Az okostelefon tulajdonosok pedig ki is használják ezt, 79 százalékuk – azaz közel két és félmillió fő – szokta készülékét legalább havonta zenehallgatásra (is) használni.
84 százalék pedig zenei streaming oldalakat is látogat vele – derül ki az eNET – Telekom „Jelentés az internetgazdaságról” friss kutatásából, amely a zenehallgatási szokások változásaival foglalkozik.
Zene nélkül mit érek én?
Az eNET 2015. márciusi kutatása alapján a felnőtt internetezők átlagosan öt zenehallgatásra alkalmas eszközzel is rendelkeznek. 98 százalékuk legalább havi rendszerességgel hallgat zenét, ezen belül 69% napi szinten teszi ezt. A zene központi szerepet tölt be életükben: közel kétharmaduknak a 10 legfontosabb dolog egyike.
Te mikor zenélsz?
A zene szinte az egész napot áthatja, a válaszadók kétharmada különböző tevékenységek (háztartási munkák, étkezés, sportolás) végzése közben, minden második netező szabadidejében, illetve utazás közben, 40% pedig munka vagy tanulás közben (is) hallgat zenét.
Így terjed a zene
Mindehhez azonban számtalan változásra volt szükség, melyek jelentős mértékben bővítették a zenehallgatási lehetőségeket.
Az egyik ilyen mérföldkő a hordozható eszközök (mint a walkman vagy a discman) elterjedése volt, amelyek lehetővé tették, hogy bárhol és bármikor fogyaszthassunk zenei tartalmakat.
Az MP3 formátumú fájlok és a lejátszásukhoz szükséges eszközök úttörő szerepe vitathatatlan ebben a folyamatban, mivel jelentős mértékben növelték a „magunkkal hordható” zene mennyiségét, ezáltal biztosítva, hogy azt hallgassuk, amit épp szeretnénk. Az MP3-ak népszerűsége sokaknál egyelőre töretlen, azonban a zenei streaming szolgáltatásokban komoly kihívóra akadtak.
A streaming már megelőzi a letöltést
A zenei CD-k és hanglemezek lassan feledésbe merülnek, a válaszadók 73 százaléka több mint egy éve nem vásárolt ilyen terméket. A letöltés és a streaming egy új világot nyitottak a zenére éhes közönség előtt, hiszen könnyebben és olcsóbban (gyakran ingyenesen) beszerezhető alternatívát kínálnak. Ez azért is lényeges, mert a válaszadók 60 százaléka nyitott a zenei újdonságokra, és így lehetőségük van a rádió és a barátok, ismerősök ajánlása mellett ezekből a forrásokból is új zenéket felfedezni.
Az internetről zenét letölteni hazánkban a felnőtt netezők 72 százaléka szokott legalább alkalmanként, míg zenei streaming oldalakat (például YouTube, Spotify, SoundCloud, Google Music) már 84% látogat. Mindkét esetben azok vannak többségben, akik soha nem fizetnek ezért (a letöltésnél 70%, a streamingnél pedig 86%), és semmilyen körülmények között nem is lennének hajlandóak pénzt áldozni erre (43% és 58%). Akik fizetnének is ezekért, azok csak abban az esetben tennék, ha nem lehetne ingyenesen letölteni/meghallgatni, vagy ha egy fix díjért korlátlan mennyiségű zenéhez férhetnének hozzá.
Az online zenehallgatási lehetőséget is biztosító oldalak közül változatlanul a YouTube a kedvenc, melyet 97% látogat rendszeresen, ezt követi egyelőre jóval lemaradva a Spotify, a SoundCloud és a Google Music, egyaránt 10% körüli látogatottsággal.
Az okostelefon az új MP3 lejátszó
Az eNET friss felmérése szerint okostelefonnal már a felnőtt magyar internetezők 64 százaléka rendelkezik, közülük 91% szokott telefonján zenét hallgatni, ezen belül 79% pedig legalább havi rendszerességgel teszi ezt.
Az okostelefon hatalmas előnye a többi eszközzel szemben, hogy amúgy is mindig velünk van, így részben a többi zenehallgatásra alkalmas készüléket is feleslegessé teszi. Ezt mutatja az MP3/MP4 lejátszók háttérbe szorulása is, mivel ilyen eszközzel csak a válaszadók 42 százaléka rendelkezik, és közülük is csupán 62% használja azt legalább havonta zenehallgatásra.
Nem divat még a streaming
Az okostelefonos zenehallgatás módját tekintve azonban továbbra is az MP3 formátum a vezető 87 százalékkal, de a zenei streaming egyre többeket hódít meg (84%), és várhatóan hamarosan megelőzi az MP3-at is. A rádióhallgatás is igen népszerű, 78% hagyományos, míg 64% webes rádiót (is) hallgat készülékén. Az okostelefonos zenehallgatók harmada alkalmanként már zenefelismerő alkalmazásokat (például Shazam) is használ.
A zenei streaming oldalak látogatásához a felnőtt magyar netezők közel kétharmada még mindig kizárólag wifit használ, bár közülük 65% egyébként rendelkezik telefonján mobilinternet-előfizetéssel is. Negyedük azonban csak olcsóbb mobilnet díjak, ötödük korlátlan adatforgalom, nyolcaduk pedig nagyobb adatcsomag, illetve gyorsabb internetkapcsolat esetén használná zenehallgatásra mobilinternet kapcsolatát.
Zenehallgatás: leginkább egyedül
Zenei stílusok tekintetében a pop jár az élen 68 százalékkal, melyet a rock követ 64 százalékkal. Film- és discozenét a felnőtt netezők közel fele, míg klasszikusokat harmaduk hallgat. Mindezt többségében közepes hangerővel – gyakran fülhallgatóval –, javarészt magyarul, illetve angolul teszik.
A hordozható eszközök terjedésével a zenehallgatás magányos tevékenységgé vált, jellemzően inkább egyedül történik, s csak kisebb részben partnerrel, családdal, vagy barátokkal.
Az élőzene a legjobb buli
Az élőzene szeretete azonban örök, amit az új technikai eszközök és online lehetőségek sem helyettesíthetnek. A válaszadók 57 százaléka szokott legalább alkalmanként élőzenét hallgatni, fesztiválokat pedig 61% látogat rendszeresen.
A felnőtt netezők körében a top 3 fesztivál a Sziget (25%), a Balaton Sound (22%), és a VOLT (16%), de ezek mellett nagy arányban látogatnak kisebb, helyi fesztiválokat is.
A zenehallgatás új világa
Az okostelefonok és a zenei streaming megjelenése hazánkban a zenehallgatás egy új világát hozta el: minden eddiginél szélesebb körű lehetőséget biztosítanak a zenei tartalmak fogyasztásához.
Már nem csak bárhol és bármikor, hanem bármit hallgathatunk, amihez épp kedvünk van, legyen szó akár egy régi nagy kedvencünkről, akár egy teljesen új zeneszámról. Célzott zenei mobilinternet csomagok révén pedig már a mobilnet sem lehet akadály, ha valaki menet közben szeretne online zenét hallgatni.