4p
Hogyan lehet megelőzni, hogy teljesen ellepjen minket a műanyagszemét? Milyen kísérletek vannak a probléma orvoslására, és mit tesznek a legnagyobb szennyezők a válság enyhítése érdekében? Sorozatunk második részéből kiderül, hogy egy start up radikális újítással rukkolt elő, a Nestlé pedig külön központban kutatja a jövő csomagolásait.
(Forrás: Depositphotos)

A cikksorozat első részét itt olvashatják.

Egyes vállalkozások nem akarnak várni a szupermarketekre vagy a beszállítóikra, hanem maguk állnak a változás élére a műanyaghulladék visszaszorítása érdekében.

Hígítsd otthon!

A Splosh nevű start uptól például tisztítószer-, szappan- és testápoló-koncentrátumokat lehet rendelni az interneten keresztül. A cég kis műanyag-zacskókban szállítja ki az árukat, amelyeket otthon fel lehet hígítani. Ezáltal csökkennek a csomagolási és szállítási költségek.

Angus Grahame alapító szerint már mintegy 20 ezer ügyfelük van, és nem győzik kielégíteni a megrendeléseket.

Egy kis walesi cég vagyunk, amely egy radikálisan más üzleti modellel harcol az óriások iparágában

- mondta a Financial Timesnak.

Szerinte az emberek akkor hajlandóak lemondani a műanyagról és segíteni a környezetvédelmet, ha emiatt nem kell megváltoztatniuk az életmódjukat. Tehát olyan céggé szeretné tenni a Splosht, hogy az kényelem, ár és minőség szempontjából is vonzó legyen a fogyasztók számára.

Új csomagolásokat fejlesztenek

Eközben számos nagyvállalat úgy próbál megfelelni az új kihívásoknak, hogy kevésbé káros csomagolásokra próbál átállni. Azokat már úgy tervezik meg, hogy minél nagyobb részben legyenek újrahasznosíthatóak, minél kevesebb műanyagot használjanak fel hozzájuk és lemondjanak azokról a kombinációkról, amelyek nehezen hasznosíthatók újra.

A Nestlé például nemrég nyitott meg Lausanne-ben egy olyan kutatóközpontot, amelynek célja a funkcionális, biztonságos és környezetbarát csomagolások kifejlesztése. A centrumban mintegy ötven tudós kutatja, hogy mibe csomagolják a jövőben a KitKat csokikat, a Perrier vizet vagy a Purina állateledelt. A fejlesztésbe a start-upok és külső szakértők mellett a régi csomagolóanyag-beszállítókat is bevonják.

Jó műanyag, rossz műanyag

A világ legnagyobb élelmiszer- és italgyártójának ugyanakkor nem az a célja, hogy teljesen lemondjon a műanyagról.

Úgy gondoljuk, hogy van jó műanyag és rossz műanyag. A csomagolások újrahasznosíthatóságának növelése ugyanolyan fontos, mint az elmozdulás az új anyagok irányába

– mondta a brit lapnak Véronique Cremades, a Nestlé fenntartható csomagolásért felelős vezetője. Valódi céljuk az, hogy – a pazarlásmentes jövő jegyében  – egyetlen termékük se végezze a szemétben vagy a hulladéklerakókban.

Ettől azonban a Nestlé – a többi óriáskonszernhez hasonlóan – még nagyon messze van. A konszern jelenleg 1,7 millió tonna műanyag csomagolást használ évente, amivel a harmadik a sorban a Coca-Cola és a PepsiCo mögött. (A Forbes nemrég egyébként szintén a Coca-Colát nevezte a világ legnagyobb műanyag-szennyezőjének – a szerk.)

Vissza az iskolapadba

Habár a Nestlé módszeresen megvizsgálja a termékportfólióját, hogy megtudja, miként tehetné környezetvédelmi szempontból fenntarthatóbbá a csomagolásokat, ez a folyamat sok időt vesz igénybe.

Az FT szerint csaknem két évbe telt például, amíg teljes egészében „műanyag mentesítették” a Smarties csokik különböző csomagolásait. Ehhez ugyanis több tényezőt kellett mérlegelniük, a gyártósoroktól kezdve a minőség-ellenőrzésen át a fogyasztók visszajelzéséig.

Korábban a termékek csomagolását számos tényezőt figyelembe véve alakítottuk ki, és ezek közül csak egy volt a környezeti hatás. Most viszont ezeket a (környezetvédelmi) elveket észben tartva újra kell terveznünk az egész termékportfóliónkat. Mindannyian visszaülünk az iskolapadba

-mondja Cremades.

A cikksorozat következő részét jövő hétvégén közöljük.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Már jogi lépésekkel is fenyegetik Ursula von der Leyent az orosz vagyon ügyében
Privátbankár.hu | 2025. december 11. 13:07
Nem úgy tűnik, mintha meg lehetne törni a belga kormányfő ellenállását. Mi lesz így az Ukrajnának szánt jóvátételi hitellel?
Makro / Külgazdaság Számoltak a hitelminősítők a védőpajzzsal, és mi nem tetszik nekik a magyar gazdaságban? Megszólalt a Fitch elemzője
Privátbankár.hu | 2025. december 11. 12:32
A fiskális pálya volt a legfőbb, de nem egyetlen oka a kilátás stabilról negatívra rontásánál a Fitch Ratings elemzője szerint.
Makro / Külgazdaság Talált Oroszországon kívül is 800 millió köbméter gázt a magyar kormány
Privátbankár.hu | 2025. december 11. 11:52
Fontos bejelentést tett Szijjártó Péter.
Makro / Külgazdaság Akár 500 milliót is kaphat, aki most jelentkezik
Privátbankár.hu | 2025. december 11. 11:16
Megjelent a a Jedlik Ányos Energetikai Program kiírása.
Makro / Külgazdaság Bokros Lajos: A magyar adórendszer teljesen torz, piac- és növekedésellenes
Izsó Márton - Csabai Károly | 2025. december 11. 10:23
A közgazdász, volt pénzügyminszter a december 10-ei élő műsorának vendége volt. Az 5. évfolyamában járó Klasszis Klub Live 89. adását most a Klasszis YouTube-csatornán megnézheti, vagy a Klasszis Podcast-csatornán meghallgathatja.
Makro / Külgazdaság Óvatos duhajok a cégek, már a tavaszi választásokra figyelnek
Imre Lőrinc | 2025. december 11. 10:06
Jövőre már a cégek is 2-3 százalék közötti GDP-növekedésben bíznak Magyarországon, ami enyhén növeli a toborzási kedvüket. Azonban úgy tűnik, hogy a vállalatok is tanultak az egy évvel ezelőtti csalódásból, és visszafogottabban terveznek. Ráadásul az áprilisi választásokig inkább a kivárás lehet a jellemző a munkáltatók oldaláról, akik leginkább a megfelelően képzett dolgozók megtalálásával állnak hadilábon.   A hangsúly azonban az enyhén van, hiszen a jövő áprilisban esedékes választásokig azért inkább a kivárás lesz a jellemző. A jövőben a megfelelő képesítéssel rendelkező munkatársak megtalálása, a globális autóipar helyzete és a társas vállalkozások számának csökkenése is meghatározó trend lehet.
Makro / Külgazdaság Kínában csak nevetnek a vámháborún? Elképesztő számok jöttek
Privátbankár.hu | 2025. december 11. 09:09
Megemelték a prognózist.
Makro / Külgazdaság Kamatot vágott a Fed
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 20:16
Megtörtént az amerikai kamatdöntés.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktorék óriási hitelt vennének fel?
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 19:53
Jelentős összegről lehet szó. 
Makro / Külgazdaság Bemondták az elemzők, ennyit érhet a forint két év múlva
Imre Lőrinc | 2025. december 10. 15:45
Az MBH Bank lefelé módosította az idei évi GDP-növekedési előrejelzését. A korábbi 0,8 százalék helyett már csak 0,4 százalékos bővülésre számít a pénzintézet, ami jövőre 2,8 százalékra gyorsulhat fel. Az infláció kedvezőbben alakulhat az év elején vártnál, és bár számos kockázat övezi a fogyasztói árindexet, a relatív erős forint ellensúlyozhatja a negatív hatásokat.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG