1p
Az áfa mellett több olyan adó is emelkedett január elsejével, ami a boltok polcaira kerülő termékek drágulásához vezetett. Az Országos Kereskedelmi Szövetség szerint a kereskedőknek nincs lehetőségük lenyelni az áremelkedést, emellett az árcímkék rohamtempóban történő átírása még a kisebb boltokban is gondot okoz.

2012. január 1-től változik több adó, nőnek egyes vállalkozási költségek, emiatt a beszállítók és a kereskedők áremelésekre is kényszerülnek. A január 2-i boltnyitáskor már az új árakat kérik a kereskedők azoknál a termékeknél, ahol árat kellett emelniük, az árcímkék átírását pedig folyamatosan végzik. Ez időigényes feladat még egy kis üzletben is (hiába kisebb a bolt, kevesebb az alkalmazott is). Így előfordulhat, hogy a polcon még a régi ár van, a pénztárgépben pedig már az új.

Az Országos Kereskedelmi Szövetség azt javasolja a kereskedőknek: helyezzenek el az üzletek bejáratánál tájékoztató feliratot, hívják fel a vásárlók figyelmét arra, hogy az árak átcímkézése miatt a polci ár átmenetileg eltérhet az új ártól. Természetesen a vásárló kérdésére meg kell tudni mondani az új árat, ennek módjáról köteles a kereskedő valamilyen módon gondoskodni.

Az elmúlt években az ellenőrző hatóságok az adóemelések miatt szélesebb körű áremeléseknél elfogadták a vásárlók érdekében a nyitva tartás mellett folyó árcímkézést.

Nyugtaadás, számlaadás, pénztárgépátállítás

Nem csak az áfaemelésre fizetünk ráA különböző előrejelzések (kormány, bankok, kutatók) 4-5% közötti inflációt vetítenek előre 2012-re, ebből a különböző adóváltozások együttes hatása 3% körüli, ennek felét az áfa jelenti.

 

Az áfaváltozás mellett számolni kell a népegészségügyi termékadó szélesítésével, az új környezetvédelmi termékdíj tételekkel, a jövedéki adó korábbi emelésének áthúzódó hatásával.

 

A fogyasztói árakat az adóváltozások mellett egy sor további költség is befolyásolja. Mérlegelni kell az árvetésekben egyebek mellett az alapanyagok árainak, a termelők költségeinek, a kereskedők saját költségeinek (szállítás, bér, üzemeltetés), a jegybanki alapkamat, a vállalkozói hitelterhek, a forint árfolyamának (az import alapanyagok és a külföldről behozott termékek árainak) változásait is.

Nyugtát természetesen minden vásárlás után kötelező adni, azon pedig kizárólag a valós fogyasztói ár szerepelhet. A nyugtán ugyanakkor nem kötelező az áfa-kulcs, vagy az adó részletezése, elégséges az általános forgalmi adót is tartalmazó teljes fogyasztói ár feltüntetése. Számlaadásnál (ahol  a nyugtával szemben részletesen fel kell tüntetni az általános forgalmi adót), az új árakat és adótartalmat kell szerepeltetni.

A pénztárgépeket át kell állítani, ennek végső határideje 2012. február 29., amit csak erre feljogosított szerviz végezhet el. A pénztárgép, ha  január 1-től még nem alkalmas az átállítás hiányában a megfelelő bizonylat adására, ott kézzel kell a nyugtát, vagy a számlát kiállítani - figyelmeztet az OKSZ.

Lenyelik vagy nem nyelik le?

A kereskedők józan üzletpolitikai célja a fogyasztói áremelések hatásainak tompítása, hiszen a vásárló a drágaságot nem kedveli és könnyen kifordul vásárlás nélkül a magas árakat felvonultató üzletből. Az elmúlt években - 2007-től 2010-ig - a kereskedők értékesítése az eladott árumennyiséget tekintve (az infláció, az áremelkedések nélkül számítva) összesen több mint 10%-kal csökkent, ami alaposan megtépázta pénzügyi kereteiket, így jelenleg sem a beszállítóknak, sem a kereskedőknek nincs tartalékuk az adó- és a költségemelkedések lenyelésére - véli az OKSZ. 2011-ben ugyan a válság ellenére már nem csökkent, de nem is nőtt a fogyasztás.

2012 a szövetség értékelése szerint nehéz esztendőnek ígérkezik a vállalkozók világában, a kereskedelem kilátásai pedig a nemzetgazdaság helyzetétől függnek. A kereskedők ennek ellenére most is megkísérlik egyes cikkeknél késleltetni, vagy legalább kisebb mértékben visszafogni a fogyasztói árak emelését. A legkézenfekvőbb megoldás olcsóbb beszerzési lehetőséget keresni (a legnagyobb költség a kereskedelemben a polcra tett termék beszerzési ára).

A legalapvetőbb cikkeknél kisebb mértékű lesz az átlagosnál az áremelések mértéke, hiszen ezekre a legérzékenyebb a vásárló. A pékáruk és a tejtermékek 18%-os általános forgalmi adókulcsa nem változik - persze ezek ára is változhat, ha például a beszállítók költségemelkedéseik miatt drágábban szállítanak a kereskedőknek.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Kapaszkodjon: ilyen idén egy trendi karácsonyfa
Elek Lenke | 2024. december 21. 10:19
Az idei karácsonyi dekorációkban a fenntarthatóság, a természetesség és a letisztult stílus keveredik a fényűző, csillogó elemekkel.
Vásárló Így kell ételt és pénzt menteni – Ön már muncholt?
Elek Lenke | 2024. december 20. 15:12
Egy magyar startup forradalmasította az ételmentést, miközben divattá tette a fenntarthatóságot.
Vásárló Már a munkavállalók vannak jobb alkupozícióban, nem a munkáltatók – interjú Szimeiszter Sándorral, a JYSK vezérével
Csernátony Csaba | 2024. december 19. 05:46
A vásárlóknak kínált termékek kiválasztásában a mesterséges intelligencia helyett inkább az emberi döntésben bízik Szimeiszter Sándor, a JYSK Magyarországért, Görögországért és Ausztriáért felelős országigazgatója. A dán kiskereskedő cég nem tervez jelentős további áruháznyitásokat Magyarországon, mert közel lefedettnek tekintheti a piacot. Ugyanakkor más, hagyományos boltláncokkal szemben jól boldogul az online értékesítéssel a JYSK.  A cégvezető beszélt arról is, hogy a gyenge forint milyen hatással lehet az árcímkékre. 
Vásárló Megjelent az űrkutatásból származó technológia a fogkrémeknél
Buksza blog | 2024. december 15. 18:03
Az űrhajók és a fogkrémek meglehetősen távol állnak egymástól, ám összekötheti őket, hogy hasonló módszerekkel készülnek. Legalábbis a Colgate ebbe az irányba megy. 
Vásárló Ki lehet törni a bejgli, halászlé, töltött káposzta háromszögből? A franciák mutatják a karácsonyi lakomadivatot
Buksza blog | 2024. december 15. 11:13
A franciák karácsonyi ételválasztása megmutatja, hogy ki lehet törni a halászlé, töltött káposzta, bejgli készítésének Bermuda-háromszögéből, ha egy kicsit bonyolultabban gondolkodik a házi szakács.
Vásárló Furcsa balesetben halt meg egy Magyarországon is népszerű márka alapítója
Privátbankár.hu | 2024. december 15. 08:26
Kirándulás közben történt a szerencsétlenség.
Vásárló Futárok nevében verik át a gyanútlan online vásárlókat a csalók: figyelmeztet a szlovák rendőrség
Privátbankár.hu | 2024. december 12. 12:59
Egy újfajta csalásra hívja fel a figyelmet a magyar nyelvű szlovákiai sajtó, ami vélhetően nem csupán Magyarország északi szomszédjának lakóit veszélyezteti.
Vásárló Földbe döngölheti a bíróság a „junk food” élelmiszerek és italok gyártóit
Buksza blog | 2024. december 12. 07:44
Egy magánember olyan pert kezdeményezett az úgynevezett ultrafeldolgozott élelmiszerek gyártói ellen, amely a dohánygyártók elmeszeléséhez hashonló végeredménnyel járhat.
Vásárló Váltás jöhet a boltokban: nyugdíjba mehetnek a mostani bevásárlókocsik
Buksza blog | 2024. december 10. 17:47
Hamarosan megjelenhetnek az okosnak mondott bevásárlókocsik az áruházakban, amelyek két szempontból is kiérdemlik ezt a jelzőt. Sokat tudó elektronikus kütyük és tudják hogyan húzzák ki a pénzt a vevők.
Vásárló Egy speciális hajápoló termék, amelyet érdemes megismerni
Márkázott tartalom | 2024. december 9. 15:29
A keratinos samponok népszerűsége töretlen, de vajon hányan ismerik közelebbről is ezeket a termékeket? Miért jó, ha ezeket használjuk a már megszokott samponok helyett? Cikkünkből ez is kiderül!
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG