A magasabb orrú járművek – például a városi terepjárók (SUV) – esetében különösen megnőtt a halálos kimenetelű gázolások esélye, ugyanis a Guardian által ismertetett kutatás szerint a legmagasabb autók sofőrjei gyakran egyáltalán nem látják az előttük álló gyerekeket. Nemcsak a legkisebbek vannak veszélyben, a magas motorháztetők akár arra is alkalmasak, hogy 9-10 éves gyerekeket kitakarjanak.
A kutatás készítői szerint az Európában is népszerű Land Rover és Jeep modellek esetében az átlagos motorháztető-magasság meghaladja az egy métert, és a gyártó szándékosan fenyegetővé teszi az autók megjelenését, ugyanakkor figyelmen kívül hagyva annak veszélyeit.
Fotó: Depositphotos
Veszélyesebb balesetek
Baleseteknél a magas orrú városi terepjárók gyakran a felnőttek létfontosságú szerveit, illetve a gyerekek fejét találják el. Az elgázolt gyalogosokat ráadásul testük súlypontja fölött éri az ütés, így gyakran előfordul, hogy előreesnek, majd a jármű átgázol rajtuk. A hagyományos, alacsonyabb orrú autók viszont inkább a lábat találják el, így az elütött nagyobb eséllyel esik a motorháztetőre, majd sodródik ki oldalra – így a súlyosabb sérülések kockázata is alacsonyabb.
A Transport & Environment (T&E) nevű civil szervezet jelentése szerint az új autók motorháztetejének átlagos magassága 2010 és 2024 között 77 centiméterről 84 centiméterre nőtt Európában.
Ez a növekedés szorosan összefügg az SUV-k eladásainak megugrásával – az eltelt 14 év alatt az új autók közül az SUV-k aránya 12-ről 56 százalékra emelkedett. Az Egyesült Királyságban és Európában jelenleg nincs jogszabály, amely korlátozná az autók orrának magasságát, de a kutatók szerint 2035-re be kellene vezetni egy legfeljebb 85 centiméteres határt.
Nagyobb autók, drágább fenntartás
A folyamatos „autóhízás” megállítására már több város is lépéseket tett, Franciaországban például Párizs és Lyon, Németországban Aachen magasabb díjakat kér a nagyobb autók parkolásáért, de az Egyesült Királyságban is készülnek hasonlóra.
A Jaguar Land Rovernél a lapnak megküldött közleményük szerint elkötelezettek a legmagasabb biztonsági előírások betartása mellett, és folyamatosan fejlesztik a technológiáikat – többek között gyalogosészlelő rendszert, 3D körkamera-rendszert és automatikus vészfékezést alkalmaznak. A T&E ugyanakkor hangsúlyozta: bár az automatikus vészfékező (AEB) segíthet megelőzni bizonyos baleseteket, egy jó AEB-rendszerrel ellátott autó, amelynek orra 60-75 centiméter közötti magasságú, mindig biztonságosabb, mint egy ugyanolyan AEB-t használó, de magasabb orrú jármű.
A nonprofit cég megbízásából a Loughborough Egyetem ipari formatervezési karán azt is tesztelték, mennyire láthatók a gyerekek a magasabb járművekből – az eredmény ijesztő.
Kiderült például, hogy egy Dodge Ram TRX vezetője egyáltalán nem látja a kilencévesnél fiatalabb gyerekeket, ha ők közvetlenül előtte állnak. Egy Land Rover Defender sofőrje pedig egy négy és fél éves gyereket sem venne észre hasonló helyzetben.
Egy belga kutatás, amely 300 ezer balesetet vizsgált, kimutatta: ha a motorháztető magassága 80 centiméterről 90 centiméterre nő, az 27 százalékkal növeli a halálos kimenetel esélyét a gyalogosoknál és kerékpárosoknál, a gyerekek halálozási rátája pedig kimutathatóan megugrik ebben az esetben.
A jelentés végkövetkeztetése világos: az egyre elterjedtebb, magas orrú SUV-k komoly és növekvő veszélyt jelentenek a közbiztonságra, különösen a gyerekekre nézve. Mivel a társadalom semmilyen érdemi hasznot nem húz ezekből a járművekből, ideje, hogy a döntéshozók lépjenek – tették hozzá.