5p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Áprilisban visszatért a defláció a hipermarketekbe, idén januárban és februárban is csökkentek az árak, de márciusban megugrottak, most megint csökkenni kezdtek. A Privátbankár Árkosár felmérésből többek közt az is kiderült, hogy áprilisban jóval olcsóbban hozhatunk össze egy kiadós reggelit, mint márciusban. Cikkünkből megtudhatja, mely termékek lettek még olcsóbbak.

Április 8-án újra meglátogattunk három hipermarketet, és megnéztük, hogyan alakult 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ára az előző hónaphoz és az előző évhez képest.

Ismét jó hírt hoztunk a boltokból: nem csak előző hónaphoz, de előző évhez képest is olcsóbban úsztuk meg a bevásárlást. Igaz az Auchan emelte az árait tavalyhoz képest, és egy hajszálnyival a Tesco is drágább lett, az Interspar majdnem 5 százalékot engedett az árakból és így összesítésben árcsökkenést mértünk.

 

 

Az éves árváltozás százalékos mértéke, vagyis a Privátbankár Árkosár árindexe

A Privátbankár Árkosár felmérés hét éves történetében alig fordult elő, hogy deflációt mértünk, vagyis az, hogy előző évhez képest olcsóbbak lettek az élelmiszerek, de januárban és februárban is így történt. Ezt a trendet szakította meg múlt hónapban mért adat, amikor 7 százalékos éves áremelkedést tapasztaltunk a hipermarketekben.



A márciushoz képest mért 3,2 százalékos csökkenés azt jelenti, hogy míg előző hónapban mindhárom boltban 18 ezer forint felett volt a számla, addig most mindhárom boltban megúsztuk 18 ezer forint alatt a vásárlást. A három áruház átlaga 17 637 forint lett.

 



Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Az Árkosár-felmérés készítése közben érdekes jelenségre lettünk figyelmesek: egyik hipermarketben sem árultak fél literes üveges Heinekent. Mint kiderült, fontos mérföldkőhöz érkezett a magyarországi sörpiac: mostantól 4 decis kiszerelésben árulják az egyik legnépszerűbb márkát. Rejtett áremelés vagy csak dizájnváltás? Utánajártunk, mi történhetett: Drágám, a sörök összementek >>

Egy hónap alatt komolyabb áremelkedést a banánnál mértünk, ami 24 százalékkal lett drágább, ennél kisebb mértékben drágult az alma és a jeges tea. Olcsóbb lett azonban a burgonya, amelynek ára 25 százalékot esett, valamivel kisebb árcsökkenést mértünk a csokinál, de olcsóbb lett egy kiadós reggeli is: áprilisban kevesebbet kérnek ugyanis a kenyérért, a tojásért, a tejért, a kávéért, teáért és a májasért is.

A KSH pénteken közli az infláció márciusi alakulásával kapcsolatos adatait.

Tavalyhoz képest a banán lett 23 százalékkal drágább, és a joghurt ára is 26 százalékot ugrott, a legnagyobb drágulást azonban a tejfölnél mértük, ami 36 százalékkal drágább, mint 2013 elején. Drágább lett a tej, a tészta és a párizsi is, ezek 16-17 százalékkal drágultak. Tíz százaléknál is magasabb árcsökkenést mértünk azonban a harmincból 11 terméknél: 20 százalék fölötti áresés volt megfigyelhető a krumplinál, lisztnél és a cukornál. Ennél kisebb mértékben csökkent a kávé, a tea, a csoki, az olaj, a májas, egyes húsok, a margarin és narancslé ára. 

Havi legolcsóbbak

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Mindjárt itt a húsvét, amikor a sonkáé, a tojásé és a csokinyulaké a főszerep, legalábbis a boltokban. Már két héttel az ünnep előtt is széles kínálatot találunk ezekből a termékekből a hipermarketek polcain, kiemelt standjain és az üzletek folyosóin lévő "sonkaturkálókban". Aki kitartóan keres, megtalálhatja a legolcsóbb termékeket, mi meg is tettük.

Aki sok locsolót vár, és nem a méret, hanem a darabszám a lényeg, olcsón kaphat tojást, nagy kiszerelésben (30 darab), ugyanis olcsóbb, mint a háztartások által leggyakrabban keresett 6-os vagy 10-es csomagban. A darabár így a Tescóban 28,9, az Auchanban 29,3, az Intersparban pedig 16,6 forint. Ha nem locsolóknak lesz, és nem a darabszám számít, vagy nem elsősorban az, akkor érdemes a tojás kilós árát is megnézni, 2012 óta, ezt is kötelező a boltokban feltüntetni.

Sonkából is egyre nagyobb a választék a hipermarketekben, mi most csak a főtt-füstölt termékek közül válogattunk, és kerestük a legolcsóbbat. Ez nem könnyű feladat: a címkéken nehezen található meg a kilós ár, pedig ezt érdemes nézni, így hasonlíthatók össze az árak. Mivel a legolcsóbb termékeket kerestük, a Tescóban és az Auchanban is lapockasonkát választottuk, ennek kilója az Auchanban 929, a Tescóban 939 forint. Az Intersparban a Délhús sonkáját lehet legolcsóbban kapni, 1790 forintért.

Érdemes tudni, hogy a fogyasztóvédelmi előírások szerint a sonkák címkéjének a sertés kivételével utalnia kell az állatra, a testtájra is, például comb vagy lapocka, tartalmaznia kell az előkészítés módját - darabolt vagy kötözött -, fel kell tüntetni a hőkezelés módját - nyers vagy főtt, a pácolás és a füstölési eljárást, nyers sonkák esetén azt, hogy a termék nyersen vagy főzve, illetve sütve fogyasztható.

Mitől csoki a csoki?

Az étcsokoládénak legalább 35 százalék összes kakaó szárazanyagot kell tartalmaznia, amiből legalább 18 százalék a kakaóvaj és legalább 14 százalék a zsírmentes kakaó szárazanyag, tejcsokoládénál legalább 25 százalék összes kakaó szárazanyagot kell tartalmaznia a terméknek.

Végül a csokinyuszik árát is megnéztük, az Intersparban 99 forint a legolcsóbb csokifigura, ugyan csak 18 grammos, de valóban csokoládéból készült, a Boci gyártja. A Tescóban és az Auchanban ennél olcsóbban is vehetünk csokinyulakat, de ezek nem számítanak valódi csokoládénak. A Tescóban a 60 grammos kakaós tejbevonómasszából készült Nicole Choco csokinyuszi 79 forint, az Auchanban a 23 grammos szintén masszából készült csokinyúl 49 forint.

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló A családi büdzsé megfelelő kezelése
Márkázott tartalom | 2025. október 17. 11:12
Napjainkban a család pénzügyeinek tervezése egyre inkább tudatos gazdálkodást jelent, miközben a cél a gyermekek fejlődésének és boldogságának is támogatása is. 
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
Vásárló Nem csak akkor érdemes szervizbe menni, ha baj van
Márkázott tartalom | 2025. október 13. 10:09
Sokan csak akkor keresnek autószervizt, amikor már világít a hibajelző, esetleg furcsa hangokat ad ki a motor. Pedig a rendszeres karbantartás nemcsak a hibák megelőzésére jó, de segít abban is, hogy az autó hosszabb távon megbízható maradjon. Egy jól karbantartott jármű ritkábban hagy cserben, kevesebb váratlan költséget okoz, és az utazás is nyugodtabb vele. A szervizbe járás tehát nem csak a műszaki vizsga előtti kapkodásról szólhat, hanem egy tudatos, előrelátó hozzáállásról is.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG