1p
A belföldi kereslet döglődik, az illegális szeszesital-piac virágzik, a Zwack eredménye csökkent, de a vártnál jobb.

Azt mondja a tévé, sok az illegális szeszesital

A magyarországi legális szeszesital piac volumenének alakulására két tényező volt alapvető hatással az elmúlt üzleti év során. A belföldi kereslet növekedése évek óta várat magára. A háztartások fogyasztása – a 2011-es stagnáláshoz képest - 2012-ben újra csökkent (-1,4%). Továbbá a médiában megjelent hírek szerint a szeszesitalok illegális értékesítése is jelentős mértékű - írja közleményében a Zwack. A két faktor következtében folyamatosan csökkent a piaci kereskedelem volumene.

Az adóemelést megszenvedi a cég

A legális szereplők helyzetét tovább nehezíti, hogy az égetett szeszesitalokat terhelő fogyasztás jellegű adók (áfa és jövedéki adó) mértéke folyamatosan emelkedik. 2012. január 1-től az áfakulcs emelkedett 25%-ról 27%-ra, az idei naptári év kezdetén pedig a jövedéki adó mértéke nőtt 15%-kal, így a magyarországi adóterhelés meghaladja az összes környező országban érvényes szintet.

Ebben a piaci környezetben a Zwack Unicum Nyrt. nettó árbevétele 2,2%-kal csökkent.

Így iszunk mi: a kommerszről átszoktunk a házira

A társaság helyzetértékelése szerint az elmúlt négy évben folyamatosan csökkent a magyar égetett szeszesital piac volumene. Az előző évhez képest ráadásul újra gyorsult a volumen visszaesése (-9,6% a tavalyi -4,8%-kal szemben). A négy év alatt összességében 30%-kal lett kisebb a legálisan forgalmazott szeszesitalok piaca. A Zwack azt feltételezi: a lakosság fogyasztása lényegesen nem változott, azonban egyre nagyobb hányada az otthoni vagy bérfőzetett pálinka irányába tolódott el, melyre nem kell jövedéki adót fizetni.

Ez leginkább az alacsony árfekvésű adózott termékek (kommersz) volumenét érinti negatívan, itt a visszaesés négy év alatt 41%-os volt. A márkázott termékek (prémium és közepes árfekvésű cikkek) piaca elsősorban a lakosság csökkenő reáljövedelme és óvatosabb, takarékosabb magatartása miatt csökkent. Továbbá ezen két termékcsoport között megfigyelhető egy átsúlyozódás az olcsóbb (közepes árfekvésű) termékek irányába. Így a prémium piac ma 25%-kal kisebb, mint négy éve volt, a közepes árfekvésű termékek volumene 5%-kal csökkent ezen időtávon írja a Zwack.

Csak az utolsó év változásait vizsgálva, a prémium volumen 4,9%-kal, a kommersz termékeké 16,2%-kal csökkent. A közepes árfekvésű termékek piaca stagnált. A kiskereskedelemben és a gasztronómiában lényegében azonos mértékű volt a piaci visszaesés összességében.

A kiskereskedelemben a piaci koncentráció minden korábbinál nagyobb. Összességében tíz meghatározó kereskedelmi lánc kezében összpontosul a bolti forgalom 90%-a. A fenti tíz piaci szereplőből három diszkont hálózat, ahol az egy termékcsoportban forgalmazott áruféleségek száma igen csekély, másik három meg hazai - franchise rendszerhez hasonlóan működő – lánc, melyek boltjainak többsége kis alapterületű. Így egy kézen megszámolható azon partnerek száma, ahol széles prémium portfólióval lehet kereskedni. A magas kereskedelmi koncentráció és a széleskörű konkurencia jelentős nyomás alatt tartják a szeszesital piacra beszállítók profit szintjét.

A gasztronómiai egységek, s így beszállítóik is más jellegű kihívásokkal szembesültek. Az ilyen típusú üzletek egy része a jogszabályi változások következtében (dohányértékesítés megszűnése, nyerőgépek üzemeltetésének változása) olyan forgalomtól és árréstől esett illetve esik el, melynek következtében a nyereséges üzemeltetés kérdésessé válik, így számottevő üzletszám csökkenés indult meg.

A Zwack Unicum Nyrt. számai: 1,4 milliárdos eredmény

A Zwack részvények árfolyama az elmúlt 1 évben - forrás: BÉT


A belföldi értékesítés nettó árbevétele 2,6%-kal kisebb az előző évinél (10 799 millió forint szemben a tavalyi 11 090 millió forinttal). Az export árbevétel 1 279 millió forint, amely 1,1%-kal magasabb, mint a tavalyi exportteljesítmény (1 264 millió forint).

A bruttó fedezeti hányad - a tervekkel megegyezően - 1,6% százalékponttal csökkent. Az enyhén csökkenő árbevétel és a számottevő anyagköltség növekedés következtében a társaság bruttó fedezete 346 millió forinttal (5,1%-kal) esett.

A társaság IFRS szerinti adózott eredménye 1 444 millió forint, mely 14,8%-kal alacsonyabb a bázisnál, de 11%-kal magasabb a tervezettnél (1 301 millió forint).

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG