7p

A címben szereplő kérdésre egy Ford Kuga segítségével keressük a választ, melyet néhány napig Budapesten és a Balaton környékén teszteltünk a Ford Petrányi jóvoltából. A rövid válasz igen, de nézzük, lesznek-e ellenérvek és tanulságok – rendhagyó autóteszt következik.

A SUV-őrület még a kilencvenes évek elején indult el az Egyesült Államokban, a Ford Explorer például – melynek hatodik generációja éppen most érkezett meg a FordStore Petrányi Budaörsi szalonba – 1991-ben jelent meg a tengerentúlon.

1991-es Ford Explorer, a mai SUV-ok egyik őse és a 2020-as modell

Mára szinte minden gyártó több méretkategóriában is rendelkezik magas építésű, terepjáró jellegű modellel, ami nem minden esetben jelenti azt, hogy az adott géppel valódi terepre is lehetne merészkedni, a legtöbb vásárló egyéb szempontok miatt szereti ezeket az autókat.

A tesztautónkat, egy benzines, kéziváltós Ford Kuga ST-Line X modellt a Ford Petrányi Budaörsi úti szalonjában vettük át, ahol a Kugánál kisebb méretkategóriában az Ecosport és a Puma járható körbe, a valóban nagy autók kedvelőit pedig az új, tölthető hibrid Explorer és a Ranger Raptor várja.

Azt a trendet, miszerint a SUV-okat a legtöbben inkább városban és országúton használják, a gyártók is hamar felismerték, így ezekben a modellekben alapfelszereltségként csak elvétve található négykerekes hajtáslánc.

A magas üléspozícióból és a nagy belső térből adódó előnyök azonban így is megmaradnak, akinek pedig valóban szüksége van az összkerékhajtásra, sok modellnél választhat ilyen verziót. A Ford palettájáról a Kuga és az Explorer érhető el 4×4-es verzióban, és persze a Ranger, de az már egy másik járműkategória.

Nem minden SUV pazarló

Azon lehet vitatkozni, hogy a városi használathoz szükség van-e ekkora autókra, Nagy-Britanniában például nemrég kampány indult annak érdekében, hogy tiltsák be az 5 méternél nagyobb hosszúságú, környezetszennyező SUV-ok reklámozását. A szigetországban az eladott új autók 40%-a SUV, melyek közül a nagyobbak már nem férnek be egy szabvány méretű londoni parkolóhelyre. Itt persze nem a Kuga méretű szabadidő-autókra kell gondolni, inkább a Bentley Bentayga kategóriájában keresgéljünk, mely 5,14 méteres hosszával és a csúcsváltozat hatliteres motorjával valóban nem a környezetvédelem bajnoka.

A probléma tehát valós, az éremnek azonban van egy másik oldala is, amelyet most személyesen  is megtapasztaltam. Fontos megjegyezni, hogy korábban soha nem vezettem SUV-ot, amiből egyben az is kiderül, hogy nem vagyok autós újságíró. Ellenben szeretem az autókat és az autóhasználók többségével ellentétben nem csak azt tartom fontosnak, hogy a jármű elvigyen A pontból B pontba, kell valamiféle élmény is, ami lehet gyorsaság, szépség, kényelem vagy jobb esetben egyszerre több is a felsoroltak közül.

Az oldalnézetben laposnak tűnő hátsó ablak csalóka, gyerekek is könnyen kilátnak.

Bár a szépség területén a minél laposabb, annál jobb elvet vallom, így a SUV-ok eleve hátrányból indulnak, kategóriájában a Kuga kifejezetten nyúlánk, oldalnézetben még kupésnak is lehet nevezni, a tervezőknek sikerült eltüntetniük a magas építésű modellekre sokszor jellemző esetlenséget, csúnyábban kifejezve ormótlanságot.

Az utastérbe lépve egy kompakthoz vagy kupéhoz képest óriási tér fogad – minden irányban. A lábtér a szó eredeti formájában itt szinte értelmezhetetlen, átlagos testalkattal az utasülésen keresztbe tett lábakkal is lazán lehet utazni, hátul pedig a gyerekek számára kis túlzással a játszótér méretű helykínálat mellett az óriási ablakok nyújtotta kilátás jelent plusz vonzerőt. A csomagtartó méretével is keveseknek lehet gondja, 645 liter kétheti nyaraláshoz szükséges felszerelést is elnyel, a gombos csomagtartó nyitás és zárás pedig hamar a család kedvence lesz.

Minden irányban óriási a belső tér.

Fentiek fényében élesen ketté kell bontani a SUV-ok megítélését. Kétségtelen, hogy egy hosszabb utazás vagy családi kirándulás alkalmával a nagy belső tér és a jó pakolhatóság óriási előny, a szépség pedig szubjektív, így most következzenek azok a főbb jellemzők, ami miatt sokakban ellenérzés alakult ki a SUV-okkal szemben:

  • a nagy súlyból és a magas homlokfelületből adódó magasabb fogyasztás
  • a nagy méretből adódó nehezebb manőverezhetőség kis helyeken
  •  a magas felépítésből adódó kisebb stabilitás (imbolygás)

A Kugát az augusztus 20-i hosszú hétvégén teszteltük, a Ford Petrányi Budaörsi úti szalonjától indulva először a városban, majd az M7-esen a Balaton felé és a következő napokban a Balaton környékén Siófok és Tihany között autózgatva.

Kék harmónia: Balaton, Kuga, égbolt

A fentiekből ki is derül, hogy a körülmények messze nem voltak ideálisak, sok volt az araszolgatás a partmenti dugókban, így viszont a tesztút tökéletesen alkalmas volt a valós, életszerű átlagfogyasztás mérésére. A közel 500 kilométeres megtett távolságon az autó nyugodtan, de nem tojás üzemmódban vezetve 6,8 literes átlagfogyasztást produkált. 150 lóerővel. 

Ez az adat egy sportosabb kompaktnak is a becsületére válna, a gazdaságossági kihívást a Kuga egyértelműen teljesítette.

A nagy hasmagasságnak köszönhetően domboldalon, földutakon is jól érzi magát a Kuga.

A manőverezhetőség korábbi tapasztalat hiányában számomra is meglepetést okozott. Bár a Kugában volt első és hátsó kamera, kizárólag a tükröket használva is abszolút belátható az autó, a magas üléshelyzet miatt szűkebb helyeken is könnyen át lehet jutni annak ellenére, hogy a kocsi szélessége közel 6 cm-rel meghaladja az alapjául szolgáló Focus szélességét.

A fordulékonyságon sem érezni a nagy méretet, a Kuga kifejezetten könnyen veszi a városi közlekedésben jellemző derékszögű kanyarokat is, fordulásnál nem lógunk át a másik sávba.

A futómű megfelelő hangolása minden autónál kényes kérdés, és a vásárlók sem kifejezetten egy irányt szeretnek. Az egyik megoldás a francia autógyártókkal összekötött kényelmes, de imbolygós hangolás, a másik pedig a feszesebb, sportosabb irány. A Kuga egyértelműen az utóbbi kategóriába esik, a futómű kifejezetten feszes, így az autó jól viselkedik kanyarokban nagyobb tempónál is, nem dől, nem imbolyog, aminek mindössze annyi az ára, hogy a kisebb mellékutakon, foltozgatott felületeken „terepjárósabb” az utazási élmény.

Összességében nagyon jól vizsgázott a Kuga, nem érezni a nagy súlyt, könnyen manőverezhető, nem imbolyog, a fogyasztása pedig egyenesen zseniális – tökéletes példa a SUV-okkal szembeni sztereotípiák ellenében.

Továbbra is vannak a piacon értelmetlenül nagy, benzinzabáló és környezetszennyező városi terepjárók, de aki eddig a környezettudatosság miatt nem gondolt arra, hogy SUV-ot vásároljon, fontolja meg újra. A család immár akkor is élvezheti a SUV-ok nyújtotta előnyöket, ha nem szeretne vagyonokat költeni benzinre. Például egy Ford Kugával.

  • Adatlap: Ford Kuga 1.5 EcoBoost (benzines)

Hosszúság / szélesség / magasság: 4614 mm / 1882 mm / 1666 mm

Saját tömeg: 1564 kg

Teljesítmény / nyomaték: 150 LE / 240 Nm

CO2-kibocsátás: 150 – 157 g/km

Csomagtér mérete: 645 liter

Gyári általános fogyasztás: 6,6 – 6,9 liter / 100 km

Tesztfogyasztás: 6,8 liter / 100 km

További információk: 

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG