1p
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) több pontos javaslatcsomagot dolgozott ki a BKV helyzetének rendezése és a hatékonyságának javítására. A javaslatok többek között tartalmazzák, hogy az ingyenes utazási lehetőségek csak a csúcsidőn kívül legyenek érvényesek, így azok a nyugdíjasok, akik reggel 6 és 9 között utaznának jegyet kell venniük.

Többpontos javaslatcsomagot dolgozott ki a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) a fővárosi helyi és agglomerációs közösségi közlekedés helyzetének rendezése érdekében. A javaslatok elsősorban a költségcsökkentésre és a hatékonyság javítására koncentrálnak, úgy hogy azok ne menjenek a szolgáltatás minőségének a rovására.

A legfontosabb a reggeli csúcsidő széthúzása

Az első pont a reggeli csúcsidő széthúzását javasolja, mellyel komoly méretű megtakarítások érhetőek el. A VEKE szerint a szolgáltató a szükséges járműparkot a reggeli csúcsidőre kénytelen méretezni (hiszen ekkor szükséges a legrövidebb idő alatt a legtöbb utast elszállítani), holott a járművek jelentős részére ezen az időszakon kívül nincs szükség. Különböző intézkedésekkel a reggeli csúcsidő széthúzása viszont a magas állandó költségeket csökkenti és a járműpark kihasználtságát növeli – a járműveken tapasztalható zsúfoltság megnövekedése nélkül.

A hatékony működés megteremtése érdekében a VEKE a rugalmas munkakezdést javasolja. Elsősorban a diákok, valamint a közalkalmazottak esetében a tanítási-munkakezdési időt el lehetne tolni egy fél órával. Így a járművek összteljesítménye nem változna, de kevesebb jármű hosszabb időn keresztül csúcsidei ütemével biztosítható  a széthúzott munkakezdéshez igazított kapacitásigény.

Csúcsidőben a nyugdíjasok is fizessenek

A reggeli csúcsidő széthúzására a VEKE azt a nyugat-európai gyakorlatot javasolja, mely szerint az ingyenes utazási lehetőségek csak a csúcsidőn kívül vehetőek igénybe. Ez azt jelentené, hogy például a a 65 év felettiek és más, törvényben felhatalmazottak utazási kedvezménye megmarad, de például reggel 6 és 9 óra között nem érvényes. Aki ebben az időpontban kíván rendszeresen utazni, annak a számára lehetséges külön csúcsidőre szóló jegy-, illetve bérletterméket létrehozni, akár a 65 éven felüliek számára is, kedvezményesen.

A javaslatcsomag második pontja a hálózatracionalizálás, mely szerint célszerű a kihasználatlanabb járatok felől a zsúfoltabb járatokra, illetve irányokra történő eszköz-átcsoportosítás. Ilyen javaslatcsomagok, amelyek ésszerűsítik, de nem nyirbálják meg a hálózatot, több városrészben és viszonylatcsoport esetén is rövid idő alatt kialakíthatók.

A VEKE szerint a hétvégi üzem is átalakítást igényel: szombaton és különösen vasárnap hajnalban, amikor a legkisebb a forgalom, érdemes az éjszakai üzem zárását egy-két órával későbbre tenni, ezzel a nappali hálózatot ennyivel később elindítani. Hétvégén érdemes kisebb járműegységekkel közlekedni, érdemes lenne megvizsgálni pl. a metrókon a rövidebb szerelvények hétvégi közlekedtetését.

Nem kell megvárni az elektronikus jegyrendszert

A javaslatok szerint nem kell az időalapú rendszer bevezetésével megvárni a ki tudja mikor megvalósuló elektronikus jegyrendszert, mivel a papíralapú termékekkel is lehet időalapú rendszert kialakítani, melyhez a jelenlegi infrastruktúra több eleme is alkalmas. Az időkorlátos (csúcsidőszakot kizáró) napijegy vagy bérlet, a csoportos jegyfajták kialakítása mind bevételteremtő lehetőség, mely a jelenlegitől újabb felhasználókat érhet el.

A VEKE szerint nem utolsó szempont az energiahatékonyság sem, hiszen a BKV az ország harmadik legnagyobb áramfogyasztója. Az egyenáramú vontatási hálózaton – metrók, HÉV-ek, villamosok, trolik áramellátása – óriásiak a hálózati veszteségek, melyeket csak tetéznek a kábellopások. A metrókhoz tartozó mozgólépcsők, gépészeti berendezések, szellőzés, világítás szintén igen komoly áramfelhasználást jelentenek. A BKV hatalmas csarnokaiban, ingatlanaiban elavult fűtési és világítási rendszereket használnak, ugyanakkor potenciális energiatermelési lehetőségeik kihasználatlanok. A javaslat szerint egy mindhárom területre kiterjedő, átfogó energiaracionalizálási programra van szükség, amely milliárdos megtakarításokat hozhatna, akár már tárgyéven belül is.

Mindezek mellett a VEKE további kevésbé hatékony működésre és pazarlásra hívta fel a figyelmet, az alaktrész-beszerzések, javítások, a dolgozók formaruhái, a BKV székház gazdaságtalan fenntartása és a nagy számú cégautók fenntartása területén is.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Így küzd a vásárlók kegyeiért a Lidl és az Aldi
Buksza blog | 2024. szeptember 20. 14:31
Megmutatjuk, hogy hogyan igazodnak a diszkontok a vásárlói igényekhez.
Vásárló Kitalálja, mit akar most venni a legtöbb magyar?
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 18. 13:49
Páros lábbal rúgta be az ajtót az ősz: a légkondikat esernyők, esőkabátok váltották le a legnagyobb ár-összehasonlító oldalánál is.
Vásárló Elég rosszul néz ki a pánikvásárlások másik oldala
Buksza blog | 2024. szeptember 18. 08:55
A mesterséges intelligencia lehetővé teszi a valós idejű kereskedést a ruházati cikkek piacán, azaz a fogyasztói ízlés változásainak azonnali lekövetését és kiszolgálását. Ennek azonban nagy ára van.
Vásárló Örülhetnek a vásárlók a boltok új lépésének
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 18. 08:22
A saját márkás termékek korábban csak árukkal csalogatták a vásárlókat, ám az áruházláncok rájöttek, hogy ha javítják minőségüket, akkor hosszú távon kereshetnek velük. Ezért erősítik kínálatukat.
Vásárló Jön a Temu-szigorítás: van, ahol már kiszámolták mekkora lehet a drágulás
Buksza blog | 2024. szeptember 17. 17:39
Egyre gondoltak az Egyesült Államok és az EU szabályozó szervezetei, amikor úgy döntöttek, hogy bezárják a vámmentes importot lehetővé kiskaput, amelynek szerepe van a kínai e-kereskedők alacsony áraiban. 
Vásárló Lefagyott a Real-szurkolók arcáról a mosoly, amikor meglátták a BL-sorsolást
Natív tartalom | 2024. szeptember 16. 09:49
Alig vagyunk túl a BL-sorsoláson, de máris sokakat izgat, hogy melyik csapat nyeri majd meg a sorozatot. A fogadók körében korábban a Bayern München volt a legesélyesebb a sorsolást megelőzően. A bajorok mögött csak kicsivel maradt el a Barcelona, ami azért érdekes, mert a csapat korántsem a legerősebb. A katalánok végső sikerére, kevés az esély, így jól látható, hogy ilyenkor még az érzelmek dominálnak az esélylatolgatások kapcsán. Az oddszok alapján a címvédő Real Madrid és a Manchester City volt a két legesélyesebb csapat, de nekik kevesebb a magyar szurkolójuk, mint a német és a katalán együttesnek.
Vásárló Sorra esnek el az üzletek, többezres csökkenés Magyarországon is
Buksza blog | 2024. szeptember 15. 18:06
A koronavírus-járvány még ma is komoly mészárlást okoz a kisboltok körében azzal, hogy az emberek jelentős része távmunkában is dolgozik és mindennapivá vált a webáruházi vásárlás.
Vásárló Bejött a Meki húzása: étlapon marad a filléres menü
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 14. 11:21
Nehéz idők járnak a gyorsétteremláncokra, mert a fogyasztók az elmúlt évek magas inflációja nyomán jobban megnézik, mire költik a pénzüket és inkább otthon főznek. Azért el lehet csábítani őket.
Vásárló Megnyomta a vészcsengőt a Primark, másra kell készülniük a vásárlóknak
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 14. 10:38
Összekuszálja a szokatlan időjárás a ruházati cikkekkel foglalkozó áruházaknál a szezonális keresletet. A vevő sokszor nem azt látja a boltokban, amit ilyenkor szokott, de ennek ő az oka.
Vásárló Olyat tett a Tesco, amire már rég nem volt példa Magyarországon
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 12. 14:14
Hosszú idő után nyitottak egy új üzletet.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG