A Magyar Nemzeti Bank (MNB) az elmúlt időszakban újabb pénzügyi szervezeteknél folytatott le fogyasztóvédelmi vizsgálatot arra vonatkozóan, hogy az érintett piaci szereplők 2012. január 1-je és 2014. április 25-e közt a jogszabályokkal összhangban változtattak-e egyoldalúan konstrukcióik díjain, jutalékain vagy költségein. (A jegybank a jogszerűtlen módosítások miatt 35 pénzügyi szervezetre összesen közel 1,2 milliárd forint bírságot szabott ki 2014 márciusában - részletek >>)
Az MNB a díj- és költségemelkedés témakörében elmúlt időszakban lezárt vizsgálatai során 10 pénzügyi szervezet esetében állapított meg jogsértést – derül ki a jegybank ma publikált határozataiból. A jogsértések ezúttal is a következők voltak:
1) hiányzott a díjmódosításra lehetőséget adó, meghirdetett ok-lista a szerződésben, üzletszabályzatban vagy az általános szerződési feltételekben;
2) a kedvezőtlen szerződésmódosítást annak hatályba lépése előtt kevesebb, mint 2 hónappal hirdették meg;
3) a kedvezőtlen szerződésmódosítás hatályba lépése előtt 2 hónappal nem tájékoztatták a fogyasztókat ingyenes felmondási jogukról;
4) elmulasztották közölni az ügyfelekkel a díjmódosítás okát;
5) az egyoldalú kedvezőtlen szerződésmódosítás új díjfajta bevezetésével történt;
6) korábbi „díjmentes, ingyenes, 0 forintos” tranzakciót tettek fizetendővé, ami szintén új díj bevezetését jelenti;
7) megváltoztatták a díjszámítás módját.
Mindezek nyomán az MNB 10 pénzügyi szervezet számára tiltotta meg a jogsértő magatartás folytatását, összességében 71,75 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki számukra, s közülük 9 szolgáltatót kötelezett a jogsértően elvont díjtöbblet fogyasztóknak történő visszafizetésére is. Egy esetben nem kötelezte az MNB visszafizetésre a szolgáltatót, mivel a vizsgálat időtartama alatt már igazoltan teljesítette a visszafizetést.
Pénzügyi szervezet megnevezése | Bírság összege |
AXA Bank Europe SA Magyarországi Fióktelepe | 47 500 000 Ft |
Széchenyi István Hitelszövetkezet | 5 500 000 Ft |
BNP PARIBAS Magyarországi Fióktelepe | 3 500 000 Ft |
MagNet Magyar Közösségi Bank Zrt. | 3 000 000 Ft |
Szentesi Hitelszövetkezet | 3 000 000 Ft |
Commerzbank Zrt. | 2 500 000 Ft |
Magyar Vidék Hitelszövetkezet | 2 000 000 Ft |
Tiszántúli Első Hitelszövetkezet | 1 750 000 Ft |
EvoBank Zrt. | 1 500 000 Ft |
Széchenyi Kereskedelmi Bank Zrt. | 1 500 000 Ft |
Ugyanakkor 10 intézmény esetében a vizsgált időszakban vagy nem történt díjemelés, vagy a díjemelés végrehajtásának módja megfelelt a hatályos jogszabályi előírásoknak.
A következő intézmények esetében nem történt jogsértés:
- Magyar Cetelem Bank Zrt.
- Merkantil Váltó és Vagyonbefektető Bank Zrt.
- Porsche Bank Hungaria Zrt.
- Sberbank Magyarország Zrt.
- Banif Plus Bank Zrt.
- KDB Bank Európa Zrt.
- Kereskedelmi és Hitelbank Zrt.
- UniCredit Bank Hungary Zrt.
- Somogy Takarékszövetkezet
- Hatvan és Vidéke Takarékszövetkezet
3 milliárdot már visszakaptak az ügyfelek - hatan perelnek
A márciusban megbírságolt pénzügyi szolgáltatóknak 2014. június 15-ig kellett összesíteniük és jelenteniük a jegybank felé, hogy mekkora mértékű jogosulatlanul elvont díjat fizettek vissza jelenlegi és a vizsgálat időszakában velük kapcsolatban álló korábbi ügyfeleiknek.
Az MNB összesítése szerint a visszafizetésre kötelezett 33 pénzügyi szervezet közül 27 pénzügyi szervezet összességében mintegy 3,12 milliárd forintnyi összeget térített vissza közel 800 ezer fogyasztónak. Egy lakossági fogyasztó átlagosan közel 4 ezer forint jogosulatlanul elvont díjat kapott vissza. Hat további pénzügyi szervezet – közöttük jelentős piaci szereplők – esetében ugyanakkor a szolgáltatók által kezdeményezett bírósági eljárás felfüggesztette a díjvisszafizetések végrehajtását - írja az MNB.