4p
Idén az online vásárlók száma elérte a 3,4 milliót Magyarországon, ez a szám a rendszeresen internetezők 72 százalékát jelenti. Leginkább számítástechnikai eszközök, könyvek, játékok és ruházati termékek kerültek a virtuális kosarakba. Az online vásárláshoz ugyan még a legtöbben asztali számítógépet használnak, de már megjelentek a mobiltelefonnal és tablettel vásárlók is.

3,4 millió vásárló, 217 milliárdos forgalom

Várakozásokon felül teljesített a hazai internetes kiskereskedelem, miután 2013-ban 217 milliárd forint forgalmat bonyolítottak le az online áruházak idehaza, ami a teljes hazai kiskereskedelmi forgalom 3,1 százaléka. Ez a volumen a 2012-es év teljesítményéhez képest 23 százalékos javulást jelent – derül ki az eNET – Telekom „Jelentés az internetgazdaságról” kutatásából.

Interneten való vásárlás oka. Forrás: eNET

Az e-vásárlók, vagyis akik az elmúlt egy évben legalább egyszer vásároltak a weben, a felmérés alapján 3,4 milliós tábort képviselnek, ami az internetező felnőttek 72 százaléka. A fennmaradók közül 12 százaléka ugyan vásárolt már online, de több mint egy évvel ezelőtt, 16 százalék pedig még soha nem élt ezzel a lehetőséggel.

Kényelmes, de nem lehet megfogdosni

Az e-vásárlók leginkább a kényelem (69%), valamint a kedvező árak (54%) miatt választják a vásárlásnak ezt a formáját, de szintén sokan említették szempontként a házhoz szállítási, valamint ár-összehasonlítási lehetőséget.

Azok, akik egyáltalán nem vásároltak még online (rendszeresen internetező felnőttek 16%-a) legtöbbször azt kifogásolták, hogy egyrészt nem tudják megfogni, megvizsgálni a terméket, másrészt pedig nem bíznak magában az internetes vásárlásban.

A rendszeresen internetezők fele legalább negyedévente vásárol valamit az interneten, legtöbben számítástechnikai eszközöket, könyveket, játékokat/ajándékokat, valamint ruházati termékeket vesznek.

Mi alapján döntjük el, melyik boltba megyünk be?

A hazai e-kereskedelmi piacon több mint 5400 magyar nyelvű webáruház működik, és mivel ezek egymástól csupán néhány kattintásnyi távolságra vannak, így különösen fontos, hogy az e-vásárlók milyen szempontok alapján választják ki a számukra szimpatikus webshopokat.

A rendszeresen internetező, felnőtt online vásárlók a vásárlásnál legnagyobb arányban a szállítási díj mértékét (93%), a termék árát (93%) és a termékről elérhető képeket (92%) tartották inkább fontosnak.

Ezekkel közel azonos fontosságúnak bizonyult a részletes termékleírás, a vásárlási garancia, valamint a gyors megrendelési folyamat. Az olyan tulajdonságok mint a webáruház kinézete, az ismert márkanév és a termékről elérhető videó a fontossági sorrend végére kerültek.

Online vásárlás több eszközön

Online vásárlásra használt eszközként az asztali számítógépet említették a legtöbben (63%), majd pedig a laptopot/netbookot (50%). Ezen túlmenően minden tizedik e-vásárló jelezte, hogy a mobiltelefonján is szokott vásárolni, ehhez képest valamivel kevesebben teszik ezt táblagépen (4%).

 

 

Online vásárláshoz használt eszközök

Jöjjön meg gyorsan

Az e-vásárlók lehetőség szerint leginkább utánvétes (58%) vagy banki átutalással történő (45%) fizetési módot választanak. A szállítási módok közül a többség (72%) a futárszolgálatokat favorizálja, ugyanakkor, ahogyan a webáruházak közötti döntésnél is felmerült, a szállítási díj mértéke fontos szempont lehet. A vásárlásnál a kézbesítési lehetőségek választásakor a legtöbben (82%) a költségtényezőt említették meg befolyásoló tényezőként. A szállítási módok közti döntésnél a gyorsaságnak az online vásárlók felénél van szerepe, a legkevésbé meghatározónak pedig az átvételi pontok megközelíthetősége bizonyult.

A futárszolgálatos kiszállítás és a személyes átvétel közötti átváltást mutatja, hogy az e-vásárlók közel fele (49%) csak akkor választja az előbbit, ha nincs lehetősége átvenni a megrendelt terméket a boltban vagy átvételi ponton. Azonban közel minden harmadik online vásárló a kettő közül mindenképpen a futárszolgálatos kiszállítást választja.

Vásárlás külföldről

A hazai e-vásárlók 37 százaléka saját bevallása szerint szokott vásárolni külföldi webáruházakból, közülük pedig minden második ember legalább félévente teszi ezt. Vásárlás szempontjából a legnépszerűbbeknek a számítástechnikai eszközök és a ruházati termékek bizonyultak, de az órák/ékszerek, játékok/ajándékok, mobiltelefonok és szórakoztató elektronikai termékek kategóriája is előkelő helyen végzett.

Olcsóbb

A hazai webáruházakkal szemben a külföldiek előnyeként elsősorban a kedvezőbb árakat (71%) említették azok az e-vásárlók, akik nemzetközi webshopokból is rendelnek. A nagyobb választékot (54%) és az itthon nem elérhető termékek beszerezhetőségét (66%) is a külföldi online boltok javára nevezték meg.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Dübörög a vámháború, hamarosan hullanak az árbombák a vásárlókra
Buksza blog | 2025. március 13. 12:49
Az Egyesült Államok, egyben a világ egyik legnagyobb áruházlánca, a Walmart rá akta tolni a Donald Trump vámjaiból származó többletköltségeit kínai beszállítóira. A válasz feltartott középső ujj volt.
Vásárló Bajban a boltlánc: eladná a „családi ezüstöt” az Asda
Buksza blog | 2025. március 13. 12:02
Az Egyesült Királyság egyik nagy áruházlánca, az Asda kissé kétségbeesettnek látszó módszerrel igyekszik pénzhez jutni, hogy mérsékelje felgyülemlett adósságait. Hozzányúlnak a „családi ezüsthöz”.
Vásárló A Hold fázisainak titokzatos világa
Márkázott tartalom | 2025. március 10. 14:20
A Hold, amely égi társunkként mindig velünk van, a Föld körüli keringése során különböző fázisokon megy keresztül. Ezek a fázisok nem csupán látványosak, hanem bizonyos szempontból a mindennapi életünkre is hatással lehetnek.
Vásárló Ketyeg a bomba a magyar élelmiszerüzletekben – óriásit ugrottak egy év alatt az árak
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. március 10. 05:43
Elmaradt az újabb csúcsdöntés a magyar hipermarketekben, de egy év alatt óriásit drágultak az élelmiszerek: 20 hónapja nem mért ekkora éves áremelkedést a Privátbankár Árkosár-felmérése. A minisztérium fenyegetőzik, az áruházak bizonygatják, hogy eddig is akcióztak – vajon újra felrobban az árstop-bomba?
Vásárló Egyedül tanuljak vagy támaszkodjak szakértőkre? AI-eszközök a vállalkozások szolgálatában
Márkázott tartalom | 2025. március 8. 13:00
A mesterséges intelligencia területe izgalmas felfedezni való, de egyben lehetőségek tárháza is. Érthető, ha valaki úgy gondolja, hogy elmélyed benne és kiaknázza a benne rejlő potenciált. Az interneten rengeteg ingyenes anyag szolgál erre, és számtalan eszköz kipróbálható akár saját kísérletezéssel is.
Vásárló Egyre hangosabban kopogtatnak az előfizetős autók
Privátbankár.hu | 2025. március 8. 11:58
Olyan szolgáltatássá válhat az autózás, mint a mobiltelefon-használat. 
Vásárló Felderül a kedve, ha szombaton a benzinkúton jár!
Privátbankár.hu | 2025. március 7. 11:16
A benzin beszerzési ára bruttó 8 forinttal csökken, míg a gázolaj nagykerára 6 forinttal lesz kevesebb szombattól.
Vásárló Tényleg berágtak a kanadaiak
Privátbankár.hu | 2025. március 6. 15:43
A kanadai kormány egyik válasza az Egyesült Államok büntetővámjaira az onnan érkező szeszes italokra kivetett 25 százalékos importtarifa, ám a boltok tudnak ennél keményebb reakciót is.
Vásárló Megjött az Auchan válasza Nagy Mártonnak
Privátbankár.hu | 2025. március 5. 18:08
Miután a nemzetgazdasági miniszter fenyegető hangú közleményben követelt árcsökkentést, az Auchan jelezte, mennyit akciózott már eddig is az első két hónapban.
Vásárló Bevetették a „gazdasági elsötétítést” Trump ellen
Privátbankár.hu | 2025. március 4. 12:46
Egy amerikai civil szervezet vezetésével indult mozgalom vásárlási bojkottot hirdetett az Egyesült Államok kormányzati szerveinél végrehajtott elbocsátások elleni tiltakozásul. Első körben sikertelenül. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG