Új termékkört próbál meg újrahasznosítani a brit Aldi: a saját márkás gyógyszereinek buborékcsomagolását küldhetik vissza a vásárlók. A műanyagból és alumíniumból álló csomagolásokat a visszaküldés után a magyar származású Tom Szaky által alapított TerraCycle hasznosítja újra.
A gyógyszerek csomagolását, azaz az üres buborékcsomagolásokat egy Freepost szállítási címkével ellátott borítékban, postán küldhetik vissza a vásárlók vissza, a címke pedig az Aldi weboldalán keresztül érhető el. A tesztidőszak alatt minden vásárló havonta legfeljebb két borítékban küldheti vissza a gyógyszerek csomagolását a Packaging Europe összeállítása szerint. A TerraCycle ezután a műanyagot és az alumíniumfóliát új termékek - többek között csavarok, műanyag hulladékgyűjtők és kültéri bútorok - előállításához szükséges újrahasznosított nyersanyaggá alakítja át. Így ezek a kidobott csomagolóanyagok nem kerülnek a szemétbe.
Kültéri bútor és csavarok
A Nagy-Britanniáan országszerte zajló kísérlet célja, hogy felmérje a vásárlói igényeket a buborékcsomagolások újrahasznosítása iránt. Az Aldi szerint a cég folyamatosan új utakat keres az újrahasznosítás előmozdítására, és remélik, hogy a vásárlók is nyitottak leszek erre a megoldásra.
Julien Tremblin, a TerraCycle Europe ügyvezető igazgatója szerint a gyógyszeripari csomagolások kivonása a hulladéklerakókból és a hulladékok égetéséből továbbra is kiemelt fontosságú. A buborékcsomagolások ugyanis olyan termékek, amelyeket jelenleg nem lehet a szeméttelepen újrahasznosítani. A SÜDPACK egyébként áprilisban már kifejlesztett egy új, újrahasznosítható, monopolipropilén buborékcsomagolási megoldást a gyógyszeripar és az orvosi termékek számára.
Változás jön a szépségápolási cikkeknél is
Nem csak a gyógyszereknél, hanem a szépségápolásban is elindult a nehezen újrhasznosítható műanyagok begyűjtése. A Marks & Spencer a Handle újrahasznosítással foglalkozó céggel indított útjára egy szépségápolási visszavételi rendszert. A vásárlók a szépségápolási termékek csomagolásokat az M&S üzletekben adhatják le, a csomagolóanyagokat a körforgásban tartva.
Egy fogyasztói kutatás - amelyről a Reuters számolt be - szerint egyébként az újratölthető, visszaküldhető csomagolások a legnépszerűbbek a vásárlók körében. A megkérdezettek több mint a fele mondta, hogy nagyobb valószínűséggel vásárolna olyan márkától, amely előre megtöltött, visszaváltható csomagolásban kínálja termékeit. Ez az arány ráadásul 84 százalékra emelkedett azok körében, akik korábban már vásároltak visszaváltható csomagolásban.