5p

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Hosszas huzavona után végül döntött a magyar kormány, és törvényben szabályozta a műanyag zacskók gyártását és forgalmazását az országban. A szigorító lépést a környezetvédők ujjongva, a műanyagcsomagolás-gyártó szakma a fogát szívva fogadta. A döntéstől a kormány az országban termelt műanyaghulladék csökkenését várja – de mit várnak tőle a gyártók?

A cikk a Piac & Profit magazin augusztus-szeptemberi számában jelent meg. 

A következő lapszám november 18-án jelenik meg. Keresse az Inmedio és Relay újságárusoknál, vagy fizessen elő a magazinra. Megrendelését itt adhatja le>>>

(Fotó: depositphotos.com)
(Fotó: depositphotos.com)

Nehéz szülés volt, de a végén csak felsírt a nejlon: júliusban elkészült a végleges, a műanyag zacskók gyártását és forgalmazását szigorító törvény. Ennek értelmében 2021 júliusától a 15 mikronnál vékonyabb zacskók – ezekbe szoktuk pakolni a boltban például a pékárut – termékdíját a jelenlegi, kilogrammonkénti 57 forintról 1900 forint per kilogrammra emelik, és az ugyanilyen vékony, lebomló zacskókra is bevezetnek 500 forint per kilogrammos termékdíjat. Betiltják továbbá a nem lebomló 15 és 50 mikron közötti falvastagságú műanyag zacskókat, vagyis a vékony füles szatyrokat, a lebomló verzióik forgalmazását pedig szintén csak 500 forint per kilogramm termékdíjjal engedélyezik.

– Magyarországon évente 350 ezer tonnányi műanyag csomagolás kerül forgalomba. Mivel az intenzív zacskózás nálunk szinte népszokás a boltokban, elsőre meglepő lehet, hogy a korlátozások az előbb említett mennyiségnek csak a 2-3 százalékát érintik. Tömegre lefordítva azonban már ez is jelentős: évi 7–9 ezer tonna zacskót jelent, ráadásul ez a mennyiség év végére jelentősen meg is nőhet. A koronavírus-járvány miatt gyakoribb lett az ételkiszállítás, ezzel több műanyag zacskó is fogy, így 2020-ban az elhasznált össztömegük bőven elérheti a két számjegyű tartományt – mutatott rá Nagy Miklós, a Csomagolási és Anyagmozgatási Országos Szövetség (CSAOSZ) főtitkára.

Az szinte biztos, hogy a vírust idén még nem sikerül legyőzni, a sűrűbb ételkiszállítás és az azzal járó fokozott zacskófogyasztás jövőre is folytatódik, és a trend könnyen belecsúszhat az egy év múlva élesedő korlátozás időszakába is.

Újratervezés előtt

2019-ben a magyar csomagolóipar 20 ezer embernek adott munkát, és a műanyagokat gyártók még a koronavírus miatt sem kényszerültek jelentős elbocsátásokra. A csomagolásra előállított anyagok legnagyobb hányada műanyag, értékbeli részesedése nagyjából 240 milliárd forint, az ágazati volumen a hazai GDP nagyjából 1,7–1,9 százalékát adja. Nem csoda, hogy a kormánynak is fontos ez a szektor: míg első nekifutásra évi 5 milliárd forint támogatást biztosítottak volna technológiaváltásra a nehéz helyzetbe kerülő cégeknek, most már rendelet van arról, hogy az összeg 10 milliárd lesz, még idén elkezdik kifizetni, és kidolgoznak a 2021–2025 közötti időszakra egy támogatási rendszert, lehetőleg EU-s források terhére.

Hogy ez mire lesz elég? Nagy Miklós úgy véli, az összeg segítség, de látni kell, hogy a műanyagos szakmában (is) milliárdos nagyságrendű egy érdemi beruházás. És nem elég, hogy drága, az átállás lassú is lesz.

– A beruházás évekbe telik. Szükséges a piacfelmérés, hogy mire, és mekkora az igény. Ennek ismeretében lehet elkezdeni tervezni és előkészíteni a beruházást, kalkulálni, forrást keresni. A gyártóberendezések leszállításához legalább fél év, de inkább hosszabb idő kell, majd kezdődik a telepítés, betanulás, próbagyártás, és így tovább. Ez nem megy egyik hétről a másikra, de még csak egyik félévről a másikra sem.

Bár a zacskók forgalomcsökkenése nem lesz kérdéses, a gyártó cégeknek a CSAOSZ főtitkára szerint remélhetőleg nem kell majd sokkoló bevételkieséssel számolniuk, mert a legtöbb társaság a zacskók mellett más csomagolószert is gyárt. Olyan cég, mely érdemi volumenben gyárt zacskót, Nagy szerint néhány tíz darab lehet az országban, a polisztirolhab-dobozok, poharak – ezek betiltása tavaly május óta tény – inkább import eredetűek.

Áremelés, de kinek?

A modernizációt a gyártóknak kell megfizetniük, a megemelt termékdíjat pedig végső soron nekünk, vásárlóknak. A könnyű műanyag zacskók – melyekbe az áruházakban csomagolatlanul kapható pék- és húsárukat, gyümölcsöket, zöldségféléket tesszük – tömege 0,8–2,5 gramm darabonként, így a termékdíj – anyagfajtától függően – 0,5 és 6 forint közötti összeggel drágítja ezeket a zacskókat.

A drágítást két úton verhetik le rajtunk a boltok. Dönthetnek úgy, hogy szétterítik és beépítik a rezsiköltségükbe, vagyis az extrakiadás automatikusan minden vásárlót terhel. A másik megoldás pedig az, hogy a zacskók árát emelik meg, így tényleg csak az viseli a többletköltséget, aki használja a környezetszennyező műanyagot, ahogy egyes diszkontáruházakban ez már gyakorlat. A CSAOSZ szerint az utóbbi eljárás lenne a helyes.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nem lehet felhőtlen a magyar autósok hétvégéje
Privátbankár.hu | 2025. február 21. 11:58
Jutott a munkahét végére egy kellemetlen hír is. 
Vásárló Itt a BPA-szigor: át kell öltöztetni a termékeket
Buksza blog | 2025. február 18. 12:11
Nyugdíjba küldik az egészségkárosító  csomagolásokat.
Vásárló Jó hírt kaptak a plázázók: megmenekülhetnek a bevásárlóközpontok
Buksza blog | 2025. február 18. 08:08
A bevásárlóközpontok az 1970-es években jöttek divatba az Egyesült Államokban, ám jó pár akadt köztük, amely csődbe ment a gyenge fogalom miatt. Erre rátett egy lapáttal az e-kereskedelem terjedése.
Vásárló Ideje megszokni, hogy a tej jusson eszünkbe a Coca-Coláról
Buksza blog | 2025. február 18. 07:44
Az egészséges étkezés híveinek kedvenc célpontjai a kólagyártók, ami meglátszik értékesítési számaikon. A Coca-Cola fordult egyet, hogy befogja a friss szelet a vitorlájába, és ez bejött a cégnek.
Vásárló KMÉ-védjeggyel elismert minőség a MIRELITE MIRSA Zrt.-nél
PR | 2025. február 17. 14:46
A KMÉ-védjeggyel elismert MIRELITE MIRSA Zrt. gyorsfagyasztott zöldségei nemcsak a hazai boltokban, hanem külföldön is magas minőséget garantálnak.
Vásárló Húsz év együttműködés sikere az elismert minőség
PR | 2025. február 17. 10:11
Az Auchan és az Izsáki Házitészta Kft. több mint 20 éve működik együtt, és most közös sikerük a KMÉ-védjegyes nyolctojásos cérnametélt.
Vásárló Hogyan lehet spórolni a bútorszállítás során?
Márkázott tartalom | 2025. február 16. 11:21
A költöztetés egyik legnehezebb és legfontosabb része a bútorszállítás, amely külső segítség nélkül idő- és energiaigényes feladat lenne. Egy megbízható költöztetőcég igénybevételével azonban jelentősen csökkenthetők a kiadások, miközben azt is biztosítani tudjuk, hogy a bútorok épségben érkezzenek meg az új helyre.
Vásárló Minden, amit a darázsanyagok sokoldalúságáról tudni érdemes
Márkázott tartalom | 2025. február 13. 12:39
Lehet, hogy Te is találkoztál már azokkal a különleges anyagokkal, melyeket gofri vagy darázsfészek mintájú jelzőkkel illetnek. Ezek az anyagok nemcsak vizuálisan érdekesek, de számos praktikus tulajdonsággal is bírnak. A darázsanyag különösen népszerű választás lehet konyharuhák, szaunatörölközők és köntösök készítéséhez. Na de miért is rajonganak érte annyian?  
Vásárló Előkerült a palackprobléma, megszólalt a Coca-Cola
Buksza blog | 2025. február 13. 12:15
Az amerikai piacra exportált alumínium elnöki rendeletben megemelt vámja miatt az italgyártók növelhetik PET-palackban kínált termékeik mennyiségét a könnyen újrahasznosítható alumíniumdoboz rovására.
Vásárló A csípőízületi problémák komoly pénzügyi hatással lehetnek a családi költségvetésre
Márkázott tartalom | 2025. február 13. 11:38
A csípőfájdalom komoly akadályt jelenthet a mindennapi életben, mivel megnehezítheti az olyan alapvető tevékenységeket, mint a járás, a lépcsőzés vagy akár az ülés. Ez az állapot különösen problémás lehet a munkavégzés során, hiszen a folyamatos fájdalom csökkenti a teljesítményt, és akár táppénzre is kényszeríthet bennünket.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG