Új termékkört próbál meg újrahasznosítani a brit Aldi: a saját márkás gyógyszereinek buborékcsomagolását küldhetik vissza a vásárlók. A műanyagból és alumíniumból álló csomagolásokat a visszaküldés után a magyar származású Tom Szaky által alapított TerraCycle hasznosítja újra.
A gyógyszerek csomagolását, azaz az üres buborékcsomagolásokat egy Freepost szállítási címkével ellátott borítékban, postán küldhetik vissza a vásárlók vissza, a címke pedig az Aldi weboldalán keresztül érhető el. A tesztidőszak alatt minden vásárló havonta legfeljebb két borítékban küldheti vissza a gyógyszerek csomagolását a Packaging Europe összeállítása szerint. A TerraCycle ezután a műanyagot és az alumíniumfóliát új termékek - többek között csavarok, műanyag hulladékgyűjtők és kültéri bútorok - előállításához szükséges újrahasznosított nyersanyaggá alakítja át. Így ezek a kidobott csomagolóanyagok nem kerülnek a szemétbe.
Kültéri bútor és csavarok
A Nagy-Britanniáan országszerte zajló kísérlet célja, hogy felmérje a vásárlói igényeket a buborékcsomagolások újrahasznosítása iránt. Az Aldi szerint a cég folyamatosan új utakat keres az újrahasznosítás előmozdítására, és remélik, hogy a vásárlók is nyitottak leszek erre a megoldásra.
Julien Tremblin, a TerraCycle Europe ügyvezető igazgatója szerint a gyógyszeripari csomagolások kivonása a hulladéklerakókból és a hulladékok égetéséből továbbra is kiemelt fontosságú. A buborékcsomagolások ugyanis olyan termékek, amelyeket jelenleg nem lehet a szeméttelepen újrahasznosítani. A SÜDPACK egyébként áprilisban már kifejlesztett egy új, újrahasznosítható, monopolipropilén buborékcsomagolási megoldást a gyógyszeripar és az orvosi termékek számára.
Változás jön a szépségápolási cikkeknél is
Nem csak a gyógyszereknél, hanem a szépségápolásban is elindult a nehezen újrhasznosítható műanyagok begyűjtése. A Marks & Spencer a Handle újrahasznosítással foglalkozó céggel indított útjára egy szépségápolási visszavételi rendszert. A vásárlók a szépségápolási termékek csomagolásokat az M&S üzletekben adhatják le, a csomagolóanyagokat a körforgásban tartva.
Egy fogyasztói kutatás - amelyről a Reuters számolt be - szerint egyébként az újratölthető, visszaküldhető csomagolások a legnépszerűbbek a vásárlók körében. A megkérdezettek több mint a fele mondta, hogy nagyobb valószínűséggel vásárolna olyan márkától, amely előre megtöltött, visszaváltható csomagolásban kínálja termékeit. Ez az arány ráadásul 84 százalékra emelkedett azok körében, akik korábban már vásároltak visszaváltható csomagolásban.
Az elárasztott parajdi sóbányát már nem lehet megmenteni, de a térségben újabb sóbányákat és sóba vájt turisztikai létesítményeket lehet kialakítani.

