4p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

A magyar kormány különleges védelmet biztosít a német autógyártóknak, cserében ugyanakkor elvárja, hogy azok ne zavarják a köreit. A BMW debreceni beruházása előnyös a német cégnek, a magyar kormánynak és Magyarországnak is – a kérdés már csak az, hogy mennyibe kerül ez nekünk, és ki fog a gyárakban dolgozni.
A BMW Group leendő új gyárának helyszíne Debrecen határában. MTI Fotó: Czeglédi Zsolt

A BMW több európai város közül választotta ki Debrecent új autógyára helyszíneként, jelentette ki még július végén Szijjártó Péter a  beruházás bejelentése alkalmából tartott sajtótájékoztatón. A külgazdasági és külügyminiszter szerint a bajor prémiumautó-gyártó az alacsony adók, a rugalmas munkaerő-szabályozás, a duális szakképzés, valamint a színvonalas informatikai, műszaki képzések miatt választotta a hajdúsági várost.

Meghosszabbított munkapad

Emellett persze más okok is szerepet játszottak abban, hogy Debrecen nyerte az új gyárért folytatott európai versenyfutást.  A befektetőknek fontos, hogy "Magyarország nagyon jól össze van kötve a Nyugattal” – idézte a Deutsche Welle egy osztrák gazdasági elemzőintézet, a Wiener Institut für internationale Wirtschaftsvergleiche szakértőjét a napokban.

Richter Sándor emlékeztetett arra, hogy a BMW-beruházás egy hosszú tradíció folytatása: Magyarország már a vasfüggöny leomlása óta „meghosszabbított munkapadként” szolgál a német autógyártók számára. Ő is előnyként említette a jól képzett munkaerőt és az adócsökkentéseket. A kilenc százalékos társasági adó például a legalacsonyabb az EU-ban.

Gyenge szakszervezetek

A munkáltató szempontjából pozitívum az is, hogy Magyarországon gyengék a szakszervezetek. „2012-ben alapvetően megreformálták a munkajogot, ami így kedvezőbb lett a vállalatok számára” – mondta a német lapnak Dirk Woelfer.

A Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara kommunikációs osztályvezetője szerint a magyarországi cégeknél kevés érdekvédelmi szervezet működik, a munkavállalás keretfeltételeit pedig – Németországgal ellentétben – nem régiónként és ezen belül ágazatonként, hanem vállalatonként szabják meg. Ez szintén a munkáltatóknak kedvez.

Dirk Woelfer a vonzó tényezők között említette a debreceni repülőteret, a képzett munkaerőt és a helyi beszállítói hálózatot is. Emellett emlékeztetett arra, hogy a német vállalatok közvetve félmillió munkahelyet teremtettek Magyarországon, és az átlagnál magasabb fizetéseket kínálnak. Ráadásul míg korábban a kiszámíthatatlan jogi környezet negatívan hatott a cégekre, az elmúlt években ezen a téren is javult a helyzet.

Vörös szőnyeg

Richter Sándor szerint a magyar kormány a német autógyártóknak különleges védelmet biztosít, és kihagyja őket a külföldi befektetők elleni kampányaiból. Mint a német lap fogalmaz: kiteríti előttük a vörös szőnyeget.

Cserében ugyanakkor elvárja, hogy ne tegyenek neki keresztbe, és ne veszélyeztessék az oligarchái érdekeit. Igaz, ez ebben az iparágban nehéz is lenne, hiszen a magyar kormány (illetve gazdasági holdudvara) saját autógyárat nem akar alapítani.

Ki fog itt dolgozni?  

Hosszútávon mindenesetre problémát jelenthet a képzett munkaerő hiánya. „A brain drain valós probléma. Az elmúlt években több százezer magyar hagyta el az országot, főleg a magasan képzettek mentek el” – emlékeztet a Deutsche Welle.

Kósa Lajos, a Fidesz országgyűlési képviselője, Debrecen volt polgármestere a Heti TV Pirkadat című műsorában a munkaerőhiányt firtató kérdésre azt mondta: a városban és környékén közel 400 ezer ember él, tehát szerinte még van megfelelő mértékű munkaerő-kínálat. Helyi híradások szerint viszont a térségben már most hatalmas a verseny a képzett dolgozókért: idén júniusban több mint ötezer álláshely volt betöltetlen.  

Egyelőre arra sincs válasz, hogy a magyar kormány mennyivel támogatja a beruházást. Kósa Lajos szerint közvetve másfél év munkája van a gyár megszerzésében, és  a magyarok tették „a legjobb helyszínajánlatot".

2023-ban indulhat a gyártás

Mint arról beszámoltunk, a debreceni gyár építése várhatóan 2019 második felében kezdődik. A beruházás értéke több mint egymilliárd euró. Az üzem kezdetben több mint ezer embernek ad majd munkát, emellett számos új munkalehetőség jöhet létre a beszállítóknál és egyéb szolgáltatóknál.

Német sajtóhírek szerint az üzem 2023-ban kezdheti meg működését, és kezdetben évi 150 ezer járművet (elektromos, hibrid és robbanómotoros autókat) gyárt majd.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Több ezer embert bocsát el a világ egyik legfontosabb cége
Privátbankár.hu | 2025. május 14. 06:27
Az amerikai óriási hivatalosan is bejelentette ezt.
Vállalat Több mint 10 ezer munkahelyet szüntet meg a japán autógyártó
Privátbankár.hu | 2025. május 13. 14:23
Veszteséggel zárta márciusban végződött pénzügyi évét a Nissan.
Vállalat Óriási leépítésre készül a Nissan
Privátbankár.hu | 2025. május 12. 15:45
Világszerte szüntetnek meg munkahelyeket.
Vállalat Nagyot dobást jelentett a UniCredit
Privátbankár.hu | 2025. május 12. 14:51
A UniCredit csoport 8,3 százalékkal, rekordszintre növelte profitját az idei első negyedévben, bevétele 2,8 százalékkal bővült.
Vállalat Kiakadtak a dolgozók: sztrájk készül a német autógyárban
Privátbankár.hu | 2025. május 12. 14:29
Szerdán indul a munkabeszüntetés.
Vállalat Dúsgazdaggá tette az egyik amerikai államot a Google
Privátbankár.hu | 2025. május 10. 13:25
A netes keresőmotort kifejlesztő és üzemeltető cég milliárdos kifizetéssel rendezte adatvédelmi vitáját Texassal.
Vállalat Jól kezdte az évet a gazdaság egyik zászlóshajója
Privátbankár.hu | 2025. május 9. 06:21
A Mol nagyobb nyereséggel zárta a 2025-ös év első negyedévét, mint a 2024-est.
Vállalat Nagyon megsínylette a kormány intézkedéseit a legnagyobb hazai bank
Privátbankár.hu | 2025. május 9. 06:10
A közel 130 milliárd forintos különadó-terhek nélkül még szebb lett volna az OTP Bank első negyedéves eredménye, ami így viszont több mint 20 százalékkal lett kisebb az egy évvel korábbinál.
Vállalat A nehézségek ellenére jó évet remél a Bosch
Privátbankár.hu | 2025. május 8. 16:59
A Bosch, a technológiák és szolgáltatások szállítója 2024-ben 90,3 milliárd eurós árbevételt ért el, ami 1,4 százalékkal – árfolyamhatások nélkül 0,5 százalékkal – marad el a 2023. évitől. A világkereskedelem kiszámíthatatlansága közepette a vállalat az idén 1 és 3 százalék közötti árbevétel-növekedést céloz meg, az árbevétel-arányos üzemi eredmény pedig várhatóan jelentősen javulni fog 2024-hez képest.
Vállalat Utoléri a vámháború az egyik legnagyobb amerikai céget
Privátbankár.hu | 2025. május 8. 08:46
Vámokat vethet ki a Boeing repülőgépekre az Európai Unió.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG