6p

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A felnőtt magyar netezők 98 százaléka legalább havonta egyszer hallgat zenét, közel kétharmaduk számára a zenehallgatás az élet 10 legfontosabb dolgainak egyike. Nem véletlen tehát, hogy az okostelefonok és a zenei streaming szolgáltatások terjedése kedvező fogadtatásra talált: segítségükkel már nem csak az előre kiválasztott zenéket vihetjük magunkkal.

Az okostelefon tulajdonosok pedig ki is használják ezt, 79 százalékuk – azaz közel két és félmillió fő – szokta készülékét legalább havonta zenehallgatásra (is) használni.

84 százalék pedig zenei streaming oldalakat is látogat vele – derül ki az eNET – Telekom „Jelentés az internetgazdaságról” friss kutatásából, amely a zenehallgatási szokások változásaival foglalkozik.

Zene nélkül mit érek én?

Az eNET 2015. márciusi kutatása alapján a felnőtt internetezők átlagosan öt zenehallgatásra alkalmas eszközzel is rendelkeznek. 98 százalékuk legalább havi rendszerességgel hallgat zenét, ezen belül 69% napi szinten teszi ezt. A zene központi szerepet tölt be életükben: közel kétharmaduknak a 10 legfontosabb dolog egyike.

Te mikor zenélsz?

A zene szinte az egész napot áthatja, a válaszadók kétharmada különböző tevékenységek (háztartási munkák, étkezés, sportolás) végzése közben, minden második netező szabadidejében, illetve utazás közben, 40% pedig munka vagy tanulás közben (is) hallgat zenét.

Így terjed a zene

Mindehhez azonban számtalan változásra volt szükség, melyek jelentős mértékben bővítették a zenehallgatási lehetőségeket.

Az egyik ilyen mérföldkő a hordozható eszközök (mint a walkman vagy a discman) elterjedése volt, amelyek lehetővé tették, hogy bárhol és bármikor fogyaszthassunk zenei tartalmakat.

Az MP3 formátumú fájlok és a lejátszásukhoz szükséges eszközök úttörő szerepe vitathatatlan ebben a folyamatban, mivel jelentős mértékben növelték a „magunkkal hordható” zene mennyiségét, ezáltal biztosítva, hogy azt hallgassuk, amit épp szeretnénk. Az MP3-ak népszerűsége sokaknál egyelőre töretlen, azonban a zenei streaming szolgáltatásokban komoly kihívóra akadtak.

A streaming már megelőzi a letöltést

A zenei CD-k és hanglemezek lassan feledésbe merülnek, a válaszadók 73 százaléka több mint egy éve nem vásárolt ilyen terméket. A letöltés és a streaming egy új világot nyitottak a zenére éhes közönség előtt, hiszen könnyebben és olcsóbban (gyakran ingyenesen) beszerezhető alternatívát kínálnak. Ez azért is lényeges, mert a válaszadók 60 százaléka nyitott a zenei újdonságokra, és így lehetőségük van a rádió és a barátok, ismerősök ajánlása mellett ezekből a forrásokból is új zenéket felfedezni.

Az internetről zenét letölteni hazánkban a felnőtt netezők 72 százaléka szokott legalább alkalmanként, míg zenei streaming oldalakat (például YouTube, Spotify, SoundCloud, Google Music) már 84% látogat. Mindkét esetben azok vannak többségben, akik soha nem fizetnek ezért (a letöltésnél 70%, a streamingnél pedig 86%), és semmilyen körülmények között nem is lennének hajlandóak pénzt áldozni erre (43% és 58%). Akik fizetnének is ezekért, azok csak abban az esetben tennék, ha nem lehetne ingyenesen letölteni/meghallgatni, vagy ha egy fix díjért korlátlan mennyiségű zenéhez férhetnének hozzá.

Az online zenehallgatási lehetőséget is biztosító oldalak közül változatlanul a YouTube a kedvenc, melyet 97% látogat rendszeresen, ezt követi egyelőre jóval lemaradva a Spotify, a SoundCloud és a Google Music, egyaránt 10% körüli látogatottsággal.

Az okostelefon az új MP3 lejátszó

Az eNET friss felmérése szerint okostelefonnal már a felnőtt magyar internetezők 64 százaléka rendelkezik, közülük 91% szokott telefonján zenét hallgatni, ezen belül 79% pedig legalább havi rendszerességgel teszi ezt.

Az okostelefon hatalmas előnye a többi eszközzel szemben, hogy amúgy is mindig velünk van, így részben a többi zenehallgatásra alkalmas készüléket is feleslegessé teszi. Ezt mutatja az MP3/MP4 lejátszók háttérbe szorulása is, mivel ilyen eszközzel csak a válaszadók 42 százaléka rendelkezik, és közülük is csupán 62% használja azt legalább havonta zenehallgatásra.

Nem divat még a streaming

Az okostelefonos zenehallgatás módját tekintve azonban továbbra is az MP3 formátum a vezető 87 százalékkal, de a zenei streaming egyre többeket hódít meg (84%), és várhatóan hamarosan megelőzi az MP3-at is. A rádióhallgatás is igen népszerű, 78% hagyományos, míg 64% webes rádiót (is) hallgat készülékén. Az okostelefonos zenehallgatók harmada alkalmanként már zenefelismerő alkalmazásokat (például Shazam) is használ.

A zenei streaming oldalak látogatásához a felnőtt magyar netezők közel kétharmada még mindig kizárólag wifit használ, bár közülük 65% egyébként rendelkezik telefonján mobilinternet-előfizetéssel is. Negyedük azonban csak olcsóbb mobilnet díjak, ötödük korlátlan adatforgalom, nyolcaduk pedig nagyobb adatcsomag, illetve gyorsabb internetkapcsolat esetén használná zenehallgatásra mobilinternet kapcsolatát.

Zenehallgatás: leginkább egyedül

Zenei stílusok tekintetében a pop jár az élen 68 százalékkal, melyet a rock követ 64 százalékkal. Film- és discozenét a felnőtt netezők közel fele, míg klasszikusokat harmaduk hallgat. Mindezt többségében közepes hangerővel – gyakran fülhallgatóval –, javarészt magyarul, illetve angolul teszik.

A hordozható eszközök terjedésével a zenehallgatás magányos tevékenységgé vált, jellemzően inkább egyedül történik, s csak kisebb részben partnerrel, családdal, vagy barátokkal.

Az élőzene a legjobb buli

Az élőzene szeretete azonban örök, amit az új technikai eszközök és online lehetőségek sem helyettesíthetnek. A válaszadók 57 százaléka szokott legalább alkalmanként élőzenét hallgatni, fesztiválokat pedig 61% látogat rendszeresen.

A felnőtt netezők körében a top 3 fesztivál a Sziget (25%), a Balaton Sound (22%), és a VOLT (16%), de ezek mellett nagy arányban látogatnak kisebb, helyi fesztiválokat is.

A zenehallgatás új világa

Az okostelefonok és a zenei streaming megjelenése hazánkban a zenehallgatás egy új világát hozta el: minden eddiginél szélesebb körű lehetőséget biztosítanak a zenei tartalmak fogyasztásához.

Már nem csak bárhol és bármikor, hanem bármit hallgathatunk, amihez épp kedvünk van, legyen szó akár egy régi nagy kedvencünkről, akár egy teljesen új zeneszámról. Célzott zenei mobilinternet csomagok révén pedig már a mobilnet sem lehet akadály, ha valaki menet közben szeretne online zenét hallgatni.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nem csupán a magyarokat hagyta faképnél a zsugorodó áruházlánc
Privátbankár.hu | 2025. április 15. 10:07
Nemcsak Magyarországnak fordított hátat a Cora áruházlánc, amelynek hipermarketjei itt az Auchan kezébe kerültek. A vállalat tovább zsugorodik, mert már a nyugat-európai piac is kifog rajta.
Vásárló Trump rácsapott a konyhaasztalra is
Buksza blog | 2025. április 15. 07:54
Jó példája a juharszirup annak, milyen mélyen összefonódott az elmúlt évtizedekben az Egyesült Államok és Kanada gazdasága. Hiába termelik amerikaiak a szirupot, ha kanadai eszközöket használnak hozzá.
Vásárló Egyre súlyosabb a helyzet, már keresik az utódot a csokipiacon
Buksza blog | 2025. április 13. 16:59
Egyre valószínűbb, hogy a hagyományos csokoládé luxuscikké válik, miután egyik fő alapanyaga, a kakaó ritkaság lesz. Az élelmiszer-fejlesztők keresik, mivel lehetne pótolni a kakaót.
Vásárló „Egy euróval sem adunk többet a kormánynak” – kellemetlen meglepetés érheti a Szlovákiában vásárló magyarokat
Buksza blog | 2025. április 13. 12:15
Az új tranzakciós adó bevezetése miatt előfordulhat, hogy a Szlovákiába látogató magyaroktól is készpénzt kérnek olyan vásárlásoknál, amelyeket korábban bankkártyával fizettek ki.
Vásárló Az árrésstopról is beszélt a magyar Spar
Privátbankár.hu | 2025. április 10. 14:41
A jelenlegi piaci környezet egy akadálypálya a kiskereskedelmi láncoknak. Ezen próbál lavírozni a Spar. Most kiderült, mennyire sikerült. 
Vásárló Mire számíthatunk 2025-ben a betonozás áraival kapcsolatban?
Márkázott tartalom | 2025. április 10. 09:40
Az építkezéseknél és a lakásfelújítások során sokszor találkozunk azzal a kihívással, hogy pontosan kalkulálni kell a betonozás költségeit. Hiszen ezek az alapmunkálatok nélkülözhetetlenek, gyakran a projektek kiindulópontját jelentik, és minden további munkálatra hatással lehet a minőségük.
Vásárló A jövő autómosása – víz nélkül
Márkázott tartalom | 2025. április 10. 08:53
El tudod képzelni, hogy autód ragyogó tiszta legyen anélkül, hogy közben egy csepp vizet is elhasználnál? Sokak számára ez a gondolat új és talán hihetetlen is, hiszen a hagyományos autómosási szokásokkal nőttünk fel. Az autómosók többnyire bőséges vízfelhasználással dolgoznak, hiszen azt gondoljuk, minél több víz és tisztítószer kerül a kocsira, annál tisztább lesz az. De mi van, ha van erre egy alternatíva?
Vásárló Nagyot csökken az üzemanyagok ára, így időzítse a tankolást!
Privátbankár.hu | 2025. április 9. 10:29
600 forint alá is benézhetnek az árak.
Vásárló Dohányzás: anyuci és apuci idegesítő szerepébe képzeli magát egy áruházlánc
Buksza blog | 2025. április 8. 11:03
Ihletet adott a belga Delhaize áruházlánc marketingeseinek a cigarettásdobozokon megjelentő figyelmeztetés a dohányzás káros hatásairól. Pozitív életvezetési tanácsokat fognak adni a vevőknek.
Vásárló Furcsa sorsa jutott egy csapat Audi – ezt is Trump intézte el
Privátbankár.hu | 2025. április 7. 13:57
Audi-szállítmányok ragadtak bent az amerikai kikötőkben.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG