2017 júliusában az ipari termelés volumene 0,2%-kal meghaladta az egy évvel korábbit.
Az éves adat nem különösebben fényes - főleg ha figyelembe vesszük, hogy a várakozások 7% körüli növekedést prognosztizáltak. Emellett az is látszik, nyárra "nagyleállást" hirdetett a magyar ipar: júniushoz képest, egy hónap alatt a szezonálisan és munkanaptényezővel kiigazított ipari kibocsátás 4,2%-kal csökkent.
Rég láttunk már ilyen pocsék adatot
Az ING gyorskommentárja szerint a júniusi gyengébb adatok után a július még kiábrándítóbbra sikerült az iparban. Ez az elmúlt három év legrosszabb teljesítménye, de az elmúlt 5 évre visszatekintve is csak egyszer volt ennél rosszabb hónapja a magyar iparnak.
A rendkívül gyenge ipari adat egyben azt is jelenti, hogy a kiskereskedelem után ez a második fontos mutató, ami a vártnál gyengébb III. negyedévi gazdasági aktivitásra utal. Ugyanakkor még csak a júliusi adatokat láttuk, így kár lenne elhamarkodott következtetést levonni. Mindazonáltal a kép eddig nem túl biztató - véli Virovácz Péter szenior elemző.
Most látszik igazán, mekkora baj, hogy egy lábon állunk
Részletes adatok egyelőre nincsenek, a KSH kommentárjában kiemelte, hogy a járműgyártásban mutatkozó visszaesés rántotta mélybe a teljes ipart. Ha valóban ez a helyzet, akkor immáron egyértelműen kijelenthetjük, hogy az autóipartól való függésünk komoly gondokat okoz.Nem csupán arról van szó, hogy az önmagában 30 százalékos részarányt képviselő ágazat gyengélkedik, de a kapcsolódó vertikális és horizontális ágazatok is visszaeső kereslettel és termeléssel szembesülhetnek, vagyis a tovagyűrűző hatásokat figyelembe véve a járműgyártás teljesítménye egyre inkább kulcskérdéssé válik. Ez rávilágít a magyar ipar egysíkúságának veszélyeire.
Nehéz optimistának lenni
Előre tekintve, a magyar ipar rövidtávú kilátásaival kapcsolatban jelen adat után nehéz optimistának lenni, azonban abban talán bízhatunk, hogy ez a jelentős visszaesés csupán a nyári leállásokkal hozható összefüggésbe, amelyek hatása felerősödött az egyébként is kapacitáskorlátokkal küszködő iparban. Az ING összességében továbbra is úgy véli, hogy az 5 százalék körüli ipari növekedés 2017 egészében teljesíthető, de ehhez szeptembertől (számítva egy gyenge augusztusra) sokkal magasabb fokozatba kell kapcsolnia az autógyártásnak és a teljes iparnak.