6p
A felnőtt magyar netezők 98 százaléka legalább havonta egyszer hallgat zenét, közel kétharmaduk számára a zenehallgatás az élet 10 legfontosabb dolgainak egyike. Nem véletlen tehát, hogy az okostelefonok és a zenei streaming szolgáltatások terjedése kedvező fogadtatásra talált: segítségükkel már nem csak az előre kiválasztott zenéket vihetjük magunkkal.

Az okostelefon tulajdonosok pedig ki is használják ezt, 79 százalékuk – azaz közel két és félmillió fő – szokta készülékét legalább havonta zenehallgatásra (is) használni.

84 százalék pedig zenei streaming oldalakat is látogat vele – derül ki az eNET – Telekom „Jelentés az internetgazdaságról” friss kutatásából, amely a zenehallgatási szokások változásaival foglalkozik.

Zene nélkül mit érek én?

Az eNET 2015. márciusi kutatása alapján a felnőtt internetezők átlagosan öt zenehallgatásra alkalmas eszközzel is rendelkeznek. 98 százalékuk legalább havi rendszerességgel hallgat zenét, ezen belül 69% napi szinten teszi ezt. A zene központi szerepet tölt be életükben: közel kétharmaduknak a 10 legfontosabb dolog egyike.

Te mikor zenélsz?

A zene szinte az egész napot áthatja, a válaszadók kétharmada különböző tevékenységek (háztartási munkák, étkezés, sportolás) végzése közben, minden második netező szabadidejében, illetve utazás közben, 40% pedig munka vagy tanulás közben (is) hallgat zenét.

Így terjed a zene

Mindehhez azonban számtalan változásra volt szükség, melyek jelentős mértékben bővítették a zenehallgatási lehetőségeket.

Az egyik ilyen mérföldkő a hordozható eszközök (mint a walkman vagy a discman) elterjedése volt, amelyek lehetővé tették, hogy bárhol és bármikor fogyaszthassunk zenei tartalmakat.

Az MP3 formátumú fájlok és a lejátszásukhoz szükséges eszközök úttörő szerepe vitathatatlan ebben a folyamatban, mivel jelentős mértékben növelték a „magunkkal hordható” zene mennyiségét, ezáltal biztosítva, hogy azt hallgassuk, amit épp szeretnénk. Az MP3-ak népszerűsége sokaknál egyelőre töretlen, azonban a zenei streaming szolgáltatásokban komoly kihívóra akadtak.

A streaming már megelőzi a letöltést

A zenei CD-k és hanglemezek lassan feledésbe merülnek, a válaszadók 73 százaléka több mint egy éve nem vásárolt ilyen terméket. A letöltés és a streaming egy új világot nyitottak a zenére éhes közönség előtt, hiszen könnyebben és olcsóbban (gyakran ingyenesen) beszerezhető alternatívát kínálnak. Ez azért is lényeges, mert a válaszadók 60 százaléka nyitott a zenei újdonságokra, és így lehetőségük van a rádió és a barátok, ismerősök ajánlása mellett ezekből a forrásokból is új zenéket felfedezni.

Az internetről zenét letölteni hazánkban a felnőtt netezők 72 százaléka szokott legalább alkalmanként, míg zenei streaming oldalakat (például YouTube, Spotify, SoundCloud, Google Music) már 84% látogat. Mindkét esetben azok vannak többségben, akik soha nem fizetnek ezért (a letöltésnél 70%, a streamingnél pedig 86%), és semmilyen körülmények között nem is lennének hajlandóak pénzt áldozni erre (43% és 58%). Akik fizetnének is ezekért, azok csak abban az esetben tennék, ha nem lehetne ingyenesen letölteni/meghallgatni, vagy ha egy fix díjért korlátlan mennyiségű zenéhez férhetnének hozzá.

