Autókereskedő egy autót mutat egy érkelődőnek a Fővárosi Autópiacon. MTI Fotó: Kovács Tamás |
A második negyedévben az EU és az EFTA 32 tagállamában együtt 1,57 millió gázolajjal hajtott új személygépkocsit helyeztek üzembe, 300 ezerrel, azaz 15,7 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban. A jelenség Magyarországot is elérte, 5 százalékkal visszaesett a dízelautók eladása - írja a Világgazdaság.
A háttérben a VW-botrány mellett a környezetvédelmi előírások szigorodása, a kínálat beszűkülése és a dízelautók használatának adminisztratív korlátozása, sok esetben tiltása áll.
Csupán négy piacon mértek növekedést a második negyedévben, a bolgároknál 4 százalékot, az észteknél 6,9-et, a románoknál 3,5-öt, a svédeknél pedig 5,6-ot.
Inkább a benzines
A közismerten dízelbarát magyarok is gondolkodóba estek, végül sokan a benzines autókat választották. A második negyedévben 5 százalékkal kevesebb, 9159 dízelautó kapott rendszámot, miközben a benzinesek száma 27 965 darabra nőtt, ami kiugró, 43,3 százalékos bővülés. Ennél pörgősebb piaca a benzines autóknak tavasszal csak a svédeknél, valamint a 79 százalékos pluszt jegyző románoknál volt.
Az öt legnagyobb európai piacon egyaránt két számjegyű volt a csökkenés: a dízeleladások a briteknél 25,6, a spanyoloknál 19,5, a németeknél 18,8, a franciáknál 12, az olaszoknál pedig 10,3 százalékkal estek vissza.
Brutális bírságot fog kiszórni az EU Akár 14 milliárd euró feletti összegre is rúghat az autógyárakat sújtó uniós bírság, amit a jelenleg teljesíthetetlennek tűnő károsanyag-kibocsátási határértékek miatt kapnak pár év múlva. Részletek >>> |