EPA/Julian Stratenschulte |
Már rég tudott a csalásról Európa, de nem tett semmit?
A német kormány és az Európai Bizottság is régóta tudja, hogy az autógyártók rendelkeznek a károsanyag-kibocsátás manipulációjára szolgáló technológiával, és alkalmazzák is azt - írta a Die Welt. A német lap szerint a közlekedési minisztérium az ellenzéki Zöldek parlamenti (Bundestag) frakciójának írásbeli kérdésére adott, július 28-i keltezésű válaszában azt írta: egyetértenek az Európai Bizottsággal abban, hogy még nem sikerült teljes mértékben megvalósítani a károsanyag-kibocsátási értékek manipulációjára szolgáló berendezések alkalmazásának kiküszöbölését célzó koncepciót.
Ez azt jelenti, a tárca előtt ismert, hogy létezik a szakmában ciklusfelismerőnek nevezett technológia, amelynek segítségével csökkenthető a kocsik károsanyag-kibocsátása a környezetvédelmi teszteken, és az autógyártók élnek is ezzel a lehetőséggel.
Ha Európában is elvéreznek, akkor vége a cégnek
Mindenesetre a német közlekedési miniszter közlése szerint nincs jele annak, hogy a Volkswagenen kívül más autógyártók csaltak volna motorjaikkal.
Bizottságot hoznak létre annak ellenőrzésére, hogy a VW által gyártott autók megfelelnek-e az európai és a német normáknak. A Michael Odenwald államtitkár vezette bizottság, amelynek a minisztériumi illetékeseken kívül tagjai lesznek a Szövetségi Közúti Közlekedési Hatóság (KBA) szakértői és tudósok is, már a héten Wolfsburgba, a Volkswagen-csoport székhelyére látogat.
A német lapok arról írnak: a "Made in Germany" megjelölés a botrány miatt rengeteget veszíthet értékéből.
A francia környezetvédelmi miniszter is vizsgálatot indított, és azt kérte a francia autógyáraktól, hogy "győződjenek meg arról, hogy nem voltak ilyen gyakorlatok Franciaországban". Vizsgálat folyik Olaszországban és Dél-Koreában is.
A Volkswagen beismeri a csalást
Martin Winterkorn, a VW vezérigazgatója a vállalat honlapján kedden közzétett két és fél perces videóüzenetében hibának nevezte a csalást, bocsánatot kért érte, valamint gyors és mélyreható vizsgálatot ígért. "Világszerte sok millió ember bízik meg márkánkban, autóinkban és technológiáinkban. Végtelenül sajnálom, hogy elárultuk bizalmukat" - mondta Winterkorn, aki egyúttal bocsánatot kért az ügyfelektől, a hatóságoktól és a közvéleménytől a Volkswagen által elkövetett "hibáért".
A vezérigazgató jelezte, hogy jelenleg nem tud minden kérdésre választ adni, de azt ígérte, hogy a lehető leggyorsabban, legalaposabban és legátláthatóbb módon vizsgálják ki az ügyet.
Pusztít a botrány a teljes európai autóiparban
A tőzsdén a Volkswagen 20 százalékot bukott egy nap alatt (két nap alatt pedig 36-ot), meredeken romlottak adóskockázati mutatói, kötvényének hozama hatalmasat ugrott.
Ez még nem történelmi mélypont, csak a 2011-es szint |
A piaci hatások járványszerűen terjednek az európai autógyártók között - így nézett ki néhány társaság részvénynek keddi teljesítménye: