3p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

A Tesla vezére, Elon Musk nem csak az elektromos autózást akarja elterjeszteni, hanem az űrhajózásban is áttörést akar elérni. Most úgy tűnik, össze is jön neki: egy műholdtat az űrbe juttató rakétája visszatért, és leszállt egy hajó-drónra. Újratöltés után indulhat ismét. Végre ismét realitás lehet a többször használható űrjármű.

Lassú volt a haladás

Az űrhajózás kezdetben úgy működött, hogy a rakétát fellőtték, ami az űrhajót (vagy műholdat) Föld körüli pályára állította. Visszatérni azonban csak úgy lehetett, hogy belépve a légkörbe a légellenállás lelassította és egyben szénné égette a jármű legnagyobb részét, és csak egy hőálló kapszula érkezett le az űrhajósokkal, ejtőernyővel.

Nagy előrelépés volt az űrsikló (space shuttle), amelyik ugyanilyen elven tért vissza, de hőálló csempékkel borították, hogy elviselje az óriási hőmérsékletet, és repülőként szálljon le. Ez azonban nem vált be, két végzetes baleset volt, a második a csempék leválása miatt. A program leállt, 10 éve megint csak a kezdetleges módszerrel lehet az űrbe jutni.

A magántőke csap most bele

A lelkes vállalkozók, mint Elon Musk vagy Jeff Bezos nem nyugszanak bele a dologba, és a saját cégeik végeznek kutatásokat és kísérleteket, hogy előrelépjen a tudomány. Úgy tűnik, ez most sikerül is. Az alapelv az, hogy a rakéta első fokozata azt követően, hogy elég magasra juttatta a fellőni kívánt objektumot (műholdat, űrhajót), nem semmisül meg, hanem visszamanőverezi magát, és leszáll a földre vagy a tengerre.

A Falcon 9 indítása. Forrás: Wikimedia Commons

Elon Musk cége, a Space X most sikeresen felbocsátott egy Falcon 9-es rakétát, melynek első fokozata visszatért és leszállt egy olyan hajóra, melyen nem tartózkodott ember. Azért kellett ilyen drón, mert az előző kísérletek nem sikerültek, nagy pusztítást végezve semmisült meg a rakéta.

A rakéta egyébként egy rakománnyal telt kapszulát juttatott fel a nemzetközi űrállomásra. Szárazföldre már korábban is sikerült visszatérni egyszer, de tengerre most először. Alapesetben ugyan szárazföldre tervezik a leszállást, de előfordulhat, hogy olyan messze érkezik vissza a rakéta, hogy muszáj a tengeren leszállnia.

Csökkenő költség, felpörgő űrhajózás

A többször használatos rakéták üzemeltetése Musk szerint az űrjárművek indításának költségeit a századrészére csökkentené. Ez tenné lehetővé, hogy ténylegesen beindulhasson az űrhajózás, hisz eddig csak óriási költségekkel lehetett bármit tenni, ezért vissza is esett ez az iparág. A most visszatért rakétát többször fel akarják lőni, ha ez sikerül, megnyílik a lehetőség a sokszor használatos rakéták előtt.

Musk szerint első körben egy rakétát 10-20-szor használnának, de további módosításokkal ez akár 100-ra is felmehet. Egy üzemanyagtöltés 2-300 ezer dollárba kerül, míg maga a rakéta 60 millióba. 100-szoros felhasználás esetén így egy fellövés költsége egymillió dollár alatt lenne, míg egy felhasználásnál ez értelemszerűen 60 millió dollár körül volt.

Bezos is fejleszt

A Space X-en kívül az Amazon-alapító Jeff Bezos cége, a Blue Origin is tesztelt már sikeresen visszatérő rakétákat. Igaz, azok nem érték el a szökési sebességet, így nem jutottak ki a tényleges világűrbe, csak a világűr alatti résznek tekintett 60 km körüli magasságig. Arra is van igény, nem is kicsi: sokan fizetnek már be nagy összeget olyan utazásra, ahol ebbe a magasságba juthatnak, és lényegében az űrutazás élményében részesülnek, hisz onnan már gömbölyű a Föld.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Milliókat fizetnek az albérletekért Hollandiában, de a választási kampány a bevándorlásról szólt
Vámosi Ágoston | 2025. október 29. 05:42
Bárhogyan alakul a hollandiai parlamenti választás eredménye, nehéz lesz koalíciós kormányt alakítani. A választókat a megélhetési válság és a csillagászati albérletárak sújtják, a politikusok mégis a bevándorlást helyezték a kampány középpontjába. A szélsőjobboldali Szabadságpárt a legnépszerűbb, de más, széles választói bázissal rendelkező pártok nem akarnak velük kormányozni.
Makro / Külgazdaság Ebből mi lesz? Olajszállítmányt tartottak vissza a horvátok
Privátbankár.hu | 2025. október 28. 19:41
90 ezer tonna kőolajat a pozsonyi Slovnaft olajfinomítótól.
Makro / Külgazdaság Rossz hír jött a tengerentúlról – még az elemzők is csodálkoznak
Privátbankár.hu | 2025. október 28. 16:36
Októberben az elemzők által vártnál jelentősebben romlott a Conference Board gazdaságkutató intézetnek az Egyesült Államokra vonatkozó fogyasztói hangulatindexe.
Makro / Külgazdaság Az utolsó helyen végzett Magyarország egy nagyon fontos listán
Privátbankár.hu | 2025. október 28. 16:14
Ráadásul a mostani eredmény rosszabb lett a tavalyinál. 
Makro / Külgazdaság Trump hátországa a szakadék szélén – egyre nagyobb a baj, és csak rosszabb lesz
Kollár Dóra | 2025. október 28. 15:17
Az amerikai kormányzati leállás elhúzódása egyre súlyosabb következményekkel jár.
Makro / Külgazdaság Fontos dolgokat árult el az EU-s forrásokról Navracsics Tibor
Privátbankár.hu | 2025. október 28. 13:19
Forrásvesztés nélkül zárta Magyarország a 2014-2020-as uniós pénzügyi ciklust, jelenleg a 3. helyen áll a tagállamok között a felhasználás teljessége alapján – mondta a közigazgatási és területfejlesztési miniszter éves meghallgatásán az Országgyűlés gazdasági bizottságában.
Makro / Külgazdaság Oszkó Péter: Borzalmas állapotban van a beruházási hajlandóság, senki nem mer tervezni
Izsó Márton - Csabai Károly | 2025. október 28. 09:54
A volt pénzügyminiszter, üzletember, kockázatitőke-befektető, az Oxo Holdings alapító-vezérigazgatója az október 27-ei élő műsorunk vendége volt. Az 5. évfolyamában járó Klasszis Klub Live 86. adását most a Klasszis YouTube-csatornán megnézheti, vagy a Klasszis Podcast-csatornán meghallgathatja.
Makro / Külgazdaság Nagy Márton: 20 perc lesz a menetidő a Nyugatitól a repülőtérig
Privátbankár.hu | 2025. október 27. 18:40
Az új repülőtéri vasútvonal terveiről tartott tájékoztatót Nagy Márton és Lázár János. Az Mfor kérdéseire részleteket is elmondtak a nyomvonalról, valamint arról is beszéltek, hogy mekkora szakaszon fog a föld alatt futni. 
Makro / Külgazdaság Mire lehet elég a 3 százalékos Otthon Start és a kkv-hitel? Élőben beszélgettünk Oszkó Péterrel – a Klasszis Klub Live-ban
Izsó Márton - Csabai Károly | 2025. október 27. 15:16
A volt pénzügyminiszter, üzletember, kockázatitőke-befektető, az Oxo Holdings alapító-vezérigazgatója a Klasszis Média YouTube-csatornáján válaszolt a mi és olvasóink, nézőink kérdéseire.
Makro / Külgazdaság Még egy jel arra, hogy jövőre érkezik az európai fordulat
Privátbankár.hu | 2025. október 27. 13:53
A várakozásokon felül javult októberben az üzleti hangulat Németországban a müncheni egyetem ifo gazdaságkutató intézetének felmérése alapján.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG