Körülbelül 250 járműfinanszírozási szerződés lehet érintett, a havi törlesztőrészletek várhatóan együtt mozognak majd az árfolyammal. Ezek állománya mintegy 300 milliárd forintra rúg a szövetség adatai alapján.
Nem tudni hányan lesznek fizetésképtelenek
Lévai Gábor, a lízingszövetség főtitkára kiemelte: arra egyelőre nehéz becslést adni, hogy az ügyfelek hány százaléka nem tudja majd fizetni a megnövekedett törlesztőrészletet.
Tény azonban, hogy a 2008-as (mintegy 20 százalékos) árfolyam-elmozdulás is jelentősen megnövelte a bedőlő hitelek arányát. Másrészt sok ügyfél csak a szerződés hosszabbításával tudta folytatni a havi törlesztések fizetését. Erre számít a szövetség a mostani drasztikus mértékű árfolyam-elmozdulás következményeként most is.
A 2008-as árfolyam-növekedés hatásait a lízingcégek nagyjából 3-6 hónappal később érzékelték. Most arra számít a szövetség, hogyha tartósan magas marad a svájci frank forintárfolyama, akkor a negatív hatások már a következő 1-3 hónapban jelentkezhetnek, mivel a lakossági ügyfeleknek most kevesebb a tartalékuk, mint a válság kitörésekor volt.
A Magyar Lízingszövetség a drasztikus árfolyam-erősödés kapcsán felhívja a figyelmet arra, hogy a fizetési nehézségekkel szembe kerülő ügyfelek ne halogassák a probléma kezelését és forduljanak segítségért a lízingtársaságokhoz.
A KKV-szektornak is fájhat
A lakossági ügyfeleken túl, a frank magas árfolyama 1000-1200 kis- és középvállalati ügyfelet is hátrányosan érint. Az általuk lízingelt eszközökre igénybe vett lízingforrások értéke 15 milliárd forint.
Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke hétfőn levelet küldött az Európai Unió tagállamainak.




