5p

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Áprilisban visszatért a defláció a hipermarketekbe, idén januárban és februárban is csökkentek az árak, de márciusban megugrottak, most megint csökkenni kezdtek. A Privátbankár Árkosár felmérésből többek közt az is kiderült, hogy áprilisban jóval olcsóbban hozhatunk össze egy kiadós reggelit, mint márciusban. Cikkünkből megtudhatja, mely termékek lettek még olcsóbbak.

Április 8-án újra meglátogattunk három hipermarketet, és megnéztük, hogyan alakult 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ára az előző hónaphoz és az előző évhez képest.

Ismét jó hírt hoztunk a boltokból: nem csak előző hónaphoz, de előző évhez képest is olcsóbban úsztuk meg a bevásárlást. Igaz az Auchan emelte az árait tavalyhoz képest, és egy hajszálnyival a Tesco is drágább lett, az Interspar majdnem 5 százalékot engedett az árakból és így összesítésben árcsökkenést mértünk.

 

 

Az éves árváltozás százalékos mértéke, vagyis a Privátbankár Árkosár árindexe

A Privátbankár Árkosár felmérés hét éves történetében alig fordult elő, hogy deflációt mértünk, vagyis az, hogy előző évhez képest olcsóbbak lettek az élelmiszerek, de januárban és februárban is így történt. Ezt a trendet szakította meg múlt hónapban mért adat, amikor 7 százalékos éves áremelkedést tapasztaltunk a hipermarketekben.



A márciushoz képest mért 3,2 százalékos csökkenés azt jelenti, hogy míg előző hónapban mindhárom boltban 18 ezer forint felett volt a számla, addig most mindhárom boltban megúsztuk 18 ezer forint alatt a vásárlást. A három áruház átlaga 17 637 forint lett.

 



Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Az Árkosár-felmérés készítése közben érdekes jelenségre lettünk figyelmesek: egyik hipermarketben sem árultak fél literes üveges Heinekent. Mint kiderült, fontos mérföldkőhöz érkezett a magyarországi sörpiac: mostantól 4 decis kiszerelésben árulják az egyik legnépszerűbb márkát. Rejtett áremelés vagy csak dizájnváltás? Utánajártunk, mi történhetett: Drágám, a sörök összementek >>

Egy hónap alatt komolyabb áremelkedést a banánnál mértünk, ami 24 százalékkal lett drágább, ennél kisebb mértékben drágult az alma és a jeges tea. Olcsóbb lett azonban a burgonya, amelynek ára 25 százalékot esett, valamivel kisebb árcsökkenést mértünk a csokinál, de olcsóbb lett egy kiadós reggeli is: áprilisban kevesebbet kérnek ugyanis a kenyérért, a tojásért, a tejért, a kávéért, teáért és a májasért is.

A KSH pénteken közli az infláció márciusi alakulásával kapcsolatos adatait.

Tavalyhoz képest a banán lett 23 százalékkal drágább, és a joghurt ára is 26 százalékot ugrott, a legnagyobb drágulást azonban a tejfölnél mértük, ami 36 százalékkal drágább, mint 2013 elején. Drágább lett a tej, a tészta és a párizsi is, ezek 16-17 százalékkal drágultak. Tíz százaléknál is magasabb árcsökkenést mértünk azonban a harmincból 11 terméknél: 20 százalék fölötti áresés volt megfigyelhető a krumplinál, lisztnél és a cukornál. Ennél kisebb mértékben csökkent a kávé, a tea, a csoki, az olaj, a májas, egyes húsok, a margarin és narancslé ára. 

Havi legolcsóbbak

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Mindjárt itt a húsvét, amikor a sonkáé, a tojásé és a csokinyulaké a főszerep, legalábbis a boltokban. Már két héttel az ünnep előtt is széles kínálatot találunk ezekből a termékekből a hipermarketek polcain, kiemelt standjain és az üzletek folyosóin lévő "sonkaturkálókban". Aki kitartóan keres, megtalálhatja a legolcsóbb termékeket, mi meg is tettük.

Aki sok locsolót vár, és nem a méret, hanem a darabszám a lényeg, olcsón kaphat tojást, nagy kiszerelésben (30 darab), ugyanis olcsóbb, mint a háztartások által leggyakrabban keresett 6-os vagy 10-es csomagban. A darabár így a Tescóban 28,9, az Auchanban 29,3, az Intersparban pedig 16,6 forint. Ha nem locsolóknak lesz, és nem a darabszám számít, vagy nem elsősorban az, akkor érdemes a tojás kilós árát is megnézni, 2012 óta, ezt is kötelező a boltokban feltüntetni.

Sonkából is egyre nagyobb a választék a hipermarketekben, mi most csak a főtt-füstölt termékek közül válogattunk, és kerestük a legolcsóbbat. Ez nem könnyű feladat: a címkéken nehezen található meg a kilós ár, pedig ezt érdemes nézni, így hasonlíthatók össze az árak. Mivel a legolcsóbb termékeket kerestük, a Tescóban és az Auchanban is lapockasonkát választottuk, ennek kilója az Auchanban 929, a Tescóban 939 forint. Az Intersparban a Délhús sonkáját lehet legolcsóbban kapni, 1790 forintért.

Érdemes tudni, hogy a fogyasztóvédelmi előírások szerint a sonkák címkéjének a sertés kivételével utalnia kell az állatra, a testtájra is, például comb vagy lapocka, tartalmaznia kell az előkészítés módját - darabolt vagy kötözött -, fel kell tüntetni a hőkezelés módját - nyers vagy főtt, a pácolás és a füstölési eljárást, nyers sonkák esetén azt, hogy a termék nyersen vagy főzve, illetve sütve fogyasztható.

Mitől csoki a csoki?

Az étcsokoládénak legalább 35 százalék összes kakaó szárazanyagot kell tartalmaznia, amiből legalább 18 százalék a kakaóvaj és legalább 14 százalék a zsírmentes kakaó szárazanyag, tejcsokoládénál legalább 25 százalék összes kakaó szárazanyagot kell tartalmaznia a terméknek.

Végül a csokinyuszik árát is megnéztük, az Intersparban 99 forint a legolcsóbb csokifigura, ugyan csak 18 grammos, de valóban csokoládéból készült, a Boci gyártja. A Tescóban és az Auchanban ennél olcsóbban is vehetünk csokinyulakat, de ezek nem számítanak valódi csokoládénak. A Tescóban a 60 grammos kakaós tejbevonómasszából készült Nicole Choco csokinyuszi 79 forint, az Auchanban a 23 grammos szintén masszából készült csokinyúl 49 forint.

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Kiderült, milyen árak várják a magyar autósokat a hosszú hétvégén
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 15:25
Mutatjuk, mire számíthat a kutakon.
Vásárló Tarol a magyar Lidl: naponta több mint 4 milliárdnál tart a boltlánc
Privátbankár.hu | 2025. június 3. 07:55
Utcahosszal vezet a Lidl. 
Vásárló Itt vannak a számok: mi készül a benzinkutakon?
Privátbankár.hu | 2025. május 30. 15:22
Így alakulhatnak az árak a hónap utolsó napján.
Vásárló Visszatértek az ÖKO KALAND hősei – új epizódokkal bővül a SPAR fenntarthatósági minisorozata
PR | 2025. május 28. 12:14
Azok a gyerekek, akik néhány éve megismerkedtek Szellőcskével, Vizecskével, Tüzecskével, Földecskével és Szívecskével, most újra örülhetnek: folytatódik a SPAR Magyarország edukatív animációs sorozata, az ÖKO KALAND. A fenntarthatóság témáját játékos és érthető formában feldolgozó kisfilmek most új részekkel térnek vissza, hogy a legfiatalabb korosztályt ismét elvarázsolják – és közben tanítsák is.
Vásárló Drasztikus áremelésre kényszerülhet a Temu
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 19:28
Felére zuhant a Temut üzemeltető Pinduoduo (PDD) Holding profitja az első negyedévben.
Vásárló Rangsorolták a vásárlókat, a magyar eredmény kiábrándító
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 12:51
Az európai vevők többsége szerint nem lesz jobb a helyzet. 
Vásárló Nagy Márton valami olyanra készül, aminek sok magyar örülhet
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 14:02
Úgy tűnik, hogy haladnak a tárgyalások a következő árrésstophoz.
Vásárló Ritka dobásra készülnek a benzinkutak
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 09:57
Ugyanazon az áron adhatják kedden mind a 95-ös oktánszámú üzemanyagot, mind a gázolajat, mint hétfőn. 
Vásárló Elsöprő mutatvány várható az Alditól, a Lidltől és a többiektől is
Buksza blog | 2025. május 24. 16:03
Tovább hanyatlanak a hagyományos, mindenfélét kínáló nagyáruházak, és nem az elektronikus kereskedelem veszi át a helyüket. Az emberek még inkább figyelni fognak a pénztárcájukra a következő években.
Vásárló Akciós termékekre vadászó vevők között tört ki bunyó egy csehországi Lidlben, élen a nyugdíjas vásárlókkal
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 11:54
Nagyot téved, aki azt hiszi, hogy a csehek minden körülmények között megőrzik a hidegvérüket. Ha akciós termékekről van szó, akkor ők is hajlamosak elveszteni az önuralmukat.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG