1p

Hamarabb hazahozná az uniós pénzeket egy Tisza-kormány, mint az Orbán-kormány?
Maradt még szövetségese Magyarországnak Európában?

Online Klasszis Klub élőben Szent-Iványi Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves külpolitikai szakértőt!

2025. július 30. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az áfa mellett több olyan adó is emelkedett január elsejével, ami a boltok polcaira kerülő termékek drágulásához vezetett. Az Országos Kereskedelmi Szövetség szerint a kereskedőknek nincs lehetőségük lenyelni az áremelkedést, emellett az árcímkék rohamtempóban történő átírása még a kisebb boltokban is gondot okoz.

2012. január 1-től változik több adó, nőnek egyes vállalkozási költségek, emiatt a beszállítók és a kereskedők áremelésekre is kényszerülnek. A január 2-i boltnyitáskor már az új árakat kérik a kereskedők azoknál a termékeknél, ahol árat kellett emelniük, az árcímkék átírását pedig folyamatosan végzik. Ez időigényes feladat még egy kis üzletben is (hiába kisebb a bolt, kevesebb az alkalmazott is). Így előfordulhat, hogy a polcon még a régi ár van, a pénztárgépben pedig már az új.

Az Országos Kereskedelmi Szövetség azt javasolja a kereskedőknek: helyezzenek el az üzletek bejáratánál tájékoztató feliratot, hívják fel a vásárlók figyelmét arra, hogy az árak átcímkézése miatt a polci ár átmenetileg eltérhet az új ártól. Természetesen a vásárló kérdésére meg kell tudni mondani az új árat, ennek módjáról köteles a kereskedő valamilyen módon gondoskodni.

Az elmúlt években az ellenőrző hatóságok az adóemelések miatt szélesebb körű áremeléseknél elfogadták a vásárlók érdekében a nyitva tartás mellett folyó árcímkézést.

Nyugtaadás, számlaadás, pénztárgépátállítás

Nem csak az áfaemelésre fizetünk ráA különböző előrejelzések (kormány, bankok, kutatók) 4-5% közötti inflációt vetítenek előre 2012-re, ebből a különböző adóváltozások együttes hatása 3% körüli, ennek felét az áfa jelenti.

 

Az áfaváltozás mellett számolni kell a népegészségügyi termékadó szélesítésével, az új környezetvédelmi termékdíj tételekkel, a jövedéki adó korábbi emelésének áthúzódó hatásával.

 

A fogyasztói árakat az adóváltozások mellett egy sor további költség is befolyásolja. Mérlegelni kell az árvetésekben egyebek mellett az alapanyagok árainak, a termelők költségeinek, a kereskedők saját költségeinek (szállítás, bér, üzemeltetés), a jegybanki alapkamat, a vállalkozói hitelterhek, a forint árfolyamának (az import alapanyagok és a külföldről behozott termékek árainak) változásait is.

Nyugtát természetesen minden vásárlás után kötelező adni, azon pedig kizárólag a valós fogyasztói ár szerepelhet. A nyugtán ugyanakkor nem kötelező az áfa-kulcs, vagy az adó részletezése, elégséges az általános forgalmi adót is tartalmazó teljes fogyasztói ár feltüntetése. Számlaadásnál (ahol  a nyugtával szemben részletesen fel kell tüntetni az általános forgalmi adót), az új árakat és adótartalmat kell szerepeltetni.

A pénztárgépeket át kell állítani, ennek végső határideje 2012. február 29., amit csak erre feljogosított szerviz végezhet el. A pénztárgép, ha  január 1-től még nem alkalmas az átállítás hiányában a megfelelő bizonylat adására, ott kézzel kell a nyugtát, vagy a számlát kiállítani - figyelmeztet az OKSZ.

Lenyelik vagy nem nyelik le?

A kereskedők józan üzletpolitikai célja a fogyasztói áremelések hatásainak tompítása, hiszen a vásárló a drágaságot nem kedveli és könnyen kifordul vásárlás nélkül a magas árakat felvonultató üzletből. Az elmúlt években - 2007-től 2010-ig - a kereskedők értékesítése az eladott árumennyiséget tekintve (az infláció, az áremelkedések nélkül számítva) összesen több mint 10%-kal csökkent, ami alaposan megtépázta pénzügyi kereteiket, így jelenleg sem a beszállítóknak, sem a kereskedőknek nincs tartalékuk az adó- és a költségemelkedések lenyelésére - véli az OKSZ. 2011-ben ugyan a válság ellenére már nem csökkent, de nem is nőtt a fogyasztás.

2012 a szövetség értékelése szerint nehéz esztendőnek ígérkezik a vállalkozók világában, a kereskedelem kilátásai pedig a nemzetgazdaság helyzetétől függnek. A kereskedők ennek ellenére most is megkísérlik egyes cikkeknél késleltetni, vagy legalább kisebb mértékben visszafogni a fogyasztói árak emelését. A legkézenfekvőbb megoldás olcsóbb beszerzési lehetőséget keresni (a legnagyobb költség a kereskedelemben a polcra tett termék beszerzési ára).

A legalapvetőbb cikkeknél kisebb mértékű lesz az átlagosnál az áremelések mértéke, hiszen ezekre a legérzékenyebb a vásárló. A pékáruk és a tejtermékek 18%-os általános forgalmi adókulcsa nem változik - persze ezek ára is változhat, ha például a beszállítók költségemelkedéseik miatt drágábban szállítanak a kereskedőknek.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Csütörtökön lesz némi mozgás a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. július 23. 11:13
Csak az egyik üzemanyagfajta ára változik.
Vásárló Veszélyes kínai csomagok szivárognak Magyarországra is? Megkongatták a vészharangot
Privátbankár.hu | 2025. július 20. 10:21
Aggasztó híreket hozott az uniós biztos.
Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló A 2025-ös év színtrendjei: a barna és a Mocha Mousse hódítása
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 11:30
Ahogy múlnak az évek, a színtrendek új lendületet vesznek, alkalmazkodva az aktuális divatigényekhez. Mire számíthatunk 2025-ben? A szakértők egy új divatos színt jeleznek előre: a Mocha Mousse-t. Vajon hogyan alakíthatja át ez a finom nevű árnyalat a babakocsi piacot? A sötétbarna visszahódítja régi helyét, új lehetőségeket nyitva meg.
Vásárló Modern iroda, régi szokások: miért nyomtatunk még mindig?
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 10:33
A legtöbb munkahely ma már digitális, vagy legalábbis annak tűnik. Felhőalapú dokumentumok, online megbeszélések, digitális aláírás. Azt gondolnánk, a nyomtatók ideje lejárt. Ennek ellenére még mindig ott búgnak a sarkokban, és napi szinten használatban vannak. De miért nyomtatunk a modern irodában, amikor papír nélkül is hatékonyak lehetnénk? És vajon mit árul el ez a szokás a vállalati működésről?
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Építsünk brandet a csomagolással!
Márkázott tartalom | 2025. július 6. 10:42
Ahhoz, hogy hosszú távú sikereket érjen el a vállalkozásunk, elengedhetetlen a tudatos márkaépítés. Azon túl, hogy kell egy jó logó és egy találó szlogen, stratégiára is szükség van hozzá. Ennek pedig jó esetben része a termékek külső megjelenése, csomagolása is.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG