1p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A belföldi kereslet döglődik, az illegális szeszesital-piac virágzik, a Zwack eredménye csökkent, de a vártnál jobb.

Azt mondja a tévé, sok az illegális szeszesital

A magyarországi legális szeszesital piac volumenének alakulására két tényező volt alapvető hatással az elmúlt üzleti év során. A belföldi kereslet növekedése évek óta várat magára. A háztartások fogyasztása – a 2011-es stagnáláshoz képest - 2012-ben újra csökkent (-1,4%). Továbbá a médiában megjelent hírek szerint a szeszesitalok illegális értékesítése is jelentős mértékű - írja közleményében a Zwack. A két faktor következtében folyamatosan csökkent a piaci kereskedelem volumene.

Az adóemelést megszenvedi a cég

A legális szereplők helyzetét tovább nehezíti, hogy az égetett szeszesitalokat terhelő fogyasztás jellegű adók (áfa és jövedéki adó) mértéke folyamatosan emelkedik. 2012. január 1-től az áfakulcs emelkedett 25%-ról 27%-ra, az idei naptári év kezdetén pedig a jövedéki adó mértéke nőtt 15%-kal, így a magyarországi adóterhelés meghaladja az összes környező országban érvényes szintet.

Ebben a piaci környezetben a Zwack Unicum Nyrt. nettó árbevétele 2,2%-kal csökkent.

Így iszunk mi: a kommerszről átszoktunk a házira

A társaság helyzetértékelése szerint az elmúlt négy évben folyamatosan csökkent a magyar égetett szeszesital piac volumene. Az előző évhez képest ráadásul újra gyorsult a volumen visszaesése (-9,6% a tavalyi -4,8%-kal szemben). A négy év alatt összességében 30%-kal lett kisebb a legálisan forgalmazott szeszesitalok piaca. A Zwack azt feltételezi: a lakosság fogyasztása lényegesen nem változott, azonban egyre nagyobb hányada az otthoni vagy bérfőzetett pálinka irányába tolódott el, melyre nem kell jövedéki adót fizetni.

Ez leginkább az alacsony árfekvésű adózott termékek (kommersz) volumenét érinti negatívan, itt a visszaesés négy év alatt 41%-os volt. A márkázott termékek (prémium és közepes árfekvésű cikkek) piaca elsősorban a lakosság csökkenő reáljövedelme és óvatosabb, takarékosabb magatartása miatt csökkent. Továbbá ezen két termékcsoport között megfigyelhető egy átsúlyozódás az olcsóbb (közepes árfekvésű) termékek irányába. Így a prémium piac ma 25%-kal kisebb, mint négy éve volt, a közepes árfekvésű termékek volumene 5%-kal csökkent ezen időtávon írja a Zwack.

Csak az utolsó év változásait vizsgálva, a prémium volumen 4,9%-kal, a kommersz termékeké 16,2%-kal csökkent. A közepes árfekvésű termékek piaca stagnált. A kiskereskedelemben és a gasztronómiában lényegében azonos mértékű volt a piaci visszaesés összességében.

A kiskereskedelemben a piaci koncentráció minden korábbinál nagyobb. Összességében tíz meghatározó kereskedelmi lánc kezében összpontosul a bolti forgalom 90%-a. A fenti tíz piaci szereplőből három diszkont hálózat, ahol az egy termékcsoportban forgalmazott áruféleségek száma igen csekély, másik három meg hazai - franchise rendszerhez hasonlóan működő – lánc, melyek boltjainak többsége kis alapterületű. Így egy kézen megszámolható azon partnerek száma, ahol széles prémium portfólióval lehet kereskedni. A magas kereskedelmi koncentráció és a széleskörű konkurencia jelentős nyomás alatt tartják a szeszesital piacra beszállítók profit szintjét.

A gasztronómiai egységek, s így beszállítóik is más jellegű kihívásokkal szembesültek. Az ilyen típusú üzletek egy része a jogszabályi változások következtében (dohányértékesítés megszűnése, nyerőgépek üzemeltetésének változása) olyan forgalomtól és árréstől esett illetve esik el, melynek következtében a nyereséges üzemeltetés kérdésessé válik, így számottevő üzletszám csökkenés indult meg.

A Zwack Unicum Nyrt. számai: 1,4 milliárdos eredmény

A Zwack részvények árfolyama az elmúlt 1 évben - forrás: BÉT


A belföldi értékesítés nettó árbevétele 2,6%-kal kisebb az előző évinél (10 799 millió forint szemben a tavalyi 11 090 millió forinttal). Az export árbevétel 1 279 millió forint, amely 1,1%-kal magasabb, mint a tavalyi exportteljesítmény (1 264 millió forint).

A bruttó fedezeti hányad - a tervekkel megegyezően - 1,6% százalékponttal csökkent. Az enyhén csökkenő árbevétel és a számottevő anyagköltség növekedés következtében a társaság bruttó fedezete 346 millió forinttal (5,1%-kal) esett.

A társaság IFRS szerinti adózott eredménye 1 444 millió forint, mely 14,8%-kal alacsonyabb a bázisnál, de 11%-kal magasabb a tervezettnél (1 301 millió forint).

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Visszaküldhető flakonok és biológiailag lebomló tisztítószerekkel hódít a Biobubi
Natív tartalom | 2024. november 22. 11:48
Fenntartható és hatékony tisztítószereket árusít Háromfai Balázs és felesége Százhalombattáról. A flakonvisszaváltó rendszert is üzemeltető magyar vállalkozás 2019-es indulása óta mára országos ismertségnek örvend. A sikert megalapozó vízkőoldó mellett folyamatosan nő a biológiailag lebomló anyagokból készült termékek palettája, mosószer, mosogatószer, duguláselhárító, ablaktisztító, zsíroldó, felmosószer és kávégép tisztító is helyet kapott a könnyen kezelhető webshopban.
Vásárló Hogyan őrizd meg az egyensúlyt otthoni munkavégzés mellett?
Márkázott tartalom | 2024. november 18. 09:36
Az otthoni munkavégzés ma már nem csak egy lehetőség, hanem sokak számára a mindennapi valóság. A home office vonzereje a rugalmas időbeosztásban, a kényelmes otthoni környezetben és az ingázással megspórolt időben rejlik.
Vásárló Kaptak egy újabb tockost a bolti kasszák
Privátbankár.hu | 2024. november 17. 15:48
Van olyan ország Európában, nevezetesen Spanyolország, ahol a vásárlók jelentős része még mindig idegenkedik attól, hogy az önkiszolgáló pénztáraknál fizessen az áruházakban.
Vásárló Garantáltan ki fogja borítani a szülőket az egyik legnépszerűbb karácsonyi gyerekjáték
Buksza blog | 2024. november 17. 08:19
Próbára teszi a szülők türelmét, amikor gyermekük a karácsonyra kapott mentőautóval napokon át nínózik, ám az idei ünnepek alatt nem csupán hangot, hanem szagot is kibocsáthat a legnépszerűbb játék.
Vásárló Méregdrága termék diszkontból: megjött közel 2 millió forintos edénykészlet
Buksza blog | 2024. november 17. 08:12
Az amerikai Costco a tagsági díjas diszkontkereskedelem mintapéldánya, ám rendszeresen előáll luxustermékkel is. A vásárlók körében általában nagy tetszést aratnak méregdrága csecsebecséi.
Vásárló A “mentes” trend előretörése a szépségápolásban
Márkázott tartalom | 2024. november 15. 10:14
A különböző divathullámok nemcsak a ruhaiparban ütik fel a fejüket az egyes korszakokban, hanem a szépségápolásban is. Nincs ez másképp a jelenben sem, amikor is a “mentes” trenddel találkozunk úton-útfélen.
Vásárló A boltláncok hadat üzennek az éttermeknek
Buksza blog | 2024. november 11. 12:58
Az európai fogyasztók Magyarország éves GDP-jének négy és félszeresét költik élelmiszerekre és italokra. Ennek egy részét vagy vendéglőben fogyasztják, vagy áruházban veszik, és otthon felmelegítik.
Vásárló A Lidl összes boltja bezár december 24-én
Buksza blog | 2024. november 11. 12:36
December 23-án sokáig lesznek nyitva a Lidl-boltok, utána jön a háromnapos szünet. 
Vásárló Egy hét alatt kiürítették a boltokat, de a Lidl tartja magát
Buksza blog | 2024. november 11. 11:57
Romániában az Ukrajnából importált olcsó tojás okoz gondot a termelőknek, Szlovákiában pedig a madárinfluenza miatt keletkezett tojáshiány. Magyarország északi szomszédjánál rossz a helyzet.
Vásárló Bajban a színes palackok, hirtelen jött az 500 százalékos áremelkedés a szlovákoknál
Buksza blog | 2024. november 11. 10:32
A vásárlóknak elvileg mindegy, hogy az üdítő, amit az áruházakban megvesznek színes vagy fehér műanyagpalackban van-e, ám kiderült, hogy gyakorlatilag a színes palackos innivaló drágább.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG