Air Koryo gép. Forrás: Wikipedia.com |
Turizmust szeretnének
A Bloomberg szerint utasok és utazási irodák arról számoltak be, hogy forradalmi változások indultak az eddig gyengélkedő légitársaságnál. Új gépeket állítottak üzembe, fedélzeti szórakozási lehetőségek is az utasok rendelkezésére állnak, ami eddig elképzelhetetlen volt, sőt új, színvonalas egyenruhát kapott a személyzet.
Ez hozzátartozik Kim Dzsong Un terveihez, miszerint fel kívánja lendíteni az ország idegenforgalmát. A jelenlegi 2 millió külföldi turista helyett 2020-ban már 20 milliót szeretne, alaposan megnövelve ezzel az ország devizaforrásait.
Kubai minta
Az elsőszámú ok, amiért jelenleg valaki Észak-Koreába utazik, az, hogy saját szemével is lássa, milyen a világ legelzártabb országa, egyáltalán, milyen a kommunizmus. És miután az ország vendégváró hely lett, nincs mitől félnie a turistának, nemhogy nem zaklatják, a hatóságok igyekeznek, hogy viszonylag jó benyomásokkal távozzon, és hogy másokat is rábeszéljen az utazásra.
Hasonló szituáció volt már későre maradt kommunista országban: Kuba 10-15 éve hasonló politikába kezdett, teljes sikerrel. Persze a kubai rendszer lazább az észak-koreainál, és hát Kubának éghajlatánál fogva óriási előnye van. Észak-Koreában nincs téli nyár, így azzal csalogat, amije van: síelés a Masikryong síterepen, vagy golfozás egy a külföldi turistáknak kialakított golfklubban.
Fedélzeti műsor, érdekes légijárművek
Nézzük, milyen újdonságokat kínál az állami légitársaság, fedélzetre vonzva a leendő turistákat. Az utazás közbeni szórakoztatás még kissé egysíkú: a monitorokon Kim Dzsong Un kedvenc lányzenekara, a Moranbong énekel hazafias dalokat, sűrűn említve a vezér nevét. A hangerő nem állítható, így a szórakozás ezen formája nem igazán mondható opcionálisnak. Tegyük azért hozzá, hogy 10 éve még a havannai reptéren is Fidel Castro végtelen beszédei szóltak elég nagy hangerővel, és számtalan monitoron és kivetítőn élvezhette az utas El Comandante heves gesztikulációit.
A légitársaság flottajavítása eddig abból állt, hogy beszerzett két orosz TU-204-es gépet. Persze aki nem utazott még orosz gyártmánnyal, annak egyszer ez is érdekesség lehet már önmagában is, de a repülési különlegességre vágyókat azzal is próbálják vonzani, hogy Phenjanban régi szovjet katonai szállítóhelikopterrel lehet pár kört tenni.
Üres reptér, spéci hamburger
Phenjanban új repülőtér épült, és mivel egyelőre csak napi 6 nemzetközi járat közlekedik, nincs sorban állás, késés, és a reptérre való kiérkezés sem nagy nehézség, miután az észak-koreai közúti forgalom magánautók hiányában elég szerény. De még csak sztrájkok miatti késésekre vagy járattörlésre sem kell számítani, miután a dolgozók paradicsomában természetesen nincs munkabeszüntetés.
A légitársaság immár első osztályt is üzemeltet, ahol javított a felszolgált étel minőségén. Egyébként évek óta egy bizonyos hamburgert szolgálnak fel, melyben egy olyan húspogácsa van, aminek eredetét, pontosabban alapanyagát még senkinek nem sikerült megfejteni. A Bloomberg az Air Koryo pekingi irodájában érdeklődött erről, a légitársaság képviselője azonban nem válaszolt. Így a dolog a kedves utas fantáziájára van bízva.