Az online zenehallgatási lehetőséget is biztosító oldalak közül változatlanul a YouTube a kedvenc, melyet 97% látogat rendszeresen, ezt követi egyelőre jóval lemaradva a Spotify, a SoundCloud és a Google Music, egyaránt 10% körüli látogatottsággal.

Az okostelefon az új MP3 lejátszó

Az eNET friss felmérése szerint okostelefonnal már a felnőtt magyar internetezők 64 százaléka rendelkezik, közülük 91% szokott telefonján zenét hallgatni, ezen belül 79% pedig legalább havi rendszerességgel teszi ezt.

Az okostelefon hatalmas előnye a többi eszközzel szemben, hogy amúgy is mindig velünk van, így részben a többi zenehallgatásra alkalmas készüléket is feleslegessé teszi. Ezt mutatja az MP3/MP4 lejátszók háttérbe szorulása is, mivel ilyen eszközzel csak a válaszadók 42 százaléka rendelkezik, és közülük is csupán 62% használja azt legalább havonta zenehallgatásra.

Nem divat még a streaming

Az okostelefonos zenehallgatás módját tekintve azonban továbbra is az MP3 formátum a vezető 87 százalékkal, de a zenei streaming egyre többeket hódít meg (84%), és várhatóan hamarosan megelőzi az MP3-at is. A rádióhallgatás is igen népszerű, 78% hagyományos, míg 64% webes rádiót (is) hallgat készülékén. Az okostelefonos zenehallgatók harmada alkalmanként már zenefelismerő alkalmazásokat (például Shazam) is használ.

A zenei streaming oldalak látogatásához a felnőtt magyar netezők közel kétharmada még mindig kizárólag wifit használ, bár közülük 65% egyébként rendelkezik telefonján mobilinternet-előfizetéssel is. Negyedük azonban csak olcsóbb mobilnet díjak, ötödük korlátlan adatforgalom, nyolcaduk pedig nagyobb adatcsomag, illetve gyorsabb internetkapcsolat esetén használná zenehallgatásra mobilinternet kapcsolatát.

Zenehallgatás: leginkább egyedül

Zenei stílusok tekintetében a pop jár az élen 68 százalékkal, melyet a rock követ 64 százalékkal. Film- és discozenét a felnőtt netezők közel fele, míg klasszikusokat harmaduk hallgat. Mindezt többségében közepes hangerővel – gyakran fülhallgatóval –, javarészt magyarul, illetve angolul teszik.

A hordozható eszközök terjedésével a zenehallgatás magányos tevékenységgé vált, jellemzően inkább egyedül történik, s csak kisebb részben partnerrel, családdal, vagy barátokkal.

Az élőzene a legjobb buli

Az élőzene szeretete azonban örök, amit az új technikai eszközök és online lehetőségek sem helyettesíthetnek. A válaszadók 57 százaléka szokott legalább alkalmanként élőzenét hallgatni, fesztiválokat pedig 61% látogat rendszeresen.

A felnőtt netezők körében a top 3 fesztivál a Sziget (25%), a Balaton Sound (22%), és a VOLT (16%), de ezek mellett nagy arányban látogatnak kisebb, helyi fesztiválokat is.

A zenehallgatás új világa

Az okostelefonok és a zenei streaming megjelenése hazánkban a zenehallgatás egy új világát hozta el: minden eddiginél szélesebb körű lehetőséget biztosítanak a zenei tartalmak fogyasztásához.

Már nem csak bárhol és bármikor, hanem bármit hallgathatunk, amihez épp kedvünk van, legyen szó akár egy régi nagy kedvencünkről, akár egy teljesen új zeneszámról. Célzott zenei mobilinternet csomagok révén pedig már a mobilnet sem lehet akadály, ha valaki menet közben szeretne online zenét hallgatni.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Melyik fogszabályozó illik hozzád? – Rögzített, láthatatlan vagy kivehető megoldás?
PR | 2025. december 18. 10:37
A modern fogszabályozás ma már minden korosztály számára elérhető – és teljesen személyre szabható. Az Artdent Fogászat és Szájsebészet rendelőjében a 30–60 éves páciensek is egyre nagyobb számban választják az esztétikusabb, rendezettebb mosoly felé vezető utat, méghozzá a lehető legészrevétlenebb módon. De melyik fogszabályozó a legjobb választás? A rögzített, a láthatatlan sín vagy a kivehető készülék? Segítünk eligazodni a lehetőségek között, hogy megtaláld a számodra legideálisabb megoldást.
Vásárló Olcsóbb lett a tankolás szerda reggelre, de van egy rossz hírünk
Privátbankár.hu | 2025. december 17. 10:44
A következő napokban viszont nem várható további árcsökkenés.
Vásárló Mit üzen egy jó ajándék?
Márkázott tartalom | 2025. december 13. 10:34
Az ajándékozás elsőre egyszerű gesztusnak tűnik, valójában azonban jóval többről szól, mint egy tárgy átadásáról. Egy ajándék mindig üzenetet hordoz: figyelmet, elismerést, kapcsolatot vagy éppen státuszt. Éppen ezért nem mindegy, mit, mikor és kinek adunk. Különösen akkor, ha üzleti vagy hivatalos közegben történik az ajándékozás.
Vásárló Döntött az EU: ezt megemlegeti, aki rendszeresen rendel külföldről
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 16:25
Jön a kötelező vám a kis értékű csomagokra.
Vásárló Érdemes lesz elővenni a töltőpisztolyt a hétvégén
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 11:05
Szombaton mindkét üzemanyag típus nagykereskedelmi ára csökken. A benziné jobban.
Vásárló Tegyél a kosaradba egy kis gondoskodást! – Indul az Adni Öröm! adománygyűjtő akció
PR | 2025. december 11. 13:27
Idén karácsonykor is több ezer rászoruló ember ünnepe válhat szebbé, ha csatlakozol a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország közös Adni Öröm! tartósélelmiszer-adomány gyűjtéséhez. 2025. december 11. és 16. között több ezer önkéntes személyesen várja a vásárlók felajánlásait a kijelölt SPAR és INTERSPAR áruházakban.
Vásárló Táncra perdülhetnek az autósok – itt vannak az új üzemanyagárak
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 11:42
Csütörtökön mindkét üzemanyag típus nagykereskedelmi ára csökken.
Vásárló Csak összehozta a kormány: másfél éve nem láttunk ilyet a boltokban
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. december 8. 05:46
Hogy milyen áron, azt még nem tudhatjuk biztosan, de összejött az éves szintű élelmiszerár-csökkenés: annyi termék került be az árrésstop hatálya alá, hogy idén decemberben olcsóbban vásárolhatunk be a hipermarketekben, mint tavaly. Bezuhant a sertésmájas ára, a kávé és az alkohol viszont nagyot drágult. 
Vásárló Outdoor életmód – merész vállalkozás és divat találkozása
Márkázott tartalom | 2025. december 7. 17:21
Gondoltál már arra, hogy mitől válik egy márka ikonikussá a szabadtéri világban? A szabadidős életmód iránti növekvő lelkesedés nemcsak a természet szerelmeseinek körében terjed, hanem divatirányzatként is egyre hangsúlyosabban van jelen.
Vásárló Miért választják egyre többen a prémium magánegészségügyet?
Márkázott tartalom | 2025. december 7. 14:12
Az elmúlt években látványosan megváltozott, hogyan gondolkodnak az emberek az egészségügyi szolgáltatásokról. Egyre többen szeretnének gyors, kiszámítható, átlátható és magas színvonalú ellátást kapni, lehetőleg olyan környezetben, ahol a páciens valódi partnerként jelenik meg. A prémium magánegészségügy népszerűsége éppen ezért nő: nem csupán szolgáltatást nyújt, hanem komplex élményt, amelyben a figyelem, a kényelem és a szakértelem egyaránt kiemelt szerepet kap.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG