4p
Amerikában a csökkenő munkanélküliség és növekvő lakossági fogyasztás fő haszonélvezői a szerencsejáték-ipar, az alkohol és az édességek gyártói voltak. Nálunk, amennyire az adatokból meg lehet állapítani, nem az a helyzet, hacsak nem az adózatlan élvezeti cikkek felé ment el a költés.

Három nagy káros szenvedély hajtja az amerikai gazdaságot a Bloomberg cikke szerint. Az utóbbi egy év fogyasztói kiadásai a januártól januárig tartó egy évben 3,4 százalékkal nőttek az országban, amire 2006 óta nem volt példa. Ezen belül kiemelkedő, 10,7 százalékos bevétel-növekedést értek el az USA-ban népszerű kaszinók, de a lottóköltés is 1,8 százalékkal bővült.

Itt az ideje bulizni

Az alkoholeladások a vendéglátó-ipari egységekben, éttermekben és bárokban 8,3 százalékkal nőttek, ez egészen 2001 óta nem látott magas érték. Mivel azonban a lokálokon kívüli alkoholfogyasztás csak egy százalékkal lett nagyobb, úgy látszik, nem annyira az amerikaiak szomja volt nagy, hanem inkább talán a kimozdulhatnékjuk.

Mi öli meg idő előtt a fehér amerikai nőket?

Meglepő módon romlani kezdtek az utóbbi években a korábban folyamatosan javuló halálozási statisztikák. Itt írtuk meg az okokat.

A harmadik bűnös élvezet az édességfogyasztás volt, ami két kategóriában is megjelenik a statisztikában, a sütőipari termékeknél és egyéb cukros édességeknél egyaránt, mindenesetre mindkettő szépen bővült. A kávé, tea és cigaretta eladásai viszont visszaestek. Talán kávéról és cigiről is az alkoholra nyergeltek át az amerikaiak? – veti fel a cikk. Korábban ezeket a testi örömöket okozó árucikkeket válságállóknak kiáltották ki, amelyeket nehéz időkben is vásárolnak az emberek – jegyzik meg.

Kevesebb alkohol fogyott itthon

De mi lehetett a helyzet nálunk, ahol szintén volt bérnövekedés és munkanélküliség-csökkenés az utóbbi időben? Az alkoholtartalmú italok kiskereskedelmi eladásainak aránya visszaesett pár tized százalékpontot az összes kiskereskedelmen belül 2013 utolsó és 2014 utolsó negyedéve között, a KSH táblázatából számolva 3,89 százalékról 3,62 százalékra.

Nagyon hasonló mértékben mérséklődött az alkoholmentes üdítők részaránya is. Egyébként egyértelműen többet költünk alkoholos italokra, mint alkoholmentesekre, az utóbbiak aránya ugyanis csak 2,67 százalék volt legutóbb az összes kiadáson belül.

Trafikmutyi után szabadon

A dohánytermékek értékesítése elvileg kissé, 0,13 százalékponttal nőtt, ám mivel tudjuk, hogy az úgynevezett trafikmutyi óta a forgalom egy jelentős része a csempészáruk felé fordult – ráadásul 2013 végén a statisztikai adatszolgáltatás módja is változott –, ezért erre nem mernénk mérget venni. Kérdés az is, hogy az alkoholfélék eladásait a házipálinka-főzés, házibor-készítés mennyire befolyásolja, a kereskedelem és a valós fogyasztás között mekkora lehet a különbség.

Az édességekkel kapcsolatos magyar adatokat nem találtunk, olyat sem, ami külön a szórakozóhelyek fogyasztásáról szólt volna. Az összes élelmiszer aránya a kiskereskedelmen belül viszont a javuló jövedelmek ellenére – vagy épp azért – 26,69 százalékról 25,65 százalékra esett. A szerencsejátékról sem volt adat, de a múltban általában évről évre nagyobb bevételt sikerült belőle beszednie a monopolhelyzetben levő magyar államnak. A kávéeladások pedig csak nagyon minimális mértékben bővültek Magyarországon az utóbbi egy évben.

És a szex hol van?

Komolyan nőtt nálunk az utóbbi egy évben a ruházati cikkek, a sporteszközök és játékok, a kozmetikai és testápoló cikkek eladása. Nagyon megugrott az új gépjárműveké, eközben azonban visszaesett a használt járművek és az alkatrészek, valamint az üzemanyagok értékesítése. (Ez utóbbiban persze az alacsonyabb fogyasztású járművek megjelenése és az üzemanyagár-csökkenés is szerepet játszhatott.)

A Bloomberg megjegyzi, milyen kár, hogy más bűnös élvezetekről, mint a kábítószer-vásárlás, prostitúció vagy az óceán túlpartján szintén igen népszerű sztriptízbárok, nincsen statisztika. A szexuális árukról, mint filmek, szexi fehérneműk vagy segédeszközök, szintén nincs – tehetjük hozzá.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Magyar szakmai partnert választott a dán bajnok: együttműködésre lép a BioTechUSA és a Brøndby IF
PR | 2025. július 29. 12:52
Legendás dán labdarúgó egyesület felkészülését segíti idéntől a BioTechUSA: a tisztán hazai tulajdonú étrendkiegészítők gyártásával és forgalmazásával foglalkozó cégcsoport Dánia egyik legmeghatározóbb futballklubja, a Brøndby IF hivatalos táplálékkiegészítő partnere lett.
Vásárló Csütörtökön lesz némi mozgás a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. július 23. 11:13
Csak az egyik üzemanyagfajta ára változik.
Vásárló Veszélyes kínai csomagok szivárognak Magyarországra is? Megkongatták a vészharangot
Privátbankár.hu | 2025. július 20. 10:21
Aggasztó híreket hozott az uniós biztos.
Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló A 2025-ös év színtrendjei: a barna és a Mocha Mousse hódítása
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 11:30
Ahogy múlnak az évek, a színtrendek új lendületet vesznek, alkalmazkodva az aktuális divatigényekhez. Mire számíthatunk 2025-ben? A szakértők egy új divatos színt jeleznek előre: a Mocha Mousse-t. Vajon hogyan alakíthatja át ez a finom nevű árnyalat a babakocsi piacot? A sötétbarna visszahódítja régi helyét, új lehetőségeket nyitva meg.
Vásárló Modern iroda, régi szokások: miért nyomtatunk még mindig?
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 10:33
A legtöbb munkahely ma már digitális, vagy legalábbis annak tűnik. Felhőalapú dokumentumok, online megbeszélések, digitális aláírás. Azt gondolnánk, a nyomtatók ideje lejárt. Ennek ellenére még mindig ott búgnak a sarkokban, és napi szinten használatban vannak. De miért nyomtatunk a modern irodában, amikor papír nélkül is hatékonyak lehetnénk? És vajon mit árul el ez a szokás a vállalati működésről?
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG