4p

Megroggyanhat a Fidesz a Novák-botránytól? Kitört a belharc a pártban?
Mi lesz az uniós pénzekkel és a magyar gazdasággal?

Online Klasszis Klubtalálkozó élőben Lengyel Lászlóval -
vegyen részt és kérdezzen Ön is a Pénzügykutató Zrt. vezetőjétől!

2024. február 28. 15:30

A részvétel ingyenes,
regisztráljon itt!

A 2023. évi XXV. törvény – azaz az új panasztörvény – számos jelentős változást hoz a magyar vállalkozások életében. A belső visszaélés-bejelentési rendszer létrehozásának 2023. december 17-i határidejét szem előtt tartva még nem késő tájékozódni a vonatkozó szabályokról, az elvégzendő feladatokról, és végére járni a felmerülő kérdéseknek. Ebben a cikkben kiemelünk öt fontos pontot a törvényből, melyekkel jó, ha minden vállalkozás tisztában van.

1. Panaszbejelentési rendszer létrehozása

A törvény egyik legfontosabb eleme, hogy minden 50-249 főt foglalkoztató gazdasági társaságnak létre kell hoznia egy belső visszaélés-bejelentési rendszert. Ez azt jelenti, hogy a vállalkozásoknak lehetőséget kell biztosítaniuk alkalmazottaiknak és üzleti partnereiknek arra, hogy bizalmasan jelenthessék be a vállalaton belül tapasztalt visszaéléseket, jogszerűtlenségeket, mulasztásokat. Ez a szabályozás előmozdítja a cégen belüli transzparenciát és a felelősségvállalást, ezáltal segít a visszaélések korai felismerésében. A bejelentővédelmi rendszer kialakítása és működtetése tehát alapvető fontosságú az új panasztörvény előírásainak való megfeleléshez. A törvény részletesen kifejti az érintettek körét.

2. Anonimitás és adatvédelem

Az új törvény nagy hangsúlyt fektet az anonimitás és az adatvédelem kérdésére.  A vállalkozásoknak emiatt biztosítaniuk kell, hogy a beérkező panaszokat biztonságosan és diszkréten kezelik. A bejelentésben érintettek személyes adatainak szigorú védelme magába foglalja az adatvédelmi rendelet (GDPR) előírásainak való megfelelést is. Amennyiben a bejelentő nem él az anonimitás jogával, és felfedi a személyazonosságát, biztosítani kell számára, hogy adatait kizárólag az arra jogosultak ismerhessék meg. A panasz kivizsgálása szempontjából nem releváns személyes adatokat törölni kell, az adatok kezeléséről pedig a bejelentőnek tájékoztatást kell kapnia. 

3. Kivizsgálási kötelezettség

Az új panasztörvénynek kiemelt részét képezi a kivizsgálási kötelezettségre vonatkozó előírás.  A törvény úgy rendelkezik, hogy a foglalkoztató a saját szervezetén belül egy erre a célra kijelölt, pártatlan személyen vagy szervezeti egységen keresztül 30 napos határidővel köteles kivizsgálni a bejelentéseket. A vizsgálat lefolytatása azonban néhány speciális esetben mellőzhető lásd jelents.hu - Tudástár A bejelentés kivizsgálása során gondoskodni kell a felek megfelelő tájékoztatásáról. A panaszbejelentési rendszer működtetője írásban kell, hogy jelezze az ügyben történt előrelépéseket a bejelentővel. Ha a kivizsgálás eredményeként visszaélés vagy törvénytelenség igazolódik be, a vállalkozásnak azonnali intézkedéseket kell hoznia ezek orvoslására. Amennyiben a panaszolt eset büntetőeljárást von maga után, úgy a feljelentést is meg kell tenni az illetékes hatóságnál. 

4. A bejelentő védelme

A panaszt tevő felet nem érheti retorzió az általa tett bejelentés miatt abban az esetben sem, ha a bejelentéskor nem élt az anonomitás jogával. Ez azt jelenti, hogy a bejelentőket nem lehet büntetni vagy hátrányosan megkülönböztetni a panaszuk miatt. Ha bebizonyosodik, hogy egy bejelentést tevő személyt számára hátrányos helyzetbe hoznak, akkor is jogszerűtlennek minősül ez az eljárás, ha egyéb esetben jogszerű lenne. Ez a kitétel megerősítheti az embereket abban, hogy bátran lépjenek fel a megtapasztalt visszaélések vagy jogsértések esetén, anélkül, hogy a következmények miatt kellene aggódniuk. A vállalkozásoknak pedig el kell kerülniük az ilyen cselekedeteket, hogy megfeleljenek az új törvény előírásainak.

5. Szankciók és felelősség

A panasztörvény szankciókat vezet be azon vállalkozások számára, amelyek nem felelnek meg a törvény előírásainak. A jogszabálynak való megfelelést a foglalkoztatás-felügyeleti hatóság ellenőrizheti, és jogsértés esetén szankcionálhatja a törvény be nem tartását. Amennyiben az adatkezeléssel kapcsolatos jogszerűtlenség bizonyosodik be, adatvédelmi bírság is kiszabható. A visszaélés-bejelentések megtételének akadályozása (például azzal, ha a vállalkozás nem biztosítja az anonim bejelentés lehetőségét) szabálysértési felelősséget is jelent. 

A törvény célja az üzleti környezet átláthatóbbá tétele, a jogszerű működés támogatása, és hozzájárul a jogállamiság és az etikus üzleti gyakorlatok előmozdításához Magyarországon. Ahhoz, hogy az érintett vállalkozások sikeresen ültethessék át a működésükbe is az előírásokat, elengedhetetlen, hogy a legfontosabb kitételeket megismerjék, és meg is értsék ezek gyakorlati jelentőségét. Ehhez segítségül, a jelents.hu-n egyszerűen és gyorsan létrehozhatják saját testreszabott bejelentés és panaszkezelő rendszerüket. 

média partner: DLX MEDIA marketingügynökség

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Mire számíthatnak a diszkontláncokban a vevők?
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. február 26. 05:44
Januárhoz képest minimálisan drágult a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérés - a korábbiakhoz képest módosított - kosara. Ez két terméknek köszönhető leginkább. Októberhez képest azonban sok termék két számjegyű csökkenést könyvelhetett el. 
Vásárló Kitört a csokiháború, berágott a Milka gyártója
Buksza blog | 2024. február 24. 17:08
A színek "szent tehenek", ha meghatározott márkájú termékek, például édességek csomagolásához kapcsolódnak, ami lehetőséget adott egy holland csokigyártónak, hogy tiltakozó kampányt építsen rájuk. 
Vásárló Kiderült a bevásárlókocsik titka, rafinált trükk helyett másról szól a történet
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. február 23. 15:20
Mindenkinek volt már dolga összevissza kacsázó kerekű, imbolygó bevásárlókocsival, ami enyhén szólva nem járul hozzá ahhoz, amit az áruházláncok pr-osai „jó bevásárlási élménynek” szoktak nevezni.
Vásárló Váratlan döntés a Pepcótól
Buksza blog | 2024. február 22. 11:02
Korábban még terjeszkedést tervezett a Pepco Ausztriában, most viszont az exitről döntött a cég.  
Vásárló Akár duplázhatja is az árakat a vörös-tengeri válság
Privátbankár.hu | 2024. február 19. 13:19
A támadások miatti hosszabb kerülőút csak a kisebbik baj, a krízis az egész világ szállítmányozási piacára komoly hatással van – és ezen keresztül a pénztárcánkra is.
Vásárló A boltláncoknak elege lett: a Lidl, a Tesco és a többiek közösen fordultak Brüsszelhez
Buksza blog | 2024. február 19. 10:55
Az elmúlt év ősze óta akadályozzák a Vörös-tengeren folyó hajózást a jemeni lázadók, ami túlcsordult az európai kiskereskedők tűrésküszöbén. Szakértők nem jósolják a helyzet gyors normalizálódását.
Vásárló Ne feledkezz meg az edzés előtti és utáni gondoskodásról!
Márkázott tartalom | 2024. február 19. 09:29
Még igen közel van a szilveszter, amikor is rengetegen megfogadták maguknak, hogy az idei év folyamán sokkal jobban oda fognak figyelni a testük egészségére, és nem csupán május végén kapnak észbe, hogy a beach bodyért még semmit sem tettek.
Vásárló Harapófogóba kerülnek a kávéfogyasztók, az aggastyán azonban menekülőutat kínál
Buksza blog | 2024. február 18. 13:57
A szenvedélyes fogyasztók lenézik, ám az elmúlt közel száz év alatt óriási utat járt be az instant kávé. Ráadásul a kilátásai is kedvezőek. 
Vásárló Kiverte a biztosítékot a trükközés, márciustól új világ jön a magyar boltokban
Buksza blog | 2024. február 15. 19:04
Számos élelmiszer jelentős változáson ment át az elmúlt időszakban: több készítmény kiszerelése kisebb lett vagy a minőségi összetevők aránya csökkent, az áruk azonban nem lett alacsonyabb. Egy felmérés szerint ez a jelenség többféle terméket is érint a brit boltokban.
Vásárló Így növelheted a webáruházad konverziós arányát
Márkázott tartalom | 2024. február 14. 12:55
  Az online marketing stratégia nagymértékben befolyásolja a webshopod sikerességét. Az eszközeivel csökkenteni lehet a kosárelhagyást, és meg lehet szilárdítani az ügyfélkört. Ebben a cikkben hatékony technikákat mutatunk, amelyekkel növelni tudod a webshopod teljesítményét.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG