Révész Tamás, a Magyar Lízingszövetség elnökségi tagja, a Budapest Autófinanszírozási Zrt. vezérigazgatója az MTI-nek elmondta: az autóhitelek forintosításában az árfolyam kulcskérdés lesz. "Bízunk abban, hogy a teherviselés közös lesz, olyan szabályozást kell kidolgozni, amely valamennyi szereplőnek elfogadható" - fogalmazott.
Nem szabad elfelejteni, hogy a lízingtársaságok már eddig is 100 milliárd forintos nagyságrendben könyveltek el veszteségeket, a szektor teherviselő képessége pedig véges - mondta a szakember.
A tárgyalások egyébként a Bankszövetség, az MNB és az NGM között folyamatosan zajlanak, egy friss bejelentés szerint már csak karnyújtásnyira vagyunk a forintosítás elkezdésétől >>
Forintosítani - de milyen árfolyamon? Nem piaci árfolyamon történik majd az autóhitelek forintosítása - értesült a Privátbankár.hu. A megoldás jobban kommunikálható, ám összességében több kockázatot is hordoz. A részletek ugyanakkor csak augusztus végére válnak nyilvánossá - az mindenesetre figyelmeztető lehet az ügyfelek számára, hogy az NGM nem kötelező forintosításról beszél - korábbi összeállításunk >> |
1000 milliárdnyi szerződéssel számoltak el
A banki elszámolás mintegy 180-200 ezer élő lakossági devizahiteles autófinanszírozási szerződést érintett, amelyek összesen körülbelül 300 milliárd forintos tartozást jelentenek. A lezárt szerződésekkel együtt - durva becsléssel - 1000 milliárd forint körüli szerződésállományt érintett a folyamat. A devizás szerződések elszámolása gyakorlatilag lezajlott, már csak a panaszok kezelésének végső lépései vannak hátra. A forintalapú szerződések elszámolása most zajlik, ez pedig októberig jelent majd jelentős munkát ad a lízingcégeknek.
A kicsik biztosan eltűnnek
Révész Tamás rámutatott: a piac úgy összezsugorodott, hogy akár két lízingcég is kiszolgálhatná a mostani finanszírozási igényeket. A kisebbeknél szinte kizárt a gazdaságos működés; ezen társaságok felvásárlására kis esélyt lát a szakember, valószínűbb, hogy a szóban forgó szereplők kivonulnak a magyar piacról.
Az autóértékesítés ugyan bővül, de az elavult, több mint 11 éves átlagéletkorú autópark fiatalításához ez nagyon kevés. A finanszírozás bővülése kizárólag a jegybank növekedési hitelprogramjának köszönhető, amely a vállalkozásokat támogatja, így kívánatos lenne, hogy a magánszemélyek gazdasági helyzete erősödjön, amely később az autófinanszírozásban is megmutatkozna - mutatott rá Révész Tamás.