botránya előtt állunk. Lázár a csütörtöki kormányinfón felvetette azt is, hogy éppen a fogyasztók védelme miatt jött el az ideje annak, hogy felülvizsgálják a kiskereskedelmi törvényt.

A Nébih 24 termékmintát hasonlított össze érzékszervi tulajdonságaik, összetételük és a jelölésük alapján. Köztük a Coca-Cola, a Nutella, a Ritter vagy Manner termékei is szerepelnek. A hivatal megállapította, hogy egyes esetekben nem egyezik a termék állaga, más, olcsóbb alapanyagot tartalmaz a hazánkban forgalmazott termék, vagy éppen kispórolják a gombócokat az instant levesből. A Coca-Cola már reagált is a hírre, cikkünk a témában >>>>


Szó sincs balhéról?

Azért van, aki szerint nincs szó akkora bajról: a Magyar Márkaszövetség megállapítása szerint egyes márkák kapcsán a hatóság vizsgálatai többnyire semmiféle érdemi különbséget nem állapítottak meg a Magyarországon és más országokban forgalmazott élelmiszerek összetevői tekintetében. A NÉBIH szakemberei a hivatkozott vizsgálatok során néhány esetben a teljességgel azonos beltartalom ellenére is szubjektív, érzékszervi különbségeket tártak fel. Ennek oka leginkább a vizsgált minták eltérő lejárati idejében vagy a termékek eltérő tárolási körülményeiben keresendő - véli a szervezet.

A beltartalom különbözőségét a Márkaszövetség azzal magyarázza, hogy egy adott márka többféle kiszerelésben, ízesítéssel is készülhet az adott ország fogyasztói ízlésének megfelelően. "A magyarok például köztudomásúan jobban kedvelik a karakteres, fűszeresebb, intenzívebb ízjegyeket mutató élelmiszereket" - áll közleményükben. Eltéréseket okozhat az is, ha a vizsgált termékek különböző országokban, különböző gyártósorokon, vagy eltérő származási helyről beszerzett alapanyagokból készülnek. "Legyen szó bármelyik lehetőségről is, de a felelős gyártók mindig a jogszabályi előírásoknak megfelelően, az összetevők pontos feltüntetésével tájékoztatják termékeik tartalmáról a fogyasztókat" - írták lapunkhoz eljuttatott közleményükben.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Döntöttek a vásárlók, lépéskényszerben a cégek
Buksza blog | 2025. április 1. 07:17
Egy friss felmérésből az derült ki, hogy megszűnőben van az az igényes fogyasztóréteg, amely ragaszkodott az ismert, megszokott, bevált termékmárkákhoz vásárlásai során.
Vásárló Ilyen is nagyon régen volt a magyar boltláncokban
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2025. március 31. 05:44
Újra csökkent a Privátbankár Diszkont Árkosarában szereplő termékek átlagára havi szinten, amire legutóbb tavaly nyáron volt példa. 
Vásárló Gigasztár állt a volt first lady mellé
Buksza blog | 2025. március 29. 12:11
Két évvel ezelőtt indította útjára Michelle Obama egészséges üdítőitallal foglalkozó közhasznú vállalkozását, amelybe beszállt az egyik legismertebb, jelenleg is aktív kosárlabdázó.
Vásárló Politika, pirula, profit – így tarol a modern reklámipar
Elek Lenke | 2025. március 26. 15:02
A reklámipar ma már nem a klasszikus kampányokról szól, hanem a kreativitás, a gyors reagálás és a digitális jelenlét uralja. A politikától a gyógyszeriparig minden ágazat használja, miközben a reklámformák egyre sokszínűbbek: influenszerek, mesterséges intelligencia és álcsatornák is beléptek a játékba. De hol húzódik az etika határa?
Vásárló Riasztó eredményre jutott a brit Aldi az időszakos termékeknél
Buksza blog | 2025. március 23. 16:24
Az Egyesült Királyság a gazdagabb országok közé tartozik, ám most egy kiábrándító adat érkezett. 
Vásárló A BYD megirigyelte a Dacia sikerét, indul a gőzhenger
Privátbankár.hu | 2025. március 23. 16:16
Még el sem indult a termelés a BYD szegedi üzemében, de az értékesítés terén már gőzerővel folyik a terjeszkedés. 
Vásárló Kiborítja a boltosokat az árrésről szóló legújabb ötlet, új címkék jöhetnek a romániai üzletekben
Buksza blog | 2025. március 23. 12:12
Romániában azt találta ki az állami fogyasztóvédelmi hatóság, hogy a boltok tüntessék fel a termékek árában foglalt árrést az árcímkéken. A kiskereskedők szerint csacsiság a javaslat.
Vásárló Vészjósló eredményeket tettek közzé Európa egyik központi repterén
Privátbankár.hu | 2025. március 22. 15:41
Finoman szólva sem teljesített jól a biztonsági szolgálat.
Vásárló A Lidl elárulta, miről lehet felismerni az árrésstopos termékeket
Privátbankár.hu | 2025. március 20. 10:17
A kereskedelmi vásárlókat nem szolgálja ki árrésstopos termékekkel a Lidl, a lakosságra viszont semmilyen korlátozás nem vonatkozik – jelentette be a társaság.
Vásárló Amin nem szabad spórolni: a gyermek gumipapucs
Márkázott tartalom | 2025. március 20. 09:20
Semmilyen gyermekeknek szánt lábbelin nem szabad a fogunkhoz verni a garast, mert komoly károkat tudunk okozni. Egyrészt anyagilag is rosszabbul járhatunk, ha mindenképpen az olcsóbb változathoz ragaszkodunk, másrészt pedig a gyermek lábának fejlődése és a járása kerülhet veszélybe, ha nem a megfelelő kialakítású és minőségű cipőt adjuk rájuk.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG