5p

Hosszas huzavona után végül döntött a magyar kormány, és törvényben szabályozta a műanyag zacskók gyártását és forgalmazását az országban. A szigorító lépést a környezetvédők ujjongva, a műanyagcsomagolás-gyártó szakma a fogát szívva fogadta. A döntéstől a kormány az országban termelt műanyaghulladék csökkenését várja – de mit várnak tőle a gyártók?

A cikk a Piac & Profit magazin augusztus-szeptemberi számában jelent meg. 

A következő lapszám november 18-án jelenik meg. Keresse az Inmedio és Relay újságárusoknál, vagy fizessen elő a magazinra. Megrendelését itt adhatja le>>>

(Fotó: depositphotos.com)
(Fotó: depositphotos.com)

Nehéz szülés volt, de a végén csak felsírt a nejlon: júliusban elkészült a végleges, a műanyag zacskók gyártását és forgalmazását szigorító törvény. Ennek értelmében 2021 júliusától a 15 mikronnál vékonyabb zacskók – ezekbe szoktuk pakolni a boltban például a pékárut – termékdíját a jelenlegi, kilogrammonkénti 57 forintról 1900 forint per kilogrammra emelik, és az ugyanilyen vékony, lebomló zacskókra is bevezetnek 500 forint per kilogrammos termékdíjat. Betiltják továbbá a nem lebomló 15 és 50 mikron közötti falvastagságú műanyag zacskókat, vagyis a vékony füles szatyrokat, a lebomló verzióik forgalmazását pedig szintén csak 500 forint per kilogramm termékdíjjal engedélyezik.

– Magyarországon évente 350 ezer tonnányi műanyag csomagolás kerül forgalomba. Mivel az intenzív zacskózás nálunk szinte népszokás a boltokban, elsőre meglepő lehet, hogy a korlátozások az előbb említett mennyiségnek csak a 2-3 százalékát érintik. Tömegre lefordítva azonban már ez is jelentős: évi 7–9 ezer tonna zacskót jelent, ráadásul ez a mennyiség év végére jelentősen meg is nőhet. A koronavírus-járvány miatt gyakoribb lett az ételkiszállítás, ezzel több műanyag zacskó is fogy, így 2020-ban az elhasznált össztömegük bőven elérheti a két számjegyű tartományt – mutatott rá Nagy Miklós, a Csomagolási és Anyagmozgatási Országos Szövetség (CSAOSZ) főtitkára.

Az szinte biztos, hogy a vírust idén még nem sikerül legyőzni, a sűrűbb ételkiszállítás és az azzal járó fokozott zacskófogyasztás jövőre is folytatódik, és a trend könnyen belecsúszhat az egy év múlva élesedő korlátozás időszakába is.

Újratervezés előtt

2019-ben a magyar csomagolóipar 20 ezer embernek adott munkát, és a műanyagokat gyártók még a koronavírus miatt sem kényszerültek jelentős elbocsátásokra. A csomagolásra előállított anyagok legnagyobb hányada műanyag, értékbeli részesedése nagyjából 240 milliárd forint, az ágazati volumen a hazai GDP nagyjából 1,7–1,9 százalékát adja. Nem csoda, hogy a kormánynak is fontos ez a szektor: míg első nekifutásra évi 5 milliárd forint támogatást biztosítottak volna technológiaváltásra a nehéz helyzetbe kerülő cégeknek, most már rendelet van arról, hogy az összeg 10 milliárd lesz, még idén elkezdik kifizetni, és kidolgoznak a 2021–2025 közötti időszakra egy támogatási rendszert, lehetőleg EU-s források terhére.

Hogy ez mire lesz elég? Nagy Miklós úgy véli, az összeg segítség, de látni kell, hogy a műanyagos szakmában (is) milliárdos nagyságrendű egy érdemi beruházás. És nem elég, hogy drága, az átállás lassú is lesz.

– A beruházás évekbe telik. Szükséges a piacfelmérés, hogy mire, és mekkora az igény. Ennek ismeretében lehet elkezdeni tervezni és előkészíteni a beruházást, kalkulálni, forrást keresni. A gyártóberendezések leszállításához legalább fél év, de inkább hosszabb idő kell, majd kezdődik a telepítés, betanulás, próbagyártás, és így tovább. Ez nem megy egyik hétről a másikra, de még csak egyik félévről a másikra sem.

Bár a zacskók forgalomcsökkenése nem lesz kérdéses, a gyártó cégeknek a CSAOSZ főtitkára szerint remélhetőleg nem kell majd sokkoló bevételkieséssel számolniuk, mert a legtöbb társaság a zacskók mellett más csomagolószert is gyárt. Olyan cég, mely érdemi volumenben gyárt zacskót, Nagy szerint néhány tíz darab lehet az országban, a polisztirolhab-dobozok, poharak – ezek betiltása tavaly május óta tény – inkább import eredetűek.

Áremelés, de kinek?

A modernizációt a gyártóknak kell megfizetniük, a megemelt termékdíjat pedig végső soron nekünk, vásárlóknak. A könnyű műanyag zacskók – melyekbe az áruházakban csomagolatlanul kapható pék- és húsárukat, gyümölcsöket, zöldségféléket tesszük – tömege 0,8–2,5 gramm darabonként, így a termékdíj – anyagfajtától függően – 0,5 és 6 forint közötti összeggel drágítja ezeket a zacskókat.

A drágítást két úton verhetik le rajtunk a boltok. Dönthetnek úgy, hogy szétterítik és beépítik a rezsiköltségükbe, vagyis az extrakiadás automatikusan minden vásárlót terhel. A másik megoldás pedig az, hogy a zacskók árát emelik meg, így tényleg csak az viseli a többletköltséget, aki használja a környezetszennyező műanyagot, ahogy egyes diszkontáruházakban ez már gyakorlat. A CSAOSZ szerint az utóbbi eljárás lenne a helyes.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nyaralni indul? Ezt a tippet fogadja meg tankoláshoz!
Privátbankár.hu | 2025. június 28. 09:33
Ez történt az üzemanyagokkal.
Vásárló Valami készül a benzinkutakon – örülhetnek az autósok?
Privátbankár.hu | 2025. június 26. 10:26
Ez történt az üzemanyagok árával.
Vásárló Lefújták az egészen különös sztrájkot Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. június 24. 16:08
Mégsem lesz benzinkútsztrájk.
Vásárló Hogyan írjunk figyelemfelkeltő ingatlanhirdetést?
Márkázott tartalom | 2025. június 19. 09:55
Ingatlan eladásakor az egyik legfontosabb tényező a hatásos hirdetési szöveg. A piacon rengeteg hasonló hirdetés található, amelyeket az érdeklődők könnyen átfutnak. Mi teremtheti meg azt a különbséget, ami a mi hirdetésünket kiemeli a tömegből? Egy jól megírt szöveg nemcsak az adatok felsorolásából áll, hanem az ingatlan hangulatát is át kell adnia. Gondoltunk már arra, hogy a részletek és az érzelmek közvetítése az, ami igazán megragadhat egy potenciális vevőt?
Vásárló Nagy durranás készül a magyar patikákban – Nagy Márton már örül
Privátbankár.hu | 2025. június 13. 16:42
Itt is vállalják az árkorlátozást.
Vásárló Leszegi a fejét, ha meglátja a hétvégi üzemanyagárakat!
Privátbankár.hu | 2025. június 13. 12:45
A nemzetközi áremelkedés szombattól megjelenik a hazai kutakon is.
Vásárló Diszkrét fogszabályzó módszerek
Márkázott tartalom | 2025. június 13. 10:52
A nem megfelelően nőtt fogak és a torlódásuk hosszú távon igen kellemetlen fogászati problémákhoz vezethetnek, mindemellett esztétikailag sem túl vonzóak. Sokan felnőttkorban jutnak el arra a pontra, hogy szeretnék az egymásra torlódott fogakat szabályozó viselésével helyreállítani.
Vásárló Váratlan veszély leselkedik a gyerekekre – baljós jelentést tettek közzé
Kollár Dóra | 2025. június 11. 15:03
Egy friss jelentés szerint Európában és Nagy-Britanniában folyamatosan nő az új autók motorháztetejének magassága, ami egyre komolyabb közlekedésbiztonsági kockázatot jelent, különösen a gyerekek számára.
Vásárló Hónapok óta nem láttunk ilyet a boltokban: megint drágább lett a családi nagybevásárlás
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. június 10. 05:47
Az árrésstopos termékek ára csökkent, de így is megszakadt egy kedvező trend júniusban: három hónap után most először drágult újra a családi nagybevásárlás a Privátbankár Árkosár-felmérése szerint. Alaposan megvizsgáltuk, hogyan alakítja az árakat az intézkedés, amivel a kormány elégedett, de a szakszövetség szerint csúnyán vissza fog majd ütni.
Vásárló Kinek segíthet a lézeres látásjavítás?
Márkázott tartalom | 2025. június 8. 11:56
Sokak számára a szemüveg és a kontaktlencse már évek óta része a mindennapoknak – hol több, hol kevesebb kellemetlenséget okozva. Pedig létezik egy korszerű, tartós és biztonságos megoldás azok számára, akik szívesen búcsút mondanának ezeknek az eszközöknek. A kérdés csak az, hogy kik élhetnek ezzel a remek lehetőséggel, azaz a lézeres látásjavítással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG