Pár évvel ezelőtt szinte még elképzelhetetlennek tűnt, hogy a karácsonyi vásárláson spóroljunk egy fél délutánt. Az egyérintéses technológia megjelenése, amit a vásárlók PayPass-ként ismerhettek meg, jelentősen felgyorsította a vásárlást. A kártyák helyét hamarosan az okostelefonjainkon működő mobiltárcák vehetik át, amelyek a plasztik kártyákkal szemben több lehetőséget adnak, például hűségpontokat gyűjthetünk vagy belépőjegyeket tárolhatunk rajtuk. Másrészt egyre gyakoribb az, hogy a lábunkat sem tesszük ki otthonról, hanem a neten keresztül vásárolunk. Szetnics László, a MasterCard mobil üzletfejlesztési vezetője szerint a következő lépés az lehet, ha egy eszközről kezelhetjük a pénzügyeinket, legyen szó akár internetes, akár bolti vásárlásról.
Privátbankár.hu: Miért akarnánk mobilt használni fizetéshez?
Szetnics László, MasterCard mobil üzletfejlesztési vezető: Ma már senki nem indul el mobiltelefon nélkül otthonról. Ha valaki otthon hagyja a készülékét, a statisztikák szerint 23 perc kell ahhoz, hogy észrevegye a hiányát. A pénztárcánk esetében ez órákba is telhet. Vagy képzeljünk el egy bevásárlást: mit csinálunk sorban állás közben? Emailezünk, chatelünk a telefonon. Mennyivel egyszerűbb lenne, ha ezzel az eszközzel fizethetnénk is?
Szetnics László |
PB: Mi kell ahhoz, hogy széles körben elterjedjen Magyarországon a mobiltárcák használata?
Sz.L.: A mobiltárcák sikeréhez elengedhetetlen néhány feltétel: széles elfogadó hálózat, szabványos rendszer, együttműködő környezet és megfelelő számú, fizetésre alkalmas mobiltelefon. A MasterCard egy keretrendszert ad ehhez. Mi végezzük a mobilfizetési ökoszisztéma elemei megfelelőségének a tanúsítását. Ide tartozik például a mobiltelefon, a SIM-kártya, a mobiltárca, vagy éppen az elfogadó terminálok hitelesítése. Azonban a technológián túl az is fontos, hogy a fogyasztók nyitottak legyenek. A magyarok szerencsére fogékonyak az új technológiákra. Az egyérintéses fizetés tekintetében egyenesen az élvonalba tartozunk, világviszonylatban is. Ezt mutatja, hogy egy év alatt több mint háromszorosára nőtt az egyérintéses bankkártyájukat aktívan használók száma.
PB: Ehhez széles elfogadói hálózat szükséges. Hány terminálnál tudunk egyérintéses bankkártyával vagy mobiltárcával fizetni?
Sz.L.: Ebben a tekintetben szerencsére jól állunk. Nem csak a vásárlók, hanem a kereskedők is igénylik ezt a technológiát, amelynek legnagyobb előnye, hogy hatalmas mértékben le tudja csökkenteni a sorban állás idejét. A Magyar Nemzeti Bank legutóbbi adatai szerint nagyjából 38.000 terminálnál fizethetünk egyérintéssel, ami az összes terminál 42 százaléka. Ez a szám nemzetközi viszonylatban is óriási. Nem csak Magyarország, de az egész régió jól áll ebben. Lengyelország, Csehország és hazánk is élen jár az egyérintéses fizetésekben.
PB: Mi lesz azokkal, akik még nem egyérintéses terminált használnak?
Sz.L.: A jelenleg üzemben levő bankkártya-elfogadó terminálokat az életciklusuk végén, de legkésőbb 2020. január elsejéig kell egyérintéses fizetésre alkalmas terminálokra lecserélni. Illetve minden 2016. január 1-től felszerelt új POS terminálnak pedig már az üzembe helyezéskor alkalmasnak kell lennie az egyérintéses fizetésre.
PB: Jöhet még valami a mobilfizetés után? Milyen innovációkon dolgozik a MasterCard?
Sz.L.: Az a célunk, hogy olyan digitális platformot hozzunk létre, amely képes egységesen kezelni az internetes és a bolti vásárlásokat. Ezért indítottuk el egy éve MasterPass™ nevű rendszerünket, amely online tárolja a vásárlók személyes, banki adatait és szállítási címüket, így ezeket nem kell a különböző webshopokba való be- vagy kijelentkezéskor újra meg újra megadni. A MasterPass™ jelenleg az online vásárlás világában nyújt egyszerű és biztonságos megoldást, ám hamarosan további funkciók is elérhetőek lesznek benne, például a személyek közötti pénzküldés (mobilszámról mobilszámra), számlafizetés vagy mobilegyenleg feltöltés. Amint a rendszer egésze elkészül, a kártyabirtokosok egyetlen alkalmazás segítségével fognak tudni fizetni akár valódi boltokban, akár webshopokban.