4p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Egy friss jelentés szerint Európában és Nagy-Britanniában folyamatosan nő az új autók motorháztetejének magassága, ami egyre komolyabb közlekedésbiztonsági kockázatot jelent, különösen a gyerekek számára.

A magasabb orrú járművek – például a városi terepjárók (SUV) – esetében különösen megnőtt a halálos kimenetelű gázolások esélye, ugyanis a Guardian által ismertetett kutatás szerint a legmagasabb autók sofőrjei gyakran egyáltalán nem látják az előttük álló gyerekeket. Nemcsak a legkisebbek vannak veszélyben, a magas motorháztetők akár arra is alkalmasak, hogy 9-10 éves gyerekeket kitakarjanak.

A kutatás készítői szerint az Európában is népszerű Land Rover és Jeep modellek esetében az átlagos motorháztető-magasság meghaladja az egy métert, és a gyártó szándékosan fenyegetővé teszi az autók megjelenését, ugyanakkor figyelmen kívül hagyva annak veszélyeit.

A magasabb autók esetében a sofőrök nem látják meg a gyerekeket?
A magasabb autók esetében a sofőrök nem látják meg a gyerekeket?
Fotó: Depositphotos

Veszélyesebb balesetek

Baleseteknél a magas orrú városi terepjárók gyakran a felnőttek létfontosságú szerveit, illetve a gyerekek fejét találják el. Az elgázolt gyalogosokat ráadásul testük súlypontja fölött éri az ütés, így gyakran előfordul, hogy előreesnek, majd a jármű átgázol rajtuk. A hagyományos, alacsonyabb orrú autók viszont inkább a lábat találják el, így az elütött nagyobb eséllyel esik a motorháztetőre, majd sodródik ki oldalra – így a súlyosabb sérülések kockázata is alacsonyabb.

A Transport & Environment (T&E) nevű civil szervezet jelentése szerint az új autók motorháztetejének átlagos magassága 2010 és 2024 között 77 centiméterről 84 centiméterre nőtt Európában.

Ez a növekedés szorosan összefügg az SUV-k eladásainak megugrásával – az eltelt 14 év alatt az új autók közül az SUV-k aránya 12-ről 56 százalékra emelkedett. Az Egyesült Királyságban és Európában jelenleg nincs jogszabály, amely korlátozná az autók orrának magasságát, de a kutatók szerint 2035-re be kellene vezetni egy legfeljebb 85 centiméteres határt.

Nagyobb autók, drágább fenntartás

A folyamatos „autóhízás” megállítására már több város is lépéseket tett, Franciaországban például Párizs és Lyon, Németországban Aachen magasabb díjakat kér a nagyobb autók parkolásáért, de az Egyesült Királyságban is készülnek hasonlóra.

A Jaguar Land Rovernél a lapnak megküldött közleményük szerint elkötelezettek a legmagasabb biztonsági előírások betartása mellett, és folyamatosan fejlesztik a technológiáikat – többek között gyalogosészlelő rendszert, 3D körkamera-rendszert és automatikus vészfékezést alkalmaznak. A T&E ugyanakkor hangsúlyozta: bár az automatikus vészfékező (AEB) segíthet megelőzni bizonyos baleseteket, egy jó AEB-rendszerrel ellátott autó, amelynek orra 60-75 centiméter közötti magasságú, mindig biztonságosabb, mint egy ugyanolyan AEB-t használó, de magasabb orrú jármű.

A nonprofit cég megbízásából a Loughborough Egyetem ipari formatervezési karán azt is tesztelték, mennyire láthatók a gyerekek a magasabb járművekből – az eredmény ijesztő.

Kiderült például, hogy egy Dodge Ram TRX vezetője egyáltalán nem látja a kilencévesnél fiatalabb gyerekeket, ha ők közvetlenül előtte állnak. Egy Land Rover Defender sofőrje pedig egy négy és fél éves gyereket sem venne észre hasonló helyzetben.

Egy belga kutatás, amely 300 ezer balesetet vizsgált, kimutatta: ha a motorháztető magassága 80 centiméterről 90 centiméterre nő, az 27 százalékkal növeli a halálos kimenetel esélyét a gyalogosoknál és kerékpárosoknál, a gyerekek halálozási rátája pedig kimutathatóan megugrik ebben az esetben. 

A jelentés végkövetkeztetése világos: az egyre elterjedtebb, magas orrú SUV-k komoly és növekvő veszélyt jelentenek a közbiztonságra, különösen a gyerekekre nézve. Mivel a társadalom semmilyen érdemi hasznot nem húz ezekből a járművekből, ideje, hogy a döntéshozók lépjenek – tették hozzá.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló A családi büdzsé megfelelő kezelése
Márkázott tartalom | 2025. október 17. 11:12
Napjainkban a család pénzügyeinek tervezése egyre inkább tudatos gazdálkodást jelent, miközben a cél a gyermekek fejlődésének és boldogságának is támogatása is. 
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG