Míg a magyar piacon történt értékesítés 9%-kal csökkent múlt évben, addig – az export visszaesésének köszönhetőn – a teljes értékesítés 12 százalékkal, 6 millió 289 ezer hektoliterre csökkent a 2008-as értékesítéshez képest. Az értékesítés jobban csökkent a vendéglátásban, mint a kiskereskedelemben; ennek látható jele a hordós értékesítés folyamatos visszaesése. A fogyasztás csökkenése jobban érintette az üveges söröket, mint a dobozos csomagolású söröket.
A 2009-es év vesztesei a minőségi kategória márkái voltak, ahol 476 ezer hektoliterrel kevesebb sör fogyott a 2008-as értékesítéshez képest. A gazdaságos sörök kategóriájában ugyanakkor az eladott mennyiség (1842 hektoliter) alig alacsonyabb a 2008-as évhez (1855 hektoliter) képest. Így míg a minőségi sörök értékesítése 13%-kal esett vissza, addig a gazdaságos sörök értékesítése alig 1%-kal csökkent az előző évhez képest. A prémium kategória eladásai szintén csökkentek, míg a szuperprémium kategóriát kevésbé érintette a visszaesés.
Tavaly tovább romlott a söripar adófizetési képessége is: 2009-ben az iparág összesen 53 milliárd Ft-tal járult hozzá az állami költségvetéshez. A 2008-hoz képest 4,4 milliárd forinttal kevesebb adó az ÁFA és a jövedéki adó csökkenéséből származik. Sajnos helyes volt az iparág prognózisa, mely szerint a jövedéki adó és ÁFA emelés az erősen csökkenő fogyasztás mellett a teljes adóbefizetés erős csökkenését eredményezi majd.
A 2010-es gazdasági kilátások is negatívak. A fogyasztásban még enyhe csökkenést vár a Szövetség, mivel az év elejétől érvényes további 10%-os jövedéki adó emelés mind az eladásokat, mind a gazdaságosságot sújtja. Ez tovább nehezíti a magyar söripar kilábalását a gazdasági válságból, mely várhatóan csak középtávon valósulhat meg. A várható visszaesést a gyártók reklámmal és új termékek piacra dobásával tervezik ellensúlyozni.
Napi két pohár mellett könnyebb a mérlegre állni
Trendforduló? Januári áremelkedés az áruházakban
Privátbankár