4p

A Tisza Párt sokat ígér a nyugdíjasoknak - mi lenne ebből megvalósítható?
Mekkora lesz várhatóan a novemberi nyugdíjkorrekció?

Nyugdíjszerviz élőben Karácsony Mihállyal és Malicskó Gáborral
Vegyen részt és kérdezze Ön is a szakértőket!

2025. április 11. 16:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Mire lehet következtetni, ha valaki sok csirkehúst eszik. És abból, ha valaki szereti a vadhúst? Van összefüggés az iskolai végzettség és a étkezési szokás között? Két hús is bekerült a tíz legnépszerűbb élelmiszer közé. Nem nehéz kitalálni, hogy melyek, de mi a helyzet a többivel?

A szárnyashúst a magyarok 97 százaléka, míg a sertéshúst 89 százalék kifejezetten kedveli. Ezzel az értékkel a baromfi a második, míg a sertéshús a tizedik legkedveltebb az összes élelmiszer sorában – derül ki a GfK Hungária étkezési szokásokat vizsgáló tanulmányából. A marhahúst a magyarok 59 százaléka kedveli (35. hely), a vadhúsokat pedig 40 százalék (47. hely), ami kevésbé előkelő hely a kedvencek listáján.

Mindenki kedvence

A baromfihúst, elterjedtségnek köszönhetően mondhatjuk, hogy minden korosztály és társadalmi csoport egyformán szereti. A vörös húsok közül a sertéshús ugyan kisebb mértékben, de a marha- és vadhús határozottan a férfiak kedvence. Az életkorral együtt fejlődik az ízlelésünk, és így e húsfajták népszerűsége is: 30 éves kor alatt az átlagnál lényegesen alacsonyabb a vörös húsok kedveltsége, 40 éves kör fölött viszont annál magasabb.

A baromfihús az egyik legszélesebb körben fogyasztott élelmiszerünk: minden második ember étrendjében hetente többször, 96 százalékuk asztalán pedig kéthetente megjelenik. Nemek és életkor szerint nem mutatható ki számottevő különbség a baromfifogyasztásban, ellenben gyakoribb a szárnyashús fogyasztása a felsőfokú végzettségűek, a magukat egészségesen táplálkozóknak tartók és a rendszeresen főzők körében.

A pulyka a sor végén

A GfK Hungária háztartások privát fogyasztását monitorozó Háztartáspanel adatai azt mutatják, hogy a 2012. július és 2013. június közötti időszakban kilogrammonként átlagosan 865 forintért beszerezhető csirkehúsból évente mintegy 14 alkalommal vásárol egy háztartás alkalmanként 2,2 kilogrammnyit.

Az egyéb szárnyasok közül volumenénél fogva fontos kiemelni a pulyka-, valamint kacsafogyasztást, melyből közel azonos, 6 kilogramm körüli mennyiséget szerzett be egy-egy vásárló háztartás a fent említett időszakban. A valamivel alacsonyabb átlagáron elérhető kacsahúsból ritkábban (évente háromszor) bár, de jellemzően nagyobb mennyiség (2,1 kilogramm) kerül a bevásárlókosárba, mint pulykából (évente négyszer 1,6 kilogramm).

A munkások húsa a sertés?

A sertéshús a magyarok egyharmadának hetente többször is tányérjára kerül, 87 százalék pedig saját bevallása szerint kéthetente eszik valamilyen sertésből készült ételt. A kedveltséggel párhuzamosan a fogyasztási gyakoriságban is a férfiak járnak elől. A férfiak 85 százaléka hetente eszik sertéshúst, míg a nőknek csak a 67 százaléka. A sertésfogyasztásban élen járnak a fizikai munkát végzők, nagycsaládban élők, és a kisebb települések lakosai.

A magasabb iskolai végzettségűek körében az átlagosnál alacsonyabb a sertéshús fogyasztása, nem igaz viszont ugyanez a marhahúsra és a vadhúsra. Míg a magyarok 10 százaléka fogyaszt csak legalább hetente marhahúst, a magasabban képzettek és magasabb jövedelműek körében ez az arány eléri a 16 százalékot. A vadhús igazi különlegességnek számít, évi néhány alkalommal kerül csak egy átlag magyar tányérjára.

A Háztartáspanel információi szerint egy vásárló háztartás 2012 júliusa és 2013 júniusa között átlagosan mintegy 30 kilogrammnyi sertést és mindössze 4,8 kilogrammnyi marhahúst vásárolt egy év alatt. Míg a hentespultnál sertésből évi 13-14 alkalommal bevásárlásonként 2,2 kilogrammnyit kér egy vevő, addig marhahúst évente háromszor vásárol alkalmanként 1,6 kilogrammnyit.

Az átlagárakat tekintve a marhahús az elemzett húskategóriák közül a legdrágább: a vizsgált időszakban kilogrammonként átlagosan 1 706 forintba került. „Bár a húsfélék kedveltségének arányszámai meglehetősen magasak, a fogyasztás hosszú évek óta fokozatosan csökkenő tendenciát mutat, s várhatóan ez az elkövetkező időkben is folytatódni fog” – vázolta a trendeket Dörnyei Otília, a GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója.

„A fehér húsok népszerűsége feltehetően köszönhető egyrészt az egészséges életmódra felhívó kampányoknak, másrészt pedig – érthető módon – azok pénztárcakímélőbb árának” – magyarázta az adatokat a szakember.

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Dohányzás: anyuci és apuci idegesítő szerepébe képzeli magát egy áruházlánc
Buksza blog | 2025. április 8. 11:03
Ihletet adott a belga Delhaize áruházlánc marketingeseinek a cigarettásdobozokon megjelentő figyelmeztetés a dohányzás káros hatásairól. Pozitív életvezetési tanácsokat fognak adni a vevőknek.
Vásárló Furcsa sorsa jutott egy csapat Audi – ezt is Trump intézte el
Privátbankár.hu | 2025. április 7. 13:57
Audi-szállítmányok ragadtak bent az amerikai kikötőkben.
Vásárló Nagyobb benzinár-esésre ébrehetünk kedden
Privátbankár.hu | 2025. április 7. 09:54
Ha a kiskereskedők is úgy gondolják, akár 5-6 forinttal is olcsóbban tankolhatunk.
Vásárló Mennyit ér valójában az árrésstop? Megnéztük, tényleg olcsóbb lett-e minden
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. április 7. 05:42
Az árrésstop bevezetése óta először jelenik meg a Privátbankár Árkosár-felmérés – a mi méréseink szerint is nagyjából annyival csökkentek az árak, mint amennyit a miniszter számolt. A jelentős beavatkozással a négy hónappal ezelőtti szintre sikerült visszalökni a családi élelmiszer-bevásárlás árát, a jövő havi inflációs mutató is kedvezőbb lehet – de hogy mindez milyen hatásokat okoz majd hosszabb távon, azt nem tudni.
Vásárló Hasznos tudnivalók cserépkályha tisztításával kapcsolatban
Márkázott tartalom | 2025. április 2. 09:20
Természetes folyamat a cserépkályhák használata során, ha a belső járatok koszolódnak, kormosodnak, ami indokolhat időszakos tisztítást. Ez minden fűtés esetén szükséges, akár radiátorról, akár egyéb alternatíváról van szó, mert a hatásfokot nagymértékben meghatározza a működtetésből eredő lerakódás.
Vásárló Portugália édes gyöngyszeme: a gyümölcsös gin
Márkázott tartalom | 2025. április 1. 09:01
Portugália sokak számára a futball hazája, ám az ország más területeken is kiemelkedő, például a gasztronómia és az italgyártás terén. A mediterrán éghajlat, a gazdag kulturális örökség és a helyi alapanyagok együttese egyedi karaktert ölt, amely időről időre újdonságokkal színesíti az italvilágot. 
Vásárló Döntöttek a vásárlók, lépéskényszerben a cégek
Buksza blog | 2025. április 1. 07:17
Egy friss felmérésből az derült ki, hogy megszűnőben van az az igényes fogyasztóréteg, amely ragaszkodott az ismert, megszokott, bevált termékmárkákhoz vásárlásai során.
Vásárló Ilyen is nagyon régen volt a magyar boltláncokban
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2025. március 31. 05:44
Újra csökkent a Privátbankár Diszkont Árkosarában szereplő termékek átlagára havi szinten, amire legutóbb tavaly nyáron volt példa. 
Vásárló Gigasztár állt a volt first lady mellé
Buksza blog | 2025. március 29. 12:11
Két évvel ezelőtt indította útjára Michelle Obama egészséges üdítőitallal foglalkozó közhasznú vállalkozását, amelybe beszállt az egyik legismertebb, jelenleg is aktív kosárlabdázó.
Vásárló Politika, pirula, profit – így tarol a modern reklámipar
Elek Lenke | 2025. március 26. 15:02
A reklámipar ma már nem a klasszikus kampányokról szól, hanem a kreativitás, a gyors reagálás és a digitális jelenlét uralja. A politikától a gyógyszeriparig minden ágazat használja, miközben a reklámformák egyre sokszínűbbek: influenszerek, mesterséges intelligencia és álcsatornák is beléptek a játékba. De hol húzódik az etika határa?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG