1p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

1873-ban John Moody még öt éves sem volt, H. W. Poor a húszas éveiben járt, míg John Knowles Fitch születésére még 7 évet várnunk kell. Luther Lee Blake pedig csak 1906-ban alapítja majd meg Standard Statistics Bureau nevű cégét. Ezeket az embereket egy dolog köti össze: az első nagy kapitalista válság története. A globalizálódó világ támpontokat keresett az első nagy összeomlás után.

A kapitalista világ első globális válsága

Szeptember elején még semmi nem utalt rá, hogy olyan bankcsődök következhetnek be hamarosan, amelyekre addig nem volt példa. Nem, most nem 2008-ről beszélünk, hanem 1873-ról és a kor Lehman Brotherséről, a Jay Cook & Companyról, mely kulcsfontosságú szerepet játszott négy fiatal életében - hogy kik ők? John Moody, Henry William Poor, John Fitch és Luther Lee Blake.  

Van két nagy különbség napjaink és a másfél évszázaddal ezelőtt történtek között. Míg 2008-ban egy jelzálogpiaci lufi kidurranása robbantotta ki a válságot (szeptember 15-én csődbe ment a Lehman), addig 1873-ban a vasúti infrastruktúra fejlesztésében érdekelt Jay Cook & Company befektetési bankház fújta az utolsókat a piaci hitellufiba, méghozzá vállalati kötvényeivel. A másik nagy különbség, hogy míg akkor nem léteztek hitelminősítő intézetek, ma már igen - mostanság nem is nagyon kedveli őket senki...

1873-ban John Moody még öt éves sem volt, H. W. Poor a húszas éveiben járt, míg John Knowles Fitch születésére még 7 évet várnunk kell. Luther Lee Blake pedig csak 1906-ban alapítja majd meg Standard Statistics Bureau nevű cégét. Ezeket az embereket egy dolog köti össze: az első nagy kapitalista válság története.

A bombaüzlethez forrás kellett

Az észak-amerikai vasúti beruházások az 1800-as évek végére a világ legjövedelmezőbb befektetésének tűntek. A Northern Pacific Railway a maga idejében igazi óriásprojekt volt, a vonal a kanadai-amerikai határ mellett az óceánt és a Nagy-tavakat köti össze, a második leghosszabb transzkontinentális vasútvonal az Államokban. Építését 1870-ben kezdték - és már a tervezés szakaszában látszott, hogy hatalmas összegeket emészthet fel a vállalkozás.

John Moody - kitalálta a "tripla A"-t

Ebben látta meg az üzletet a Jay Cook & Company, amely 100 milliárd dolláros kötvénycsomagot dobott a piacra - így próbálta meg előteremteni a vasútépítés anyagi hátterét. Ez az összeg ma, amikor a válságban a különböző országoknak nyújtott mentőcsomagok kapcsán ennél jóval nagyobb számokat is hallunk, nem tűnik soknak - de ne feledjük, 1873-at írunk.

Hitelminősítők híján a korabeli sajtó próbálta meg felhívni a figyelmet az üzleti kockázatokra, az ügylet körül pedig egyre csak szaporodtak a kételyek. A sikeres kibocsátást szinte ellehetetlenítette Ulysses S. Grant elnök restriktív gazdaságpolitikája és az időközben Európában kitört válság, melyet csak tetéztek a francia-porosz harcok. A kibocsátás így nem keltette fel a befektetők érdeklődését, a kötvények majd 75%-át így a Jay Cook & Company maga vásárolta fel. Ez vezetett végül ahhoz, hogy pár nap múlva bedőljön az egész cég. A befektetési bank csődje olyan láncreakciót indított, amire addig nem volt példa - ezt a fiatal Henry Poor már a Wall Street egyre idegesebb forgatagában tapasztalhatta meg. Több bank csődbe ment, az árfolyamok zuhanni kezdtek - a történelemben először a New York-i tőzsde bezárt, méghozzá 10 napra.

"Miért pont mi, miért nem Európa?"

Az 1873-as válsággal sok párhuzamot vonnak manapság - a krízis ugyan Európából indult, de alapja a féktelen hitelezés volt. Jelzáloghitelt nem volt nehéz szerezni, még el sem készült épületek után is adtak pénzt a bankok, de a gazdasági alapok hiányoztak - a hitelezés gyorsabban bővült, mint ahogy a gazdaság. Az európai kereskedelem ráadásul új versenytárssal találta magát szemben: az Egyesült Államokkal. Ez volt az első globális válság, mely 6 évig tartott és bebizonyította, hogy a folyamatos növekedésbe vetett hit csupán illúzió.

Az Egyesült Államokban közel 5000 cég jelentett csődöt, 39 ezer kilométernyi vasúti fejlesztés lógott a levegőben. A válság az USA-ban sokkal súlyosabb volt, mint az öreg kontinensen. Az amerikai mindenek előtt azt a kérdést tették fel maguknak: miért mi, és miért nem Európa?

Richard E. Sylla gazdaságkutató szerint elsősorban azért Amerikát sújtotta a krízis, mert Európában nem kötvények jelentették a finanszírozási hátteret, hanem banki kölcsönök. Az Egyesült Államokban ráadásul sokkal nagyobb, kontinentális projektek is indultak, ellentétben az akkor jobban szétszabdalt Európával - ezeknek a finanszírozási igénye sokkal nagyobb volt. A nagy beruházásokat magáncégek végezték, nem pedig az állam, így a vasúti építkezéseket. Ezek a cégek nem a központi költségvetési forrásokból teremtettek alapot a beruházásokhoz, hanem a piacokról. 1850-től kezdve a vasútépítésben érdekelt vállalatok egyre nagyobbak lettek, már nem tudták pénzügyi igényeiket kielégíteni a belföldi piacokról - tőkét kellett volna bevonniuk a gyermekcipőben járó globális piacról. A nemzetközi vasúti kötvények kibocsátása többször is felmerült.

Színre lépnek a hitelminősítők

A kezdetek...

Nem csoda, hogy így került terítékre olyan intézetek felállításának igénye, akik a hasonló kötvénykibocsátók kapacitásait felmérik és jelzik a piacnak, hogy azok képesek lesznek-e vállalni a szerződésben foglalt feltételeket.

Hasonló regiszterek már készültek. A válságban felértékelődött az a munka, amit Henry Varnum Poor és fia, Henry William Poor végzett: 1868-ban adták ki első évkönyvüket, melyben a vasúti társaságokat gyűjtötték össze a legfontosabb gazdálkodási adatokkal: mekkora nyereséget értek el ezek a cégek, milyen kötelezettségeket vállaltak. A piaci szereplők így tudakozódhattak versenytársaikról és szerződéses partnereikkel. A Poor-család évente publikálta ez után könyveit, 1919-ben pedig létrehozták a Poor Publishing céget, mely az évkönyvek kiadásával foglalkozott. Innen már csak egy lépés volt, hogy 3 év múlva nekikezdjenek a kötvények minősítésének.

John Moody híres találmánya

Nem sokat kell rá várni, hogy a John Moody & Company is elkezdje kiadni tanulmányait a nagy vasúti társaságokról, 1909-ben adják ki a Moody's Analyses of Railroad Investments c. könyvet. Ezután nem sokkal John Moody kitalálja a híres "tripla A" osztályzatot. Az 1909-es tanulmány mérföldkő volt a vállalatok minősítésében, Moody elemzéseket fűzött a gazdasági adatokhoz, hasonlóan ahhoz, ahogy ma készítenek analíziseket a nagy hitelminősítők.

Luther Lee Blake neve kevésbé ismert ma már, mint írtuk, ő alapította meg a Standard Statistics Bureau-t, mely ipari vállalatok minősítésével foglalkozott, 1923-ban azonban új terepre lépve már az önkormányzatok gazdálkodását is osztályozta. Ez a cég fonódik össze később a Poor-család vállalatával, a világ egyik legnagyobb hitelminősítőjének neve is utal a két anyacégre: Standard&Poor's.

John Fitch

Legvégül John Knowles Fitch 1913-ban megalapítja a Fitch Publishing nevű cégét, mely sokat vesz át az elődöktől, így skálája a "AAA"-tól a "D" kategóriáig terjed - ehhez hasonló skálázást kezd később alkalmazni Poor is a nagy úttörő, John Moody nyomán.

A hitelminősítők sokszor tettek nagy szolgálatot az egyre jobban kiterebélyesedő és bonyolultabb globális pénzvilágnak, de munkásságukat egyre több kritika is érte. Jól jellemzi szerepük megváltozását Thomas Friedman Pulitzer-díjas közgazdász-újságíró néhány, 1996-ban lejegyzett sora: "Két szuperhatalom van a világon, az Egyesült Államok és a Moody's. Az egyik bombákkal, a másik az államkötvények leminősítésével képes tönkre tenni egy országot. Sokszor nem világos, melyik kezében van nagyobb hatalom".

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Putyinék leállították a gázt – bajban Magyarország szomszédja?
Privátbankár.hu | 2024. november 16. 11:42
Szombat reggeltől megszűnt az orosz földgázszállítás Ausztriába – erősítette meg a német dpa hírügynökségnek az osztrák OMV energetikai és vegyipari csoport szóvivője, Sylvia Shin.
Makro / Külgazdaság Nem akármilyen megegyezés született Brüsszelben, amíg ön aludt
Privátbankár.hu | 2024. november 16. 08:51
A téma fontos volt, hiszen az Európai Unió költségvetéséről volt szó.
Makro / Külgazdaság Nem kapott jó hírt Emmanuel Macron, de a magyarok így is csak irigykedhetnek
Privátbankár.hu | 2024. november 15. 10:38
Gyorsult az infláció Franciaországban, de az energiaárak például 2 százalékkal estek, az élelmiszerek ára pedig csak 0,6 százalékkal drágultak.
Makro / Külgazdaság Nem enged a szorításból Brüsszel, a magyar kormánynak napirendre kellett vennie az ellene zajló eljárást
Privátbankár.hu | 2024. november 15. 10:24
A már megbukott német kormány „kedveskedett” még egyet a magyar vezetésnek, a magyar uniós elnökségnek kellett napirendre venni a Magyarország ellen zajló eljárást – és a bíróság sem pihen.
Makro / Külgazdaság Az új győri polgármester 750 milliós közösségi költségvetést tervez
Privátbankár.hu | 2024. november 15. 10:11
Pintér Bence, Győr új, civil polgármestere az Mfornak adott interjúban hosszan beszélt a városvezetésben kialakult helyzetről, az általa lefektetett hétpontos lokálpatrióta minimumról és a város büdzséjéről is.
Makro / Külgazdaság Felavatták a kínai óriásberuházást, meglesz a böjtje?
Privátbankár.hu | 2024. november 15. 08:06
3,5 milliárd dolláros beruházás, de nem a helyi érdekeket, hanem Kína érdekeit szolgálja? Ismerős történet egy távoli országból.
Makro / Külgazdaság Európai sztenderd szerinti vasút épül Kárpátalján és Nyugat-Ukrajnában 
Mester Nándor | 2024. november 14. 19:09
Az ukrán állami vasúttársaság uniós forrásokat is felhasznál a kötöttpályás hálózat korszerűsítéséhez. 
Makro / Külgazdaság Cipruson is magyar parkolási rendszer indult
Szakonyi Péter | 2024. november 14. 15:32
Kína és Hévíz után Cipruson is beindította parkolási rendszerét az EPS Global.  A magyar high-tech vállalkozás következő lépése Szerbia, ahol egy helyi cégen keresztül adják 40 város parkolási szoftver rendszerét.
Makro / Külgazdaság Gulyás Gergely elárulta, miért izgult jobban Trump miatt, mint a 2022-es választásokon
Privátbankár.hu | 2024. november 14. 13:10
Gulyás Gergely kancelláriaminiszter és Vitályos Eszter kormányszóvivő 10 órától ismét várta az újságírókat és a nézőket, hallgatókat. A Kormányinfót élőben közvetítettük.
Makro / Külgazdaság Ezt sem tűzi Rogán Antal a kalapjára: szeptemberben bezuhant az építőipar termelése
Privátbankár.hu | 2024. november 14. 08:30
Az egy évvel korábbihoz viszonyítva 8,2, az előző hónaphoz képest 2,7 százalékkal mérséklődött az építőipari termelés volumene.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG