7p

A címben szereplő kérdésre egy Ford Kuga segítségével keressük a választ, melyet néhány napig Budapesten és a Balaton környékén teszteltünk a Ford Petrányi jóvoltából. A rövid válasz igen, de nézzük, lesznek-e ellenérvek és tanulságok – rendhagyó autóteszt következik.

A SUV-őrület még a kilencvenes évek elején indult el az Egyesült Államokban, a Ford Explorer például – melynek hatodik generációja éppen most érkezett meg a FordStore Petrányi Budaörsi szalonba – 1991-ben jelent meg a tengerentúlon.

1991-es Ford Explorer, a mai SUV-ok egyik őse és a 2020-as modell

Mára szinte minden gyártó több méretkategóriában is rendelkezik magas építésű, terepjáró jellegű modellel, ami nem minden esetben jelenti azt, hogy az adott géppel valódi terepre is lehetne merészkedni, a legtöbb vásárló egyéb szempontok miatt szereti ezeket az autókat.

A tesztautónkat, egy benzines, kéziváltós Ford Kuga ST-Line X modellt a Ford Petrányi Budaörsi úti szalonjában vettük át, ahol a Kugánál kisebb méretkategóriában az Ecosport és a Puma járható körbe, a valóban nagy autók kedvelőit pedig az új, tölthető hibrid Explorer és a Ranger Raptor várja.

Azt a trendet, miszerint a SUV-okat a legtöbben inkább városban és országúton használják, a gyártók is hamar felismerték, így ezekben a modellekben alapfelszereltségként csak elvétve található négykerekes hajtáslánc.

A magas üléspozícióból és a nagy belső térből adódó előnyök azonban így is megmaradnak, akinek pedig valóban szüksége van az összkerékhajtásra, sok modellnél választhat ilyen verziót. A Ford palettájáról a Kuga és az Explorer érhető el 4×4-es verzióban, és persze a Ranger, de az már egy másik járműkategória.

Nem minden SUV pazarló

Azon lehet vitatkozni, hogy a városi használathoz szükség van-e ekkora autókra, Nagy-Britanniában például nemrég kampány indult annak érdekében, hogy tiltsák be az 5 méternél nagyobb hosszúságú, környezetszennyező SUV-ok reklámozását. A szigetországban az eladott új autók 40%-a SUV, melyek közül a nagyobbak már nem férnek be egy szabvány méretű londoni parkolóhelyre. Itt persze nem a Kuga méretű szabadidő-autókra kell gondolni, inkább a Bentley Bentayga kategóriájában keresgéljünk, mely 5,14 méteres hosszával és a csúcsváltozat hatliteres motorjával valóban nem a környezetvédelem bajnoka.

A probléma tehát valós, az éremnek azonban van egy másik oldala is, amelyet most személyesen  is megtapasztaltam. Fontos megjegyezni, hogy korábban soha nem vezettem SUV-ot, amiből egyben az is kiderül, hogy nem vagyok autós újságíró. Ellenben szeretem az autókat és az autóhasználók többségével ellentétben nem csak azt tartom fontosnak, hogy a jármű elvigyen A pontból B pontba, kell valamiféle élmény is, ami lehet gyorsaság, szépség, kényelem vagy jobb esetben egyszerre több is a felsoroltak közül.

Az oldalnézetben laposnak tűnő hátsó ablak csalóka, gyerekek is könnyen kilátnak.

Bár a szépség területén a minél laposabb, annál jobb elvet vallom, így a SUV-ok eleve hátrányból indulnak, kategóriájában a Kuga kifejezetten nyúlánk, oldalnézetben még kupésnak is lehet nevezni, a tervezőknek sikerült eltüntetniük a magas építésű modellekre sokszor jellemző esetlenséget, csúnyábban kifejezve ormótlanságot.

Az utastérbe lépve egy kompakthoz vagy kupéhoz képest óriási tér fogad – minden irányban. A lábtér a szó eredeti formájában itt szinte értelmezhetetlen, átlagos testalkattal az utasülésen keresztbe tett lábakkal is lazán lehet utazni, hátul pedig a gyerekek számára kis túlzással a játszótér méretű helykínálat mellett az óriási ablakok nyújtotta kilátás jelent plusz vonzerőt. A csomagtartó méretével is keveseknek lehet gondja, 645 liter kétheti nyaraláshoz szükséges felszerelést is elnyel, a gombos csomagtartó nyitás és zárás pedig hamar a család kedvence lesz.

Minden irányban óriási a belső tér.

Fentiek fényében élesen ketté kell bontani a SUV-ok megítélését. Kétségtelen, hogy egy hosszabb utazás vagy családi kirándulás alkalmával a nagy belső tér és a jó pakolhatóság óriási előny, a szépség pedig szubjektív, így most következzenek azok a főbb jellemzők, ami miatt sokakban ellenérzés alakult ki a SUV-okkal szemben:

  • a nagy súlyból és a magas homlokfelületből adódó magasabb fogyasztás
  • a nagy méretből adódó nehezebb manőverezhetőség kis helyeken
  •  a magas felépítésből adódó kisebb stabilitás (imbolygás)

A Kugát az augusztus 20-i hosszú hétvégén teszteltük, a Ford Petrányi Budaörsi úti szalonjától indulva először a városban, majd az M7-esen a Balaton felé és a következő napokban a Balaton környékén Siófok és Tihany között autózgatva.

Kék harmónia: Balaton, Kuga, égbolt

A fentiekből ki is derül, hogy a körülmények messze nem voltak ideálisak, sok volt az araszolgatás a partmenti dugókban, így viszont a tesztút tökéletesen alkalmas volt a valós, életszerű átlagfogyasztás mérésére. A közel 500 kilométeres megtett távolságon az autó nyugodtan, de nem tojás üzemmódban vezetve 6,8 literes átlagfogyasztást produkált. 150 lóerővel. 

Ez az adat egy sportosabb kompaktnak is a becsületére válna, a gazdaságossági kihívást a Kuga egyértelműen teljesítette.

A nagy hasmagasságnak köszönhetően domboldalon, földutakon is jól érzi magát a Kuga.

A manőverezhetőség korábbi tapasztalat hiányában számomra is meglepetést okozott. Bár a Kugában volt első és hátsó kamera, kizárólag a tükröket használva is abszolút belátható az autó, a magas üléshelyzet miatt szűkebb helyeken is könnyen át lehet jutni annak ellenére, hogy a kocsi szélessége közel 6 cm-rel meghaladja az alapjául szolgáló Focus szélességét.

A fordulékonyságon sem érezni a nagy méretet, a Kuga kifejezetten könnyen veszi a városi közlekedésben jellemző derékszögű kanyarokat is, fordulásnál nem lógunk át a másik sávba.

A futómű megfelelő hangolása minden autónál kényes kérdés, és a vásárlók sem kifejezetten egy irányt szeretnek. Az egyik megoldás a francia autógyártókkal összekötött kényelmes, de imbolygós hangolás, a másik pedig a feszesebb, sportosabb irány. A Kuga egyértelműen az utóbbi kategóriába esik, a futómű kifejezetten feszes, így az autó jól viselkedik kanyarokban nagyobb tempónál is, nem dől, nem imbolyog, aminek mindössze annyi az ára, hogy a kisebb mellékutakon, foltozgatott felületeken „terepjárósabb” az utazási élmény.

Összességében nagyon jól vizsgázott a Kuga, nem érezni a nagy súlyt, könnyen manőverezhető, nem imbolyog, a fogyasztása pedig egyenesen zseniális – tökéletes példa a SUV-okkal szembeni sztereotípiák ellenében.

Továbbra is vannak a piacon értelmetlenül nagy, benzinzabáló és környezetszennyező városi terepjárók, de aki eddig a környezettudatosság miatt nem gondolt arra, hogy SUV-ot vásároljon, fontolja meg újra. A család immár akkor is élvezheti a SUV-ok nyújtotta előnyöket, ha nem szeretne vagyonokat költeni benzinre. Például egy Ford Kugával.

  • Adatlap: Ford Kuga 1.5 EcoBoost (benzines)

Hosszúság / szélesség / magasság: 4614 mm / 1882 mm / 1666 mm

Saját tömeg: 1564 kg

Teljesítmény / nyomaték: 150 LE / 240 Nm

CO2-kibocsátás: 150 – 157 g/km

Csomagtér mérete: 645 liter

Gyári általános fogyasztás: 6,6 – 6,9 liter / 100 km

Tesztfogyasztás: 6,8 liter / 100 km

További információk: 

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Kellemetlen áremelkedésre ébredhetnek szerdán a magyar autósok
Privátbankár.hu | 2024. március 25. 12:47
Drágul a benzin a húsvéti ünnepek előtt. 
Vásárló Hiába van vasszigor a magyar diszkontokban, erre jutott a legújabb Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérés
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. március 25. 05:44
Februárhoz képest 1,9 százalékkal nőtt a Privátbankár Diszkont Árkosarában szereplő termékek átlagára. Októberhez képest viszont bő 4 százalékos a csökkenés.
Vásárló Újra napirendre került a vasárnapi boltzár, a szomszédban
Buksza blog | 2024. március 24. 16:09
Könnyen lehet, hogy kellemetlen meglepetés érheti hamarosan a Romániába utazó magyarokat, ugyanis a bukaresti kormányt azt fontolgatja, hogy bevezeti a boltok kötelező vasárnapi zárva tartását.
Vásárló „Eldugják” a csokit a vásárlók elől egy diszkontláncban
Privátbankár.hu | 2024. március 23. 12:46
Az áruházak egyik vásárlásra csábító trükkje, hogy a pénztárak futószalagjai fölötti polcokon csábító apróságokat kínálnak a vevőknek ösztönözve az impulzus vásárlást. Ez megváltozhat a jövőben.
Vásárló Pórul járt a Tesco, a Lidl jött ki jól a veszekedésből
Buksza blog | 2024. március 21. 10:16
Mélyen a zsebébe kell nyúlnia a Tescónak azt követően, hogy a fellebbviteli bíróság is úgy találta, megtévesztő, ha úgy reklámozza Clubcardjának árait, mintha azok a Lildlénél is kedvezőbbek lennének.
Vásárló A romániai vásárlók nem ismernek tréfát
Privátbankár.hu | 2024. március 20. 15:21
Romániában győzelemre állnak a hazai élelmiszerek. Az ottani vásárlók többsége azokat választja a külföldi termékek helyett. Előbb leveszik a polcról a helyben termelt árut és csak utána nézik meg az árát. 
Vásárló Az osztrák nyugdíj igénylése
Márkázott tartalom | 2024. március 20. 09:47
Amennyiben életünk során nem csak Magyarországon dolgoztunk, hanem más országokban is, akkor jó tudni, hogy ezekből az országokból is számíthatunk nyugdíjkifizetésre. Ha Ausztriában dolgoztunk, akkor attól függően, hogy ez az időtartam mennyi volt, kaphatunk nyugdíjat egyenesen az osztrák nyugdíjfolyósítótól, vagy a magyar nyugdíjunkat emeli meg ez az időszak. Cikkünkben segítséget nyújtunk az osztrák nyugdíjrendszer megismeréséhez.
Vásárló Megváltozhatnak az áruházak, 237 000 milliárd forintból
Buksza blog | 2024. március 19. 08:36
Az EU rendületlenül alkotja azokat az új szabályokat, amelyek célja a kontinens iparának támogatása a fenntarthatóvá válásban és a digitalizálás elsajátításában. A kiskereskedelem is beállt a sorba.
Vásárló Fordulat az Ikeánál, már látszik, mire számíthatnak a magyar vásárlók
Privátbankár.hu | 2024. március 16. 16:19
Az Ikea vissza akarja hozni az elmúlt évek drasztikus inflációja előtti időszakot, ez pedig az árak jelentős csökkentését helyenként akár a profit rovására is.
Vásárló Extrém ízeket kaphatnak a kenyerek
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. március 16. 11:36
A margetingguruk legújabb ötlete, hogy kézzelfoghatóvá, pontosabban ízlelhetővé teszik az emberi érzelmeket, amihez a mesterséges intelligenciát hívták segítségül. Kiderül, beveszik-e ezt az emberek.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG