5p

Mik a legfontosabb aktualitások az ESG és a fenntarthatóság terén?
Mit hoz az EU Omnibus csomagja?
Merre tart a szabályozás? Mik az MNB ajánlásai, elvárásai?
Hogyan birkóznak meg az ESG jelentette kihívásokkal a vállalatok a gyakorlatban?

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A Waberer's International tervei ambiciózusak, a nemzetközi távolsági fuvarozás mellett a logisztikai üzletág súlyát is növelni szeretnék. A fuvarozási piac egyébként is szépen bővül, és a közút aránya stabil - jöhetnének az önvezető járművek.
A Waberer's International Zrt. telephelye Budapesten. MTI Fotó: Koszticsák Szilárd

A Privátbankár.hu és a Budapesti Értéktőzsde rendezvényén, a BÉT Akadémia-Professzionális befektetői fórumon két nagy múltú, 1948, illetve 1851 óta működő társaság, a Waberer's International és az ANY Biztonsági Nyomda mutatkozott be.  A Waberer's International Nyrt. vezérigazgatója, Lajkó Ferenc szerint a Waberer's-sztori 70 éves, de 23 éve 1994-ben kezdődött a modern kori történetük a privatizációval.

Most is büszkén elmondta, hogy kezdetben 130 kamionjuk volt, ma 3787 van, 5014 járművezetővel, mintegy 3300 ügyféllel és 197 ezer négyzetméter raktárkapacitással. A részvényeket július elején vezették be a tőzsdére.

Lajkó Ferenc, a Waberer's International Nyrt. vezérigazgatója.

A cég lényegében két dologgal foglalkozik, tudatosan nagyon fókuszált stratégiával: az egyik a nemzetközi távolsági fuvarozás. A másik a regionális kontrakt logisztika, ami a fuvarozáson kívül raktározást és más áruműveleteket (komissiózás, matricázás stb.) is tartalmaz. Míg az első üzletág egész Európát behálózza, az utóbbi inkább a szűkebb régióra koncentrál, de ebben az üzletágban is szeretnének nemzetközileg terjeszkedni a szomszédos országokba.

Visszaforgatják a nyereséget

Ez egy növekedési papír, eddig sem nagyon fizetett osztalékot, középtávon legalábbis ezután sem tervezik. A nyereséget szeretnék folyamatosan visszaforgatni a növekedés finanszírozására. Ezt indokolja az is, hogy eddig a cég átlag feletti növekedést ért el. „Tízszer akkora volt a növekedési tempónk, mint az európai gazdaságé” – mondta el a vezérigazgató.

A cég innovatív, új technológiai rendszereket fejleszt. Méretéből kifolyólag is növelni tudja hatékonyságát, és erősen nyereséges. Az övé a legnagyobb saját tulajdonú kamionflotta a maga szegmensében (FTL).

A piac hatalmas

A cég az organikus növekedésre, új vevők megszerzésére ugyanúgy koncentrál, mint az akvizíciókra. Az organikus növekedés évi 7-9 százalékos volt eddig. Átlagosan minden második évben vannak akvizíciói is, utoljára egy lengyel céget vett a tőzsdei bevezetéssel szerzett tőkéből.

Még ha meg is duplázzuk méretünket, maga a piac hatalmas és bővül, így nem jelent korlátot a Waberer's számára, tudunk további piaci részesedést szerezni – mondta el Lajkó Ferenc. Az ügyfeleknél ráadásul konszolidációs trend van, egyre nagyobb vállalatok jönnek létre, ezeket a kisebb fuvarozók már nem tudják kiszolgálni, csak a nagyok. Az európai piac nagyon töredezett, a fuvarozó cégek 85 százaléka kevesebb mint tíz kamionnal rendelkezik, így komoly igény van a nagy és professzionális cégekre, a Waberer’s szeretné vezetni a fuvarozási szakma európai konszolidációját.
– mondja a nagy és professzionális cég.

Jó dolog tőzsdén lenni

Pozitívumként említette a szakember, hogy a tőzsdei jelenlétnek köszönhetően tőkepiaci finanszírozáshoz is hozzá tudnak jutni, nem csak a bankhitelekhez. Ez az akvizíciók szempontjából jól jöhet.

„Amit ígértünk a tőzsdei bevezetéskor a befektetőknek, azt leszállítottuk” – tette hozzá. „Az első félévben például több mint 13 százalékkal növeltük az árbevételünket a tavalyi első félévhez képest. Ez ráadásul szimpla organikus növekedés, a lengyelországi bevásárlás csak a második félévben fog megjelenni a beszámolókban” – így a vezérigazgató.

Változik a cég neve

A cég nevéről kérdésre válaszolva a vezérigazgató elmondta, hogy bár hivatalos felmondás a Waberer's név használatáról szóló szerződéssel kapcsolatban – amely még több évig mindenképpen élni fog – egyelőre nem érkezett, az átnevezés előkészítését megkezdik. Fokozatosan, több éves folyamaton keresztül tervezik a név lecserélését. A színek és a logó viszont a cég tulajdonában vannak.

A még nem hivatalos elképzelések szerint a logisztikai üzletág súlyát növelnék középtávon. Jövőre a logisztikai üzletág számára is keresnének felvásárlási célpontot.

Lajkó Ferenc, a Waberer's International Nyrt. vezérigazgatója.

Jönnek az önvezető kamionok

Döntő változások jöhetnek a szállítmányozásban, például a sofőr nélküli kamionok – vetették fel a rendezvényen. Lajkó Ferenc szerint a sorkatonaság korábbi megszűnésével megszűnt a sofőrképzés jelentős része, fogy a sofőrgárda, hiány van sofőrökből külföldön is. Magyarország még viszonylag jól áll.

A közúti szállítás aránya viszont évtizedek óta 70 százalék felett bebetonozódott Európában. A kamionokra tehát nagy szükség van, ezért az automatizálási fejlesztések várhatóan felgyorsulnak majd. Nemrég még 20 évet jósoltak, ma már csak 10 évnél tartanak a szakemberek, ha meg kell becsülni, mikor terjednek el nagy szériában az önvezető kamionok. Már ma is rengeteg technikai megoldás, számítógép van a kamionokban, amelyek rengeteg adatot szolgáltatnak.

Tudjuk, hogy fékeztél tavaly nyáron

A GPS csak a kezdet volt 15 évvel ezelőtt, ma a jármű minden rezdüléséről, például a fékezésről és a gyorsulásról is pontos adatai vannak a központnak. A feladatot, a tankolás, megállások, rakodás helyszíneit digitálisan küldik a sofőröknek, a Waberer's ezekben a fejlesztésekben  élen jár. A cég nagyon várja az önvezető technológiákat és elsők között jelentkezik tesztelésükre.

Ha recesszió jönne, és például visszaesne 20 százalékkal az áruforgalom Európában, akkor a Waberer's saját kamionjaira rakná azokat a rakományokat, amelyeket ma kisebb fuvarozóknak ad át – hangzott el. Jelenleg a fuvarok mintegy 19 százalékát adják ki más vállalkozóknak.

A rovat támogatója a 4iG

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 23800 23700 23800 +0,13% 23790 23800 514 304 590 HUF 2025-02-05 09:30:28
MOL 2870 2860 2880 -0,35% 2866 2870 53 644 380 HUF 2025-02-05 09:30:12
MTELEKOM 1408 1400 1414 -0,28% 1402 1408 25 109 326 HUF 2025-02-05 09:29:59
RICHTER 10300 10270 10400 -0,39% 10300 10310 207 112 040 HUF 2025-02-05 09:29:08
OPUS 536 533 536 +0,37% 534 535 456 072 HUF 2025-02-05 09:26:56
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru Megmarkolja a szék karfáját, ha meglátja, mit csinál a forint
Privátbankár.hu | 2025. február 5. 08:03
Folytatódott a keddi erősödés szerdán is?
Részvény / Deviza / Áru Megmutatta izmait a forint, nézze csak, mennyibe kerül most az euró!
Privátbankár.hu | 2025. február 4. 19:18
Erősödött a forint a főbb devizákkal szemben kedden kora estére a bankközi devizapiacon reggelhez képest.
Részvény / Deviza / Áru Önnek is van OTP-részvénye? Akkor most nem lesz boldog
Privátbankár.hu | 2025. február 4. 18:25
A blue chipek közül kedden csak a bank papírjai zártak mínuszban.
Részvény / Deviza / Áru Többet lehet fogyni az új súlycsökkentő gyógyszerrel, de ennek nagy ára van
Privátbankár.hu | 2025. február 4. 12:51
A befektetők nagyjából egy hónapja kérik a dán Novo Nordisk gyógyszergyártót, hogy áruljon el többet új súlycsökkentő készítményéről, ami nem úgy muzsikál a teszteken, ahogy remélték.
Részvény / Deviza / Áru Megrekedt a forint, Trump körül forog a világ
Eidenpenz József | 2025. február 4. 12:30
A részvénypiacok óvatosak és inkább az eladók dominálnak, a kriptovaluta-piacokon is kiújult a lecsorgás. A befektetőket a vámháború réme kísérti, ami magasabb inflációt és alacsonyabb növekedést okozhat. A forint meglepően stabil, ismét 408 alatt áll az euró. Fontos gyorsjelentés érkezik.
Részvény / Deviza / Áru Mi várható a kutakon? Az OMV elárulta, mire számít
Privátbankár.hu | 2025. február 4. 10:40
Felemás beszámolóval rukkolt elő az osztrák olajcég. 
Részvény / Deviza / Áru Mennyibe kerül a forint?
Privátbankár.hu | 2025. február 4. 06:31
Lustálkodásba váltott a magyar deviza. 
Részvény / Deviza / Áru Össze-visszacikázott a forint, mire estére megnyugodott
Privátbankár.hu | 2025. február 3. 18:45
Erősödött a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben hétfő estére a reggeli szintekhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
Részvény / Deviza / Áru Kirobbant a pusztító vámvilágháború, hamarosan Európát is elérheti az amerikai agresszió
Csernátony Csaba | 2025. február 3. 11:24
Donald Trump, az Egyesült Államok elnöke ahelyett, hogy ígéretéhez híven egy nap alatt véget vetett volna az Ukrajnában dúló háborúnak, egy nap alatt kirobbantott egy kereskedelmi világháborút. Ez meglátszik az árfolyamokon is. 
Részvény / Deviza / Áru Hátborzongató, hogyan kezdi a napot a forint a pénzváltóknál
Privátbankár.hu | 2025. február 3. 07:54
Különösen a dollárral szembeni gyengülés brutális.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG