A Bridgestone több mint 25.000 autótulajdonost kérdezett meg az abroncshasználati szokásaikról és igényeikről, ezek segítségével fejlesztették le a legújabb gumiabroncsukat, a Turanza T005-öt. Az új gumi elsősorban az esős időben állja meg a helyét, ez ugyanis az, amitől a magyar autósok a legjobban tartanak, tudta meg a Privátbankár.hu. A felmérésen az esős, vizes úton az autójukat naponta használó autósok 43 százalék a kanyarokban való jó irányíthatóságot, valamint a rövid féktávot tartja a gumiabroncsok legfontosabb tulajdonságának - ez megelőzi tehát az árat (23%) és az üzemanyag-hatékonyságot (8%) is, amelyek korábban listavezetők voltak.
A váltás hátterében az áll, hogy vizes úton, főutakon és autópályákon az előzést, a városi forgalomban pedig a váratlan közlekedési helyzetek elkerülését tekintik a vezetők a legnehezebb és legveszélyesebb forgalmi szituációnak.
Egyre nagyobb figyelmet fordítunk a gumikra
Az abroncsok funkcionális tulajdonságai azért egyre fontosabbak a gépjárművezetőknek, mert esőben, különösen az egyre gyakoribb, özönvízszerű esőkben, az autósok mind az autóúton és autópályán, mind pedig a városi közlekedésben több közlekedésbiztonsági kockázattal szembesülnek.
Tényleg nem mindegy, mi van a kocsidon - mi a különbség nyári és téli gumi között? >>> |
Autópályán, vizes útfelületen a megkérdezett autósok számára a legnagyobb kihívást az előzés, az autóutakon pedig a lassú járművek és a mezőgazdasági gépek, traktorok kikerülése jelenti. A gépjárművezetők ugyanakkor nagy kockázatként tekintenek azon ritkábban előforduló esetekre, amikor hirtelen felbukkanó vadállatokkal és az úgynevezett „szellemsofőrökkel” való összeütközés elkerülése érdekében kell hirtelen irányt váltaniuk.
Esőben a városi közlekedés is több kihívást tartogat a lecsökkent látótávolság miatt. A megkérdezett autósok ilyen helyzetekben a hirtelen eléjük lépő gyalogosoktól és gyermekektől, vagy az eléjük kanyarodó kerékpárosoktól tartanak a leginkább, de különösen az eső kezdetén, amikor az útfelület még nyálkás és csúszósabb is, a kanyarodást is nehezebbnek tartják, mint száraz úton.
Erre fejlesztették az új gumikat is
Az új gumiabroncs futófelületén egy nagy mintaárok található, amely optimalizálja az abroncs és az útfelület között lévő folyadék áramlását. Emellett speciális gumikeverékkel gyártják a tatabányai üzemben, valamint új megoldás az is, hogy az abroncs futófelületén, az árkok közötti mintaelemek sarkai lekerekítettek, a vállblokkok pedig egymással összekapcsoltak. Ez lehetővé teszi, hogy a minta széle fékezéskor kevésbé deformálódjon, és kevésbé emelkedjen el az útfelülettől, az abroncs így nagyobb felületen érintkezik az úttesttel és rövidebb lesz a féktáv.
Az új fejlesztésű Turanza T005 abroncsok több mint 100 különböző méretben érhetőek el, a 14-21 coll mérettartományban. A méretválaszték mintegy 60 százaléka Magyarországon, a Bridgestone tatabányai gyárában készül, és innen jut el az autósok millióihoz.